Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#45239
Paul_Barte schreef: Sander ben het grotendeels met je eens :)

We komen nu bij een verschrikkelijk moeilijk onderwerp en dat is de werking van het immuunsysteem.......

Er zijn onderzoeken geweest dat 1 tot 10% van de cellen 'overleven' en dus in de dunne darm terechtkomen, dit verschilt van stam tot stam. Het kan zelfs dat ze alsnog in de dunne darm (voor een deel) om zeep worden geholpen door de werking van galzouten.
Daarnaast heb ik wel eens gelezen dat met name Lactobaccillus zelf melkzuur aanmaken en dus aardig bestand zijn tegen het maagzuur.
Verder meen ik me te herinneren dat de probiotics ook nog voor een deel opgenomen worden door de maagwand voordat ze allemaal dood zijn.
Je praat vaak over miljoenen tot zelfs miljarden cellen!!

De werking van de probiotics komt niet alleen uit het hetgeen wat zich in de darmen bevindt maar ook van binnenuit!!!

Nu heb ik net het spijsverteringssysteem van de hond moeten beschrijven voor mijn studie, maar bij wat ik daarover gelezen heb, staat niets over de maagwand die al voedsel opneemt. In de maag wordt van het binnengekomen voedsel alleen maar een zure brij gemaakt en pas in de dunne darm worden de voedingsstoffen opgenomen. De dan vrijkomende stoffen uit de pancreas en uit de gal zijn er alleen maar opgericht om die zure massa weer te neutraliseren. Ik denk dus, dat als een redelijk aantal bacterieen er doorheen slipt, dat die daarna alle kans hebben hun werk te doen en zich te vermeerderen omdat de zuurheid van het milieu weer afneemt.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#53845
Ik kwam over maagzuur en bacteriën dit nog tegen in Donath (dit lijkt een beetje op Mogens hoewel Donath weer een andere link maakt):

"Een ander bezwaar van een voeding, waarin veel koolhydraten voorkomen is het volgende: zoutzuur, dus ook het maagsap, werkt, wanneer het in een niet te laag percentage in de maag voorkomt, desinfecterend. Als we nu weten dat koolhydraten een veel geringer prikkeling tot maagsapafscheiding geven dan bijv. vleesvoeding, dan is het duidleijk, dat dus ook de zoutzuurafscheiding gering wordt en deze hoeveelheid niet meer dodend voor bacteriën is, waardoor ze ongestoord hun omzettingen kunnen doen plaats vinden".

Barfplaats wordt gesponsord door