Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Antonia
#523966
202Spots schreef: Uh...ik weet niet of ik je begrijp...jodium in poedervorm....bevat geen jodium?
Het ligt eraan waar de jodium is uitgehaald is voordat het als jodium poeder of jodium pil verkocht word toch?

De jodium die ik gebruik die zit in de kelp...en dat is in de zee gegroeid en niet in de grond....
De kelp bevat niet alleen de jodium maar OOK heel veel andere eigenschappen die hier al eerder zijn neergezet, en ook in de onderste link van mijn vorig berichtje staat.

Ik gebruik de kelp al zolang ik met barf bezig ben,en doe de poedervorm door de groentemix.
En JA TEveel is niet gezond, maar 'n kleine hoeveelheid heeft dus wel 'n positieve invloed op de schildklierfunctie.
Mijn Cis heeft na de operative verwijdering van schildklier tumor, nu nog 'n halve schildklier over,en ik denk dat ze met 'n klein beetje kelp alleen maar 'n gunstige uit werking heeft.
UUUHHH, ik had jou dus niet goed begrepen en stelde daardoor mijn vraag niet duidelijk.
Heb ik het nu goed, als ik begrijp dat verse groenten zoals spinazie en paprika alleen maar jodium bevatten als de bodem waarin het is gekweekt ook jodium bevat en dat je, als dat niet zo is, daar anders als jodium leverancier niet veel aan hebt? En aangezien kelp geen bodemgewas maar een zeegewas is heb je daar voor de jodiumleverantie wel wat aan (naast allerlei andere positieve effecten).
Mijn poging om jodium via een verse bron te leveren gaat dus maar beperkt op omdat het met bodemgewassen niet altijd lukt (jodiumloze bodem) en de verse/gedroogde kelp niet te vreten is (te hard).
Oftewel: voor een goede jodiumbron ben je aangewezen op kelppoeder of -tabletten?
Door 202spots
#523968
Antonia schreef: UUUHHH, ik had jou dus niet goed begrepen en stelde daardoor mijn vraag niet duidelijk.
Heb ik het nu goed, als ik begrijp dat verse groenten zoals spinazie en paprika alleen maar jodium bevatten als de bodem waarin het is gekweekt ook jodium bevat en dat je, als dat niet zo is, daar anders als jodium leverancier niet veel aan hebt?
Correct! ;)
En aangezien kelp geen bodemgewas maar een zeegewas is heb je daar voor de jodiumleverantie wel wat aan (naast allerlei andere positieve effecten).
Mijn poging om jodium via een verse bron te leveren gaat dus maar beperkt op omdat het met bodemgewassen niet altijd lukt (jodiumloze bodem) en de verse/gedroogde kelp niet te vreten is (te hard).
Weer correct! ;)
Oftewel: voor een goede jodiumbron ben je aangewezen op kelppoeder of -tabletten?
Als je zeker wil weten dat je 't goed doet dan....Yup ;D
Door "inge"
#524038
Ik gebruik al vanaf het begin een beetje zeewier voor de shelties. Is me aangeraden door de fokker.Gezond én het is goed voor de vachtkleur en de pigmentatie.Ik haal ook meestal Algolith van de BB.
Door Lizzy
#524076
Waterkers is trouwens ook een zeer goede bron voor jodium.
Door roefus
#524298
Wat een geweldige reacties allemaal, op mijn vraag over zeewier ;D
Bedankt allemaal.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd.
En weet ook weer waar Abraham de Mosterd haalt (vrije vertaling van: waar haalt Roefus zijn zeewier/kelp/jodium-bron).
Door roefus
#524299
Lizzy schreef: Waterkers is trouwens ook een zeer goede bron voor jodium.
Waterkers...vergeet ik die ook nog te noemen :D
Jaja, het zal het hondje straks aan niets ontbreken ! ;D
Zal ik Sjors ook stiekumpjes wat in zijn vleesje doen?
Door Mevroi Kruim
#524542
roefus schreef: Waterkers...vergeet ik die ook nog te noemen :D
Jaja, het zal het hondje straks aan niets ontbreken ! ;D
Zal ik Sjors ook stiekumpjes wat in zijn vleesje doen?
Als jouw Sjors op mijn Sjors lijkt gaat hij waterkers NIET lusten ;D ;D
Maar af en toe een geplet tabletje kelp door het eten is geen enkel probleem.

Trouwens nog even de boeken erop nageslagen wat betreft jodium, want ik meende me te herinneren dat er hier in NL erg weinig van in de bodem zit, met uitzondering van de delen die nog recentelijk zee waren. Dat klopt idd, in gewassen van de zandgronden zit te weinig jodium voor mensen, en vroeger kwam er daarom regelmatig kroep voor (schildklierafwijking). Om die reden is de overheid de winkels gaan verplichten gejodeerd zout (JoZo) te verkopen, en is bakkerszout ook verplicht gejodeerd.
Vreemd genoeg zit er in zeezout nauwelijks jodium.
Zie ook hier http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... jodium.htm
Gebruikersavatar
Door Angelique
#524578
Ik geef een paar keer per week IJslands zeewier, dat is gedroogd en gemalen.
Door roefus
#524644
Kruimel schreef: Als jouw Sjors op mijn Sjors lijkt gaat hij waterkers NIET lusten ;D ;D
Maar af en toe een geplet tabletje kelp door het eten is geen enkel probleem.

Trouwens nog even de boeken erop nageslagen wat betreft jodium, want ik meende me te herinneren dat er hier in NL erg weinig van in de bodem zit, met uitzondering van de delen die nog recentelijk zee waren. Dat klopt idd, in gewassen van de zandgronden zit te weinig jodium voor mensen, en vroeger kwam er daarom regelmatig kroep voor (schildklierafwijking). Om die reden is de overheid de winkels gaan verplichten gejodeerd zout (JoZo) te verkopen, en is bakkerszout ook verplicht gejodeerd.
Vreemd genoeg zit er in zeezout nauwelijks jodium.
Zie ook hier http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... jodium.htm
;D ;D ;D

Dat in het algemeen brood gejodeerd is, dat wist ik dus !!!
Maar Kruimel: ik mag van jou Roefus geen brood meer geven.
Heb al genoeg op mijn hersenpan gehad, wat dat betreft !!!! 8)
Dusssehhh......nou MOET ik wel aan de zeewier/kelp/waterkers. :( :( :(
Alles jouw schuld !!! ;D ;D ;D

Pffff......alle ouwe voedingsleer keert weer langzaam terug in mijn stoffige hersencellen.
Yes...zelfs dat verhaal van zeezout.
En mocht ik mijn moment hebben: dan zoek ik alles op jouw pagina's na ;D

Overigens: ik schat mijn Sjors hetzelfde in als de jouwe.
Die gaat dat ook niet vreten.... ???
Wedden dat ik dan weer zo'n pokke tabletje ga pletten?
Zal toch niet WILLEN dat hij straks sterft aan 'jodium-tekort' ?????? :P
Door roefus
#524646
Angelique schreef: Ik geef een paar keer per week IJslands zeewier, dat is gedroogd en gemalen.
Ijslands zeewier ??? ::) 8)
Toe maar...neem aan dat ik niet naar IJsland hoef daarvoor??? ;D
Door Antonia
#524706
roefus schreef: Ijslands zeewier ??? ::) 8)
Toe maar...neem aan dat ik niet naar IJsland hoef daarvoor??? ;D
Is anders niks mis mee hoor. Een prachtig land met een overweldigende natuur. Zou best regelmatig een tripje die kant uit willen maken. Jammer dat dan het barfen wel erg buiten mijn begroting gaat vallen.
Door Mevroi Kruim
#524825
Antonia schreef: Is anders niks mis mee hoor. Een prachtig land met een overweldigende natuur. Zou best regelmatig een tripje die kant uit willen maken. Jammer dat dan het barfen wel erg buiten mijn begroting gaat vallen.
IJsland is idd prachtig! Behalve dan het weer :-X
Ach, en je moet er wat voor over hebben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door