Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik heb flink wat vlees ontvangen van Animal Food Express. Al het vlees is ingevroren in zakken van een kilo.
Wat is nu de beste manier om dit voor de hele maand voor te bereiden?

Hoelang moet ik het laten ontdooien voordat het in porties te snijden is? En moet dit in of buiten de koelkast?

Hoe kan ik de karkassen (eend en kip) het beste in porties snijden? Gewoon vlees mes?

Wij hebben een vacumeerapparaat. Ik neem aan dat ik het vlees dat over is gewoon kan vacumeren en weer terug de vriezer in kan doen voor een paar maanden?
Mike_v_E schreef: do 27 mar 2025, 20:27 Ik heb flink wat vlees ontvangen van Animal Food Express. Al het vlees is ingevroren in zakken van een kilo.
Wat is nu de beste manier om dit voor de hele maand voor te bereiden?

Hoelang moet ik het laten ontdooien voordat het in porties te snijden is? En moet dit in of buiten de koelkast?

Hoe kan ik de karkassen (eend en kip) het beste in porties snijden? Gewoon vlees mes?

Wij hebben een vacumeerapparaat. Ik neem aan dat ik het vlees dat over is gewoon kan vacumeren en weer terug de vriezer in kan doen voor een paar maanden?
Dit is echt voor iedereen verschillend en voor iedereen past wat anders. Ik pak een kilo van dit en dat en daar eten ze dan twee dagen van. Ik krijg ook wel 10 kg porties binnen. Dat laat ik ontdooien op een vliegvrije plaats (ik heb een koelkast in de schuur die op hele lage temperaturen kan of zelfs uit) en dan laat ik het zo ver ontdooien dat ik het kan snijden of karkassen met een schroevendraaier uit elkaar kan halen. Hoe lang dat duurt hangt echt af van bij welke temperatuur je het laat ontdooien. Karkassen knip ik met een snoeischaar in porties.

Ik heb geen vacumeer en ik gooi het ook ingepakt weer terug in de vriezer. Orgaanvlees is niet heel lang houdbaar (ze zeggen 3 maanden maar ik bewaarde het ook wel langer, eerlijkheidshalve), spiervlees en karkas langer (een jaar). Vacumeren is natuurlijk nog veel sjieker/beter! Dus ja hoor, dat kan best. Maarrr, laat het allemaal niet te ver ontdooien. Zorg dat je moeite moet doen met het uit elkaar halen van de karkassen en het snijden van het vlees.
Het is idd even zoeken naar wat je fijn vindt.

Ik laat bijna altijd na levering alles een uur of 2 op het aanrecht ontdooien, dan snij /hak/knip ik alles in voor mij praktische porties en daarna gaat het weer de vriezer in.
Meestal gaat bij mij een levering wel in 1 a 2 maanden op, bulk natuurlijk wat langer.
Doorgaans gewoon in diepvrieszakjes, of terug in de verpakking waar het uitkwam.

Ik gebruik een goed vleesmes, een snoeischaar en sinds kort ook een vleesschaar, die laatste vindt ik echt heel fijn voor karkassen e.d.

Karen
Ik laat bijna altijd na levering alles een uur of 2 op het aanrecht ontdooien, dan snij /hak/knip ik alles in voor mij praktische porties en daarna gaat het weer de vriezer in.
Heb vandaag 19 maaltijden klaargemaakt voor de pup. Kan hier nu wel ff 2 weken mee vooruit. De rest heb ik weer de vriezer ingedaan (niet gevacumeerd).

Het enige was dat de kippen- en eendennekken aan elkaar gevroren waren, waardoor het 1 homp was. Heb het nu gewoon gesneden, maar kwam er moeilijk doorheen omdat ik niet goed zag hoe de nekken lagen. Snij jij deze ook door het bot heen of laat je ze iets meer ontdooien zodat je ze uit elkaar kan halen?
Mike_v_E schreef: za 29 mar 2025, 16:34 Heb vandaag 19 maaltijden klaargemaakt voor de pup. Kan hier nu wel ff 2 weken mee vooruit. De rest heb ik weer de vriezer ingedaan (niet gevacumeerd).

Het enige was dat de kippen- en eendennekken aan elkaar gevroren waren, waardoor het 1 homp was. Heb het nu gewoon gesneden, maar kwam er moeilijk doorheen omdat ik niet goed zag hoe de nekken lagen. Snij jij deze ook door het bot heen of laat je ze iets meer ontdooien zodat je ze uit elkaar kan halen?
Nekken haal ik altijd met hamer en beitel van elkaar. Karkassen ook trouwens. Werkt voor mij het beste/makkelijkst. Het is soms wrikken en wringen maar het is te doen. En als je een doos van 5 kg hebt, de buitenkant ontdooit het eerst natuurlijk. Meestal laatt ik de kern dan nog even liggen om wat verder te ontdooien als die niet wil meewerken.
Mike_v_E schreef: za 29 mar 2025, 16:34 Heb vandaag 19 maaltijden klaargemaakt voor de pup. Kan hier nu wel ff 2 weken mee vooruit. De rest heb ik weer de vriezer ingedaan (niet gevacumeerd).

Ja, een schroevendraaier ertussen en met een hamer opslaan om zo de nekken uit elkaar te slaan. Eventueel ietsje langer laten ontdooien. Wat een gedoe he :biggrin2:
Je moet er wat voor over hebben idd...
En met tijd doe je ervaring op en wordt je er steeds handiger in.
Ik maak altijd per 2 weken menu's, en dat gaat steeds sneller. Ik ben nog altijd wel lang bezig als er nieuwe voorraad binnen komt, dat portioneer ik altijd meteen. Dan zijn de weken daarna de menu's vrij vlot klaar.

Nekken/karkassen en alles wat als 1 homp aan elkaar gevroren is idd uit elkaar wrikken met allerlei gereedschap. (let op, geen smalle hoekjes of dunne dingen gebruiken die af kunnen breken... )

Soms zit er zo'n ijzig laagje over het geheel, dat spoel ik ook wel eens weg met lauw-warm water. Dat kan helpen om het ontdooien iets te versnellen.

Karen
Het hangt er vanaf wat je het handigste vind.
Ik doe liever eens in de 2 of 3 maanden een halve dag portioneren dan continu een beetje.
Dat is persoonlijk.

Dan zet ik me daar ook echt voor. Muziekje op ed. Best ontspannend.
Zeker als ik moet malen doe ik dat liefst meteen een grote hoeveelheid. Scheelt ook weer in afwas...
Ik zal het volgende keer proberen met een hamer en schroevendraaier. Helaas kotste mijn pup haar hele BARF-maaltijd uit. Ging eerste paar keren goed, maar de laatste keer kotste ze hele stukken uit... Ze is haar snijtandjes aan het wisselen, dus ik vermoed dat ze daardoor niet goed kan kauwen, waardoor ze te grote stukken naar binnen werkte en dit uitkotste omdat ze het niet kon verteren. De maaltijd daarna at ze het wel, maar heel moeizaam.

Ga deze week even terug naar KVV, dit eet ze wel goed. Van het weekend maar weer kijken of ze BARF wil eten.
Mike_v_E schreef: wo 02 apr 2025, 09:21 Ik zal het volgende keer proberen met een hamer en schroevendraaier. Helaas kotste mijn pup haar hele BARF-maaltijd uit. Ging eerste paar keren goed, maar de laatste keer kotste ze hele stukken uit... Ze is haar snijtandjes aan het wisselen, dus ik vermoed dat ze daardoor niet goed kan kauwen, waardoor ze te grote stukken naar binnen werkte en dit uitkotste omdat ze het niet kon verteren. De maaltijd daarna at ze het wel, maar heel moeizaam.

Ga deze week even terug naar KVV, dit eet ze wel goed. Van het weekend maar weer kijken of ze BARF wil eten.
Dit is ook wel even wennen hoor! Het goed platmeppen van het vleesbot is voldoende om ze door deze fase heen te helpen. Maar, KVV kan ook. Alleen ja, moet ze toch dan weer op BARF en dan raad ik je toch aan om de vleesbotten even flink te meppen (met een vleeshamer of hamer).
Wat heb je haar gegeven? En in stukken of in zijn geheel?
Heb de bevroren homp afgesneden tot 120 gram. Dus er zaten wel grotere stukken bij. Volgens mij was het de eendennek die misschien een iets te hard bot had. M'n moeder had der na der maaltijd ook nog een gepofte kippenpoot in de bench gegeven en blijkbaar had ik perongeluk 300 gram (zonder groente) gegeven ipv 300 gram (incl groente). Denk dat het allemaal te veel eten was ook.
Dit is ook wel even wennen hoor! Het goed platmeppen van het vleesbot is voldoende om ze door deze fase heen te helpen. Maar, KVV kan ook. Alleen ja, moet ze toch dan weer op BARF en dan raad ik je toch aan om de vleesbotten even flink te meppen (met een vleeshamer of hamer).
Heb der net weer een maaltijd gegeven. Kauwen ging deze keer goed voor zover ik kon zien. Merk wel dat ze niet meer zo enthousiast eet als de eerste 2 maaltijden. Vraag me af of ze het misschien niet zo lekker vindt of dat ze is geschrokken omdat ze er misselijk van is geworden? Enige wat ze nu liet liggen was de lever, maar dat komt denk ik door de slijmerige textuur. Vanavond weer een maaltijd, kijken hoe dat gaat.
Wat is precies een gepofte kippenpoot? Is die verhit geweest? Dan moet je die niet geven,verhit bot is link.

Pike heeft in zijn beginnende barftijd ook eens drie eendennekken uitgetuft. Ik had het niet gezien maar plots zag ik mijn andere hond voorbij sluipen met een eendennek ;D huh? Ik ging naar Pike en die stond heel beteuterd te kijken naar de overige twee nekken. Hij had ze alle drie terug gegeven. Ze ware nog heel, hij had ze zó doorgeslikt zonder klein te knippen. Na enig aarzelen begon hij opnieuw en dit keer knipte hij ze wel in stukken. Maar één nek was hij kwijt ::)
Pike is altijd een luie eter gebleven. Alles moest zo groot mogelijk naar binnen.
Wat is precies een gepofte kippenpoot? Is die verhit geweest? Dan moet je die niet geven,verhit bot is link.
Gepofte kippenpoot is gewoon een droge kippenpoot. Je kan het geen bot meer noemen. Zijn bij versvoershop te bestellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door