Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#376902
Lizzy schreef: Maar waren ze net zo strak als een vershond?
Ik heb alleen maar mijn eigen hond als referentie en die is erg strak en ik vond van wel ja. Dan heb ik het wel over honden waar erg veel mee gedaan wordt en die dus de actviteiten aangeboden krijgen die bij het ras passen.
Nou denk ik dat de aanleg voor die bespiering ook in de genen zit en er waren een aantal familieleden van Borke bij, misschien dat dat nog uitmaakt.
Feit is natuurlijk wel dat je alleen de beste en de mooiste exemplaren (meestal) op een show ziet, dus dat is niet representatief voor alle 'brokkenhonden'.
Door Lil
#376959
Dat zou heel wat verklaren. Boris is altijd heel erg strak geweest (eigenlijk te dun). Nu ziet hij hetzelfde uit, met iets meer spieren en nu zag ik gisteren dat hij 26 kilo was!!!! :o :o :o
Eerder was hij 23 a 24, toch is hij volgend de da nog altijd mager (je kunt het vel bij de ribben niet vastpakken, het is gewoon strak, toch zie je nu met de barf de ribben niet meer).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377009
AstridStraver schreef: Is dat zo?
Ik kan me voorstellen dat BARF-baasjes wellicht beter op het gewicht van hun hond letten, maar er zijn zat brokkenbazen die dat ook doen hoor!
Gisteren was ik op een hondenshow en geen van de aanwezige Stabij's die ik heb gevoeld was maar een grammetje te veel en het waren allemaal brokkenhonden...
Nou dan is het daar beter als bij de cockers want daar zitten er zat die gewoon een overgewicht hebben, maar die krijgen dan op hun keurrapport dat ze een mooie ribwelving hebben ::)

En inderdaad wat Lizzy zegt , hoe voelen ze aan.... de meeste brokkenhonden zijn "zacht"van binnen , terwijl een vershond meer uit soepele bespiering bestaat.
Door Anneke V
#377320
En als je kip mengt met ander vlees???
Onze Pluto is ook verzot op kip, hij zou het constant willen eten ::)
Als ik hem dan rundsvlees geef wil hij het niet...totdat ik het meng met kippenhartjes of maagjes....dan wel hoor!!! ;)
Ik leg er meestel een 5-tal bovenaan & laat hem er dan al ééntje uit mijn hand proeven....hij mutst dan effe en wil het niet maar gaat uiteindelijk toch naar zijn bak en eet dan alles mooi op ;D Soms doe ik er ook kippenvlees en een eitje bij, dit werkt ook.

Lamsvlees en zalm moet ik met niets mengen, dat lust hij sowieso...
Door Anneke V
#377324
Lil schreef: Dat zou heel wat verklaren. Boris is altijd heel erg strak geweest (eigenlijk te dun). Nu ziet hij hetzelfde uit, met iets meer spieren en nu zag ik gisteren dat hij 26 kilo was!!!! :o :o :o
Eerder was hij 23 a 24, toch is hij volgend de da nog altijd mager (je kunt het vel bij de ribben niet vastpakken, het is gewoon strak, toch zie je nu met de barf de ribben niet meer).
Vrienden van ons hebben een dobberman die ook barft omdat hij blijkbaar allergisch was aan iets in brokken ( die hond heeft 6 maanden waterdiaree gehad & hield dus eigenlijk gewoon geen voedingsstoffen in zijn lichaam)...Als je hem nu laat doen eet hij zelfs 4 kg vlees per dag :o Maar hij wordt er niet dikker van, hij begint nu op zijn gewicht te komen ( is een jaar oud) en is altijd al te mager geweest....Het is echt mooi om te zien hoe die hond helemaal herleeft en van een ten dode opgeschreven hond ( constant naar dierenklinieken geweest met hem waar hij constant antibioticas enz...kreeg & versterkende dingen omdat hij ondervoed was en geen voedingsstoffen vasthield...Hij moest dan duren "speciale" brokken krijgen wat dan nog niet hielp...) naar een speelse, van zijn eten houdende, gezonde hond!!!! En zijn baasjes vinden het ook geweldig om hem bezig te zien met een groot stuk rauw vlees of een reuzebot ;)
Ze hebben uiteindelijk mijn aanraden van barfen & barfplaats als laatste redmiddel gebruikt & het heeft nog geholpen ook!!!! ;D
Laatst gewijzigd door Anneke V op ma 29 aug 2005, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#379405
Nou ik heb het dus weer geprobeerd met rundergehakt (dat eet ie), maar zodra ik er wat groenten doorheen meng wordt het al heel veel minder. Denk dus echt dat hij geen groente lust. Waarschijnlijk heeft hij daarom ook zoveel moeite met KVV. Heb nog wel Bibi liggen (volgens mij zit daar geen groente in), dat ga ik ook ff proberen.
Door Lizzy
#379415
Pauline schreef: Nou ik heb het dus weer geprobeerd met rundergehakt (dat eet ie), maar zodra ik er wat groenten doorheen meng wordt het al heel veel minder. Denk dus echt dat hij geen groente lust. Waarschijnlijk heeft hij daarom ook zoveel moeite met KVV. Heb nog wel Bibi liggen (volgens mij zit daar geen groente in), dat ga ik ook ff proberen.
Ik denk dat je geen andere keus hebt als gewoon stoppen met groentes!

Zoals je weet ben ik echt wel een grote voorstander van groentemix. Maar niet tegen elke prijs. Als de hond het niet eet, dan is het gewoon jammer en dan moet je wat anders! Je kunt ook zelf samenstellen zonder groentes. Er zijn veel mensen die dat doen. Ik heb je misschien al eerder de link gegeven:

http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Zij voeren volgens het prooidiermodel. Strikt. Dus bij hen is het min of meer verboden om groentemixen te geven ;D!

Maar goed, zij voeren dus hele prooidieren en denkbeeldige prooidieren. Ze voeren bij de denkbeeldige prooidieren ongeveer 10% tot 15% botten, 10% tot 15% orgaanvlees (waarvan ongeveer 5% lever) en de rest is spiervlees (tussen de 70% en 80% dus). Eventueel nog wat tafelrestjes.

Ik denk wel dat je zoveel mogelijk moet varieren tussen de verschillende vlees, orgaanvlees en vleesbotsoorten! Zoveel als je kunt. En vette vis. Dat moet ook wel op het menu.

Ik vind zelf 10% bot erg weinig (kaal). Ik zou eerder voor 20% gaan (dus 40% vleesbotten).

Maar goed, op rawfeeding hebben ze dus zeer goede ervaringen met deze manier van voeren. Ze geven overigens geen supplementen. Behalve eventueel wat visolie voor als de hond geen vette vis lust.

Overigens, aangezien Bibi ook geen groentes bevat en ook geen vitamine en mineralenpreparaten (wel wat graan. En ik blijf er bij: dat heeft een hond niet nodig): je kunt dus prima zelf blijven samenstellen (en dus zonder kvv) zonder groentes.

Volgens mij kan het overigens helemaal geen kwaad om regelmatig wat bij de supplementeren met chlorella (laat ze het op rawfeeding maar niet horen ;D).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 sep 2005, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#379549
Pauline schreef: Ik zit niet voor niets op Barfplaats! ;D

Maar misschien wil Joris wel op raw feeding ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#380185
Nou inmiddels staat het huilen me nader dan het lachen, want wat ik ook probeer hij wil het niet eten. Het enige dat hij eet is kippennekken. Eergisteren heeft ie een beetje rundergehakt gegeten, maar gisteren niks nada nakkus! Ik heb hem niets anders aangeboden, maar gisteravond wilde hij nog niets eten. Tja ik heb hem toen maar weer kippennekken gegeven, want hij is tenslotte nog maar een pup.
Ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet denken. Probeerde daarnet een stukje van een runderriblap, nee hoor hij pakt het niet eens aan!
Een eitje.... geen enkele reactie. Smuldier geprobeerd (je weet maar nooit) geen sjoechum.
Van de week vuile pens.... dat eet je toch niet op!
Vis.... is niet lekker.
Ben nu maar kippenhartjes aan het ontdooien en dan maar eens kijken of ie dat eet. Met een lamsribbetje na. Hij heeft van de week wel geitenvlees met bot gegeten, maar de keer daarna wilde hij het weer niet.
Ik hoop echt dat dit een fase is waar hij wel weer overheen groeit en heb besloten om hem voorlopig dan maar kip te geven. Maak me wel bezorgd of dit voldoende is en denk aan de andere kant: het is altijd beter dan brokken!
Moest het ff kwijt en ben hier echt verdrietig over. :'(
Gebruikersavatar
Door Pauline
#380188
Bedankt voor je begrip, voel me af en toe zo'n zeurpiet. Hij is nu 19 weken en woog afgelopen week 6,85 kg. Ik zie nu echter al dat hij wat afgevallen is. Niet schrikbarend hoor, maar ik zie het wel. Hij is wel levenslustig, rent en speelt dat het een lieve lust is.
Maar oh, oh dat eten.
Door Lizzy
#380189
Pauline schreef: Bedankt voor je begrip, voel me af en toe zo'n zeurpiet. Hij is nu 19 weken en woog afgelopen week 6,85 kg. Ik zie nu echter al dat hij wat afgevallen is. Niet schrikbarend hoor, maar ik zie het wel. Hij is wel levenslustig, rent en speelt dat het een lieve lust is.
Maar oh, oh dat eten.
En het begon allemaal zo heerlijk! Hij lustte alles! Toch?

Wat gebeurd er als je de kippennekken maalt en daar kleine beetjes gemalen vlees aan toe voegt (dus veel kip, weinig andere dingen en wel gemalen)?
Door Erna
#380190
Pauline schreef: Bedankt voor je begrip, voel me af en toe zo'n zeurpiet. Hij is nu 19 weken en woog afgelopen week 6,85 kg. Ik zie nu echter al dat hij wat afgevallen is. Niet schrikbarend hoor, maar ik zie het wel. Hij is wel levenslustig, rent en speelt dat het een lieve lust is.
Maar oh, oh dat eten.
Hoi Pauline

Is hij aan het tandjes wisselen? Dat zou zijn verminderde eetlust kunnen verklaren en dan is het van voorbijgaande aard. Ik heb hier ook weleens slechte eters als ze aan het wisselen zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door