Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#568023
Okay Dory, bedankt voor de uitleg. Ga het zeker gekookt proberen. Hartjes en maagjes eten ze wel rauw, niertjes eten ze dus helemaal niet.

(Mijn moeder zegt altijd dat ze zich dat kan voorstellen, die dingen smaken naar p*s, zegt ze :o ;D)
Gebruikersavatar
Door pike
#568025
202spots schreef: Hier de belangrijkste voedingswaardes van kip en rund lever, rauw en gekookt.
De meeste van de voedingsstoffen hebben zelfs MEER waarde wanneer ze geKOOKT zijn,
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat er na koken meer mineralen/vitaminen inzitten dan voor het koken want daar snap ik dus geen sikkepit van ??? ??? ???
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#568028
Ik denk doordat als je lever kookt, het gewicht afneemt als het gekookt is, tov het gewicht van voor het koken.
Dat je als het ware wat vocht eruit haalt.
Het totaal aan mineralen zal voor als na het koken hetzelfde blijven, lijkt me. (of zelfs gedeeltelijk in het kookwater terecht komen.)
Maar als je dan de hoeveelheid op het totaalgewicht bepaalt, zal die toenemen.

Zou je eigenlijk eens moeten testen, of de lever na het koken nog hetzelfde weegt als toen hij rauw was!
Door 202Spots
#568041
Zoals het boven aan de test staat.
Het gaat dus bij alle 2 om 100 gram...
De lever verliest ong 10% vocht tijdens 't koken, dus dan moet je ook MEER dan 100 gr. rauwe lever gebruiken om de 100 gr. gekookte lever te krijgen.

De chemische reacties tijdens verhitting zorgen ook wel voor veranderingen, maar ik zou niet weten hoe ik dat uitleg..

Het gaat er mij eigenlijk meer om dat ik voor mezelf weet dat, wanneer ik mijn honden b.v 50 gr. lever wil geven, dat het in voedingswaarde niet veel uitmaakt of het 50 gr.rauwe lever is, of 50 gr. gekookte lever.
Het gaat er voornamelijk om dat de hond iets van lever eet, en wanneer ie 't niet rauw wil eten, maar eet WEL de gekookte lever...dan zitten er in ieder geval meer dan voldoende voedingstoffen in de gekookte lever.
Door Bullekes
#568155
oke dan dan geef ik gewoon elke week wat gekookt want dat eten ze wel heir :) JAHOE!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#568246
202spots schreef: Zoals het boven aan de test staat.
Het gaat dus bij alle 2 om 100 gram...
De lever verliest ong 10% vocht tijdens 't koken, dus dan moet je ook MEER dan 100 gr. rauwe lever gebruiken om de 100 gr. gekookte lever te krijgen.

De chemische reacties tijdens verhitting zorgen ook wel voor veranderingen, maar ik zou niet weten hoe ik dat uitleg..

Het gaat er mij eigenlijk meer om dat ik voor mezelf weet dat, wanneer ik mijn honden b.v 50 gr. lever wil geven, dat het in voedingswaarde niet veel uitmaakt of het 50 gr.rauwe lever is, of 50 gr. gekookte lever.
Het gaat er voornamelijk om dat de hond iets van lever eet, en wanneer ie 't niet rauw wil eten, maar eet WEL de gekookte lever...dan zitten er in ieder geval meer dan voldoende voedingstoffen in de gekookte lever.
Ja dat vind ik ook, beter gekookte lever eten dan helemaal geen lever (of er meer of minder voedingsstoffen inzitten dan in rauw maakt dan eigenlijk niet uit, hij krijgt altijd meer binnen dan wanneer hij het helemaal niet eet).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#568254
Ik ga het van de week direct proberen. Moet toch naar het slachthuis en ga daar 's ff vragen naar kalfslever.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#568554
Ik moet deze week nog een keertje naar de Makro (het wc-papier-met-kamilleluchie is op... ::)), dus dan kan ik je wel wat geiten- en lamslever brengen. En meteen effe checken of je je nog steeds rustig houdt! :P
Gebruikersavatar
Door Pauline
#568555
Judith van Sam schreef: Ik moet deze week nog een keertje naar de Makro (het wc-papier-met-kamilleluchie is op... ::)), dus dan kan ik je wel wat geiten- en lamslever brengen. En meteen effe checken of je je nog steeds rustig houdt! :P
U zijt welekome!!!! ;D ;D ;D ;D
Door Femke
#568707
Loebas wilde gister ook geen hart. Heb het even 2 keer 20 seconden gebakken in de pan en toen was het weet-ik hoe snel op.
Van binnen was het trouwens nog helemaal rauw. Is dat geen idee voor je monsters?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#568715
Femke schreef: Loebas wilde gister ook geen hart. Heb het even 2 keer 20 seconden gebakken in de pan en toen was het weet-ik hoe snel op.
Van binnen was het trouwens nog helemaal rauw. Is dat geen idee voor je monsters?
Het is de moeite van het proberen waard Fem! :)
Door Femke
#568716
Pauline schreef: Het is de moeite van het proberen waard Fem! :)

wat een zorgen he.....met die hunties!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#568722
Femke schreef: wat een zorgen he.....met die hunties!
Nou Joep is gelukkig heel makkelijk, maar Joris..... Gelukkig heeft hij vanavond weer een flinke portie CB met 50 gram extra groente op. Nou dat is voor de komende week wel weer genoeg groente. ;D

Nu nog de lever proberen.
Door Femke
#568744
Pauline schreef: Nou Joep is gelukkig heel makkelijk, maar Joris..... Gelukkig heeft hij vanavond weer een flinke portie CB met 50 gram extra groente op. Nou dat is voor de komende week wel weer genoeg groente. ;D

Nu nog de lever proberen.
Ze kunnen in elk geval niet zeggen dat je je niet om je hondjes bekommert ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#568752
Femke schreef: Ze kunnen in elk geval niet zeggen dat je je niet om je hondjes bekommert ;)
Ach.... ze zeggen wel meer! ;) ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door