Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#544557
Lizzy schreef: Ik vind dat je de voeding wel degelijk kunt aanpassen. Je kunt bijv. meer groentes en minder orgaan/vlees/vleesbot gaan voeren. Ook kun je minder vette soorten vlees gaan voeren (vet = energie). Je kunt bijv. ook delen vet van het vlees verwijderen. Dit kan niet met brok, dit kan niet met kvv maar dat kan wel met barf.

Voorbeeldje: 1000 gram gans bevat 2186 kcal. 1000 gram kip bevat 1021 kcal.
Ja wat dus het effect geeft dat je pup afvalt maar niet minder hard gaat groeien
Door Lizzy
#544589
sylvia schreef: Ja wat dus het effect geeft dat je pup afvalt maar niet minder hard gaat groeien
Nou, dit zal Ian B niet met je eens zijn. Wat highlights uit Grow Your Pups with Bones:

"No matter which excessive diet is chosen, when pups are fed on very rich foods, which are high in energy, and/or protein and/or calcium, we see a rapid growth rate and an overweight pup.

It is quite easy to promote skeletal problems in pups. Over feed them. Take particular care to ensure the food you feed them contains lots of calories. That is, a high level of sugar, protein and most especially fat.

Quite a number of astute breeders have realised the importance of limiting growth rate. Keeping their pups slim and hungry. Many of them are German Shepherd breeders. They grow their pups slowly.

Excessive energy intake during growth is disastrous for growing and developing bones. The problem is, the growth of the skeleton is unable to keep pace with the growth of the dog.

When a pup develops problems of pain and lameness, the simple modifications to this diet are as follows:

Increase the vegetables in the patties
Increase the patties (dus groentes)
Do not add any other food scraps to the patties
If the pup is really hungry: add more vegetables"
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544628
De eerste zin zegt het al, een snel groeiende pup met overgewicht ;)
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 07 mei 2006, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tineke *
#544634
Dan heb ik nog hoop dat mijn Flat nog een beetje in de hoogte groeit.Ikzelf vind ze een beetje te laag,dus wie weet.

Tineke
Door Lizzy
#544683
sylvia schreef: De eerste zin zegt het al, een snel groeiende pup met overgewicht ;)
Syl, jij schrijft dat de groeiwijze bij de hond hoort. En dat is dus niet enkel het geval (dat wordt wel degelijk beinvloed door het type eten dat je hem geeft - volgens mij is de uiteindelijke grootte wel genetisch bepaald. Ik bedoel : de maximale grootte - we hebben deze discussie wel eens eerder gehad dat dieren en mensen door verkeerde voeding wel te klein zouden kunnen blijven). Je schrijft vervolgens dat de pup mager wordt maar dat dit geen invloed heeft op de groeisnelheid. Nou, ik lees dat toch anders..... Eiwitten en vooral vetten en ook koolhydraten (dus energie) hebben volgens Ian B wel invloed op de groeisnelheid.

En sec gezien klopt dit natuurlijk ook wel, want wat zou anders de reden moeten zijn dat een pup op brokken vaak explosief groeit? Er zit geen pokon of zelfrijzendbakmeel in brokken ;D.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 mei 2006, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#544692
En toch zijn er dan nog Barfende honden die toch nog te hard groeien en even goed nog groeipijnen krijgen. Zelfs als je ze heel weinig te eten geeft en heel veel groente, blijven ze hard groeien en groeipijnen hebben.
Ik betwijfel of het verhaal wel zo goed klopt.

Kuma van Helen bijvoorbeeld, maar ik ken er meer.
Nu weet je natuurlijk nooit hoe die honden het op brokken gedaan zouden hebben.

Het is wel zo dat de meeste honden gelijkmatiger groeien maar niet allemaal. Kennelijk speelt bij sommige honden de genetische aanleg een grote rol.
Door Lizzy
#544694
Hitam schreef: En toch zijn er dan nog Barfende honden die toch nog te hard groeien en even goed nog groeipijnen krijgen. Zelfs als je ze heel weinig te eten geeft en heel veel groente, blijven ze hard groeien en groeipijnen hebben.
Ik betwijfel of het verhaal wel zo goed klopt.

Kuma van Helen bijvoorbeeld, maar ik ken er meer.
Nu weet je natuurlijk nooit hoe die honden het op brokken gedaan zouden hebben.

Het is wel zo dat de meeste honden gelijkmatiger groeien maar niet allemaal. Kennelijk speelt bij sommige honden de genetische aanleg een grote rol.
Ja, ik ben helemaal met je eens dat er een genetische aanleg is! (ik schreef ook in mijn update op de vorige pagina "Het mooiste BARF je, want dan kun je je menu aanpassen. Niet alleen kun je dan minder geven, je kunt ook andere voedingsmiddelen gaan geven. Maar dan nog kan een hond heel snel groeien"). Maar met BARF kun je tenminste nog wat proberen. Andere, niet vette vleessoorten, veel groentes, etc. En inderdaad, in sommige gevallen helpt dit ook nauwelijks/niet. Maar met brokken en kvv kun je helemaal niks proberen. Dat is een vast recept, waar je het mee moet doen..... En daar ging het mij dus om, om het feit dat je tenminste nog iets kunt proberen. Ik weet zeker dat er honden zijn bij wie het namelijk wel uit maakt of je 500 gram vette eend geeft of 500 gram mager paard/wild.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 mei 2006, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544802
Lizzy schreef: Syl, jij schrijft dat de groeiwijze bij de hond hoort. En dat is dus niet enkel het geval (dat wordt wel degelijk beinvloed door het type eten dat je hem geeft -
Ik ga er even wel van uit dat als je barf of kvv voert dat je niet je puppen vet voert, maar er zijn ook honden die zonder vet te zijn gewoon hard groeien en dan is het de groeiwijze van de hond. Uitgaande van het normale kun je dus niet je pup minder hard laten groeien want hij vermagert dan gewoon.

Gaan we uit van overvoeren dan hoef je niet eens aan te passen maar minder te voeren.
volgens mij is de uiteindelijke grootte wel genetisch bepaald. Ik bedoel : de maximale grootte - we hebben deze discussie wel eens eerder gehad dat dieren en mensen door verkeerde voeding wel te klein zouden kunnen blijven). Je schrijft vervolgens dat de pup mager wordt maar dat dit geen invloed heeft op de groeisnelheid. Nou, ik lees dat toch anders..... Eiwitten en vooral vetten en ook koolhydraten (dus energie) hebben volgens Ian B wel invloed op de groeisnelheid.
Dieren blijven alleen te klein bij ernstige tekorten in de voeding en dan moet je dus echt heel fout bezig zijn. Als je dat stukje van Ian B. leest zie je ook dat hij niet uitgaat van het normale maar van een overvoerde pup die dus door dat hij veel te veel energie krijgt toegediend te hard groeit, in die context klopt zijn verhaal dus, maar ik ga altijd uit van het normale.

En sec gezien klopt dit natuurlijk ook wel, want wat zou anders de reden moeten zijn dat een pup op brokken vaak explosief groeit? Er zit geen pokon of zelfrijzendbakmeel in brokken ;D.
Klopt en wat zijn alle snelgroeiede brokkenpuppen? ....juist vet
;)
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 07 mei 2006, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#544849
Hitam schreef:
Het is wel zo dat de meeste honden gelijkmatiger groeien maar niet allemaal. Kennelijk speelt bij sommige honden de genetische aanleg een grote rol.
Denk ik ook wel. Vandeweek had ik een gesprek met een fokker hierover die momenteel 2 pups heeft uit verschillende lijnen van dezelfde leeftijd. Ze eten allebei proplan en de ene groeide mooi gelijkmatig op terwijl de ander alle kanten opgroeide en er (op dit moment) totaal niet uitzag.
Door Lizzy
#544860
Angelique schreef: Denk ik ook wel. Vandeweek had ik een gesprek met een fokker hierover die momenteel 2 pups heeft uit verschillende lijnen van dezelfde leeftijd. Ze eten allebei proplan en de ene groeide mooi gelijkmatig op terwijl de ander alle kanten opgroeide en er (op dit moment) totaal niet uitzag.
Interessant zou zijn (maar je zult het nooit weten) wat de honden hadden gedaan op andere voeding, zeg barf.... Of versvlees. Want ik heb bijv. gezien hoe de pups uit het nest van Linga op zijn gegroeid. Allemaal dezelfde ouders, allemaal vers en allemaal anders gegroeid... Zijn we misschien nog ver weg zijn van een conclusie "is dit een fabel? Of niet?".... Want tja, de pup waar jij het over hebt: 1 groeit toch prima gelijkmatig op brokken.. En ik kan niet anders zeggen dat Brutus ook prima gelijkmatig is opgegroeid, op de Jeuk...... (hebben we het nog even niet op de problemen die hij WEL heeft gehad hoor....).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 mei 2006, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#545162
Ik denk dat er ook een verschil inzit of de pup aan de puppybrokken gehouden wordt of er met 4 maanden al wordt overgezet op volwassen brok.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#545163
Lizzy schreef: Interessant zou zijn (maar je zult het nooit weten) wat de honden hadden gedaan op andere voeding, zeg barf.... Of versvlees. Want ik heb bijv. gezien hoe de pups uit het nest van Linga op zijn gegroeid. Allemaal dezelfde ouders, allemaal vers en allemaal anders gegroeid... Zijn we misschien nog ver weg zijn van een conclusie "is dit een fabel? Of niet?".... Want tja, de pup waar jij het over hebt: 1 groeit toch prima gelijkmatig op brokken.. En ik kan niet anders zeggen dat Brutus ook prima gelijkmatig is opgegroeid, op de Jeuk...... (hebben we het nog even niet op de problemen die hij WEL heeft gehad hoor....).
Maar ze zijn niet explosief gegroeid , alleen de een groeit heel gelijk en de ander (zoals Linga) gooit eerst de kont in de lucht en dan pas de voorkant en daar doe je met voeding helemaal niets aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door