Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#569925
Cin schreef: Hihi!

We hebben een interieurbouwbedrijf... ze zien me al aankomen met een schouderblad: Mag deze even op de zaagtafel? Moet in 50 srukjes gezaagd worden ;D ;D
Moet kunnen toch?


;D ;D ;D ;D

Handig dat je iig zo'n apparaat hebt, ik behelp me met de grote ijzerzaag en een stevige snoeischaar :-X
Door Cin
#569985
Nou, ik kom net van AHV vandaan, en heb daar in ieder geval kant en klaar vriesmaaltijden vlees-pens gehaald, omdat ik dit (voor mezelf) als tussenoplossing wil voeren, kan ik me ondertussen meer verdiepen in het hele barf-verhaal.
Ook heb ik daar hele lappen vuile pens meegenomen, en 'in een opwelling' eendagskuikens.
Want... dacht ik... een kuiken van een dag oud heeft nog geen sterke botjes EN is een goed maaltijd voor kleine Sem....

Nu liggen er dus 3 kuikens te ontdooien op mijn aanrecht, en man o man, wat heb IK een drempel te overbruggen dan hoor. Ten eerste om ze uit de zak te trekken en ten tweede om ze daar te zien liggen (ocherrum!!!!)

Ik wil ze dus vanavond een kuikentje voorschotelen (achter de rug van mijn vriend om dan he, die gruwelt al helemaal bij het idee dat er geen brokken meer in die honden komen).
Is het veilig genoeg om ze een kuikentje te geven?
Ik denk zelf van wel... maar ben nog een echte leek hierin, misschien kan het juist wel kwaad... te kleine botjes oid?
Door Mevroi Kruim
#570044
Kuikentjes bestaan uit ei met kraakbeen en veertjes. En zelfs mijn katje Kruimel, met een half gebitje, 2 kilo zwaar en 15 jaar oud cruncht ze zo naar binnen, met veel gegrom. Dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken ;D

Ja, ze zien er erg zielig uit, die kleine hoopjes dons, en ik heb eea moeten overwinnen om ze klein te snijden in het begin :-X :-X
Meestal trek ik ze bij zo'n roze pootje uit het zakje en werp ze in de bakken, dan wel richting honden *vang* *hap* *slik* *weg
Door Cin
#570073
ze liggen lekker te ontdooien, maar dat kleinsnijden wat je doet, dat doe ik niet hoor! (zielig!!) ;D

Ik heb normaal helemaal geen problemen met dode dieren e.d., en het mag allemaal hartstikke bloederig ogen, maar die kuikens hebben een hoge aaibaarheidsfactor en 'stelt wat voor'. Een stuk vlees 'stelt niets meer voor'....
Ach, kwestie van wennen denk ik...

Zeer tegenstrijdig gewoon in mijn koppie: de eendagskuikens zijn 'maaltijd' en achter in mijn tuin lopen verwildere loslopende 'dorps' kippen met kleine kuikentjes die ik iedere ochtend trouw voer....

Ben trouwens nogmaals verbouwereerd doordat de slager om de hoek mij over NOG een psychologische drempel trok. Schoorvoetend gaf ik hem een papiertje met daarop de dingen die ik zou willen hebben (lam/kalf schouder/rug/nek/rib, kippennekken en karkassen) en hij zei meteen: geen probleem! Ik bestel wat dingetjes en je komt het dit weekend maar halen!
Nah!
Door Cin
#570334
owwwkeee............. ben weer een ervaring rijker.............

Een uur of twee geleden heb ik iedere hond een ontdooide eendagskuiken voorgeschoteld....

Sem (teefje) sleepte er 1 haar mand in en dat was het qua actie bij haar.
Jay (reu) wist niet wat hij ermee aanmoest.
Ik heb naast de bak van Jay gezeten, met een snoeischaar in mijn handen en een pootje afgeknipt (zoveelste drempeltje voor me w.b. barf) en ja hoor, 1 pootje ging naar binnen. Toen pootje 2 afgeknipt (sorry vogeltje) en die ging ook naar binnen. Toen de vleugeltjes afgeknipt en gevoerd, en het koppie afgeknipt en gevoerd. Bleef een raar stuk vlees over ;D
Dat ligt er nog.
Wordt niet naar omgekeken.

Sem bewaakt met al haar macht haar mand want daar ligt een kuikentje in, onaangeroerd...

Ik zal met gevaar voor eigen leven over een uurtje mijn hand maar IN de mand steken (slik!) en het kuiken weghalen en mijn vingers natellen, want wat is Sem fel!

... einde oefening kuikens?
Of is dit normaal en moet ik morgen stoicijns weer die kuikens in de bakken gooien?

Kweet t ff niet meer...
Gebruikersavatar
Door pike
#570340
Cin schreef: Ben trouwens nogmaals verbouwereerd doordat de slager om de hoek mij over NOG een psychologische drempel trok. Schoorvoetend gaf ik hem een papiertje met daarop de dingen die ik zou willen hebben (lam/kalf schouder/rug/nek/rib, kippennekken en karkassen) en hij zei meteen: geen probleem! Ik bestel wat dingetjes en je komt het dit weekend maar halen!
Nah!
:o :opfoei zo een wil ik er ook 8) ik durf het amper nog te vragen, ze kijken me aan of ik gek ben >:( >:( (ben ik natuurlijk ook wel een beetje ;D
Door carlala
#570543
oo wauw, bijna nog nooit gebarfd en dan geef je eendagskuiken...en dan durf je ook nog de pootjes eraf te knippen.

(veel mensen zullen nu denken, ja en...?)

Ik vind het een hele overwinning, dat kan ik niet hoor.

Mag ik heel brutaal vragen welke slager je bent geweest, in welke plaats??
Ik woon zelf in Oosterhout en mijn slager doet niets bestellen.
Door Cin
#570562
Hoi!

Ik woon in Baarle-Nassau, en daar zit bij mij een slager om de hoek die het geeeeeeeen probleem vindt. Is maar een half uurtje rijden vanuit Oosterhout ;D

Als je een zak eendagskuikens over wil nemen, ik heb 10 zakken van 1 kilo per zak met 26 kuikens in 1 zak!
Door Cin
#570568
Audrina schreef: Soms helpt het als je die kuikens eerst ff in een bak warm water legt voor je ze geeft. ;)
Ze waren echt goed ontdooid en op kamertemperatuur... Maar ik ga het vanavond proberen, niet geschoten is altijd mis ;D
Door Cin
#570603
Lizzy schreef: Ik denk dat je de laatste stukjes van het overgebleven eendagskuiken ook even moet inknippen/stukjes moet knippen.
Ik heb gewoon twee mutsen thuis ;D
Heb gisterenavond dat ene lijfje die al aan alle kanten door mij geamputeerd was in stukjes gesneden, en toen aan Jay gevoerd. Hij eet goed de zachte delen, maar als er een botje inzit, voelt hij dat met kauwen en dan spuugt hij het weer uit... Ik heb Jay uit het asiel gehaald en ken zijn verleden niet (zelfde met Sem...komt ook van een ander adres vandaan, weet ook haar verleden niet) en ik heb het idee dat Jay vroeger een keer ontzettend benauwd ofzo is geweest door een klein botje, want hij durft dat dus ech niet door te slikken (terwijl een zacht pootje of koppie wel gaat ???)

En een groot recreatiebot is ook helemaal geen probleem voor Jay, daar blijft hij uuuuuuren an knauwen...

Zaterdag kan ik de kippennekken ophalen, zal daar toch maar mee beginnen... En eerst platslaan natuurlijk (de nekken dan he, niet Jay ;D)
Door Cindy de Wolf
#570699
Alleen mijn katten eten eendagskuikens, de honden niet, die weigeren sowieso wat met huid en haar te eten wat ik helemaal niet erg vind omdat ik jachttraining doe. Staat zo lu**ig op een proef als ze het konijn op gaan eten ;D ;D Je zou ook kwartelkarkas kunnen overwegen, dat is ook niet zo groot. Verders krijgen ze bij mij zeer veel. Voor vanavond staan er geitenribben op het menu en gister was het parelhoenkarkas.

Ik vind je wel heel stoer hoor, ik 'durf'nog steeds die kuikens niet in 2-en te snijden ofzo. Ik gooi het altijd naar Dobby en dan rent ze al grommend naar de achterkant van de tuin om hem daar op te peuzelen. Van de week kwam ik uit mijn werk thuis zit Dobby in de tuin op haar gemak een duif te verorberen. Ach ja het kuiken was blijkbaar te klein ;D Heeft de duif in ieder geval nog een doel gediend :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door