Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoi Lieve baasjes van Berfplaats!
Ik lees al jaren mee op dit forum en onlangs heb ik me aangemeld..was alleen even druk
want afgelopen week is ons nestje puppies geboren!! Eenmalig nestje hoor en heel bewust gepland.
Inmiddels heb ik ruim 14jr ervaring met barf en onze "nieuwe" hond Evi (2.5jr) is inmiddels ook gewend aan vers, barf & kvv.
Toch geef ik haar ook brokken bij, eerst Celtic connection maar overgestapt op Farmina N&D omdat zij het beetje extra
wel kan gebruiken; het is een Greyhound x herder(?) en een geboren sjeesbeest. De vader van de pups is een vitale vriendelijke Weimaraner.

De gehele dracht heb ik, met Barfplaats als bijbel, haar voer bijelkaar gesteld. Ze was (nog) geen grote bottenetter - eerder de "ik begraaf
het en begin er volgende week een keer aan" en met de afwissellende barf en kvv (en kleine portie N&D puppybrok) denk ik dat ik een uitgebalanceerd
dieet heb kunnen geven. Ik (zij) kwam ook niet helemaal aan de doorsnee hoeveelheden (van nature gewoon een smalle hond) maar alles netjes verdeeld
over de dag en de hele sjabam van aspegres tot aan zeewier, havermout met hazelnotenmelk (zonnatura, aanrader voor het notengehalte en superlekker) zelfgedroogde
snackies, rauwe geitenmelk (met biologisch goud, uhh nee honing) en home made bottenbouillon.

Mevrouw houd niet van lever, geen konijn (wel wildmix hmzz) paard, haas en geitvlees en is kieskeurig op de vis. Ik geef nu ook minimaal levertraan bij.
Immers zit er in de puppybrok ook al een boel. De kvv komt voornamelijk van Lotgering (ik weet mixed feelings maar ik vindt hem okay, ze barft toch bij)
Met de dracht was het botwerk gehalte prima op te vangen want veel paste er eigenlijk al snel niets meer in/bij, de laatste 2 weken voornamelijk gebarft, geen kvv.
Ze zoogt nu 7 gezonde en flinkgroeiende pups!

Bevalling ging voortreffelijk, rap en mooi. De arme dame heeft het de afgelopen 6 dagen zwaar gehad; de eerste 2 dagen niet van het nest af en uitgeput.
Gemiddelde voedsel behoefte is nu rond de 1300gr + geitenmelk. Ik vond het bijna eng zo vermoeid als ze was..maar sinds gister verlaat ze het nest voor langere tijd, zonder twijfel.
De pups hebben nonstop elkaar afgewisseld met drinken en nu begint er een beetje regelmaat te komen. Tussen de slaapjes door springt Evi uit de
werpkist om naar buiten te gaan..ontlasten en graven, meters diep..Wanneer ze zoogt gaat ze soms in diepe slaap en dan worden de pups niet consequent gelikt (plas/poep)
Andere keren weer wel. Ze blaft weer rond. We vinden haar best lomp met de ukkies. Ook heb ik geen idee of ze genoeg melk heeft; van de 8 tepels zijn er 2 flink vol (en soepel, ik check)
maar de rest niet echt. De puppies groeien meer dan 10% per dag dus lijkt het oke, maar ze gaan natuurlijk steeds meer drinken..

Ik twijfel al een tijd over haar calcium gehalte, bij de dracht echt rekening mee gehouden maar nu moet ze juist meer vleesbot..ik kom maar niet verder dan een kipborstje/
kwarteltje of nekkie/vleugel. ik had Urticalcin gehaald; het helpt haar lichaam om zelf de die ze nodig heeft beter uit haar voedsel te halen ipv extra toevoegen.
Maar voor ik het gaf zag ik dat er sorbitol (kan) en mannitol (kan niet) in zit..Weg plan.
Wat als dit een voorstadium van eclampsie is? Mijn man zegt dat het bij grotere honden bijna niet voorkomt.
Inmiddels explodeert mijn hoofd van de info maar in de praktijk kom ik er niet uit. Natuurlijk wordt het DA als nodig maar mn vragen blijven ook wanneer dat niet aan de orde is.

Ik weet dat ik kom binnen stormen met een lang verhaal maar zou zo graag wat advies willen.
Ik zal een volgende post plaatsen die wat concreter is (ook ivm copy/paste) en een profiel opvrolijken als ik een moment kan vinden.
Ik hoop dat jullie iig een beeld van de situatie kunnen vormen door bovenstaande. Voel vrij als er vragen zijn.
Mijn vraag en/of zorg is; krijgt ze wel genoeg calcium?
Nu weet ik dat jullie niet zoveel kunnen zonder meer inzicht in de percentages en welk vers ze krijgt, maar ik voer "op t oog" Ik houd momenteel wel bij wat ze krijgt. Haar menu is all you can eat. Ze ziet er redelijk weer uit als voor de dracht en heeft weinig
reserves. Gister gegeten: 300gr brok puppy op 24 uur, 100gr allisonbrood pindakaas 100gr griekse kwark 350gr eendnek/kipvleugel/kipborst
500gr kipfilet/pens/nier/tong 200gr fasant kvvmix 100gr wortel groenlipmossel en framboos, 50gr zilvervliesrijst en 150gr havermout met rauwe biologische honing,
snackies en rauwe geitenemelk tussendoor, 1500gr + de extra's. Haar oorspronkelijke gewicht is zo'n 22kg en at +/- 700gr pd waarvan 150gr (puppy) brok, 1/2 mix 1/2 barf.

Ik wil haar -iig nu- graag zoveel mogelijk barf geven, de vriezer ligt vol maar mn rundervleesbot kwam aan als halve koeien, de konijnerugstukjes waren waarschijnlijk van vlaamse reuzen, de hertenribben zo groot als een harp en ook de patrijsen lijken wel kalkoen! Dat krijgt ze niet weg, ik hak/plet wel maar te klein is ook niet handig.

In de puppybrok zit een goede verhouding calcium/fosfor. De kvv brengt niet veel essentieels in (kaalbot 35gr op 250gr mix) dus de 300gr vleesbot (kip, eend, kwartel, kalkoen -allemaal vogel) moet het aanvullen. Af en toe een visje aldanniet gedroogd.
Groenlopmossel, moringa, zeewier (afgewisseld) en bottenbouillon. Kwarkje, karne- hazelnoot- amandelmelk (afgewisseld) en rauwe geitenmelk (ong. 300-500ml pd).
Ik geef levertraan 2.5ml en verse eitjes van onze kippen.

- Moet ik bijvoeren? Beendermeel? Eierschaal? Aan bottenbrij kan ik niet komen, vleesmaler aanschaffen? (elektrisch) is de bonebroth genoeg? Calcium supplement, welke vorm?

- En die lever die er niet in wil, is de levertraan via moeder genoeg voor de pups?

- Hoe weet ik of haar melkproductie afneemt? Wat kan ik doen om haar te ondersteunen?
Alvast bedankt!
De botten die je noemt, rund, groot hert enz zijn gewoon niet geschikt voor barf. Ook niet om te malen. Je kan daar bouillon van trekken, meer niet.
Als je nog aan iets zachts kan geraken qua bot is dat beter maar anders is het maar enkel gevogelte. Dat is geen ramp. En nog steeds veeeeel beter dan beendermeel :o.
Zoek dan wat vlees van grazers of haas oid om erbij te geven.

Heb je de lever al proberen lichtjes aanbakken?
Of pletten en mengen onder iets gemalen dat ze erg lekker vind?
Sakti schreef: ma 17 jun 2024, 02:29 Mijn vraag en/of zorg is; krijgt ze wel genoeg calcium?

Allereerst natuuuuurlijk gefeliciteerd met de puppies :-* !

Met het vleesbot wat jij noemt, twijfel ik daar ook aan. Ik zou haar dan ook heeeeel rap overzetten op een KVV waarvan we weten dat daar veel calcium in zit. Ik vind zelf BARF menu altijd ruim in het vleesbot zitten dus dat zou ik te pakken proberen te krijgen. Idem voor KB Raw, zeker de eend en lam en kalkoen versie. Er moet nu echt wel als de wiedewaai calcium in want ook een grote hond gaat simpelweg uit de botten onttrekken wanneer ze onvoldoende in de voeding krijgt aangeboden. Brok bevat onnatuurlijk en slecht opneembaar calcium, dus dat zou ik nu gewoon niet geven.
Nu weet ik dat jullie niet zoveel kunnen zonder meer inzicht in de percentages en welk vers ze krijgt, maar ik voer "op t oog" Ik houd momenteel wel bij wat ze krijgt. Haar menu is all you can eat. Ze ziet er redelijk weer uit als voor de dracht en heeft weinig
reserves. Gister gegeten: 300gr brok puppy op 24 uur, 100gr allisonbrood pindakaas 100gr griekse kwark 350gr eendnek/kipvleugel/kipborst
500gr kipfilet/pens/nier/tong 200gr fasant kvvmix 100gr wortel groenlipmossel en framboos, 50gr zilvervliesrijst en 150gr havermout met rauwe biologische honing,
snackies en rauwe geitenemelk tussendoor, 1500gr + de extra's. Haar oorspronkelijke gewicht is zo'n 22kg en at +/- 700gr pd waarvan 150gr (puppy) brok, 1/2 mix 1/2 barf.

Ik wil haar -iig nu- graag zoveel mogelijk barf geven, de vriezer ligt vol maar mn rundervleesbot kwam aan als halve koeien, de konijnerugstukjes waren waarschijnlijk van vlaamse reuzen, de hertenribben zo groot als een harp en ook de patrijsen lijken wel kalkoen! Dat krijgt ze niet weg, ik hak/plet wel maar te klein is ook niet handig.

In de puppybrok zit een goede verhouding calcium/fosfor. De kvv brengt niet veel essentieels in (kaalbot 35gr op 250gr mix) dus de 300gr vleesbot (kip, eend, kwartel, kalkoen -allemaal vogel) moet het aanvullen. Af en toe een visje aldanniet gedroogd.
Groenlopmossel, moringa, zeewier (afgewisseld) en bottenbouillon. Kwarkje, karne- hazelnoot- amandelmelk (afgewisseld) en rauwe geitenmelk (ong. 300-500ml pd).
Ik geef levertraan 2.5ml en verse eitjes van onze kippen.

- Moet ik bijvoeren? Beendermeel? Eierschaal? Aan bottenbrij kan ik niet komen, vleesmaler aanschaffen? (elektrisch) is de bonebroth genoeg? Calcium supplement, welke vorm?

- En die lever die er niet in wil, is de levertraan via moeder genoeg voor de pups?

- Hoe weet ik of haar melkproductie afneemt? Wat kan ik doen om haar te ondersteunen?
Alvast bedankt!
Geweekte havermout (biologisch want niet-bio staat stijf van het gif) stimuleert de melkgift. Je "moet" dit minimaal 12 uur in rauwe geiten of koemelk zetten.

Als je twijfelt of ze eclampsie heeft, kun je het bloed bij de dierenarts na laten kijken.

Levertraan is wel genoeg hoor, nu. Maar als je een goede KVV geeft, zit daar ook wat lever in.

Ik vind iedere vorm van calciumsupplementen nu last want je weet gewoon niet hoeveel ze opneemt en je weet ook niet hoeveel je moet doseren. Dus ja, ik ging voor een goed merk KVV, rijk aan gemalen bot. Zeer makkelijk opneembaar. En ja, dan kun je haar ook nog extra eierschalen geven van rauwe eieren. Ik zou haar nu even niet het eiwit geven maar wel elke dag een eierdooier (of 2). De eieren eerst in warm water leggen, dan het ei scheiden en de schillen met je vingers fijn maken. Dat door de KVV.

Verder doe je echt stinkend je best, daar ligt het niet aan :-* ! Maar zogen vraagt mega veel calcium van de moeder. En andere voedingsstoffen. Ik zou met KVV ook even kijken of ze meer wil eten. Want ik vind op zich 1500 gram niet overdreven veel.

Zolang de pups tevreden zijn en goed aankomen: geeft zij voldoende melk. Als de pups klagerig worden, onrustig worden en niet goed aankomen: dan moet er melk bij. Liefst van moeder maar als ze niet meer aanmaakt op de geweekte havermout in rauwe geitenmelk: dan is dat ook wat het is en moet je bijvoeden met kunstmelk. Farmfood is prima melk. Maar ik lees nergens dat je pups onrustig, klagerig, pieperig zijn en ik lees ook dat ze mooi aankomen. Een goeie pup is vet.
En als de melkgift in het begin goed op gang gekomen is, is er geen reden om verderop te denken dat ze niet genoeg zou hebben. Het is perfect normaal dat de melkgift zich aan de vraag aanpast. Dus als ze een dag of 2 veel meer gaan zuigen, stimuleert dat alleen maar. Als je dan kunstmelk bij gaat geven, sta je dat in de weg. Dus doe dat alleen als het echt nodig is. Als de pups echt dagenlang onrustig worden of idd niet meer goed aankomen. Maar geef de natuur ook een kans, want dat wordt naar mijn mening veel te vaak niet meer gedaan.
pearlsofpassion schreef: ma 17 jun 2024, 08:04 En als de melkgift in het begin goed op gang gekomen is, is er geen reden om verderop te denken dat ze niet genoeg zou hebben. Het is perfect normaal dat de melkgift zich aan de vraag aanpast. Dus als ze een dag of 2 veel meer gaan zuigen, stimuleert dat alleen maar. Als je dan kunstmelk bij gaat geven, sta je dat in de weg. Dus doe dat alleen als het echt nodig is. Als de pups echt dagenlang onrustig worden of idd niet meer goed aankomen. Maar geef de natuur ook een kans, want dat wordt naar mijn mening veel te vaak niet meer gedaan.
Hier ben ik het he-le-maal mee eens! Absoluut niet te snel naar nep-melk grijpen want er gaat niks boven moeder melk. En het heeft even zijn tijd nodig.
Ik sla het quoten even over. Maar zoals gezegd die grote botten zijn gewoonweg niet geschikt. Helaas heb ik hier in het oosten weinig leverantie mogelijkheden. De lokal dealer heeft weinig en wat ik via hem bij Dogmeat bestel is momenteel ook echt sober.
Steeds is dit er niet of dat er niet..ik surf me suf en moet dan bij tig verschillende websites bestellen als ze al verzenden.

KB raw kan ik wel aankomen. Ik heb ook Natuur&Dier..Ik moet de tijd vinden om te kijken hoeveel bot er in de verschillende merken zit en waar ik deze kan kopen.
Ze krijgt nu dus voornamelijk kip kalkoen eend vleesbot. Het te grote botwerk gooi ik in de bouillon maar ik heb nog zeker 3 liter zelfgemaakte in de vriezer. Lamsbot uitverkocht al weken, haas lust ze niet en bovendien niet leverbaar.
Voor nu dus patrijs, eend/kalkoen nek, vleugels en borststuk. Vandaag de vlaamse reuzen rugstuk proberen.

- Draagt de bottenbouillon elke dag dan wel goed bij aan het dieet? Het is gelei achtige prut, veel collageen dus.

Havermout(biologisch) overnight in de rauwe geitenmelk krijgt ze al 4 weken, porties opgevoerd (na een week zoeken hier perongeluk om de hoek een geitenboer gevonden) krijgt ze elke dag.
Geitemelk met ei en honing..ik probeer echt de afwisseling en variatie er in te houden

Vandaag is ze al een paar keer weggelopen terwijl er duidelijk een pup nog niet klaar was. Ze loopt naar buiten en begint in het niets te blaffen.
Ook zijn de pups om en om pieperig/klagerig voor, na en tijdens het zogen.
Ik ben het helemaal eens met niet te snel bijvoeden van de pups. Heb wel een pot en spenen klaarstaan.
Afwisselend liggen 5 van de 7 pups lekker voldaan te slapen. Nu is het bijvoorbeeld even rustig maar daarentegen ook vaak heisa in het nest.
Morgen hopelijk huisbezoek van de dierenarts, ze kon niet eerder.

Pups groeien nog wel oke. Maar ik vind mama lomp en onrustig. Ze heeft er voor mijn gevoel weinig zin in..wil veel graven in tuin, in het nest (gedoe met de matjes)
Ieder moment dat ze uit het nest stapt krijgt ze iets te eten
(borststukje, maaltijd, pap, mix en als ik eten samenstel in de keuken krijgt ze stukjes mee, ze krijgt dus doorlopend vanalles) ..soms als ze blijft liggen dan breng ik haar
iets (beetje karnemelk, snackje, broodje pindakaas enz).

Lever verstoppen werkt niet, het kleinste stukje pulkt ze eruit. Alleen dus wat in de mix zit maar daarvan weet ik natuurlijk niet wat precies en daarom barf ik liever.

- In Moringa poeder zit ook veel, maar ook veel ijzer bijvoorbeeld. Ik ben er zuinig mee want anders krijgen we gewoon een disbalans.
- Framboosblad (goed schoongemaakt ivm de slakken) hangt nu te drogen

iig bedankt voor jullie adviezen. Ik ga sws het vleesbot ophogen en zien of ze het wegkrijgt.
Ze heeft geen koorts? Melk flow/aanmaak kan ook heel veel onrust geven. Maar ook mastitis en eclampsie. Dus het is altijd heel vervelend als je teef onrustig is en je weet niet goed waarom... (ik weet daar alles van). Maar dit gedrag past ook heel goed bij tekort aan calcium dus ik liet vandaag wel bloed prikken.
Lizzy schreef:Ze heeft geen koorts? Melk flow/aanmaak kan ook heel veel onrust geven. Maar ook mastitis en eclampsie. Dus het is altijd heel vervelend als je teef onrustig is en je weet niet goed waarom... (ik weet daar alles van). Maar dit gedrag past ook heel goed bij tekort aan calcium dus ik liet vandaag wel bloed prikken.
Ze heeft geen koorts en haar tepels zijn zacht en soepel.
De dierenarts heeft gebeld gister; langskomen achtte ze niet nodig.
Haar idee dat wellicht het zogen naweeën veroorzaakt en daardoor "ongemak" bij moeder, vind ik aannemelijk. Voorts zei ze dat ik vooral alleen puppybrok moet voeren en verder niks "geks" :-X Toen ik terloops liet vallen dat ik soms een boterham pindakaas geef werd ze moeilijk want honden mogen geen pinda's(?!).

Ik heb de urticalcin met mannitol omgeruild voor gewoon gedroogde brandnetel. Dat leek me best logisch; zit vol vit en mineralen (maar ik doseer kleine beetjes ivm de vit k - greyhounds hebben nl al "dik bloed" )

De pups hebben gister avond voor het eerst allemaal tegelijk gedronken en daarna zeker 2 uur doorgeslapen - mijn buurvrouw kwam met de ingeving dat wellicht moeder juist daarom even grillig was met voeden; zodat het allemaal wat regelmatiger/efficiënter gaat worden. Wij zijn iig wat gerustgesteld.

We hebben Evi ook aangespoord even te rennen in de tuin, dit is immers haar uitlaatklep en dat moest ze ivm haar dikke buik toch zeker 5 weken nalaten..ze had er duidelijk plezier in :biggrin2:

Rest mijn vraag of elke dag een eetlepel van mijn bottenbouillon verstandig is of is dat too much?
Sakti schreef: di 18 jun 2024, 14:31 Ze heeft geen koorts en haar tepels zijn zacht en soepel.
De dierenarts heeft gebeld gister; langskomen achtte ze niet nodig.
Haar idee dat wellicht het zogen naweeën veroorzaakt en daardoor "ongemak" bij moeder, vind ik aannemelijk. Voorts zei ze dat ik vooral alleen puppybrok moet voeren en verder niks "geks" :-X Toen ik terloops liet vallen dat ik soms een boterham pindakaas geef werd ze moeilijk want honden mogen geen pinda's(?!).

Ik heb de urticalcin met mannitol omgeruild voor gewoon gedroogde brandnetel. Dat leek me best logisch; zit vol vit en mineralen (maar ik doseer kleine beetjes ivm de vit k - greyhounds hebben nl al "dik bloed" )

De pups hebben gister avond voor het eerst allemaal tegelijk gedronken en daarna zeker 2 uur doorgeslapen - mijn buurvrouw kwam met de ingeving dat wellicht moeder juist daarom even grillig was met voeden; zodat het allemaal wat regelmatiger/efficiënter gaat worden. Wij zijn iig wat gerustgesteld.

We hebben Evi ook aangespoord even te rennen in de tuin, dit is immers haar uitlaatklep en dat moest ze ivm haar dikke buik toch zeker 5 weken nalaten..ze had er duidelijk plezier in :biggrin2:

Rest mijn vraag of elke dag een eetlepel van mijn bottenbouillon verstandig is of is dat too much?
Als je maar uit kijkt dat er geen xylitol in de pindakaas zit. Ik vind pinda's geen ideale hondenvoeding maar er zal geen hond van dood gaan.

Ja, je kunt prima bone broth geven hoor. Hartstikke gezond.
pike schreef:Van zogende teven weet ik niks dus daar kan ik je niet van advies dienen. Maar wat botten betreft, https://florisvlees.nl levert o.a. prima konijnkarkasjes, zachte reeribjes, eendenvleugels, parelhoenkarkassen en meer. Die levert elke week aan huis, ook in het oosten van het land.
Ik heb bij Florisvlees gekeken, fantastisch! Ze hebben idd veel -Superbedankt voor de tip!
Lizzy schreef: Als je maar uit kijkt dat er geen xylitol in de pindakaas zit. Ik vind pinda's geen ideale hondenvoeding maar er zal geen hond van dood gaan.

Ja, je kunt prima bone broth geven hoor. Hartstikke gezond.
Ze krijgt hooguit iets van 5 gram (biologische) pindakaas max, 1x per week op een allison boterham en zeker geen suiker en/of xylitol(!)

Vandaag echt de regelmaat erin, pups drinken en slapen daarna goed door.. Evi is al rustiger en doet het goed ;)
Ah super!

Naweeen kunnen ook wel hevig zijn. Daar kan ik van meespreken. En idd typisch als ze drinken.
Ik kan ook wel begrijpen dat ze vind dat alle pups tegelijk moeten drinken ipv elkaar af te wisselen. Anders blijf je bezig als moeder. Fijn dat dat gelukt is. Zo is de kans ook groter dat alle tepels benut worden.
Sakti schreef: di 18 jun 2024, 23:09 Ik heb bij Florisvlees gekeken, fantastisch! Ze hebben idd veel -Superbedankt voor de tip!

Ze krijgt hooguit iets van 5 gram (biologische) pindakaas max, 1x per week op een allison boterham en zeker geen suiker en/of xylitol(!)

Vandaag echt de regelmaat erin, pups drinken en slapen daarna goed door.. Evi is al rustiger en doet het goed ;)
Fijn dat ze al rustiger is!!

Nou, van dat beetje pindakaas is nog geen hond omgevallen hoor!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door