Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laszlo
#382980
Ik merk het aan Laszlo en Misty ook ;D.
Die krijgen sinds twee weken vers vlees en ook hier positieve resultaten. Altijd te mager en bij de minste tegenslag graatmager. Ik heb wel een gedacht:'Als ze van de dierenbescherming komen kijken, ben ik ze kwijt". Zó mager... En nu, zelfs Daan en mijn vader zeiden het vandeweek, zijn ze echt al wat steviger, niet dikker, gewoon steviger. Ook is hij bij zijn borstkas wat breder en steviger. Terwijl hij altijd een iele reu is geweest.

Begint -ie dan eindelijk een imposante reu te worden?? (hoop,hoop ;D)
Door zurca
#383083
Toen wij Tous kregen at hij brokken en was eng mager...
Nu, ong. een jaar later, hebben we er met moeite 4 kilo bij aan gekregen. Tous weegt nu net 26 kilo bij een schofthoogte van 66 cm. Nu is hij goed qua gewicht en dat gewicht is er absoluut niet in de vorm van vet aangekomen..Puur spieren ;D
De laatste keer wegen bij de da was hij 26,3 kilo. Hij is weer aangekomen zei ik tegen de assistente. "Kijk maar uit dat tie niet te dik word" zei ze toen, hij komt elke keer weer aan...Tja zei ik dat is de bedoeling en daarbij hij komt aan omdat hij spieren ontwikkeld. Ze heeft 'm even geaaid en moest toegeven dat hij strak in z'n velletje zat...
Diepe zucht van iemand anders, zij was al een tijdje bezig om haar hond af te laten vallen..Wat ik mijn hond te eten gaf.."Alles rauw en absoluut geen brokken" :o :o :oWas haar reactie en ook die van de assistente ;D
Trouwens ook bij de katten zie ik verschil...Tobias en Noa krijgen 1 maal daags carnibest en 1 maal daags nutro. Beide zijn gecastreerd maar hebben geen overgewicht. Tobias is een behoorlijk flinke kater van, ik gok effe, een kilootje of 8 maar dik is tie niet ;)
Door Steph
#383632
Sedert ik versvlees voer (3mnd) zijn mijn beide honden veel veranderd. Ze zijn nooit te dik geweest maar hebben nu echt mooie afgelijnde spieren. Mijn witte herder teef heeft schoft van 65 en weegt 29kg (eet ong 800gr/dag) en mijn grote zwitser reu heeft schoft van 74 en weegt 54 kg. (eet ong 1100gr/dag).
Door Femke
#383692
hmmmmm :-\

sunday was op brok altijd graatmager (omdat hij heel slecht at). Nu eet hij alweer een paar jaar vers en hij is wel dikker geworden. Op een gegeven moment was hij 4 kilo te zwaar, nu nog 2.

Maar, in zijn achterhand heeft hij keiharde spieren ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#383768
een hond kan natuurlijk ook te dik worden met versvlees, daar gaat het ook niet om, zelfs een hond die te dik is op rauwe voeding is anders vet dan een vette brokkenhond.
Neemt niet weg dat ook een overgewicht van versvoer niet gezond is.
Door Jojo
#383808
Ik heb het me ook wel eens afgevraagt, of Joey is zoals hij is doordat hij vers vlees eet.
Voor een franse bull reu is hij echt een minimi, hij weegt maar zo'n 10,5 kilo tegen een gemiddelde van zo'n 14 denk ik. Hij is al weer 16 maanden maar nog steeds zie ik hem breder worden, vooral zn borstkas, terwijl het gewicht niet toeneemt.
Een leuk voorbeeld is een FBull reu hier uit de buurt, die is 2 maand jonger en veeeeel explosiever gegroeit door de pokon-puppiebrokken. Die was echt van *BOEM* groot terwijl je Joey helemaal niet ziet groeien. De meesten vinden dat Joey wel wat dikker mag worden zodat hij meer 'bull' is maar ik houd hem liever wat schraler omdat hij het dan, vooral met dit warme weer, veel meer uithoudingsvermogen heeft. Hoe compakter die bullen worden hoe moeilijker ze de warmte kwijt kunnen en sneller ze als een bull lopen te hijgen ::)
Ik heb gewoon liever een bull die breed is van bone en spieren dan een bull die 'breed' is van vet zodat het lijkt of die pootjes het elk moment kunnen begeven ::)
Door Loeka
#385679
Weer een kattenreactie bij een hondenonderwerp... maar ik denk dat je dit onderwerp zo kunt doortrekken naar de katten.

Ook ik merk het hier aan mijn katten. Mijn kater is een flinke kater voor het ras. Als je hem ziet denk je dat hij te dik is, maar ondertussen heeft hij alleen maar een klein buikje. Je kan zijn ribben goed voelen en hij heeft ook nog steeds een taille. Als hij ergens van schrikt terwijl je hem vast heb, dan voel je pas goed hoe gespierd hij is :o Ik zal wel altijd op moeten letten wat ik hem geef, want hij kan echt blijven eten :(

Ook de kittens groeien goed op vers. Geen groeispurts, maar mooi geleidelijk. Ze zijn wel flink aan de maat voor het ras, maar ik denk dat dat meer met erfelijkheid te maken heeft.
Door Marieke
#386838
Idem hier met mijn kater!
Lijkt stevig maar is absoluut niet dik én wel gespierd.
En ik krijg ook altijd opmerkingen van mensen dat ze nog nooit zo'n zwarte glanzende kat hebben gezien.

Hihi, altijd leuk om te horen ;D
Door Aura
#386840
Aura is nu 14 maanden en ze moet duidelijk nog wat uitzwaren. De dierenarts zei vanmorgen dat ze waarschijnlijk altijd zo'n slank hondje zou blijven. Tsja, hij weet waarschijnlijk niet dat de meeste Hollanders pas uitgezwaard zijn als ze 3 jaar zijn.
Maar ondertussen is ze al wel 19 kilo, een kilo zwaarder dan Sita, die 7 jaar ouder is en wel uitgezwaard!! (Sita krijgt deels brokken)

Op 23 oktober is er een nestendag van het ras, dus dan kan ik Aura eens vergelijken met leeftijdsgenootjes en broertjes en zusjes. Ik zal eens letten op hoe de brokkenhonden in hun vel zitten. Misschien zie ik dan ook het verschil ;)
#386922
Hoi,

Ik heb ook een vraagje n.a.v. dit topic.
Er wordt gesproken over puppen die heel snel groeien door het geven van brokken en de puppen die KVV/Barf krijgen, groeien geleidelijker. Maar klopt het wel dat de uiteindelijke hoogte van de hond hetzelfde zal zijn? Ongeacht je ze op brok of KVV/Barf zet? Dat zal dan wel genetisch bepaald zijn, alleen gaat het sneller/geleidelijker. Of heb ik het hier mis?
Door Doedels
#386925
Tamara en Bowie schreef: Hoi,

Ik heb ook een vraagje n.a.v. dit topic.
Er wordt gesproken over puppen die heel snel groeien door het geven van brokken en de puppen die KVV/Barf krijgen, groeien geleidelijker. Maar klopt het wel dat de uiteindelijke hoogte van de hond hetzelfde zal zijn? Ongeacht je ze op brok of KVV/Barf zet? Dat zal dan wel genetisch bepaald zijn, alleen gaat het sneller/geleidelijker. Of heb ik het hier mis?

Helemaal juist.
Door jon
#386932
Lhaki is een grote tibbie en naar verhouding dus ook zwaarder. Ik geloof dat de standaard max. 6,5 kg is. Hij weegt 7,7 kg maar is toch slank (ik kan z'n ribben duidelijk voelen).Er zit echt geen vet teveel aan. Ik denk wel dat voeding hier wat mee te maken heeft, maar zeker weten doe ik dat niet omdat ie nooit brok heeft gegeten. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#389160
jon schreef: Lhaki is een grote tibbie en naar verhouding dus ook zwaarder. Ik geloof dat de standaard max. 6,5 kg is. Hij weegt 7,7 kg maar is toch slank (ik kan z'n ribben duidelijk voelen).Er zit echt geen vet teveel aan. Ik denk wel dat voeding hier wat mee te maken heeft, maar zeker weten doe ik dat niet omdat ie nooit brok heeft gegeten. ;)
Het kan natuurlijk ook gewoon een grote Tibbie zijn :D
Mijn laatste nestje is geheel met vers en Barf opgegroeid. De verschillen zijn nog legio, van onder de maat tot wel erruuug groot, van polderwerker tot krielkipje (wel bespierd). Hadden ze brokken gehad dan hadden we dat fijn de schuld kunnen geven van de verschillen, maar helaas pindakaas ;D
Door tieneke
#389173
Angelique schreef: Het kan natuurlijk ook gewoon een grote Tibbie zijn :D
Mijn laatste nestje is geheel met vers en Barf opgegroeid. De verschillen zijn nog legio, van onder de maat tot wel erruuug groot, van polderwerker tot krielkipje (wel bespierd). Hadden ze brokken gehad dan hadden we dat fijn de schuld kunnen geven van de verschillen, maar helaas pindakaas ;D
Hier is Tara de krielkip en Tinus het varken ;) ;D ;D
Voor een teef is zij niet echt groot...maar wel bespierd.
Door aaltje
#389355
over de hond kan ik niets zeggen want die staat al vanaf dat ze hier is op vers. Maar de kat. Ze is niet zo groot en slank, maar als je haar optilt dan is ze veel zwaarder dan je zou verwachten. In het begin moest ik er erg aan wennen, want als brokkenkat woog ze veel lichter met hetzelfde postuur. Bezoek wil zich er nog wel eens aan "vertillen". Allemaal brokkenkatten thuis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door