Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tarek
#492323
Lizzy schreef:
Ik heb geen idee wat er gebeurd als je een hond brokken laat eten tot tie er vol van zit. Ik denk dat je dit eerder niet moet doen omdat de maag van brokkenhonden echt erg lui is en het maagzuur ook nog eens zo slap als een vaatdoek is, van al dat koolhydraat-rijke voer.
Nou,dat kan ik je wel vertellen;Tarek was uitgebroken en had zich tegoed gedaan aan de ton brokken ;D en had daar de hele ochtend voor gehad.
Hij zag eruit als een hoogzwangere teef :o ik schrok me rot en heb hem ondanks zijn giga dorst elke keer kleine beetjes laten drinken. Vervolgens moet er de volgende dag een hoop gepoept worden :-X en dan is het weer over. ;)
Maar daar wordt je niet blij van,je hebt echt zoiets van als dat maar goed gaat,zeker als je alle enge verhalen hoort over maagtorsie's
Door drdrum
#492327
Lizz: En in dit vet zit nou juist de meeste meug opgeslagen waar wij als barfers zo op tegen zijn.
Ik begrijp dat een oplossing van dit probleem niet zo eenvoudig is en daarom een discussie hierover wel zinnig kan zijn.
Laatst gewijzigd door drdrum op wo 15 feb 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#492335
drdrum schreef: En in dit vet zit nou juist de meeste meug opgeslagen waar wij als barfers zo op tegen zijn.
Ik begrijp dat een oplossing van dit probleem niet zo eenvoudig is en daarom een discussie hierover wel zinnig kan zijn.
Nou ja, daarom snap ik dus ook zijn voorliefde voor relatief veel vet niet zo.... Maar ja, om dat te kunnen begrijpen, zouden we hem moeten vragen, anders blijft het speculeren....

Nou weet ik wel dat een hond zijn energie vooral haalt uit koolhydraat, vet en eiwit. En vet vormt dus heus wel een belangrijk onderdeel van de maaltijd. Maar moet het zoveel zijn? Ik bedoel, wat is er mis met dierlijk eiwit?

Nu weet ik ook wel dat tijdens het zomerseizoen de prooien van de wolven onwijs volgevreten zijn en erg veel vetopslag hebben. Misschien dat de wolf zich volvreet met zo'n vet hert en hij zo weer vet opslaat om zelf de winter door te komen. Maar blijft een feit dat A)een wolf veel meer beweegt (volgens Mogens dan he! Er gaan ook geluiden dat wolven eerder hele dagen liggen te meuren, als ze niet jagen) en B)de wolf dus ook lange periodes kent waarbij vette prooien niet te krijgen zijn en hij zich dus louter voedt met mager vlees.....

Als ik dus kijk naar biologisch gehouden dieren en hun vet percentage, dan vind ik dat vetpercentage natuurlijker en volgens mij komt dat helemaal niet uit op een vet percentage van 15%. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk! (15% vet is wat Mogens aanbeveelt).

Heeft iemand enige idee wat de gemiddelde vetpercentages zijn van wilde dieren, biologisch gehouden dieren en bio-industrie-dieren?

Overigens: wilde dieren bevatten meer omega 3 vetzuren als biologisch/bio-industrie-dieren. Plofdieren zijn rijker aan omega 6 (en of je daaaar nou zo blij mee moet zijn....? Dat gesupplementeer met visolie staat me soms ook erg tegen, vooral daar de meeste supplementen bewezen schadelijke stoffen bevatten. Maar ja, dat gaat wel erg ver he....).
Door Mevroi Kruim
#492341
OK, leuk onderwerpje voor literatuuronderzoek (CONNIEEEEEEEEE!!!!!!!)

Wolven liggen te snurken in de zon als ze geen honger hebben, als ze zich wat leegjes beginnen te voelen gaan ze op sjouw en zoeken prooi, groot, klein, middel, maakt niet uit. Gegeven dat voor een grote prooi slechts 1 op de pak 'm beet 20 jachtsessies succesvol is en een jachtsessie een paar uur stevig hollen kan inhouden, lijkt me dat wolven voldoende beweging krijgen. Wat wel scheelt voor wolven tegenwoordig is dat de voedselvoorrad gigantisch is vergeleken met een echt natuurlijke situatie van veel meer wolven per veel minder potentiele prooidieren. Dus voor de huidige wolf in bv het Yellowstone Park is op jacht meer vergelijkbaar met ff naar de snackbar op de hoek dan voor wolven in Siberie of Alaska.

Vet is in de spijsvertering makkelijker om te zetten in energie dan eiwit, en het levert minder afvalstoffen voor de nieren om weg te werken. Voor pure energielevering is vet het best geschikt (en koolhydraat, maar daar doen we niet aan ;D) Ik kan me dus goed voorstellen dat alle energie uit eiwit halen belastender voor het systeem is dan tenminste een deel uit vet. Hoe Mogens aan z'n percentage komt? Geen idee ...
Ik weet wel dat bij de fok van biobeesten er gewerkt wordt aan minder vet in het vlees in antwoord op veranderde consumentenwensen. Hoeveel vet een beest opslaat is niet alleen afhankelijk van z'n voer maar ook van z'n genetisch bepaalde fysiologie. Vroeger werden varkens gefokt op veel vet (spek!), sinds een jaar of 20, 30 worden ze juist gefokt op veel magerder vlees. Idem voor koeien; kippen weet ik zo niet. Alhoewel er bij koeien weer een beweging richting meer vet in de spieren lijkt te zijn (geinspireerd door Atkins?), dan is het vlees naar verluidt malser om te braden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door