Mike_v_E schreef: ↑za 15 feb 2025, 09:10
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga even kijken wat ik mijn pup kan geven!
Ik wil mijn pup ook wat rauwe vis geven. Zat aan zalm of forrel te denken. Moet ik hier nog ergens rekening mee houden? Moeten de graten er bijvoorbeeld uit? Mogen ze de kop eten? Waar kan ik dit halen, gewoon zalm filet met huid van de Jumbo?
Je moet aan je pup sowieso niet meer dan 10% van het totaal dat je aan voeding geeft aan rauwe vis geven. In vis zit namelijk een enzym dat vitamine B1 afbreekt. En bij meer als 10% gaat dat problemen geven. Niet alle rauwe vis bevat die enzym. Uit mijn hoofd weet ik dat zalm het niet bevat.
Maar dan even over zalm... gekweekte zalm? Blijf er maar ver van uit de buurt. Ten eerste bevat het bijna geen omega 3 vetzuren, ten tweede minder vitamine D en het bevat wel medicijnresten. Als je zalm wilt geven: neem dan wilde zalm. Bij de Jumbo en AH liggen wilde zalm filets in de vriezer. Super goed om daar 1 keer per week een lekker stuk van te geven voor de broodnodige vitamine D.
Daarnaast kun je 1 keer per week nog een andere vette vis geven. Ik vind sardientjes echt fijn. Niet te groot, vette vis dus veel omega 3 vetzuren en weinig zware metalen (relatief gezien). Forel is ook gekweekt: ik zou er vandaan blijven. Panharing is ook super, als je er aan kunt komen! Dat is rauwe haring maar ongezouten.