Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#473019
Hautesse schreef: Hallo,

Ik zit met een vraagje...ik ben nog niet helemaal overtuigd van het voeren van vers aan de hond (ben ook geen tegenstander) maar mijn vraag is eigenlijk hoe belonen jullie je hond tijdens het trainen ik heb altijd koekjes op zak...maar wat hebben jullie dan in je jaszak zitten ???
Ik begrijp niet zo goed wat het een (dat je niet overtuigt bent van het voeren van vers ???) te maken heeft met het ander (wat we voor beloningsdingetjes gebruiken)? En waarom zouden beloningskoekjes je overtuigen om te gaan barfen?

Maar om antwoord op je vraag te geven: ik droog allerlei soorten vlees in mijn droogmachine (Stockli). Kip, kalkoen, vis, hart, lever, rundvlees, pens, etc. etc. Dat drogen gaat echt perfect! Ik vind het ook erg leuk om te doen.

En een tijdje geleden luisterde mijn pubertje een beetje slecht en heb ik de jackpot ingevoerd: kaas ;D. Sindsdien komt ze weer keihard aanrennen als ik haar roep :D!

Maar goed, om vlees te kunnen drogen heb je dus niet persee een droogmachine nodig (hoewel het een wereld-apparaat is!). In de oven gaat ook. Je kunt het vlees in hele kleine stukjes snijden, op een bakplaat leggen. Oven op 50 a 60 80 graden en een paar uur laten drogen (totdat het vlees dus van buiten en van binnen goed gedroogd is).

Ik maak grote porties en deze vries ik dan in kleine porties weer in. Goed gedroogd vlees kun je best een weekje buiten de vriezer bewaren. Als het minder goed gedroogd is: een dag of 2.

Ik maak zo nu en dan ook zalmkoekjes. Mijn honden vinden deze ook helemaal geweldig. Ik maak het als volgt: Ik neem een groot blik roze zalm. Goed uit laten lekken. Voeg daar aan toe: 2 ei, speltmeel (kan ook tarwe of volkorenmeel ofzo gebruiken), scheut olijfolie, teentje of 3 knoflook, beetje gemalen kaas, snufje dille. Dat meng ik goed door elkaar. Het deeg moet lekker smeuig zijn. Dit stort ik vervolgens uit op een bakplaat (waar ik eerst bakpapier op leg). Oven voorverwarmen op 150 graden. De bakplaat met vis-mengsel doe ik in de oven en laat het deeg wat harder worden. Dan draai ik de plaat (snij het eerst in vier stukken) om. Als de plaat/koek wat gebakken is, snijd ik er hele kleine blokjes van. Deze blokjes doe ik weer terug in de oven tot alle blokjes ook van binnen droog zijn. Ook deze vries ik weer in.
Door geer
#473112
Ik beloon eigenlijk niet (meer) met snoep. Maar zie het zo: als jij als mens gezond eet (en dan bedoel ik dus de hoofdmaaltijden), dan kan je best af en toe een kilozak M&M's leegeten :-[ ;D Als de basis maar gezond is kan een gezonde hond dus ook wel af en toe een minder gezond koekje hebben ;)
Door Hautesse
#473228
Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is)...maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel gelezen over jullie ervaringen wat betreft barf....nu heb ik mijn honden al een paar dagen smuldier gegeven om te kijken hoe ze er op reageren...ik heb nu twee zieke honden die alleen maar de kast induiken om brokken te jatten....dus daarom is mijn idee dat dat niet zo goed is al dat vers.....maar ik geef eerlijk toe dat ik een leek ben hierin..en dat ik geen tegenstander ben van barf..alleen ik zelf vindt het onzin dat dat het beste is voor je hond omdat hij carnivoor is en daarom alleen vers moet eten...maar dan mijn vraag: waarom moet alles worden gedroogd? vroeger werdt er door de wolf gewoon een proii gepakt en meteen opgeten...mijn idee is een hond is geen wolf meer!
en daarom ben ik misschien moeilijk te overtuigen dat barfen zo goed is voor je hond!
en ik dacht dat hier mensen waren die mij heel goed kunnen overtuigen dat barfen echt wel goed is voor je hond/kat!

Lieke ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#473238
Er is toch een verschil tussen beloningen en voer, tenminste dat is er bij mij, in ieder geval al in aantallen (voer is voor m'n reu nu zo'n 800-900 gram per dag, beloningen zal daar ver onder liggen). Voer geef ik rauw, beloningen liefst gedroogd vlees, maar ik doe niet moeilijk over beloningsbrokjes en zelfs nog af en toe frolicjes :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Maar over het overtuigen waarom vers beer zoou zijn.....
Eerste tip, lees veel, heel veel, wij kunnen proberen jou te overtuigen (en dat zullen we ook wel proberen ook) maar dan zou het op je over kunnen komen als een stelletje fanatiekelingen. Het is toch het beste als je jezelf blijft informeren.

Dat je honden ziek worden door de plotselinge overschakeling, dat kan. Dat kan ook (zeer waarschijnlijk) aan een levenlang droge, steriele, gekookte brokken liggen. Hoe oud zijn je honden en wat voor brokken krijgen ze?

Pak voor de gein is een brokkenzak erbij en kijk eens wat er allemaaal in zit. Waarschijnlijk begint het rijtje ingredienten met granen oid. Als daar vleesmeel staat of zo, dan heb je mazzel. Kijk ook eens naar hoe de brokken geconserveerd worden. Als er staat in de EEG toegestane conserveringsmiddelen heb je pech, dan zitten en tot zeer grote waarschijnlijkheid BHT etoxyquine en BHA in, dit zijn geen onschuldige goedjes, maar dingen die gemaakt zijn onder andere om rubber goed te houden enzo. Sommige verboden in al het menselijke voedsel, andere verboden in babyvoeding.

Ik heb ook het idee dat honden geen wolven meer zijn. Gelukkig niet. Anders had je nog veel meer angstbijtertjes, en was er met al onze viervoetertjes geen land te bezeilen. De hond heeft het (volgens Coppinger, maar als ik erover nadenk ben ik het in ieder geval daar wel met hem eens) veel beter gedaan dan de wolf. De hond is een opportunist. Dat wil zeggen dat hij kijkt waar zijn voordeeltjes liggen, die liggen bij de mens, maar dan moet hij wel n staat zijn te overleven op wat er voor hem overblijft. Nu is onze afvalproductie van die aard, dat daar de benodigde voedingsstoffen in zitten waar de hond op kan overleven. Maar denk nu eens (in gedachten of in fantasie) terug aan de tijd voordat er brokken waren (toch maar zo'n 50-60 jaar terug! zo "lang" bestaan die dingen dus "al") en zelfs toen die dingen er al waren toen ging men regelmatig naar de slager voor een bot voor de hond. Pens en brood was ook een zeer regelmatig terugkerend voedingsmiddel.

En als je nou eens naar de binnenkant van de hond kijkt, dan zie je dat ze wel het spijsverteringskanaal hebben van een carnivoor. Wij eten nu anders dan vroeger, ja, maar wij hebben nog steeds het spijsverteringsstelsel van een omnivoor, dat is niet veranderd. Honden hebben een kort darmstelsel en een kleine uitrekbare maag, ze hebben het gebit van een echte carnivoor, geschikt om vlees te scheuren en botten te kraken. Heb jij wel eens naar de kiezen van je honden gekeken (vast wel) heb je daar afgeplatte kiezen gezien? Heb je je honden de kaken wel eens op elkaar zien draaien om voedsel tussen die kiezen te vermalen? Heb je wel eens opgezocht wat voor enzymen de hond allemaal tot zijn beschikking heeft om zijn voeding optimaal te verteren? Wist je dat hij geen amylase heeft en dat het voor hem zeer moeilkijk is om koolhydraten zelf te verteren? Weet je hoe zuur de maag behoort te zijn (ja, behoort te zijn, het eten van brokken, koolhydraten, maakt het maagzuur veel minder zuur, wat eventueel zou kunnen verklaren waarom sommige honden ziek worden bij een te snelle overstap op vers voedsel). Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar daar heb ik op dit moment even geen tijd voor.

Kortom, ik raad je aan om veel te lezen over de binnenkant van dde hond, over de inhoud van brokken en over het gedachtengoed van het voeren van vers vlees.
Door Lizzy
#473245
Hautesse schreef: Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is)...maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel gelezen over jullie ervaringen wat betreft barf....nu heb ik mijn honden al een paar dagen smuldier gegeven om te kijken hoe ze er op reageren...ik heb nu twee zieke honden die alleen maar de kast induiken om brokken te jatten....dus daarom is mijn idee dat dat niet zo goed is al dat vers.....maar ik geef eerlijk toe dat ik een leek ben hierin..en dat ik geen tegenstander ben van barf..alleen ik zelf vindt het onzin dat dat het beste is voor je hond omdat hij carnivoor is en daarom alleen vers moet eten...maar dan mijn vraag: waarom moet alles worden gedroogd? vroeger werdt er door de wolf gewoon een proii gepakt en meteen opgeten...mijn idee is een hond is geen wolf meer!
en daarom ben ik misschien moeilijk te overtuigen dat barfen zo goed is voor je hond!
en ik dacht dat hier mensen waren die mij heel goed kunnen overtuigen dat barfen echt wel goed is voor je hond/kat!

Lieke ;)
Smuldier geen BARF Lieke. Smuldier is een kant-en-klaar prakje en dat is niet te vergelijken met het zelf samenstellen van voeding volgens de BARF methode. Misschien is het handig voor je als je begint met het lezen van de beginners documenten in de versvlees en BARF sectie:

BARF: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Versvlees: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17449

Ik voel me eerlijk gezegd niet direct geroepen om jou te overtuigen. Barfplaats is niet echt bedoeld om te praten over hoe goed brokjes zijn enzo. Dat station zijn we gepasseerd. Als jij lekker brokken wil blijven voeren: dan doe je dat toch?

Maar alles drogen?? Volgens mij moet je dit topic nog eens lezen! Jij vraagt wat aan beloningsdingetjes geven. Dan zeggen een paar van ons "gedroogd vlees". Normaal gesproken eten onze honden natuuuuuuurlijk geen gedroogd vlees maar rauw vlees. Maar je vraagt om wat wij als beloning gebruiken en ik loop niet met een half rauw konijn in mijn zakken om m'n honden te kunnen belonen. Vandaar stukjes gedroogd vlees.

Misschien moet je ook eens op barfclub kijken. Daar kun je zien wat onze honden zoal eten. Rauw.

http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm

Maar als je je honden over wilt schakelen op kant en klaar vers voer, dan moet je dat misschien geleidelijk doen. Blijkbaar hebben jouw honden een zeer gevoelige darmflora, door al die steriele brokkenmeuk. Ik zou zeggen, begin langzaam, zoals je kunt lezen in de bovenstaande link over versvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 jan 2006, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#473248
Jammer dat je op barfplaats niet echt overtuigd bent geraakt dat versvlees het beste is voor je hond.
Ik kan het wel begrijpen dat je bang bent dat tussen al die pro vers, niemand meer de andere kant (brok) wil zien.

Dierenartsen die voor versvlees zijn, zijn bijna niet te vinden.
Een da wordt opgeleid in ziektes en krijgt bijna geen voedingsleer........ Wil je als da écht iets weten van voeding dan moet je daar zelf verder in gaan ontwikkelen/studeren.
Daar komt dan nog bij, dat buiten te kort voedingsleer tijdens de studie da, je daarna geleidt wordt door de grote jongens zoals Hill's, Royal canin enz. Én die verkopen geen versvlees!!!!!!
Versvlees is dus commercieel gezien geen goede inkomstenbron.

Zonder er te lang op in te gaan:
Brok is een uitvinding van de mens voor zíjn gemak

De hond zijn spijsverteringsstelsel is nog identiek aan die van de wolf.

Ik vind het wel een compliment waard dat je zo kritisch bent. Daar hou ik van ;)
Mijn tip nu aan jou, wees ook zo kritisch bij een da, laten zij ook maar eens verder denken dan de gevestigde (brok) orde ;D

Groetjes Edith
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#473249
Hautesse schreef: Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is
Nou deze discussie zijn wij hier allang voorbij... en met wij bedoel ik meer dan 9000 honden- en katteneigenaren. Als je door het lezen op dit forum nog niet overtuigd bent dat brokken rotzooi zijn en dat vers voeren het beste is wat je kunt doen, dan raak je nooit meer overtuigd. Wat wil je nou eigenlijk van ons horen?
Door Lizzy
#473253
Oh, bij de weg, ik heb ooit wel de moeite gedaan om uit te leggen waarom je beter vers/rauw kunt voeren. En vele leden met mij. Die documentatie staat in de Barfplaats Bibliotheek. Daar ben je vast nog niet aan toe gekomen. Ik zal je de directe links even geven:

Waarom vers, deel 1:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=793

Waarom vers, deel 2:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=792

Waarom vers, deel 3:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=791

Hondenvoeding:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2398

Over chemische antioxidanten in brokken:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2420

Over controle op hondenvoeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2436

Studie van Pottenger: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2893

Het ontstaan van brokken: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=3537

Mythes over rauwe hondenvoeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=12091 (wel in het Engels)

Brokkenhonden riskeren een vroege dood: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=819
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 jan 2006, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bowie
#473263
Hautesse schreef: Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is)...maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel gelezen over jullie ervaringen wat betreft barf....nu heb ik mijn honden al een paar dagen smuldier gegeven om te kijken hoe ze er op reageren...ik heb nu twee zieke honden die alleen maar de kast induiken om brokken te jatten....dus daarom is mijn idee dat dat niet zo goed is al dat vers.....maar ik geef eerlijk toe dat ik een leek ben hierin..en dat ik geen tegenstander ben van barf..alleen ik zelf vindt het onzin dat dat het beste is voor je hond omdat hij carnivoor is en daarom alleen vers moet eten...maar dan mijn vraag: waarom moet alles worden gedroogd? vroeger werdt er door de wolf gewoon een proii gepakt en meteen opgeten...mijn idee is een hond is geen wolf meer!
en daarom ben ik misschien moeilijk te overtuigen dat barfen zo goed is voor je hond!
en ik dacht dat hier mensen waren die mij heel goed kunnen overtuigen dat barfen echt wel goed is voor je hond/kat!

Lieke ;)
Tegen jou zou ik alleen willen zeggen neem is contact op met deze Da deze voert zelf barf aan zijn hond .
Misschien dat hij je kan overtuigen als het ons niet lukt .

Erwin van Gijtenbroek
Dierenarts
072 5339336
Laatst gewijzigd door bowie op za 21 jan 2006, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#473295
bowie schreef: Tegen jou zou ik alleen willen zeggen neem is contact op met deze Da deze voert zelf barf aan zijn hond .
Misschien dat hij je kan overtuigen als het ons niet lukt .

Erwin van Gijtenbroek
Dierenarts
072 5339336
En gelukkig zijn er nog een paar dierenartsen die hun eigen dieren vers/rauw voeren en dit ook ten zeerste aanbevelen aan hun klanten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=11904
Door Mevroi Kruim
#473345
Hautesse schreef: Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is)...maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel gelezen over jullie ervaringen wat betreft barf....nu heb ik mijn honden al een paar dagen smuldier gegeven om te kijken hoe ze er op reageren...ik heb nu twee zieke honden die alleen maar de kast induiken om brokken te jatten....dus daarom is mijn idee dat dat niet zo goed is al dat vers.....maar ik geef eerlijk toe dat ik een leek ben hierin..en dat ik geen tegenstander ben van barf..alleen ik zelf vindt het onzin dat dat het beste is voor je hond omdat hij carnivoor is en daarom alleen vers moet eten...maar dan mijn vraag: waarom moet alles worden gedroogd? vroeger werdt er door de wolf gewoon een proii gepakt en meteen opgeten...mijn idee is een hond is geen wolf meer!
en daarom ben ik misschien moeilijk te overtuigen dat barfen zo goed is voor je hond!
en ik dacht dat hier mensen waren die mij heel goed kunnen overtuigen dat barfen echt wel goed is voor je hond/kat!

Lieke ;)
Tja, willen wij jou kunnen overtuigen dan moet je wel openstaan voor wat we zeggen en schrijven.

Genetisch gezien is een hond gewoon een wolf. Ze behoren officieel tot dezelfde soort, produceren fertiele nakomelingen, hebben dezelfde fysiologie, met name wat betreft spijsvertering. Die paar decennia dat honden brokjes eten hebben echt niet de evolutie van miljoenen jaren overhoop gegooid.

En dat jouw honden moeite hebben met kvv, daar kun je natuurlijk niet uit afleiden dat het DUS niet goed is. Ben je wel eens gestopt met roken? Of afgekick van een andere verslaving? Dan weet je hoe dood- en doodziek je je daarvan kunt voelen. Toch zal niemand op grond daarvan beweren dat je maar beter kunt roken/drinken/snuiven/spuiten. Jouw honden zijn brokkenjunks en hebben afkickverschijnselen. Die er ook niet beter op zullen worden als jij ze vol twijfel een bak kvv voorzet. Jouw onzekerheid hebben ze heel precies in de gaten en dat maakt dat ze zelf ook twijfelen of dat vreemde spul in hun bak wel echt veilig eten is.

Het beste dat je kunt doen is eens bij iemand langsgaan die barfhonden heeft. Dan kun je zien hoe echt gezonde honden eruit horen te zien en hoe dat met het barfen in z'n werk gaat.
Je bent bij mij van harte welkom ;)
Door Jolly
#473354
Ik persoonlijk vind niet dat IK iemand zou moeten overtuigen, meestal is dat namelijk onbegonnen werk, vooral als het dan minder goed of zelfs wat fouter gaat, zitten de mensen zo weer op brok.
Ik vraag mij dan ook af, als je barf of kvv niet het juiste voer voor je honden vind, wat je hier dan ook doet?
Klinkt misschien hard, maar ik denk toch echt dat Bp niet zit te wachten op het overtuigen van mensen om op vers, dus kvv of barf over te gaan.
Je moet het echt zelf willen of er geïnteresseerd in zijn.
Door "inge"
#473640
Hautesse schreef: Mijn idee is dat honden geen wolven meer zijn...maar tamme huidieren...hun maag is in de jaren gewend geraakt aan brokken...net als wij wij eten toch ook anders dan vroeger....als ik hier alles zo lees krijg ik het idee dat brokken slecht zijn voor je hond(weet niet of dat zo is)...maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel gelezen over jullie ervaringen wat betreft barf....nu heb ik mijn honden al een paar dagen smuldier gegeven om te kijken hoe ze er op reageren...ik heb nu twee zieke honden die alleen maar de kast induiken om brokken te jatten....dus daarom is mijn idee dat dat niet zo goed is al dat vers.....maar ik geef eerlijk toe dat ik een leek ben hierin..en dat ik geen tegenstander ben van barf..alleen ik zelf vindt het onzin dat dat het beste is voor je hond omdat hij carnivoor is en daarom alleen vers moet eten...maar dan mijn vraag: waarom moet alles worden gedroogd? vroeger werdt er door de wolf gewoon een proii gepakt en meteen opgeten...mijn idee is een hond is geen wolf meer!
en daarom ben ik misschien moeilijk te overtuigen dat barfen zo goed is voor je hond!
en ik dacht dat hier mensen waren die mij heel goed kunnen overtuigen dat barfen echt wel goed is voor je hond/kat!

Lieke ;)
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik nu zelfs bezig om Richa over te zetten op vers. (ook een tervueren op leeftijd) En idd moet ze erg wennen aan dat vreemde rauwe eten. Ze heeft twee dagen alleen maar gekotst. Maar het gaat nu al beter en ik zet door. Want het levende bewijs van gezonde rauwe voeding loopt hier in huis rond in de vorm van mijn shelties.
Door judith1967
#474116
Nou,mijn honden aten CKd(nierbrok van de d.a)Cairo kotste 4 soms 5 dagen in de week ervan,en zijn vacht werd echt dof ervan.
Ik ben kvv(carnibest)gaan voeren in het weekend barfte ik erbij.Binnen 2 wkn was zijn vacht weer mooi,glimmen en hij kotste ook niet meer.
Ik ga echt niet meer over op brok.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door