Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#447616
Wet van Darwin: natuurlijke selectie, de sterksten zullen overblijven :))

En aangezien de wet van Darwin in de huidige westerse maatschappij niet meer 'geldend' is...zijn we afhankelijk van 'aanpassingen'.

Wat niet wil zeggen dat we geen broodje meer kunnen eten, wat al een aantal uren op tafel ligt of allemaal van die onzin.
Wat ook niet wil zeggen dat de overgrote meerderheid waarschijnlijk niet meer bestand is tegen een rauw eitje, als ingrediënt in het één of ander.

Als je helemáál terug wil naar een sterk overlevings-mechanisme....
Dan moeten we van vooraf aan beginnen.
Nooit meer een anti-biotica kuur tegen een keelontsteking die de keel doet dichtgroeien........enzovoorts.
Gewoon 'dood laten gaan' ......die handel.
Uiteindelijk komt er dan ook geen 'zwak nageslacht', het selecteert zichzelf.

Maar daar staan we inmiddels verre van af.
Er zijn duizenden soorten van bacterie-stammen, vele noodzakelijk en onschadelijk.
Andere kunnen schadelijk zijn.....veroorzakers van ziektes.
Virussen staan daar helemaal buiten.
Die bestrijdt je ook niet met anti-biotica.

Denk dat het onderhand wel duidelijk is dat de meesten van ons niet met de handen in hondenpoep zitten en vervolgens hun handen niet wassen.
Een 'normale' vorm van hygiëne......
Alles gaan 'ontsmetten' gaat tien stappen verder....doet me inderdaad denken aan 'smetvrees'.

Dat honden best wel tegen iets kunnen.....is overduidelijk.
Ze drinken modderwater, zitten soms overal aan....dus die struikelen ook niet over een rauw eitje of kipfiletje.
Al dan niet met wat salmonella-besmetting, daar hebben ze geen last van.
En wij......eten hun poep niet op......
Dusss...........

Dat er verschillende soorten van salmonella-bacteriën zijn (zoals Lizzy schrijft, wat betreft die schildpaddentroep).
Dat kan zeker zo zijn, ik wist dat niet.
Ben niet zo'n bacterioloog.

Het is WEL zo, mijns inziens, dan intensieve veefokkerij....een broednest is voor het kweken van steeds sterkere bacterie-stammen.
En blijkbaar steeds moeilijker te bestrijden.
Kippen werden in ieder geval (tot een paar jaar terug, weet ik het zeker) met regelmaat met anti-biotica ingespoten.
Dat is alvast om dingen te voorkomen.........

Maareh......de anti-vlooien middeltjes blijken ook niet meer zo te werken als jaren teug.
Door veelvuldig gebruik ervan te maken....evalueert er blijkbaar iets....en wordt het sterker.
En valt niet meer met 'hetzelfde' te bestrijden.

Helemaal terug kunnen we niet.
Wel met 'de benen op de grond' blijven.
Dingen niet opblazen en maar proberen 'zo natuurlijk mogelijk'.
Door Tineke *
#447807
Zat ik nog ff te denken over handen wassen hé.Is toch nog ingewikkeld hoor,ga maar na je pakt met vleeshanden de knop van de kraan handjes wassen kraan dichtdraaien en baf weer besmet.Dus voortaan een schoon doekje om dicht te draaien doekje met tang pakken en in de kookwas.Wie denkt daar nou bij na?

Tineke
Door conleeuw
#447813
Wanda schreef: Zat ik nog ff te denken over handen wassen hé.Is toch nog ingewikkeld hoor,ga maar na je pakt met vleeshanden de knop van de kraan handjes wassen kraan dichtdraaien en baf weer besmet.Dus voortaan een schoon doekje om dicht te draaien doekje met tang pakken en in de kookwas.Wie denkt daar nou bij na?

Tineke
ag gelukkig heb ik een mengkraan en kan ik altijd wel een schoon stukje huid vinden om de kraan mee aan te slaan ;D
Door Mevroi Kruim
#447893
conleeuw schreef: ag gelukkig heb ik een mengkraan en kan ik altijd wel een schoon stukje huid vinden om de kraan mee aan te slaan ;D
Ja, zo'n eengreepskraan is goud ;D ;D ;D ff een elleboogje ertegen en hop :D
En ik draag dus bij vleesvedrwerking van die zuurstokroze huishoudhandschoenen :P
Ten eerste omdat ik vlees vind stinken (en niet alleen pens) en die lucht niet aan m'n handen wil. Maar ook om niet alles vol te smeren met bloed en stukkies dood beest :-X Ik kanz e zsnel uitdoen om de telefoon aan te pakken, de duer open te doen enz.
En ik leg ook altijd kranten onder mijn slagerijbedoening ;D Na afloop opvouwen en in de kliko. Hoef ik het aanrecht niet met een doekie af te doen en zo de rommel (onzichtbaar) over het hele aanrecht te verspreiden ;D
Door roefus
#447903
Kruimel schreef: En ik leg ook altijd kranten onder mijn slagerijbedoening ;D Na afloop opvouwen en in de kliko. Hoef ik het aanrecht niet met een doekie af te doen en zo de rommel (onzichtbaar) over het hele aanrecht te verspreiden ;D
En dit laatste, vind ik nou trouwens een prima TIP.
Dat ga ik dus nu óók doen.
Vooral zaterdag, na het gebruik van de vleesmolen.....zat het aanrecht onder de smurrie.
En inderdaad met keukenrol en allerlei spulletjes schoongemaakt en daarna heet afgewassen.
Maar goed......gewoon 'een krant eronder' is stukken eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#447911
roefus schreef: En dit laatste, vind ik nou trouwens een prima TIP.
Dat ga ik dus nu óók doen.
Vooral zaterdag, na het gebruik van de vleesmolen.....zat het aanrecht onder de smurrie.
En inderdaad met keukenrol en allerlei spulletjes schoongemaakt en daarna heet afgewassen.
Maar goed......gewoon 'een krant eronder' is stukken eenvoudiger.
Vind het een hele goede tip :D
Door conleeuw
#447966
Kruimel schreef: En ik leg ook altijd kranten onder mijn slagerijbedoening ;D Na afloop opvouwen en in de kliko. Hoef ik het aanrecht niet met een doekie af te doen en zo de rommel (onzichtbaar) over het hele aanrecht te verspreiden ;D
Die is goed, ga ik ook doen. ;D thanks ;)
Door judith1967
#448071
Cathelijn schreef: kreeg deze tip ook om bovenop je bovenste keukenkastjes te leggen. ;)
Daar ligt bij mij keukenpapier op maar krant is goedkoper ;D ;)
Door conleeuw
#448260
Cathelijn schreef: kreeg deze tip ook om bovenop je bovenste keukenkastjes te leggen. ;)
ik heb gelukkig geen bovenop mijn keukenkastjes, ze zijn tot de plafon ;D yipppeeee, minder schoonmaakwerk ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#448824
conleeuw schreef: ik heb gelukkig geen bovenop mijn keukenkastjes, ze zijn tot de plafon ;D yipppeeee, minder schoonmaakwerk ;D ;D
Hihi, daarom heb ik toen mijn keuken aangelegd werd ook kasten tot bovenaan besteld. DIe bovenste planken gebruik je niet echt handig (hoewel er wel vanalles staat) maar iig geen troep bovenop!
Ik hab trouwens ook ouwe krant op de plank in mijn keukenkast waar de flessen met olie staan. Tja, wie niet netjes is moet slim zijn ;D ;D

En overigens graag gedaan, die tip ;D
Ha, dat ik nog eens huishoudelijke tips zou uitdelen op m'n ouwe dag ;D ;D ;D
Door conleeuw
#448829
Kruimel schreef: Hihi, daarom heb ik toen mijn keuken aangelegd werd ook kasten tot bovenaan besteld. DIe bovenste planken gebruik je niet echt handig (hoewel er wel vanalles staat) maar iig geen troep bovenop!
Ik hab trouwens ook ouwe krant op de plank in mijn keukenkast waar de flessen met olie staan. Tja, wie niet netjes is moet slim zijn ;D ;D

En overigens graag gedaan, die tip ;D
Ha, dat ik nog eens huishoudelijke tips zou uitdelen op m'n ouwe dag ;D ;D ;D
Een van mijn lijfspreuken is "Laziness is the mother of all inventions" ;D ;D
Door James
#450389
Zo dan... even een aantal dagen niet meer gekeken en het onderwerp explodeerd bijna. Het enige waarom ik het vroeg is omdat ik er nieuwsgierig naar was. En bacterie angst... Nou, ik ben er in elk geval wel voorzichtig mee. En nee, ik ga niet op een openbaar toilet zitten, ik hang er geduldig boven ;D. Na het wassen van mijn handen duw ik de deur open met mijn elleboog. Niet altijd, maar wel als ik lekker ergens wil gaan eten. Salmonella zal je daar weer niet oplopen, maar er is zat wat je er wel kan oplopen. En nee, je hoeft geen angst voor bacterien te hebben, maar gezond verstand in deze is wel een must vind ik.

Als je niet hygienisch leeft, zal je er waarschijnlijk minder last van hebben, omdat je gewoon een hogere weerstand hebt. Maar laten we even niet vergeten dat er ook mensen zijn die niet zo'n geweldige weerstand hebben. En dan vind ik niet dat het onderwerp Salmonella onder stoelen en banken geschoven mag worden. Want het is wel degelijk gevaarlijk voor mensen met een wat mindere weerstand.

Dat hoeft geen reden te zijn om je hond geen barf te geven. Maar wat is er mis mee om daarna even het aanrecht en de kraan en de hendel van de koelkast schoon te maken met een beetje Dethol?

Ja er zijn veel situaties waarbij bacterien de hoek om komen. Ik gruwel van bedrijven die lekker geld aan nemen en daarna je broodje maken. Bah! Dan hoef ik geen broodje meer hoor. Mijn Turkse pizza haal ik bij een zaakje waar een dame afrekend en de ander zich met het eten bemoeid. Geld is denk ik nog wel de grootste bron van bacterien. Maar Salmonella is daarintegen wel een gevaarlijkere en ik vind dus dat we daar wel degelijk rekening mee moeten houden. Ik doe het in elk geval wel. Ik blijf lekker schoon maken met Dethol en ik hoop veel anderen ook. Zeker als je net een kindje hebt, of je oma van 80 op bezoek komt...

Dat je er zelf langzaam aan imuun voor wordt geloof ik wel (ik niet, want daar leef ik te schoon voor). Als je er maar rustig mee in aanraking komt en je gezond bent, zal je lichaam er echt wel raad mee weten. Maar blijf wel stil staan bij de wat minder gezonde medemens die er niet bij na denkt en na het eten van de honden een lekker slaatje voor zijn oude oma of opa maakt...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#450475
Bij mij val je toch tegen een bacteriefobie aan hoor. Als ik ziek moest worden van ieder broodje wat is vastgehouden door iemand die net geld in zijn handen heeft gehad dan was ik nu al bijna overleden denk ik.
Ik vind dat je heel ver gaat en toch lichtelijk een angst vertoond voor bacterien.. En dan heb ik het inderdaad niet over gewone hygiene, en inderdaad als je zwak bent of een imuunprobleem hebt oke, maar volgens mij heb je dat niet.
Ik ga echt niet met mijn elleboog de deur open doen, en dettol ...ik heb het niet eens in huis.
Door Sylvi@
#450496
Zou ik toch een ander middel aanschaffen dan Dethol, Zo bacteriedodend is dat nou ook weer niet :o en ik vraag me af of het salmonella dood.

Denk dat ik hier in een bacterie hol woon ;D want zo schoon ben ik niet en als ik dit topic lees, dan ben ik een viezerik ;D Maar wij zijn eigenlijk nooit ziek zijn ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door