Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3468491
Walnoot- en hazelnootolie schijnt een jaar houdbaar te zijn, gerekend vanaf de persing. Eenmaal het flesje geopend is het wel zaak om het donker en koel te bewaren. Een van de redenen van de kleine flesjes die ze verkopen is de korte houdbaarheid. Bedorven olie is herkenbaar aan de geur, de kleur en de smaak. En dat is voor noten niet anders.
Door Ollie2022
#3468507
Ik heb altijd begrepen dat je ze net als rauwe groenten fijn moet malen :-\
Hoe fijner hoe beter opneembaar.
Goed om te weten. Weer wat bijgeleerd 🙂
Door frodo quin
#3468517
Gemalen noten en zaden zou je best in de koelkast bewaren.
Noten en zaden goed fijnmalen werkt goed in Moulinex hakmolen.
Emma is niet erg gek op hazelnoten en ik denk niet dat ik haar al hele amandelen heb gegeven, maar walnoten eet ze eigenlijk hoofdzakelijk heel. Speurt met succes ook de hele wereld af op zoek naar walnoten. Waar een niet gepureerd peulvrucht heel in haar ontlasting opduikt, net zoals een stuk rauwe wortel, heb ik van walnoten nog nooit een spoor terug gevonden. Ik heb de indruk dat ze dat net als fruit en enkele groentesoorten wel goed kunnen verteren zonder hulp.
Lijnzaad moet je wel malen, dus het geldt vast niet voor alle zaden en mogelijks ook niet voor alle noten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468534
Zaden en pitten verteren in het algemeen niet, maar gaan ongeschonden door het darmkanaal. Dat komt door de harde zaadhuid die om het embryo zit. (Denk hierbij ook eens aan psyllium husk. Dat is ook zaadhuid.) Niet alleen honden maar ook mensen poepen zaadjes zo weer uit. Sesamzaadjes, vijgenzaadjes, ook maiskorrels trouwens als ze niet stuk gekauwd zijn. Daarom vind een archeoloog in oude beerputten allerlei zaden en pitten en kan daaraan zien wat de mensen vroeger gegeten hebben. Noten zitten in een harde schaal. Maar die wordt dus niet gegeten, en de noten kunnen daardoor in meer of mindere mate waarschijnlijk wel verteren.
Mijn drie Fauven vroeger raapten vroeger de hazelnoten enthousiast van de grond, kraakten ze en aten dan de inhoud op. Althans twee. Nummer drie snapte het niet zo goed. Die kraakte ze wel maar slikte dan alles door. Daarbij vond ik in de ontlasting wel stukjes schaal terug. Maar die noten, nee, die heb ik ook nooit terug gezien nu ik er over nadenk. Bij geen van drie. En ze konden wat wegwerken tijdens een wandeling. Het was wel altijd erg leuk, want ik verzamelde zelf ook de noten, en dan moesten ze aan de kant gaan zitten anders had ik niks. Tegen drie honden kon ik namelijk niet op rapen. Ze waren me altijd voor en ik viste achter het net. Dan zaten ze daar met zijn drietjes braaf op een rijtje en om de zoveel geraapte noten kregen zij er ook elk een :D :biggrin2:
Door frodo quin
#3468537
Ik heb zo'n soort deal met mijn frambozen en aardbeien men Emma. Ze mag ze niet op eigen houtje plukken (doet dat soms stiekum wel) maar krijgt er enkele terwijl ik aan het plukken ben.

Dat het voor alle zaden geldt wist ik niet. Nuja als ze niet door tanden vermalen worden, maar dat gebeurt bij een hond sowieso niet. Super leuk interessant verhaal ook.

Geldt dat trouwens ook voor geweekte zaden die gel produceren wanneer ze in water gelegen hebben? Denk dan aan chiapudding wat ik zelf wel eens eet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468545
frodo quin schreef: ↑do 22 feb 2024, 19:35 Ik heb zo'n soort deal met mijn frambozen en aardbeien men Emma. Ze mag ze niet op eigen houtje plukken (doet dat soms stiekum wel) maar krijgt er enkele terwijl ik aan het plukken ben.

Dat het voor alle zaden geldt wist ik niet. Nuja als ze niet door tanden vermalen worden, maar dat gebeurt bij een hond sowieso niet. Super leuk interessant verhaal ook.

Geldt dat trouwens ook voor geweekte zaden die gel produceren wanneer ze in water gelegen hebben? Denk dan aan chiapudding wat ik zelf wel eens eet.
Ik zou het eigenlijk niet weten. Wat ik ervan begrijp is dat er een laagje enzymen om het Chiazaad zit wat oplost in water, en dat de zaadjes daardoor beter verteerbaar worden. Dat gellaagje schijnt zich ook in de maag te vormen als je de zaadjes ongeweekt eet. Maar ze bevatten ook mega veel vezels en die zijn hoe dan ook niet verteerbaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door