Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
Bob heeft bij ons kvv gegeten van Bibi, kivo en carnibest. Hij is 7 maanden en ik vind hem te dik. Hij weegt ongeveer 16 kilo denk ik en hij krijgt smorgens 150 gram kvv en savonds 200 gram. Dat vind ik eigenlijk al best weinig.
Om meer controle te hebben wil ik over op minimaal 5 dagen barf. Wat zou ik hem dan het beste als start hoeveelheid kunnen geven?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Chouka
Zou het kunnen dat Bob niet te dik is door zijn voeding, maar door alles wat je hem geeft om te trainen, belonen, ...
Ik hoop dat je het antwoord op je vraag van iemand anders krijgt, maar ik wilde even meedenken. Misschien is de situatie iets anders dan wat je hier voorstelt.
Door hannabelgje
Hij krijgt veel kleine kattensnoepjes als snack. Die zijn 1 calorie per snoepje. 2x per dag ongeveer krijgt hij een knaagje in de vorm van een lamsoortje of een eendenvoetje ofzo. Bij puppycursus eet hij 1x in de week een frikandel en bij detectie een handje frolic. En smorgens krijgt hij na het lopen een paar stukjes gedroogde kipfilet.
Ik heb nog een paar kilo long liggen. Die kan ik nog drogen voor wat minder calorie snackjes.

Door Lizzy
hannabelgje schreef: ma 09 sep 2024, 12:54 Bob heeft bij ons kvv gegeten van Bibi, kivo en carnibest. Hij is 7 maanden en ik vind hem te dik. Hij weegt ongeveer 16 kilo denk ik en hij krijgt smorgens 150 gram kvv en savonds 200 gram. Dat vind ik eigenlijk al best weinig.
Om meer controle te hebben wil ik over op minimaal 5 dagen barf. Wat zou ik hem dan het beste als start hoeveelheid kunnen geven?

Hoeveel kg wil je hem hebben? 15? 14?

Met 350 gram voer je hem 2,2% van zijn lichaamsgewicht. Voor zo'n jonge hond is dat niet veel. Hij krijgt best wel veel snack. Ik zou die proberen te minderen/minder calorierijk voeren en dan zou ik 350 gram BARF gaan geven. Dat is echt in de regel wel veel minder vet, als je het vergelijkt met de gewone smaken KVV (eend, lam, rund, kip). En dan even kijken hoe het gaat. Van die 350 gram is dan wel 35 gram groenten.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: ma 09 sep 2024, 14:35 Hij krijgt veel kleine kattensnoepjes als snack. Die zijn 1 calorie per snoepje. 2x per dag ongeveer krijgt hij een knaagje in de vorm van een lamsoortje of een eendenvoetje ofzo. Bij puppycursus eet hij 1x in de week een frikandel en bij detectie een handje frolic. En smorgens krijgt hij na het lopen een paar stukjes gedroogde kipfilet.
Ik heb nog een paar kilo long liggen. Die kan ik nog drogen voor wat minder calorie snackjes.

1 calorie? Dat zal wel kilocalorie zijn dan?
En dan nog, weet je dat zeker?
Kattenvoer is vaak calorierijker dan hondenvoer.
Alles bij elkaar vind ik het ook veel snack. Weet je hoeveel er in een frikandel zit? :o
Je moet het kind wel met iets belonen natuurlijk. Is dat snackje na het lopen wel nodig? Dat is bovenop de 2 knaagdingen per dag? Als je het gewicht van die gedroogde snacks x2 doet voor het vocht te compenseren ( wat wss nog een onderschatting is), en dat van de brokjes en kattensnoepjes ook x2, en je telt dat bij de kvv, hoeveel krijgt hij dan in totaal?
Door frodo quin
Ik zou naar jouw gedroogde snacks kijken. Ik vermoed dat het daarvan komt. Die kunnen snel aanzetten en daar geef je best veel van. Ik zou daar sowieso mee uitkijken omdat je veel kluifmateriaal in verhouding tot voer geeft en dat is ook een probleem in het kader van compleet voeren.

Gedeeltelijk barf voeren zodat hij zijn tandjes toch kan gebruiken is een alternatief.
Door hannabelgje
Voor zo'n hond zou 2 knaagjes op een dag toch moeten kunnen? De kattensnoepjes en frolic gaan vervangen worden door gedroogde long. De frikandel ook. Denk dat het meer een halve frikandel is wat ie eet in de les. Omdat we zitten met vaak moeten ruilen enzo ivm zijn bizitsaggressie moeten we hem wel kunnen belonen.

Door frodo quin
hannabelgje schreef: za 14 sep 2024, 16:11 Voor zo'n hond zou 2 knaagjes op een dag toch moeten kunnen? De kattensnoepjes en frolic gaan vervangen worden door gedroogde long. De frikandel ook. Denk dat het meer een halve frikandel is wat ie eet in de les. Omdat we zitten met vaak moeten ruilen enzo ivm zijn bizitsaggressie moeten we hem wel kunnen belonen.

Ik heb het niet op de trainingssnoepjes. Ik gebruik daar nu zelf wel brok voor en dat is meegerekend in hun totale dagbehoefte. Ik vind het fijn dat het een compleet iets is omdat met name Emma wel heel veel voerbeloning kreeg. En ik anders gevaarlijk uit balans ging met de voeding.
Ik heb het over de gedroogde snacks en de kipfilet. Persoonlijk vind ik dat erg veel. De mijne krijgen elk op een week wat hij op een dag krijgt aan snacks. En die hun ideaal gewicht is bij beiden meer dan het dubbel van Bob.Ik heb een tijdje meer gegeven en Emma begon vetjes te kweken. Als ze beiden volledig barf zouden krijgen zit je voor Emma op ongeveer 1,2 kilo en Quin haar behoefte is gelukkig ook al veel gezakt intussen, maar 1,4 kilo heeft ze nog zeker nodig. Het zijn dus zeker geen honden met een lage voedingsbehoefte.
Door pike
Ties (minder dan 14 kg) krijgt ook niet dagelijks een snack, laat staan twee op een dag. Dat hebben mijn honden nog nooit gekregen. 2x per week hooguit krijgt hij dat. Is maar net hoe het zo uitkomt. En niet op een vast moment, altijd als verrassing. Een gedroogd konijnenoor, een stukje gedroogde pens of een reep gedroogde kabeljauwhuid. Er gaat gerust ook wel eens een week voorbij dat hij niets aan snack krijgt.
Door Kim_S
Bruun krijgt toch ook wel aardig wat kauw-spul en beloningen. Zeker elke dag wel een stuk buffelhuid en een stukje gedroogd vlees. Hij heeft wat moeite met zijn rust pakken, en dan helpt iets te knagen heel goed voor het laatste beetje om te kunnen slapen. En uiteraard boeit een stuk olijfhout of zo hem helemaal niks ::)
Beloningen krijgt hij ook dagelijks omdat hij toch af en toe wel iets goed doet :biggrin2:
En omdat ik elke dag wel wat met hem oefen, en ik hem ook wel regelmatig een snuffelmat geef gaan er ook weer beloningen doorheen. Voornamelijk long dus dat zal niet zo veel doen, maar toch.

Hij is overigens absoluut niet te dik, en eet ook nog 800-850 gram Barf per dag, dus ik denk dat het in zijn geval wel kan. Als hij te dik zou worden zou ik kijken naar minder vette / rijke alternatieven.
Door frodo quin
hannabelgje schreef: za 14 sep 2024, 20:51 Als Bob niet ff rustig kan kauwen is hij niet te genieten. Daarom krijgt hij dan een kauwsnack. Dat kreeg Zoë ook iedere dag.

Snap ik, vandaar de suggestie van deels barf te gaan geven zodat hij nog steeds kan knagen.

Je moet sowieso bekijken wat voor jullie werkt he.

Hier van in het begin veel aandacht besteed aan rust in huis en veel doen buiten de deur en dat heeft gelukkig bij beiden goed gepakt, maar de ene hond is de andere niet.
Door pike
Snacks om wat te knagen te geven... Ze zijn toch in een minuut weggeknaagd. Dat werkt hier niet. Dan moet ik al een kauwbot van runderhuid kopen, dan is hij wel een tijdje zoet. Maar de volgende dag aan de dunne.
Hij eet 500 gram aan barf, waarvan 250 gram vleesbot. Knaagwerk ? Hij eet heel netjes en rustig, maar het is evengoed in een vloek op.
Beloningssnoepjes gaan er hier natuurlijk ook doorheen. Ieniemienie hapjes van zelfgedroogde long of lamspens. Soms koop ik mini vleestrainers van konijn of hert of gans, wat toevallig voorradig is als ik bestel.
Zijn visjes, die hij 2x per week extra bovenop zijn barfmaal krijgt, geef ik ook min of meer als snack. Hij krijgt ze niet bij zijn eten, maar 's avonds na zijn laatste rondje.
Hij knaagde wel op zijn wortelhout, maar eenmaal een volwassen gebitje beet hij daar flinke stukken af dus dat krijgt hij niet meer, dat vond ik te link worden. Ik zit er wel eens aan te denken om een flink stuk kraakbeen te kopen. Ik weet echter niet anders dan dat wordt afgeraden, maar het lijkt me toch een stuk natuurlijker en daarmee gezonder.
Maar goed dit gaat wel off topic zo. De meningen over de hoeveelheid snacks zijn verdeeld dat blijkt maar ik vind het dus wel veel snack bij Bob en weinig voer. Als je gaat barfen dan vult het voer meer de maag, geeft het meer voldoening en misschien daardoor ook wat meer rust in de hond. Ties werd duidelijk rustiger toen hij van kvv naar barf ging. En wat frodo quin zegt, veel buiten de deur doen, dat werkt hier ook heel goed.
Door hannabelgje
Hij is met zo'n knaagje een kwartier tot half uur bezig. Lopen doen we ongeveer 2 uur per dag. Meer doe ik niet.
Ik zag dat hij tijdens onze vakantie ook best wat brok nog heeft gegeten. Dat krijgt normaal nauwelijks. De long is gedroogd dus kijken of dat verschil maakt. Hij krijgt in afwachting van mijn barf bestelling nu 's morgens kvv met 35 gram groenten erbij en 's avonds barf van kippenonderdelen. Ik hoop dat hij dadelijk ook andere diersoorten wil gaan eten.

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door