Hoi Lieve baasjes van Berfplaats!
Ik lees al jaren mee op dit forum en onlangs heb ik me aangemeld..was alleen even druk
want afgelopen week is ons nestje puppies geboren!! Eenmalig nestje hoor en heel bewust gepland.
Inmiddels heb ik ruim 14jr ervaring met barf en onze "nieuwe" hond Evi (2.5jr) is inmiddels ook gewend aan vers, barf & kvv.
Toch geef ik haar ook brokken bij, eerst Celtic connection maar overgestapt op Farmina N&D omdat zij het beetje extra
wel kan gebruiken; het is een Greyhound x herder(?) en een geboren sjeesbeest. De vader van de pups is een vitale vriendelijke Weimaraner.
De gehele dracht heb ik, met Barfplaats als bijbel, haar voer bijelkaar gesteld. Ze was (nog) geen grote bottenetter - eerder de "ik begraaf
het en begin er volgende week een keer aan" en met de afwissellende barf en kvv (en kleine portie N&D puppybrok) denk ik dat ik een uitgebalanceerd
dieet heb kunnen geven. Ik (zij) kwam ook niet helemaal aan de doorsnee hoeveelheden (van nature gewoon een smalle hond) maar alles netjes verdeeld
over de dag en de hele sjabam van aspegres tot aan zeewier, havermout met hazelnotenmelk (zonnatura, aanrader voor het notengehalte en superlekker) zelfgedroogde
snackies, rauwe geitenmelk (met biologisch goud, uhh nee honing) en home made bottenbouillon.
Mevrouw houd niet van lever, geen konijn (wel wildmix hmzz) paard, haas en geitvlees en is kieskeurig op de vis. Ik geef nu ook minimaal levertraan bij.
Immers zit er in de puppybrok ook al een boel. De kvv komt voornamelijk van Lotgering (ik weet mixed feelings maar ik vindt hem okay, ze barft toch bij)
Met de dracht was het botwerk gehalte prima op te vangen want veel paste er eigenlijk al snel niets meer in/bij, de laatste 2 weken voornamelijk gebarft, geen kvv.
Ze zoogt nu 7 gezonde en flinkgroeiende pups!
Bevalling ging voortreffelijk, rap en mooi. De arme dame heeft het de afgelopen 6 dagen zwaar gehad; de eerste 2 dagen niet van het nest af en uitgeput.
Gemiddelde voedsel behoefte is nu rond de 1300gr + geitenmelk. Ik vond het bijna eng zo vermoeid als ze was..maar sinds gister verlaat ze het nest voor langere tijd, zonder twijfel.
De pups hebben nonstop elkaar afgewisseld met drinken en nu begint er een beetje regelmaat te komen. Tussen de slaapjes door springt Evi uit de
werpkist om naar buiten te gaan..ontlasten en graven, meters diep..Wanneer ze zoogt gaat ze soms in diepe slaap en dan worden de pups niet consequent gelikt (plas/poep)
Andere keren weer wel. Ze blaft weer rond. We vinden haar best lomp met de ukkies. Ook heb ik geen idee of ze genoeg melk heeft; van de 8 tepels zijn er 2 flink vol (en soepel, ik check)
maar de rest niet echt. De puppies groeien meer dan 10% per dag dus lijkt het oke, maar ze gaan natuurlijk steeds meer drinken..
Ik twijfel al een tijd over haar calcium gehalte, bij de dracht echt rekening mee gehouden maar nu moet ze juist meer vleesbot..ik kom maar niet verder dan een kipborstje/
kwarteltje of nekkie/vleugel. ik had Urticalcin gehaald; het helpt haar lichaam om zelf de die ze nodig heeft beter uit haar voedsel te halen ipv extra toevoegen.
Maar voor ik het gaf zag ik dat er sorbitol (kan) en mannitol (kan niet) in zit..Weg plan.
Wat als dit een voorstadium van eclampsie is? Mijn man zegt dat het bij grotere honden bijna niet voorkomt.
Inmiddels explodeert mijn hoofd van de info maar in de praktijk kom ik er niet uit. Natuurlijk wordt het DA als nodig maar mn vragen blijven ook wanneer dat niet aan de orde is.
Ik weet dat ik kom binnen stormen met een lang verhaal maar zou zo graag wat advies willen.
Ik zal een volgende post plaatsen die wat concreter is (ook ivm copy/paste) en een profiel opvrolijken als ik een moment kan vinden.
Ik hoop dat jullie iig een beeld van de situatie kunnen vormen door bovenstaande. Voel vrij als er vragen zijn.