Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#593969
Mij lukt het uitstekend om sesamzaad te pletten met een ruwel vijzel. Ik heb de sesamzaadjes door wat yoghurt met honing gedaan. Dit kon Viento niet echt bekoren. Nog 2 eetlepels tomatensoep toegevoegd en toen vond ie het wel te pruimen :D .
Door roefus
#593973
petrap schreef: Mij lukt het uitstekend om sesamzaad te pletten met een ruwel vijzel. Ik heb de sesamzaadjes door wat yoghurt met honing gedaan. Dit kon Viento niet echt bekoren. Nog 2 eetlepels tomatensoep toegevoegd en toen vond ie het wel te pruimen :D .
Ik kocht een paar maanden geleden bij de Kijkshop een koffiemolentje (14 of 18 euro, weet niet precies).
Daar maal je alles in no-time in.
Ook walnoten, pompoenpitten enzovoorts.

Ik kocht het eigenlijk voor Sjors (voor het malen van gedroogde eierschaal).
Maar dit was een handige bijkomstigheid.
Door 202Spots
#594164
nikèdog2000 schreef: wat ik me afvraag!!!!!!!!
waarom moet er zoveel soorten bij elkaar?
je kunt toch de ene dag walnoten geven en een andere dag sesamzaatjes enzovoorts
net als met groenten
ik geef ze liever de ene dag brokolie en weer op een andere dag boontjes of zo
dat mag toch ook !!!!of niet?
Tja ...alles mag natuurlijk, maar wanneer je 'n combinatie geeft ,(en vooral van verschillende groentes)
dan krijg je dagelijks ook meer verschillende vitamientjes en andere voedings waardes van wat de ene groente wel en de ander niet heeft.
zelfde met NZPmix.

p.s ik moest effe denken wat je nou met brok- olie bedoelde ;D (broccoli)
Door 202Spots
#594168
Malamoods schreef: Ik heb nog mix over. Hoe kan ik dit bewaren? Invriezen of alleen in bakje voldoende? Hoevaak mag ik die mix geven? 1 keer per week?
Rachel.
Je kan de gemalen NZPmix in 'n goed afgesloten glazen pot doen ik heb 'n jampot met schroefdeksel er op.
Wanneer je vrij veel hebt, dan kan het in de vriezer bewaard, en wanneer het voor 2-3 weken is gewoon in de koelkast.
Ik bewaar 't zelf eigenlijk altijd in de vriezer, want het word niet hard of zo wanneer het bevriest, je kan 't gewoon uitstrooien.

Soms geef ik elke dag 'n lepel door de cottage cheese of yoghurt, maar je kan ook om de dag of 2 keer per week of zo geven, komt er niet zo op aan.
Door Woutertje
#597907
petrap schreef: Zo één ja :D. Ga vanavond gelijk kijken of ik de sesamzaadjes wel in bedwang kan houden ;D.
In de reformwinkel kun je pasta kopen van organisch gegroeide sesamzaad (heet 'tahini' geloof ik). Is dat wat?

Ik roep ook maar wat hoor, ik weet verder helemaal niets over dit onderwerp, ik ben zo nieuw hier dat het gewoon eng is!
Door 202Spots
#597937
Woutertje schreef: In de reformwinkel kun je pasta kopen van organisch gegroeide sesamzaad (heet 'tahini' geloof ik). Is dat wat?
Ik weet niet of 't van geroosterd sesamzaadjes is gemaakt of rauw...en is het alleen van sesamzaadjes ? of is er ook zout of iets anders aan toe gevoegd?
Wanneer het alleen gemalen rauwe sesamzaadjes zijn dan is dat misschien wel wat...maar ik vind 't dan eigenlijk net zo makelijk om 'n kleine hoeveelheid zaadjes door m'n eigen mix to gooien
Door Woutertje
#597945
202spots schreef: Ik weet niet of 't van geroosterd sesamzaadjes is gemaakt of rauw...en is het alleen van sesamzaadjes ? of is er ook zout of iets anders aan toe gevoegd?
Wanneer het alleen gemalen rauwe sesamzaadjes zijn dan is dat misschien wel wat...maar ik vind 't dan eigenlijk net zo makelijk om 'n kleine hoeveelheid zaadjes door m'n eigen mix to gooien
Hier (in de V.S.) heeft de reformwinkel tahini van geroosterd, ongeroosterd, gezouten en ongezouten sesamzaad. Ik meen me te herinneren dat dat in Nederland ook allemaal te krijgen was.
Ik wist trouwens niet dat honden hun proteine voor een deel van noten en zaden kunnen krijgen.
Door Femke
#597973
Woutertje schreef: In de reformwinkel kun je pasta kopen van organisch gegroeide sesamzaad (heet 'tahini' geloof ik). Is dat wat?

Ik roep ook maar wat hoor, ik weet verder helemaal niets over dit onderwerp, ik ben zo nieuw hier dat het gewoon eng is!
tahin

da's een soort pindakaas maar dan van sesam. Ik zou dat zelf niet aan de honden geven.....
Door Lizzy
#597988
Als het rauw en ongezouten sesamzaadjes zijn, dan kun je het wel geven. Ik vind het niet lekker trouwens, die sesampasta. Zo bitter...
Door 202Spots
#598412
Lizzy schreef: Als het rauw en ongezouten sesamzaadjes zijn, dan kun je het wel geven. Ik vind het niet lekker trouwens, die sesampasta. Zo bitter...
Ik had effe opgezocht, en het is bitter omdat het vliesje er dan nog om zit, ik heb trouwens geen idee hoe ze de vliesjes eraf kunnen halen om het als  'hulled' te malen.
Ik denk ook dat 'n pot Tahini gewoon TE veel zal zijn om achter elkaar te gebruiken, je geeft geen eetlepel tahine per dag aan de hond, dus zal waarschijnlijk wel ranzig worden als 't te lang staat...
Ik denk dat ik ZELF de sesamzaadjes(met vliesje) in kleine hoeveelheid blijf malen...net zo makkelijk.
~~~~~~~~~
Tahini
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Tahini (or "tehina"/"thina" in Arabic and Hebrew, "tahin" in Turkish, French, Dutch and Danish) is a paste made from ground sesame seeds. It is a major ingredient in hummus and other dishes from the Middle East. It can be purchased fresh, in cans, in jars, or dehydrated. Tahini comes in two varieties — 'hulled' and 'unhulled'. Both types are relatively high in vitamins and proteins. Unhulled tahini is quite bitter but has a much higher proportion of vitamins, calcium, and protein because the sesame seeds are ground whole.
Door ~Joke~
#599294
202spots schreef:
Soms geef ik elke dag 'n lepel door de cottage cheese of yoghurt, maar je kan ook om de dag of 2 keer per week of zo geven, komt er niet zo op aan.
Grote honden een eetlepel en kleintjes een theelepel per dag?
Ik heb nl ook net gemalen notenmix gemaakt en in de vriezer gegooid.
Door 202Spots
#599393
Joke Miedema schreef: Grote honden een eetlepel en kleintjes een theelepel per dag?
ik doe gewoon strooien...kdenk 1 dessert lepel of 2 theelepels voor mijn maatjes. en voor kleinere honden is 1 theelepel goed hoor.
Door Elf
#599836
Lizzy schreef: Als het rauw en ongezouten sesamzaadjes zijn, dan kun je het wel geven. Ik vind het niet lekker trouwens, die sesampasta. Zo bitter...
Even off-topic..... heerlijk op de boterham samen met honing. Zelfs mn kindjes zijn er gek op!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door