Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#558994
oo maar ik weeg het eten ook van mijn honden anders worden ze te dik of te mager ik mik het in het bakje en ik weeg het even na maar dat is meer omdat ze anders dicht groeien omdat ik ze uit de losse pols systematisch teveel geef
Gebruikersavatar
Door Nitus
#559002
sylvia schreef: Als je het leuk vind om uit te rekenen of het geen moeite vind om dat te doen is het helemaal niet erg natuurlijk maar neem mij ik ben allergisch voor cijfers ik krijg het al benauwd als ik lees zoveel % van dit en dan zoveel % van dat dan gaat bij mij het licht uit ik zou het wel kunnen maar ik wil het niet eens proberen (trauma's heb ik nog over van mijn oude rekenleraar :-X ) en ik ben hierin niet de enige, mijn probleem ermee is dan ook dat mensen die ook geen vriendjes zijn mer cijfertjes dus al aftaaien van het barf idee als ze alleen maar lezen dat je het moet berekenen en dan maakt het zeer veel uit of je het over procenten hebt of je hebt het over je moet ongeveer een derde aan rmb's voeren. En bij het begrijpen bij wat een carnivoor allemaal nodig heeft en ongeveer in welke hoeveelheden heb je naar mijn idee geen rekenen nodig alleen inzicht in hoe ongeveer een prooidier eruit ziet en dat probeert te benaderen.
Ik snap het wel wat je bedoelt, maar om een prooidier 'na te maken' moet je dus wel weten uit hoeveel bot, vlees en organen een dier ongeveer bestaat. Dus ontkom je er naar mijn idee niet aan om het een keer na te rekenen.

Maar zoals ik ook al tegen de topicstartster heb gezegd, schrijf anders een tijdje alles op wat je je hond voert en laat het dan (achteraf) door iemand anders uit rekenen, gewoon om te checken of je gevoel klopt.
Door tieneke
#559005
sylvia schreef: oo maar ik weeg het eten ook van mijn honden anders worden ze te dik of te mager ik mik het in het bakje en ik weeg het even na maar dat is meer omdat ze anders dicht groeien omdat ik ze uit de losse pols systematisch teveel geef
Hier weeg ik de orgaan en spiervlees wel af maar de grotere botten/vlees gooi ik zo naar buiten ;D ;D
Door Lizzy
#559009
Maar Syl, eerst moet je nog maar eens beslissen of je wel volgens het prooidiermodel wilt voeren! Want dat is nog maar de vraag... Ik voer niet volgens het prooidiermodel en ik zou dat ook niet willen. En als jij veel RMB's voert, dan voer jij vast ook niet volgens het prooidiermodel, want dat bestaat voor 10% en maximaal 15% uit bot. Kaal. En als je dan besloten hebt welke lijn je wilt volgen: de meeste mensen die elke maand een zak Jeukenumaar kopen, die hebben toch nog geen idee hoe een prooidier eruit ziet? En die snappen dan toch ook nog niet dat kippenvleugels voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan en je dus niet je menu moet volstorten met 60% kippenvleugels omdat je dan aan een kaal bot percentage van 30% zit?

Ik snap wel wat je bedoeld hoor, dit werkt drempelverhogend, vind jij. Maar voor net zo veel mensen werkt het weer drempelverlagend, het berekenen van percentages! Zoveel mensen zoveel wensen ;D.

En ik heb toch nog steeds liever dat mensen denken "naaah, laat maar" als dat ze er een zooitje van gaan zitten maken.... Ik ben wel heel benieuwd hoe jij iemand die brokken voert uitlegt dat ze ongeveer 40% a 50% vleesbotten moeten voeren!
Door roefus
#559045
Ik heb het eigenlijk zelf wel fijn gevonden, al die percentages.
Het was gewoon een soort houvast, een leidraad waarmee ik 'werken' kon.
Het heeft mij in ieder geval geholpen om een beetje inzicht te krijgen.
En ook wel dat ik wist waarom ik het zo moest doen en niet anders.

Toch doe ik het voor mezelf nu wel op een makkelijke manier (denk ik).
In mijn hoofd zit dat ik zoveel 'orgaanvlees' per week moet ondtdooien.
Ongeveer de helft daarvan is pens, en de rest al het andere.
En ik zorg elke dag dat ik rmb en spiervlees in de 'ontdooiemmer' heb.
Dan geef ik dus dagelijks de helft rmb en de andere helft is spiervlees en/of orgaan.
Is de rmb wat minder bevleesd, dan geef ik minder dan de helft.
(hier is de ontlasting van Roefus mijn ledraad geweest).
Met groente of een tafelrest, kijk ik wat minder nauwkeurig.
Voeg gewoon enkele scheppen toe.

Verder kijk ik niet precies naar de diersoorten, zo van op maandag dit en op dinsdag dat.
Dat gaat gewoon uit de losse pols.
Neem gewoon beurtelings iets anders uit de vriezer.
Of ik koop toevallig wat konijnenbouten, dan staan die de volgende dag op het menue.
Ik vind het eigenlijk zo wel makkelijk.
En heb tóch het gevoel, dat ik met de percentages best wel goed zit.
En dat ik het idee erachter begrijp.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#559130
Lizzy schreef: Maar Syl, eerst moet je nog maar eens beslissen of je wel volgens het prooidiermodel wilt voeren! Want dat is nog maar de vraag... Ik voer niet volgens het prooidiermodel en ik zou dat ook niet willen. En als jij veel RMB's voert, dan voer jij vast ook niet volgens het prooidiermodel, want dat bestaat voor 10% en maximaal 15% uit bot. Kaal. En als je dan besloten hebt welke lijn je wilt volgen: de meeste mensen die elke maand een zak Jeukenumaar kopen, die hebben toch nog geen idee hoe een prooidier eruit ziet? En die snappen dan toch ook nog niet dat kippenvleugels voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan en je dus niet je menu moet volstorten met 60% kippenvleugels omdat je dan aan een kaal bot percentage van 30% zit?

Ik snap wel wat je bedoeld hoor, dit werkt drempelverhogend, vind jij. Maar voor net zo veel mensen werkt het weer drempelverlagend, het berekenen van percentages! Zoveel mensen zoveel wensen ;D.

En ik heb toch nog steeds liever dat mensen denken "naaah, laat maar" als dat ze er een zooitje van gaan zitten maken.... Ik ben wel heel benieuwd hoe jij iemand die brokken voert uitlegt dat ze ongeveer 40% a 50% vleesbotten moeten voeren!
Ik neem aan dat iedereen die barft zijn hond of kat bot/spiervlees en orgaan voert dat bedoel ik eigenlijk meer te zeggen. Niet dat je een prooidier na bouwt.
Ik voer niet volgens het hele prooidier model maar ik voer wel wat er in een prooidier zit voorzover dat mogelijk is , niet alles is te krijgen zoals hersens en niet alles is wenselijk zoals long en milt en uier dat voer ik dus niet.
Ik ben er beslist niet voor dat iemand zomaar iets gaat doen alleen ben ik er nog steeds van overtuigd dat het kan zonder het tot op het bot te berekenen. Officieel gezien hebben wij ook zoveel % van het één en zoveel % van het ander nodig ik denk dat het net zoiets is als dat ik ineens vegetarisch wordt dan ga ik ook even kijken van oke als ik vlees laat vallen waar moet ik het door vervangen zodat ik niets tekort kom, dan ga je ook maar niet zomaar wat doen lijkt mij maar ik zou het ook niet helemaal gaan zitten berekenen. Je kunt iemand die jeuk voert heel keurig uit kan leggen hoe die goed moet barfen zonder met een rekenprogammaatje aan te komen.
Misschien zie ik het ook wel simnpelere omdat mijn honden 1 maaltijd per dag krijgen en dus niet bv een bot en wat spier of orgaanvlees, hier eten ze of een RMB of een maaltijd spiervlees of orgaan of pens niet een bakje pens en een botje na.
Door Lil
#559302
Tja ik heb ook een panische angst voor het rekenen, maar in het begin had ik het ook voor het fout voeren (toen was ik nog onervaren en heel onzeker). Juist daarom blij met die rekenhulp, ik hoefde niet te rekenen en alleen te kijken hoe zwaar is mijn hond hoeveel wil ik hem geven. En in het begin ben ik in het midden van die percentages gaan zitten (want ja er stond inderdaad tussen 30 en 50%, dat is een wereld van verschil). Vanzelf heb ik dus gemerkt wat voor mijn hond en mijn katjes individueel gezien het beste was. En als ik dus kaal bot heb gaat daar orgaanvlees bij en anders of rmb's of orgaan of weet niet wat, omdat ik nu weet dat het aan het einde van de maand klopt. Maar veel mensen zeggen tegen mij: maar als ik het niet goed doe dan gaat mijn hond dood of wordt ziek, ik gooi liever brokken in de bak. Als ik die mensen zeg, goh er is zo'n programmatje dat voor je rekent en je ziet achteraf vanzelf wat het beste is voor je hond dan zeggen ze goh: kan ik wel eens proberen...
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#559344
Ikzelf gaf eerst alleen KVV met steeds meer Barfonderdelen. Op een gegeven moment wil je toch wel weten hoeveel je van het een en ander moet geven. Dus na hier veel tips en menu's van anderen gelezen te hebben heb ik voor mezelf nagerekend hoeveel Skik van het een en ander moet hebben. Toen ik dat eenmaal op papier had ben ik volledig gaan Barfen. Op den duur merk je dat je wat makkelijker wordt en niet alle precies weegt. Maar om zomaar uit de losse hand te beginnen zou ik toch niet durfen.
Door nikèdog2000
#559551
ik kan de rekenhulp niet openen
ik heb geen exel op mijn pc.
dus ik ben ook menu's gaan lezen
en vandaar uit doe ik nu al een jaar barf.
ik weeg het altijd
Door dunja
#559568
Ik ben dus ook allergisch voor cijfers. Vandaar dat ik dus eerst uit de losse pols voerde. Maar omdat ik zag dat men zoveel met de % bezig was, begon ik te twijfelen. Zeker omdat ik nog niet zolang barf. Maar ik heb mezelf erg goed ingelezen. Al maanden voordat ik m'n pup zelfs al had.Nu ik de percentages erbij heb, merk ik dat ik er uit de losse pols niet echt naast zat. dat ik eigenlijk voer volgens de percentages. Maar goed ik lees ook alles wat hier staat, heb voor die tijd, dagen/ weken alle begin info gelezen. Dus dat zit ook redelijk goed in m'n hoofd. Nu heb ik wat dagen opgeschreven wat ik voer, en vergelijk dat met de percentages. Ga nog even een tijdje ermee door, kijken of ik nog ergens aanpassingen nodig heb. En dan stop ik er weer mee. Weet nu dat het wel goed zit. Maar dat is dan ook wel doordat ik nu de vergelijking heb gedaan. Word daar weer zekerder van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door