Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#489714
Om te proberen:
250 gr kippenlevers
250 gr kippenmaagjes
500 gr eendstukjes
1000 gr kipstukjes

Tot nog toe heb ik dus alleen CB gegeven (en een keer een wijting, maar dit was geen succes)

Hoe kan ik van bovengenoemde onderdelen een lekkere verantwoordelijke maaltijd maken. Jamie weegt nu 14 kilo en is 6 mnd, Tara is 8 kilo.

Het is de bedoeling dat ik ong 2 tot 3 keer per week 1 maaltijd zelf ga samenstellen (om te leren) en verder blijf ik CB voeren.

Wie heeft ideeën??????????
Laatst gewijzigd door amber13 op za 11 feb 2006, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#489721
amber13 schreef: Om te proberen:
250 gr kippenlevers
250 gr kippenmaagjes
500 gr eendstukjes
1000 gr kipstukjes
Je hebt totaal:
750 gr. orgaanvlees
1500 gr. ik neem aan bevleesde botten?

Ik weet niet hoeveel gram CB je normaal aan je honden geeft? Datzelfde gewicht zou ik aanhouden voor een dagportie zelf samengesteld.
Verhoudingsgewijs heb je wat veel orgaanvlees, maar voor een startdag Barf naast de CB dagen hoeft dat geen ramp te zijn, maar bedenk wel dat er in CB waarschijnlijk tamelijk veel orgaanvlees zit.

Als je bij de rekenbulp kijkt (in de bieb) dan zie je dat geadviseerd wordt om ca 15% orgaanvlees te geven en ca. 60% bevleesde botten. Blijft nog over supplementen (je kan daarvoor een eitje gebruiken) en groentemix. Groentemix zou ik in het begin even vergeten, in CB zit namelijk wel groente.

Maar voor een eerste keer zou je kunnen starten met het gewicht van een dagportie CB, daarvan 20% orgaanvlees en 80% kip/eendstukjes. Je kan er los een ei bij geven (leuk in de tuin met schil en al, kijken wat ze doen).

Als 'huiswerk' zou ik kijken waar je in de buurt een Islamitische slager kunt vinden, zodat je een volgende keer ook wat geit, geitenrib e.d. kunt halen. Daar kan je ook vaak eendenpoten en kipenpoten kopen.

Spannend hoor een eerste keer, laat je even weten hoe het gegaan is?
#489732
hmm, in carnibest zit zoals bij alle kvv veel orgaanvlees.
In de natuurversie van CB zit rund en kip als spiervlees.

Dan is het beter vnl. die dingen te geven die niet zoveel in CB zitten en dat is spiervlees, groenten, vis, bot.

Je zou 1x per week een vismaaltijd kunnen geven.
(koolvis uit het vriesvak, kleine sardien van de markt, of afvalsnijsel van zalm, + een de inhoud van een schoongespoeld blikje sardien van de aldi).
Hierbij kan je ook een groentemix geven, aangezien er ook weinig groenten zit in CB.

1x per week een pensmaaltijd met wat groenten, evt. een ei en een bot (lamsrib van de islamiet) toe.
(pens schijnt toch niet geheel hetzelfde te zijn als orgaan).


De kippenlevers/magen zou ik dan niet als maaltijd gaan geven, als je ook CB geeft. Je kan het wel een klein beetje mengen met de kip en eend stukjes. Maar vaak lusten ze de kippelevers niet(bij mij niet althans).
Wellicht mixen met groenten en een ei.

Wat zijn precies die kip- en eendstukjes.
Kipkluifjes? Als je niets anders kan krijgen dan kip, kan je de kip-eendkluifjes wel als een maaltijd zien.

Je kan de Barf-rekenhulp downloaden in de bieb, om alvast eens de hoeveelheden te bekijken.

Ik weet niet of je exel hebt?
kijk ook even op
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 8;start=15
Een beetje onderaan.

Karin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door