Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Sorry voor de late reactie, had helemaal geen mail gekregen van dit bericht.

Heb wel gelijk een ander vraagje. Ik ben opzoek naar gezonde snoepjes die ik kan gebruiken met trainen. Op puppy cursus kwamen ze met de snoepjes van de Lidl (merk Orlando), alleen is dit volgensmij echt troep.
Je kan trainen met alles wat jou hond lekker vindt.
Zelf haal ik vaak gedroogde pens of long, of andere gedroogde vlees trainers. Je kan natuurlijk ook zelf drogen, maar dat vind ik persoonlijk te veel werk.

Ik train ook wel met brok of hele goedkope leverpaté en soms ook kaas, hamblokjes, frikandel..
De hele goedkope brokken van de supermarkt doen het soms ook heel goed, vinden ze onwijs lekker bij mij.

En ja, niet alles is even verantwoord en gezond. Supermarkt brok wil ik de ingrediënten niet eens van weten... dat kan sowieso nooit goed zijn.
Ik zie dat dan ook als een vorm van MacDonalds voor honden. Iets wat ze af en toe tussendoor krijgen, zoals ik wel eens wat snack of een chocolaatje eet. Niet omdat het gezond of verstandig is, maar gewoon omdat het lekker is.

Het is maar net hoeveel ze ervan krijgen.
Toen ik Ciske nog maar net had verdienen ze ook tijdens wandelingen een heel ontbijt met alles wat ze nog moet leren enzo. Dan kies ik voor een goed merk brok of gedroogd vlees. Voor Skye wordt het vaak Long omdat ze dan niet zo snel aankomt.

Ga ik iets trainen wat ze moeilijk of eng vinden, dan zet ik de ongezondere dingen in. Ciske durfde de wip in agility niet op, dus nu heb ik daar pate en hamblokjes voor. Anders gaat ze het echt niet doen. Maar dat is dan ook maar een paar, klein beetje, puur alleen voor die ene training. Dan hoeft het niet perse gezond in mijn ogen.

Karen
Ik smeer tegenwoordig na een tip van Hylos en Cindy de Wolf kvv uit over de roosters van de droger. Dat geeft dan dunne plakken (of als je wilt dikkere natuurlijk) die makkelijk in stukjes zijn te breken. Momenteel gebruik ik daarvoor KB fazant en Darf hertmix. Het kost me niet veel tijd en Ties vindt het lekker. Maar dat zegt niet veel hij vindt alles lekker :biggrin2:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga even kijken wat ik mijn pup kan geven!

Ik wil mijn pup ook wat rauwe vis geven. Zat aan zalm of forrel te denken. Moet ik hier nog ergens rekening mee houden? Moeten de graten er bijvoorbeeld uit? Mogen ze de kop eten? Waar kan ik dit halen, gewoon zalm filet met huid van de Jumbo?
Mike_v_E schreef: za 15 feb 2025, 09:10 Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga even kijken wat ik mijn pup kan geven!

Ik wil mijn pup ook wat rauwe vis geven. Zat aan zalm of forrel te denken. Moet ik hier nog ergens rekening mee houden? Moeten de graten er bijvoorbeeld uit? Mogen ze de kop eten? Waar kan ik dit halen, gewoon zalm filet met huid van de Jumbo?
Je moet aan je pup sowieso niet meer dan 10% van het totaal dat je aan voeding geeft aan rauwe vis geven. In vis zit namelijk een enzym dat vitamine B1 afbreekt. En bij meer als 10% gaat dat problemen geven. Niet alle rauwe vis bevat die enzym. Uit mijn hoofd weet ik dat zalm het niet bevat.

Maar dan even over zalm... gekweekte zalm? Blijf er maar ver van uit de buurt. Ten eerste bevat het bijna geen omega 3 vetzuren, ten tweede minder vitamine D en het bevat wel medicijnresten. Als je zalm wilt geven: neem dan wilde zalm. Bij de Jumbo en AH liggen wilde zalm filets in de vriezer. Super goed om daar 1 keer per week een lekker stuk van te geven voor de broodnodige vitamine D.

Daarnaast kun je 1 keer per week nog een andere vette vis geven. Ik vind sardientjes echt fijn. Niet te groot, vette vis dus veel omega 3 vetzuren en weinig zware metalen (relatief gezien). Forel is ook gekweekt: ik zou er vandaan blijven. Panharing is ook super, als je er aan kunt komen! Dat is rauwe haring maar ongezouten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door