Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jo
#553235
nikèdog2000 schreef: haleluja
Hahahahaha ja dat gevoel had ik vanmorgen ook toen ik Rolex zag en zag dat de vurige plekken er toch heel rustig uitzagen.
Daar kan ik echt van in een halleluja stemming komen. 'kBen echt blij voor dat beessie ! :D
Door Lucinda
#553240
Jo schreef: Hahahahaha ja dat gevoel had ik vanmorgen ook toen ik Rolex zag en zag dat de vurige plekken er toch heel rustig uitzagen.
Daar kan ik echt van in een halleluja stemming komen. 'kBen echt blij voor dat beessie ! :D
Ja het zag er idd een stuk beter uit!!!!
En wat een leukerd is het he??!!!!
Door Jo
#553341
Lucinda schreef: Ja het zag er idd een stuk beter uit!!!!
En wat een leukerd is het he??!!!!
Ja ...verliefde zucht...en het is ook nog eens een heerlijk slebberslet ! ;) :D
Door Lizzy
#553351
Oef, ik zie dit onderwerp nu pas weer :-[

Weet je zeker dat het cystine is?

Over cystine weet ik: **Cystine Calculi: Deze stenen vormen zich in een pH zure urine. Deze stenen worden veroorzaakt door een nierafwijking. Er is een probleem met de reabsorbtie van cystine.

Overigens komt deze afwijking dus heel erg weinig voor en is qua behandeling redelijk gelijk aan die van de Dalmaat (hoewel deze geen cystine maar uraatgruis heeft). Tenminste, wel als je kijkt naar de brokken die beide voorgeschreven krijgen... Ik ga nog wel even verder zoeken wat de urine zuur maakt bij cystine-honden.

De pH waarde van de urine zal ongetwijfeld dus zuur zijn..... en in de zure urine vormen zich cystine-gruis/stenen.

In ieder geval moeten deze cystine-honden absoluut altijd genoeg kunnen drinken. Ze moeten als het ware goed 'doorspoelen'. Bovendien moeten ze absoluut tenminste iedere 4 uur kunnen plassen. En helemaal leeg kunnen plassen. Liever iedere 2 a 3 uur zelfs (behalve 's nachts natuurlijk - voor de nacht altijd wel goed uit laten plassen).

De pH waarde van de urine moet eigenlijk richting alkalisch gebracht worden. Dus zo rond de 6,5 a 7,0, maar het mooiste dus: rond de 7,0.

In feite zijn brokken voor deze honden ongeschikt. Deze honden hebben zeer beslist een vochtrijke voeding nodig. Maar, ik ben bang dat, net als bij de Dalmaat, je beslist alkalisch-makende voedingsstoffen moet voeren! Ook moet je hond een natrium-arm dieet. Er wordt ook een eiwit-arm dieet voorgeschreven, maar daar ben ik het (eigenwijs dat ik ben) niet mee eens. Het is belangrijk dat je hond de JUISTE eiwitten krijgt. Ik moet voor je gaan zoeken welke voedingsstoffen jouw hond dus wel en niet mag hebben.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 mei 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#553354
In feite weet ik niet of Bibi als hoofdvoer geschikt is.... Ik moet dat even voor je uit gaan zoeken. Ik kom daar later nog wel op terug. Mogelijk moet je het voer iets gaan aanvullen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 mei 2006, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#553635
OK, de volgende highlights gevonden (van betrouwbare bronnen):

*Gevogelte en kip bevatten veel methionine. Dat is de voorloper van cystine. Als je een hond hebt die cystine gruis/stenen aanmaakt, vermijdt dan voeding die rijk is aan gevogelte, gevogelte vet of eieren.

*Maak de urine alkalischer door het toevoegen van plantaardige eiwitten + supplementeer eventueel met sodium bicarbonaat.

*Cystine blaasgruis bestaat uit een compositie van het aminozuur cystine, een afbraakproduct van eiwit. Cystine komt vooral voor bij reuen met een gemiddelde leeftijd van 3 tot 5 jaar. Het komt het meest voor bij teckels, mastiffs, Engelse Bulldoggen en Deerhound.

*Cystine-gruis is een afwijking bij het omzetten van bepaalde aminozuren in de nieren. Aminozuren (en andere stoffen) worden uit het bloed gefilterd en worden dan uit de urine gefilterd. Wanneer honden cystine blaasgruis aanmaken, bepaalde aminzuren, inclusief cystine (en ornithine, lusine en arginine - worden aangeduid als essentiele aminozuren oftewel dit zijn eiwitten die de hond niet zelf kan aanmaken maar uit z'n voeding moet halen) worden niet geabsorbeerd door de nieren waardoor er hoge concentraties in de urine terecht komen. Een van de aminozuren, cystine, heeft de eigenschap de urine zuur te maken (dit is niet de enige hoor, purine doet dat dus ook!) en lijdt dan tot het vormen van nier/blaasstenen van het type cystine. Deze kunnen ernstige ziekte veroorzaken door de irritatie van het urinesysteem maar kunnen zelfs een blokkade veroorzaken die, wanneer niet tijdig ingegrepen wordt, zelfs tot de dood kan lijden.

*Voedselaanpassing/alkalisch maken van de urine:
Het lijkt simpel: we vermijden het voeren van voedsel waar cystine in zit. En dat lost het probleem op. Want, geen cystine: geen problemen met het absorberen van cystine in de nieren en dus geen blaasgruis/stenen. Jammer genoeg... dit is niet het geval. Cystine is niet de vijand. En cystine is zelfs een essentieel aminzuur, wat betekent dat het beslist in een gezond dieet moet zitten (hond kan het niet zelf aanmaken en hond heeft het wel nodig om gezond te blijven). Ergo, het is zo belangrijk dat het lichaam zelfs cystine aanmaakt uit andere aminozuren, als het dieet zelf te weinig cystine bevat. Dus, helaas moeten we ons altijd zorgen blijven maken over hoe we de cystine die niet geabsorbeerd kan worden uit het lichaam kan worden getransporteerd. Natuurlijk is het zinvol een voeding te geven dat laag is aan cystine. Maar, we kunnen cystine dus niet elimineren van het dieet.

*Een andere truc om de urine meer alkalisch te maken is door middel van buffers. Deze buffers zijn stoffen die een inter-actie hebben met het spijsverteringssysteem die "ontzuren" of de urine-componenten bufferen. Deze stoffen zorgen dus voor hogere pH waardes (richting neutraal/neutraal) waardoor voorkomen wordt dat er zich gruis/stenen vormen. De meeste bekende stof is "baking soda" oftewel zuiveringszout oftewel sodium bicarbonaat.

====================

Oftewel: met voeding kan je eigenlijk maar weinig sturen.... Als ik jou was, zou ik dit bovenstaande (sodium bicarbonaat) eens overleggen met je dierenarts. Want hem levenslang op die gore dieet-brokken ala Hills UD zetten (dat overigens in mijn ogen echt niet zinvol is! Dat staat eigenlijk boven ook geschreven) is de oplossing niet. Maar, mogelijk dat je hond ook op Bibi gruis zal blijven vormen. Dit is een afwijking in het metabolisme van je hond. Helaas.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 mei 2006, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moow
#553971
Damn....!! :o Zo leer je nog eens wat!!!

THANKS for you info Lizzy!!!

Ik ben hier serieus heel dankbaar voor aangezien de da van ons (ook na info gewonnen te hebben in Utrecht) NIETS kon vertellen!!

Ik weet zeker dat het de cystine is.. werd me idd verteld dat dit zeer weinig voorkomt en zij er daardoor ook niet de (door mij gewenste) info konden geven..

Ik moet zeggen dat ik het morgen nog eens na moet lezen hoor!! Iets wat laat geworden afgelopen twee dagen.... ;D

Maarrr.. Jo; dankzij jouw geweldige snelle actie mbt de strookjes heb ik zijn ph gister kunnen meten en hij leek sterk op de 6 te zitten..
Daar was ik blij mee, maar nu na het verhaal van Lizzy gelezen te hebben, blijkt dat 7 beter moet zijn?!!?

Het valt ons nu de laatste week erg op dat het drinken en plassen wel aanzienlijk minder is geworden!! Hiervoor was dit beide (natuurlijk) tot het bizarre vele toe!
Wat je zei Lizzy, met 1x per 4 uur redde die het niet hoor!! (En wij waren/zijn dan gelukkig in de mogelijkheid Rolex desnoods elk uur te kunnen laten plassen!)

Logischerwijs is het vlees natuurlijk al vochtiger dan die droge brokken, dus zal dit best meetellen?!

Ik ga even quoten op jullie mails.. :) Weet ik zeker dat ik alles beantwoord!!!!

in ieder geval nogmaals BEDANKT voor de info!! :-*
Door Moow
#553973
Jo schreef: Vanmorgen heb je de strips voor de ph test al gekregen en als het goed is heb je de uitleg er nu ook bij gekregen in je mailbox ;)

Ik hoop van harte dat ook dit probleem snel opgelost word meid.

(Liz jij alwéér hartelijk bedankt voor je snelle hulp.. :-*)

En nu ik toch bezig ben ..Luc accepteer nou eens dat ook jij een reddende engel kan zijn voor iemand. Ik kan jouw veel vertellen en je kunt hier veel leren, maar als jij niets tegen Mo had gezegd , had ze nu nog op de oude voet verder gegaan ... Dus Luc..je hebt het goed gedaan :-*

En nu we toch lekker bezig zijn met complimenten uitdelen.. wat ik geleerd heb , heb ik ook hier geleerd, maar het meeste heb ik nog van Liz mogen leren..
Liz je bent een kanjer !! :-* Dankzij jouw hulp en inzet krijgen steeds meer honden een beter leven..
Mooooooi gesproken Jo!!!! ;)
Door Moow
#553975
Jo schreef: Hahahahaha ja dat gevoel had ik vanmorgen ook toen ik Rolex zag en zag dat de vurige plekken er toch heel rustig uitzagen.
Daar kan ik echt van in een halleluja stemming komen. 'kBen echt blij voor dat beessie ! :D
Anders ik wel!! ;) Nu alleen die ****gruis nog!!
Door Moow
#553976
Jo schreef: Ja ...verliefde zucht...en het is ook nog eens een heerlijk slebberslet ! ;) :D
En of het een flebberslet is!! hahahha En dan het liefst die tong tot aan de huig hoor Jo! ;D
Door Moow
#553980
Lizzy schreef: Oef, ik zie dit onderwerp nu pas weer :-[

Weet je zeker dat het cystine is?

Over cystine weet ik: **Cystine Calculi: Deze stenen vormen zich in een pH zure urine. Deze stenen worden veroorzaakt door een nierafwijking. Er is een probleem met de reabsorbtie van cystine.


Het is dus zeker de cystine.. Volgens mijn da kwam het id waarschijnlijk door een (aangeboren?) nierafwijking en is het een erfelijkheids kwestie...
Lizzy schreef: Overigens komt deze afwijking dus heel erg weinig voor en is qua behandeling redelijk gelijk aan die van de Dalmaat (hoewel deze geen cystine maar uraatgruis heeft). Tenminste, wel als je kijkt naar de brokken die beide voorgeschreven krijgen... Ik ga nog wel even verder zoeken wat de urine zuur maakt bij cystine-honden.

De pH waarde van de urine zal ongetwijfeld dus zuur zijn..... en in de zure urine vormen zich cystine-gruis/stenen.
Gister dus gemeten en deze lijkt sterk op de 6 te zitten...
Lizzy schreef: In ieder geval moeten deze cystine-honden absoluut altijd genoeg kunnen drinken. Ze moeten als het ware goed 'doorspoelen'. Bovendien moeten ze absoluut tenminste iedere 4 uur kunnen plassen. En helemaal leeg kunnen plassen. Liever iedere 2 a 3 uur zelfs (behalve 's nachts natuurlijk - voor de nacht altijd wel goed uit laten plassen).


Ja.. het vele drinken en dus (uit-)plassen was duidelijk aanwezig :) Nu moet ik dus wel zeggen dat ik hier nu duidelijk verschil in zie!!! ??
Lizzy schreef: De pH waarde van de urine moet eigenlijk richting alkalisch gebracht worden. Dus zo rond de 6,5 a 7,0, maar het mooiste dus: rond de 7,0.


Als hij rond de 6 blijft kan/moet ik dit dan naar de 7 brengen???
Lizzy schreef: In feite zijn brokken voor deze honden ongeschikt. Deze honden hebben zeer beslist een vochtrijke voeding nodig. Maar, ik ben bang dat, net als bij de Dalmaat, je beslist alkalisch-makende voedingsstoffen moet voeren! Ook moet je hond een natrium-arm dieet. Er wordt ook een eiwit-arm dieet voorgeschreven, maar daar ben ik het (eigenwijs dat ik ben) niet mee eens. Het is belangrijk dat je hond de JUISTE eiwitten krijgt. Ik moet voor je gaan zoeken welke voedingsstoffen jouw hond dus wel en niet mag hebben.
Die brokken hebben we dus inmiddels al ge-bonjour-ed omdat ik daar idd geen goed gevoel bij had..
Nu ben ik idd best benieuwd wat ik dan eventueel bij kan voeden of weg moet laten?!

Echt Lizzy, kan het niet vaak genoeg zeggen: THANKS! :-*
Door Moow
#553990
Lizzy schreef: OK, de volgende highlights gevonden (van betrouwbare bronnen):

*Gevogelte en kip bevatten veel methionine. Dat is de voorloper van cystine. Als je een hond hebt die cystine gruis/stenen aanmaakt, vermijdt dan voeding die rijk is aan gevogelte, gevogelte vet of eieren.

Oke daar hebben we al wat aan! ;)
Lizzy schreef: *Maak de urine alkalischer door het toevoegen van plantaardige eiwitten + supplementeer eventueel met sodium bicarbonaat.

Ooookeejj.... is dit verkrijgbaar in een flesje ?? :-[ ;D
Lizzy schreef: *Cystine blaasgruis bestaat uit een compositie van het aminozuur cystine, een afbraakproduct van eiwit. Cystine komt vooral voor bij reuen met een gemiddelde leeftijd van 3 tot 5 jaar. Het komt het meest voor bij teckels, mastiffs, Engelse Bulldoggen en Deerhound.

Dit kan ik alleen maar beamen.. :) Rolex was denk ik 3,5 toen de eerste symtonen de kop opstaken.. Hij is rond zijn 3e jaar gecastereerd, dus dachten we eerst dat het uitplassen door de casteratie kwam.. Maar het leek me sterk overdreven veel en vaak en heb toen zijn urine laten controleren..
Eerste controle leek er niets mis te zijn.. Na een maand terug en toen hebben ze nog een keer (goed.. ) gekeken en bleek dus dat hij blaasgruis had..
Lizzy schreef: *Cystine-gruis is een afwijking bij het omzetten van bepaalde aminozuren in de nieren. Aminozuren (en andere stoffen) worden uit het bloed gefilterd en worden dan uit de urine gefilterd. Wanneer honden cystine blaasgruis aanmaken, bepaalde aminzuren, inclusief cystine (en ornithine, lusine en arginine - worden aangeduid als essentiele aminozuren oftewel dit zijn eiwitten die de hond niet zelf kan aanmaken maar uit z'n voeding moet halen) worden niet geabsorbeerd door de nieren waardoor er hoge concentraties in de urine terecht komen. Een van de aminozuren, cystine, heeft de eigenschap de urine zuur te maken (dit is niet de enige hoor, purine doet dat dus ook!) en lijdt dan tot het vormen van nier/blaasstenen van het type cystine. Deze kunnen ernstige ziekte veroorzaken door de irritatie van het urinesysteem maar kunnen zelfs een blokkade veroorzaken die, wanneer niet tijdig ingegrepen wordt, zelfs tot de dood kan lijden.

:( Deze info is (helaas) idd bekend... (lang leve internet al verbaasde me het hoe weinig info er over de cystine op staat... althans.. wat ik gevonden heb.. :))
Rolex bleek (nog?) geen nierstenen te hebben, maar wel 'een beetje' gruis... Nu zal ik dit binnenkort nog eens laten controleren!
Lizzy schreef:
*Voedselaanpassing/alkalisch maken van de urine:
Het lijkt simpel: we vermijden het voeren van voedsel waar cystine in zit. En dat lost het probleem op. Want, geen cystine: geen problemen met het absorberen van cystine in de nieren en dus geen blaasgruis/stenen. Jammer genoeg... dit is niet het geval. Cystine is niet de vijand. En cystine is zelfs een essentieel aminzuur, wat betekent dat het beslist in een gezond dieet moet zitten (hond kan het niet zelf aanmaken en hond heeft het wel nodig om gezond te blijven). Ergo, het is zo belangrijk dat het lichaam zelfs cystine aanmaakt uit andere aminozuren, als het dieet zelf te weinig cystine bevat. Dus, helaas moeten we ons altijd zorgen blijven maken over hoe we de cystine die niet geabsorbeerd kan worden uit het lichaam kan worden getransporteerd. Natuurlijk is het zinvol een voeding te geven dat laag is aan cystine. Maar, we kunnen cystine dus niet elimineren van het dieet.

M.a.w. het blijft dus een probleem, wat me waarschijnlijk beter maar een paar keer per jaar moeten blijven controleren?! Om te zien of het niet erger is/wordt ????
Lizzy schreef: *Een andere truc om de urine meer alkalisch te maken is door middel van buffers. Deze buffers zijn stoffen die een inter-actie hebben met het spijsverteringssysteem die "ontzuren" of de urine-componenten bufferen. Deze stoffen zorgen dus voor hogere pH waardes (richting neutraal/neutraal) waardoor voorkomen wordt dat er zich gruis/stenen vormen. De meeste bekende stof is "baking soda" oftewel zuiveringszout oftewel sodium bicarbonaat.

Hihi.. daar hem je hem weer.... miss heel blond, maar hoe wat wie waar????? :-[

====================
Lizzy schreef: Oftewel: met voeding kan je eigenlijk maar weinig sturen.... Als ik jou was, zou ik dit bovenstaande (sodium bicarbonaat) eens overleggen met je dierenarts. Want hem levenslang op die gore dieet-brokken ala Hills UD zetten (dat overigens in mijn ogen echt niet zinvol is! Dat staat eigenlijk boven ook geschreven) is de oplossing niet. Maar, mogelijk dat je hond ook op Bibi gruis zal blijven vormen. Dit is een afwijking in het metabolisme van je hond. Helaas.

Ik zal zeker dat sodium bicarbonaat met mijn da overleggen... Mag ik al jouw info printen en meenemen?!?! (Leren zij ook miss ook nog wat?! :P)

Naast de info dat hij op Bibi waarschijnlijk gruis blijft vormen, ben ik er in ieder geval een groter voorstander van dan van de UD brokken.... Ik bedoel, als ik moet kiezen tussen UD brok en Bibi, omdat hij op beide toch gruis blijft aanmaken, kies ik liever voor Bibi! Zeker nu blijkt dat die UD brokken toch niet goed zijn en zijn huid er stuk beter van is geworden?!

Maar nou verbaasd dan toch die PH waarde van 6 me?!?!!


Alvast en nogmaals bedankt weer!!!!
Ik hoop vanavond nog even te kunnen kijken en anders zeker morgen!! Zal ik gelijk de da bellen voor een afspraak!!

:-*
Door Lizzy
#554012
Maar natuurlijk mag je deze info meenemen naar je dierenarts!!

Over de pH waarde ga ik je proberen uit te leggen hoe het zit. Tenminste, met de informatie die ik ken/weet.

De urine van een hond is altijd licht zuur. Tenminste, de urine van een "normale hond". Rond de 6,5. Dat hoort bij een carnivoor (en dus bij de hond).

Van vlees kun je in z'n algemeenheid zeggen dat het de urine verzuurt. Dat komt door de eiwitten die in vlees zitten. En eigenlijk door het type aminozuren die erin zitten.

Jouw hond vormt gruis dat op is gebouwd uit cystine. Cystine is een aminozuur (eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Elk eiwit heeft z'n eigen structuur, de zogenaamde aminozurenketen). Cystine is dus een van de aminozuren. Dit aminozuur zit in voeding. En dat moet ook in de voeding zitten, anders blijft je hond niet gezond. Overigens, als je voer geeft waar helemaal geen cystine in zit, dan gaat je hond uit andere aminozuren dit cystine-aminozuur maken.

Cystine is een zwavelhoudend aminozuur. En doordat jouw hond een genetisch defect in de het urine systeem heeft, wordt de cystine niet goed benut en slaat zich op in de urine en vormt daar cystine-gruis/stenen.

Dit cystine aminozuur heeft als eigenschap dat het de urine zuur maakt (en daarom verbaast het mij niks dat de urine van jouw hond aan de zure kant is, met 6,0. Is niet extreem zuur overigens. Ik heb wel honden gezien met een pH waarde van 5,5....). En helaas is het zo dat in deze zure urine de cystine die in de urine terecht komt (doordat het niet gereabsorbeerd wordt in de nieren) gaat samenklonteren en zich tot gruis/steen vormt. In feite is het probleem dus drieledig:

1)Er is een genetisch defect waardoor er cystine in de urine terecht komt bij jouw hond.
2)Door de cystine in de urine wordt de urine zuur.
3)Door de zure urine klontert de cystine eerder samen tot gruis/stenen.

Zoals je boven hebt kunnen lezen, is het dus erg moeilijk om een voeding te geven waar een beperkte hoeveelheid cystine zit. Wat ze beogen met de dieet-brokken is A)Dat de urine minder zuur oftewel alkalisch wordt en B)Zit er wat minder eiwit en dus ook minder cystine is en C)Zit er eiwit in dat sowieso een minder verzurend effect heeft als sommige anderen.

Om er nou voor te zorgen dat de urine niet te zuur wordt (en 6,0 is dus redelijk zuur... Liever heb je de urine rond de 6,5 a 7,0), kun je je hond sodium bicarbonaat gaan geven. Deze maakt de urine alkalisch waardoor er minder kans is dat de cystine die in de urine terecht komt gaat samenklonteren tot gruis/stenen (er blijft, door het genetische defect bij jouw hond dus altijd cystine in de urine komen!).

Dit is dus 1 manier om te voorkomen dat je hond gruis krijgt en om te voorkomen dat je hond zelfs een urine-afsluiting krijgt (let op! Dit is dodelijk wanneer je niet snel genoeg ingrijpt. Mocht je hond dus ooit een poging doen om te plassen en er komt geen urine: dierenarts! Met een catheter kunnen ze proberen het gruis/stenen uit de blaas te halen of het gruis/stenen terug te duwen naar de blaas): sodium bicarbonaat. Dit moet je echt in overleg met een dierenarts doen want ik heb niet eens een idee hoe je aan het spul komt en hoeveel je er van moet geven (de pH waarde strips die je van Jo hebt gehad kunnen je vast ook heel goede dienst bewijzen bij het vinden van de juiste dosering sodium bicarbonaat! De strips kunnen OOK heel goede dienst bewijzen als je voer-aanpassingen gaat doen. Want, je kunt dan zien hoe de voer-verandering de urine zuurder of alkalischer maakt!).

Een andere goede manier om te voorkomen dat je ooit erg gruis en zelfs afsluiters krijgt: is dus om de hond altijd GOED te laten drinken (en desnoods zijn drinken aantrekkelijker te maken met een scheutje melk of karnemelk) en hem vaak de gelegenheid te geven om helemaal uit te plassen. De pH waarde van de urine zal niet extreem zuur worden omdat de urine erg verdund blijft. Ook spoelen kleine stukjes gruis al onmiddellijk door naar buiten, waardoor ze minder snel ontwikkelen tot grotere stukjes gruis of zelfs stenen. Doordat het gruis ook doorspoelt, zal er minder gruis in de blaas ophopen. Tenminste, dat is wat je hoopt dat je beoogt.

Wat je dus beslist niet moet doen is urine-verzurende producten aan je hond geven. Dus: geen zure vitamine C (ascorbine-zuur). Dit maakt de urine zuur, waardoor zich eerder gruis vormt.

Wat je dus ook niet moet doen is voer geven dat bijzonder rijk is aan cystine. Ik heb even wat analyses er op nageslagen en zie dat de volgende voedingsstoffen rijk tot zeer rijk zijn aan cystine:

Lever is rijk aan cystine
Kip is redelijk rijk aan cystine
Zeevis is zeer rijk aan cystine
Biergist is schrikbarend rijk aan cystine
Havervlokken/havermeel is zeer rijk cystine
Wit brood is rijk aan cystine
Macaroni/spagetti is zeer rijk aan cystine
Pindakaas is gigantisch rijk aan cystine
Kippenei is rijk aan cystine.

En dit moet je dus gewoon allemaal niet/zo min mogelijk aan je hond voeren.

Ik kan geen briljante analyses vinden waarin staat hoeveel cystine er in rund/lamsvlees zit, volgens mij bevatten zowel rund als lam minder cystine als kip.

Arm aan cystine: groente, fruit, zuivel. Je zou dus een klein deel van de Bibi kunnen vervangen door een groentemix (zie http://www.barfclub.nl/groentenz.htm) en zuivel (geen ei!! maar dus wel kwark, yoghurt, huttekase, etc.).

En dan nog krijg je helaas geen garantie dat hij van tijd tot tijd geen problemen zal hebben met blaasgruis.... Maar, dit is het beste wat je kunt doen, denk ik. Ik zou zelf never-nooit brokken gaan geven! Buiten dat ze gewoon super-ongezond zijn (en deze dieetbrokken is helemaal gigantische troep!), bevatten ze gewoon niet genoeg vocht. Dus inderdaad, ik geef je totaal gelijk in de keuze die je gemaakt hebt!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 mei 2006, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#554093
Natrium bicarbonaat zou je bij een apotheek moeten kunnen krijgen.
Het kan zijn dat ze het niet op vooraad hebben (de meesten bereiden zelf geen geneesmiddelen meer) en zullen het dus speciaal voor je moeten bestellen, zodat je waarschijnlijk een hele pot ineens moet afnemen.
Het bestaat, zo uit mijn hoofd, in tabletten van 500 mg en als grondstof.
Ik heb alleen echt geen idee hoeveel je zou moeten geven.
Door Moow
#554536
Lizzy schreef: Maar natuurlijk mag je deze info meenemen naar je dierenarts!!

Over de pH waarde ga ik je proberen uit te leggen hoe het zit. Tenminste, met de informatie die ik ken/weet.
.... die je gemaakt hebt!
Hey Lizzy, ik kan je echt niet genoeg bedanken joh!!

Ik snap hem volgens mij nu helemaal!! :)
Echt super positief is het niet :( maar ik ben in ieder geval al een stuk wijzer geworden!

Ik zal al jouw info meenemen naar mijn da.. en dan
afwachten wat ze er mee gaan doen!!
Heb inderdaad die sodium bicarbonaat gevonden.. wordt ook wel maagzout genoemt.. Alleen nu de hoeveelheid qua voeding enzo..

Ik probeer deze week nog naar de da te gaan!! Dus zodra ik nieuws heb.. laat ik het gelijk weten!!!

THANK YOU BIG TIME!!!! :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door