Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#441696
Dank je. Da's aardig van je!!

Om trouwens nog een keer terug te komen op die 1 euro per dag per grote hond. Ik denk dat dat moet lukken. Niet voor iedereen, maar het moet lukken. Toen ik net begon met zelf samenstellen, toen haalde ik kalfsbotten bij onze slager. Ik betaalde 4 euro de kilo en die dingen waren nog kaal ook :o! Bij hem kost ik ook rundersnijdsels voor bijna 5 euro de kilo. OK, die waren wel afkomstig van biologische koeien, maar toch.... Ik kocht lamsribben en geitenribben bij onze Islamtische slager voor 6,50 euro de kilo :o. Ik denk dat ik nu op een gemiddelde prijs zit van 2 euro de kilo. Voor het een betaal ik 1 euro, voor het ander betaal ik 3 kilo (en eend 3,85 euro, maar die is heel + organen en kalkoen 5 euro maar dat heb ik nu van het menu afgehaald. Te duur).

Ik ken echt vele mensen die adresjes hebben waar ze voor 1 euro de kilo (en minder zelfs) kippennekken/vleugels en karkassen kunnen scoren, maar ook kopvlees, runderhart, geitenribben (met vlees), lamsribben (met vlees), lamspens, runderpens, etc. En als je dan een visboertje hebt die jou alle viskoppen gratis geeft en een groenteboertje die je alle groentes/fruit gratis geeft (met een plekje eraan): dan kom natuurlijk al een heel end!
Door Erna
#441701
roefus schreef:

Want......namelijk: als iemand beweert (ik lás het hier): ik voed een grote hond voor een euro per dag, of ietsje meer.......dan heb ikzelf mijn twijfels.
Want ik weet niet hoe dat KAN.
Help me dan maar, ik kan het niet.
Ook niet als ik redelijk goed zoek.
Tenzij ik enkel kipruggetjes, kipnekjes, kipzootje geef.....
Maar dan komt mijn hond tekort.
Dat meen ik ECHT.
Wat wil je precies weten? En hoe kan ik je dan helpen? Want het kan wel degelijk en het kan zelfs voor nog minder. Ik ben een van de mensen die redelijk grote honden voor minder dan een euro per dag voer en durf wel degelijk te stellen dat ze kwalitatief goed voer krijgen. Onze honden wegen tussen de 18 en 30 kilo en wij zijn per maand echt niet meer kwijt dan ongeveer 120 euro. Nu dat het winter wordt en de groente en het fruit weer duurder worden loopt het iets op maar gemiddeld zullen we niet veel over het bedrag heen gaan.

Ons menu kun je bij de menu's vinden en dat is afwisselend genoeg.

Het zoeken naar goede adresjes heeft wat tijd gekost maar is goed gelukt en het voordeel van veel honden is dat je groot moet inkopen en daarom kunt onderhandelen over de prijs.
Door Lizzy
#441708
Hahaha, ja Erna, jij bent inderdaad 1 van die mensen ;D. En jouw honden eten inderdaad hartstikke afwisselend en goed. En ik moet zeggen dat je het extreem goed en snel voor elkaar hebt gekregen om aan zoveel goede adresjes te komen. Maar, wat waar is is waar natuurlijk: soms rijd je er wel bijna voor naar de andere kant van het land... En dat geldt hier dus ook. Ik rijd rustig van Z'meer naar Eindhoven om daar goed aan konijn te komen (helaas pindakaas, dat adres is dus nu weg :(, maar tis een voorbeeld).
Door Erna
#441717
Lizzy schreef: Hahaha, ja Erna, jij bent inderdaad 1 van die mensen ;D. En jouw honden eten inderdaad hartstikke afwisselend en goed. En ik moet zeggen dat je het extreem goed en snel voor elkaar hebt gekregen om aan zoveel goede adresjes te komen. Maar, wat waar is is waar natuurlijk: soms rijd je er wel bijna voor naar de andere kant van het land... En dat geldt hier dus ook. Ik rijd rustig van Z'meer naar Eindhoven om daar goed aan konijn te komen (helaas pindakaas, dat adres is dus nu weg :(, maar tis een voorbeeld).
Ja dat is waar. Wij rijden b.v. voor de kip naar Noordholland. Toch al gauw 4 uur heen en terug, maar dat combineren we weer met familiebezoek zodat we 2 vliegen in 1 klap slaan. We halen dan wel gelijk voor 3 maanden op. De rest van de spullen kunnen we in een straal van 3 kwartier van ons huis halen en dat is prima te doen.

Het scheelt enorm dat we de zalmkoppen gratis krijgen. Ze eten hier 2 keer per week zalm en er gaan dan per keer 10 koppen doorheen. Een keer per maand halen we een doos met koppen op en dat is volledig gratis.

Ook onze slager die ons voorziet van kopvlees en hart rommelt zo nu en dan met de kilo's. We betalen 1 euro per kilo maar het komt vaak genoeg voor dat we met veel meer kilo's dan betaald thuiskomen.

De lams en geitenribben is iedere keer weer een onderhandeling waard maar dat is ook redelijk goedkoop als ik sommige prijzen hier zo lees.

Het is wel zo dat brutalen de halve wereld hebben in slagersland en dat hebben we ook uitgebuit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#441741
Hier ook gemiddeld < dan een euro per dag per hond. We hebben dan wel 8 grote honden en het voordeel daarvan is dat je groot en goedkoper kunt inslaan. We hebben hier in de buurten geen islamieten, dus mijn geitenribben komen volgens mij van het islamcenter in rotterdam af. In ieder geval regelt een vriendin van mij die daar in de buurt zit die voor mij en als we dan bij elkaar komen krijgt zij van mij weer vis, waar ik makkelijker aan kan komen. Kip moet ik ook een 40km. voor rijden, maar als ik dan > 50kg neemt is het allemaal heel betaalbaar. Het vergt wel een beetje inzet en op zo'n "haaldag" ben je er natuurlijk best druk mee, maar ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ik mijn honden kwalitatief heel goed spul voorschotel tegen een peanutsprijsje.
Het is dus allemaal heel goed mogelijk, maar ik denk dat het voordeliger per hond uitzijn makkelijker is met 10 grote honden dan met 1 grote hond.
Door roefus
#442671
Hee....bedankt voor alle informatie.
Nou denk ik inderdaad wél.....dat je met tien 'barfende' honden eerder stad en land afreist en véél diepvriesruimte nodig hebt om flink 'in te slaan'.
Dat is voor mij dus onmogelijk, in de eerste plaats mag/kan ikzelf niet rijden (om medische redenen).
Bovendien is er geen echtgenoot (meer), die dit even kan oplossen.
Wel zonen.....en een dochter....
Maar, zonder flauwekul....ik wil het gewoon graag een beetje 'in de buurt' opdoen.
Dus is het nog 'zoeken'.....want voor de zalmkoppen betaalde ik (op de markt) een euro per stuk, als voorbeeld.
En jullie scoren die blijkbaar gratis.
Pffff.....ik heb me zelfs afgevraagd of ik dan niet beter een héle zalm had kunnen kopen......
Geloof dat ik de lamsribben (met vlees) voor 4,50 de kilo had.
Kippennekjes voor 1 euro de kilo (vorige week, toen ik ook voor mezelf bij deze man kalkoenfilet insloeg), maar toen ik zaterdag 'enkel en alleen' voor die nekjes ging, vroeg hij doodleuk 1,75 voor diezelfde kilo.
Ja.....beter onderhandelen.....maar dat ligt me toch niet zo.
Bij een ander had ik wél weer de ruggetjes voor 'n euro, dus dat viel weer mee.
Sardientjes voor 3,75 de kilo....denk dat dat ook wel meevalt.

Nou is 'voederen' voor één euro per dag ook wel héél krap bemeten, als je slechts één hond (op dit moment) nog maar hebt.
En als je niet heel veel kilometers maakt.
Maar ik moet wel ook zeggen....dat deze hond 43 kilo weegt (en best heel slank is, dus het mag een kilo meer zijn).
En dan telt hij feitelijk sowieso al voor 2 honden van 20 kilo.
Haha......mag ik al naar de 2 euro per dag :))))
Zoals ik dat nú zie....ga ik dat echter zeker nog niet halen.
Ik doe mijn best.....
Evengoed, heel erg 'verschrikkelijk' vind ik het nou ook weer niet, als hij wat 'duurder' uit is.
Dat moet dan maar.
Voor de Carnibest gaf ik tenslotte ook 2,95 voor de 'goedkoopste' rol van een kilo.
En die heeft hij zéker nodig, per dag.

Het ging mij er vooral om (vandaar deze discussie) dat ik me nauwelijks kon voorstellen dat iemand zijn grote hond voor 1 euro per dag voert, en dan nog 'verantwoord' ook.
En daarom schreef ik 'als ik hem alleen maar kipzootje ga voeren....kan het misschien lukken....'.
Maar dat vind ik dan niet verantwoord, en zou ik zelf nooit doen.
Dan zou ik direct niet meer willen 'barfen'.
En ik vond het een risico.....als mensen het op 'deze manier' gaan doen.....om hun budget op peil te houden.
Vandaar..........

In ieder geval......zo te lezen.....lukt het jullie voortreffelijk.
Dus had ik ongelijk, dat dit niet 'haalbaar' was.
Evengoed vind ik het belangrijk....om erop te BLIJVEN wijzen dat de voeding 'afwisselend en goed' moet zijn.
En dat je dan evengoed mensen daarop moet blijven wijzen, en niet moet 'lokken' .......met 'slechts één euro per dag'.

Dan is het in ieder geval belangrijk om hun ook 'aan te geven' dat je er dan véél voor doen moet, afdingen....rondreizen enzovoorts.

En dannn.......was deze 'discussie' waarschijnlijk niet voor niks.

Met dank.
Door Erna
#442725
Wanneer je 1 hond hebt is het een stuk moeilijker om voordeliger uit te zijn. Je hebt immers maar een paar kilo van iets nodig voor een bepaalde periode. Wanneer wij kip halen dan is het gelijk 200 kilo en dan wil een slachterij nog wel eens iets met de prijs doen.

Je kunt natuurlijk ook met een paar mensen inkopen gaan doen. Een soort poule maken waardoor je gezamenlijk meer kilo's kunt inkopen en mooie prijzen kunt scoren. De kosten van het ophalen verdelen en klaar is klare of in dit geval roefus.
Door Mevroi Kruim
#442737
En als je zuiver rekent neem je de reiskosten ook mee, en eigenlijk ook de reistijd (maar dat doet denk ik niemand).
Reiskosten kunnen behoorlijk oplopen en dan ben je toch niet zo voordelig uit als je denkt.
Ik zou bv dolgraag een keer naar Bob in NH maar dat is 150 km heen en terug a 20 cent .... zoveel kan ik niet inkopen dat dat rendabel is. Misschien als we nog een keer een strandwandeling gaan doen en dan op de terugweg ff langsd bij Bob ;D
Door Erna
#442742
Kruimel schreef: En als je zuiver rekent neem je de reiskosten ook mee, en eigenlijk ook de reistijd (maar dat doet denk ik niemand).
Reiskosten kunnen behoorlijk oplopen en dan ben je toch niet zo voordelig uit als je denkt.
Ik zou bv dolgraag een keer naar Bob in NH maar dat is 150 km heen en terug a 20 cent .... zoveel kan ik niet inkopen dat dat rendabel is. Misschien als we nog een keer een strandwandeling gaan doen en dan op de terugweg ff langsd bij Bob ;D
Ja dat klopt maar dat vergeten de meeste mensen. Wij worden ook weleens gevraagd om wat spullen voor een ander mee te nemen maar als we dan een bijdrage vragen voor de reiskosten hoeft het ineens niet meer. Prima hoor, ik zit er ook niet op te wachten maar raar is het wel.

Voor onszelf rekenen we die kosten niet mee omdat we het eigenlijk altijd wel ergens mee combineren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#442812
Kruimel schreef: En als je zuiver rekent neem je de reiskosten ook mee, en eigenlijk ook de reistijd (maar dat doet denk ik niemand).
Reiskosten kunnen behoorlijk oplopen en dan ben je toch niet zo voordelig uit als je denkt.
Ik zou bv dolgraag een keer naar Bob in NH maar dat is 150 km heen en terug a 20 cent .... zoveel kan ik niet inkopen dat dat rendabel is. Misschien als we nog een keer een strandwandeling gaan doen en dan op de terugweg ff langsd bij Bob ;D
Reiskosten tel ik wel mee, want als ik ergens 100km. voor rij moet het niet duurder worden dan als ik het op de hoek van de straat haal want dan bespaar ik me die tijd en moeite wel. Vrijgemaakte uren reken ik niet, als ik ga funshoppen voor mezelf reken ik die ook niet.
Door roefus
#442830
Angelique schreef: Reiskosten tel ik wel mee, want als ik ergens 100km. voor rij moet het niet duurder worden dan als ik het op de hoek van de straat haal want dan bespaar ik me die tijd en moeite wel. Vrijgemaakte uren reken ik niet, als ik ga funshoppen voor mezelf reken ik die ook niet.
Tja, je kunt niet álles 'rekenen' :))
Je gaat tenslotte ook niet uitrekenen hoeveel uur je per dag 'weggeeft' aan je hond omdat je met hem door het bos struint.
En eigenljk....geef je die 'beweging' danook aan jezelf.
Zelfs een goedkope manier van 'sporten' :))

Maar ik ben het wél met je eens dat je 'reiskosten' gewoon in rekening moet brengen.
Tenzij je het combineert met iets anders, omdat je toch die richting uit moest.
Ennn........als mensen het 'laten meebrengen', dan moeten ze ook maar een deel van die kosten betalen.
Lijkt me niet meer dan logisch.
'Uitgekookt' is teveel van het goeie......
We zijn tenslotte voor 'rauw' :))
Door drdrum
#442983
Ik wilde toch nog even terug keren naar het begin van de discussie tussen Tannetje en Lizzy
Tannetje,je zegt dat het grootste probleen zit in het feit dat het moeilijk is om vitamines in het versvoer te vervoeren.
Dit feit lijkt mij de kern van het probleem.Een geleider te vinden voor vitaminen.
Ikzelf heb dit probleem zo'n 12 jaar geleden al eens onderzocht.Ik heb dit niet gedaan met rekentabellen.In mijn onderzoek heb ik literatuur van o.a. de Nei Thing en Hideo Ohmori geraadpleegd.
Mijn conclusie is dat Zeewier, met name Kombu en Wakame maar ook Nori, niet alleen als geleider van vitaminen zeer wel voldoen maar als bonus tevens zware metalen die men veel in vis aantreft (Kwik) aan zich bindt en op een veilige manier afvoerd.
Door deze geleider, zeewier, door de Bandit te mixen haal ik het uiterste uit dit perfecte voer.
Het nadeel zit hem waarschijnlijk in de prijs/kosten verhouding. Al vind ik dat dit geen belemmering mag zijn voor nader onderzoek.
Laatst gewijzigd door drdrum op di 13 dec 2005, 02:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#443137
roefus schreef: Tja, je kunt niet álles 'rekenen' :))
Je gaat tenslotte ook niet uitrekenen hoeveel uur je per dag 'weggeeft' aan je hond omdat je met hem door het bos struint.
En eigenljk....geef je die 'beweging' danook aan jezelf.
Zelfs een goedkope manier van 'sporten' :))

Maar ik ben het wél met je eens dat je 'reiskosten' gewoon in rekening moet brengen.
Tenzij je het combineert met iets anders, omdat je toch die richting uit moest.
Ennn........als mensen het 'laten meebrengen', dan moeten ze ook maar een deel van die kosten betalen.
Lijkt me niet meer dan logisch.
'Uitgekookt' is teveel van het goeie......
We zijn tenslotte voor 'rauw' :))

;D ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#443258
drdrum schreef: Ik wilde toch nog even terug keren naar het begin van de discussie tussen Tannetje en Lizzy
Tannetje,je zegt dat het grootste probleen zit in het feit dat het moeilijk is om vitamines in het versvoer te vervoeren.
Dit feit lijkt mij de kern van het probleem.Een geleider te vinden voor vitaminen.
Ikzelf heb dit probleem zo'n 12 jaar geleden al eens onderzocht.Ik heb dit niet gedaan met rekentabellen.In mijn onderzoek heb ik literatuur van o.a. de Nei Thing en Hideo Ohmori geraadpleegd.
Mijn conclusie is dat Zeewier, met name Kombu en Wakame maar ook Nori, niet alleen als geleider van vitaminen zeer wel voldoen maar als bonus tevens zware metalen die men veel in vis aantreft (Kwik) aan zich bindt en op een veilige manier afvoerd.
Door deze geleider, zeewier, door de Bandit te mixen haal ik het uiterste uit dit perfecte voer.
Het nadeel zit hem waarschijnlijk in de prijs/kosten verhouding. Al vind ik dat dit geen belemmering mag zijn voor nader onderzoek.
Wie zijn Nei Thing en Hideo Omori?
Dus door zeewier te geven worden vitamines beter opgenomen? Enig idee hoe dat mechanisme werkt?
Laatst gewijzigd door Hitam op di 13 dec 2005, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door