Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#30057
Nou Balou is er verspreid over twee dagen een uurtje of drie, drie en een half mee bezig geweest, maar toen was de schedel helemaal kaal. Zat echt geen vlees meer aan en er was ook wat bot op, maar dat interesseerde haar niet zo. Alleen het dunne bot bij de neus heeft ze op. Ze heeft er echt veel pret van gehad. Het was echt mooi om te zien hoe ze zat te rukken en te trekken en te knauwen. Zeker voor herhaling vatbaar. ( Nou ja niet te vaak anders is het geen boerenfox meer maar een rolfox) Ze poept er niet eens zo veel van, terwijl ze in twee dagen op heeft wat ze qua gewicht normaal gesproken in een week zou krijgen zo ongeveer.

groetjes Helen

Foto komt eraan, maar duurt effe heb nog steeds ruzie met camera.
Door Paul_Barte
#30402
Trap ik er WEER in....uitgelogd tijdens het tikken en dan is het bericht ook pleite grrrrrrr.

Komt ie weer...

Even een kleine update van het koppen-verhaal.

Aangezien ik nog geen antwoorden heb gehad van hogerhand heb ik vanmiddag een grote schapenslachterij gebeld in Nederland voor wat navraag.

Voor het gemak ga ik er maar van uit dat geiten en schapen onder dezelfde noemer vallen.

Schapenkoppen van schapen welke geslacht worden in Nederland mogen in Nederland worden verkocht, export is verboden.

De koppen moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
- de koppen moeten helemaal schoon zijn aan de buitenkant.
- de binnenkant moet gevuld zijn.
- de ogen moeten ten alle tijden zijn verwijderd.
- de schapen moeten jonger zijn dan 1 jaar, oudere koppen moeten naar de destructie.
- de koppen moeten eerst worden goedgekeurd door een keurmeester of een DA.
- er kunnen verorderingen worden afgegeven die de verkoop gedurende bepaalde tijd kunnen verbieden.

Het bedrijf verkoopt zo'n 400 schapenkoppen per jaar.

Gisteren heb ik ook nog een vleesvoerfabrikant gesproken en deze was net als ik van mening dat koppen altijd direct worden afgevoerd naar de destructie.
De verwarring zal zonder meer zijn ontstaan door alle verorderingen welke hebben plaatsgehad in de afgelopen jaren.

Daarnaast is het een feit dat de keurende instanties allemaal langs elkaar heen praten en vaak niet eens op de hoogte zijn van hun eigen regels 8)

Voorlopig ga ik dan ook van uit dat de slachterij weet waar hij me bezig is en dat de 'hoge meneer' er compleet naast zat m.b.t. het koppen-verhaal of er was net weer één of andere verordening uitgeschreven :-\

Mijn speurtocht is nog niet ten einde en ik hou jullie op de hoogte!!

Eet ze....... ;)
Door 202spots
#30407
Paul_Barte schreef:.- de koppen moeten helemaal schoon zijn aan de buitenkant.
- de binnenkant moet gevuld zijn.
- de ogen moeten ten alle tijden zijn verwijderd.
.
Hier kijken ze me nog aan hoor Paul! ;D
Afbeelding
Door roger
#30704
<<Mijn speurtocht is nog niet ten einde en ik hou jullie op de hoogte!!

Eet ze....... ;)<<

Yep Paul, volgens mij is het dan tot nader order prima materiaal , voor diegene die er niet van schrikken en plaats hebben om het hun honden te voeren.

Per saldo zit er bot aan, spiervlees en orgaan
De mijne zijn er gek op , net zoals op komplete konijnenkoppen.

gr.
roger
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door