Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#538326
Onder welke groep valt vis? En vet? Is vet ook goed voor honden (en in pups in het bijzonder? Wanneer kun je dat het beste wel (of niet) geven?

Weer veel vragen.... :)

Rachel.
Door Lizzy
#538335
Malamoods schreef: Verschillen de percentages wat je aan een pup geeft ook nog in vergelijking met een volwassen hond? Hoeveelheid bot bijvoorbeeld... Hebben pups daar meer (of minder) van nodig?
Nee.
Ik zit een beetje met het percentage vleesbot (60% is wellicht wat veel)... Als ik dat verlaag naar 40% voor een puppy, hoe kan ik dan onderling de verhouding vlees en bot het beste verdelen? En dan hou ik natuurlijk ook nog 20% over van die 60%, waar vul ik dat dan mee op? Meer groente? Meer orgaanvlees?
Ik weet niet hoeveel groente en orgaanvlees je van plan was te geven? Maar ik heb spiervlees gegeven.
Kan iemand mij concrete voorbeelden geven van spiervlees?

Rachel.
Kopvlees
Kipfilet
Kalkoenfilet
Bieflappen
Soepvlees
Riblappen
Door Lizzy
#538338
Malamoods schreef: Onder welke groep valt vis? En vet? Is vet ook goed voor honden (en in pups in het bijzonder? Wanneer kun je dat het beste wel (of niet) geven?

Weer veel vragen.... :)

Rachel.
Ik geef alleen vette vis. Hele sardientjes zijn eigenlijk hele prooidiertjes. Ze bevatte wat orgaantjes en wat graat. Maar gemakshalve reken ik ze tot vlees. Ik geef niet vaker als 1 keer per week vis. Ik geef ook wel zalmkop en omdat dat zo benig is, valt dat onder rauw vleesbot.

Vet.... Tja, daar zijn de meningen over verdeelt... Eliasen is helemaal waus van vet. Maar ik vind dat vet erg overdreven wordt. Echt wild vlees heeft een laag percentage vet. En in de periodes dat er heel veel eten verkrijgbaar is, zijn ze vetter. Maar ik maak me sterk dat hun vet niet te vergelijken is met bagger-vet van bio-industrie dieren. Ik voer weinig vet. Er zit natuurlijk wel eens vet aan het vlees of hart of pens (of de eend! Ieks, wat is dat vet!) en de normale hoeveelheden/stukken voer ik aan mijn honden maar zit er overmatig vet aan: snijd ik het weg (en gooi ik het weg). Ik zou zeggen: gewoon normale hoeveelheden vet voeren. Niet overmatig.
Door Lizzy
#538340
Kan iemand mij concrete voorbeelden geven van spiervlees?
Je neemt een vleesbot. Een deel ervan is bot. Het andere deel, het vlees, dAt is spiervlees!
Door Malamoods
#538346
Om eerlijk te zijn vind ik het lastig te bepalen hoeveel ik van wat moet geven.... Wat voor functie heeft spiervlees? En orgaanvlees? Van groente en bot is het me wel duidelijk....

Ik twijfel dus nog over het volgende:

- Of ik geef:
1/3 Rauw vlees en orgaanvlees
1/3 Gepureerde groente/fruit
1/3 Rauwe botten en dierlijk vet

of:

- 40 % Rauwe vleesbotten (maar met welke bot/vleesverhouding?)
- 20 % Spiervlees
- 15 % Groente/Fruit
- 15 % Orgaanvlees
- 10 % Tafelrestjes en supplementen

Zit alleen nog met twijfels over de tafelrestjes. Zou deze graag terugbrengen naar 5%, maar waar kan ik die overige 5 % het beste toevoegen, bij het spiervlees?

Ik ben nog heel onervaren, dus twijfel nog heel erg. De laatste optie (percentages) klinken mij beter in de oren, maar die van Mogens vind ik wel heel praktisch..... Wat vinden jullie?

Rachel.
Door Lizzy
#538357
Het hangt er vanaf wat jij prettig vindt om mee te werken. Ik vind dat 1/3 'gedoe' van Eliasen helemaal niet handig. Voor mij werkt dat gewoon niet. Dus ik werk met percentages. Maar als jij de 1/3's makkelijker vindt: ook prima hoor!

Ik geef eerlijk gezegd nooit tafelrestjes... Bij ons gaat alles op ;D. Je kunt dus prima 25% spiervlees geven. Wat je ook kunt doen is 20% spiervlees geven en 5% dingen als: eitje, beetje zuivel, blikje vis, visolie. En dat dan een beetje op 'gevoel'.
Door Malamoods
#538362
Lizzy schreef: Het hangt er vanaf wat jij prettig vindt om mee te werken. Ik vind dat 1/3 'gedoe' van Eliasen helemaal niet handig. Voor mij werkt dat gewoon niet. Dus ik werk met percentages. Maar als jij de 1/3's makkelijker vindt: ook prima hoor!

Ik geef eerlijk gezegd nooit tafelrestjes... Bij ons gaat alles op ;D. Je kunt dus prima 25% spiervlees geven. Wat je ook kunt doen is 20% spiervlees geven en 5% dingen als: eitje, beetje zuivel, blikje vis, visolie. En dat dan een beetje op 'gevoel'.
Ja. tafelrestjes wil ik "op gaan vullen" met ei, visolie, honing, zuivel, etc... Ik ga denk ik voor de laatste percentage optie... Vind het reuze spannend... Kijk ook effe rond wat er zoal verkrijgbaar is en zodra ik dat weet ga ik eens wat menuutjes maken en zal ik ze in de desbetreffende "hoek" plaatsen ter beoordeling. Wil alvast zoveel mogelijk voorbereiden, want als pupsel er is, dan heb ik het druk genoeg denk ik.... Koop je alle producten trouwens bevroren? Of hangt het er vanaf waar je het haalt?

Rachel.
Door Malamoods
#538369
Nog even voor de duidelijkheid:

40% Rauwe vleesbot
25% Spiervlees
15% Orgaanvlees
15% Groente/Fruit
5% Tafelrestjes

Van de 40% rauwe vleesbotten blijft de verhouding wel het beste 50% bot en 50% vlees? Die 50% vlees (van het vleesbot), is dan eigenlijk toch spiervlees? En ik geef natuurlijk al "extra" die 25% spiervlees... Wordt dat niet wat veel spiervlees? Of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

Sorry hoor, maar ik snap het effe niet.... :-[

Rachel.
Door Lizzy
#538386
Malamoods schreef: Ja. tafelrestjes wil ik "op gaan vullen" met ei, visolie, honing, zuivel, etc... Ik ga denk ik voor de laatste percentage optie... Vind het reuze spannend... Kijk ook effe rond wat er zoal verkrijgbaar is en zodra ik dat weet ga ik eens wat menuutjes maken en zal ik ze in de desbetreffende "hoek" plaatsen ter beoordeling. Wil alvast zoveel mogelijk voorbereiden, want als pupsel er is, dan heb ik het druk genoeg denk ik.... Koop je alle producten trouwens bevroren? Of hangt het er vanaf waar je het haalt?

Rachel.
Sommige dingen zijn bevroren (bijv. pens, hart, lever van rund) en andere dingen (bijv. kip) is niet bevroren. Het hangt er inderdaad vanaf waar ik het haal!
Door Lizzy
#538387
Malamoods schreef: Nog even voor de duidelijkheid:

40% Rauwe vleesbot
25% Spiervlees
15% Orgaanvlees
15% Groente/Fruit
5% Tafelrestjes

Van de 40% rauwe vleesbotten blijft de verhouding wel het beste 50% bot en 50% vlees? Die 50% vlees (van het vleesbot), is dan eigenlijk toch spiervlees? En ik geef natuurlijk al "extra" die 25% spiervlees... Wordt dat niet wat veel spiervlees? Of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

Sorry hoor, maar ik snap het effe niet.... :-[

Rachel.
Ja, als je 40% vleesbot geeft, dan moet deze nog steeds uit tenminste 50% vlees en 50% bot bestaan. In feite geef je dus 20% bot, kaal. En 20% spiervlees (dit is inderdaad spiervlees). Deze 20% + die 25% spiervlees die je er apart bij voert = 45% spiervlees.

Ik vind dat persoonlijk niet teveel. Een prooidier bestaat ook voor het grootste deel uit spiervlees.
Door Malamoods
#539784
Nog een vraagje....

De pup gaat 3 keer per dag eten krijgen... Is het belangrijk dat die maaltijden ongeveer even groot zijn? Of kan ik ook 2 grotere en 1 kleinere maaltijd geven?

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door