Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door RochellaJansen
#3467942
Dag iedereen!

Ik ga met overleg van de dierenarts overstappen naar BARF met mijn 2 jarige Chow teef en om wat kennis te maken met de botten voor het eerst een eendennek geprobeerd. Nu ben ik wel heel voorzichtig en heb ik wel voldoende kennis om eventueel in te grijpen indien nodig, maar telkens wanneer zij toch in het bot zat, ging ik even voelen of ze het goed gekauwt krijgt. Ik hield het gewoon vast. Alleen daarbij voelde het been wel erg scherp door de manier waarop het brak en lijkt dit me pijnlijk voor haar door te slikken. En lijkt het me helemaal niet 'zacht' Komt dat omdat de eendennek is ingevroren geweest (wel ontdooid uiteraard). Of is dit een teken van slechte nek? Of ben ik gewoon een overbezorgd baasje die erop moet vertrouwen dat ze dit gewoon makkelijk doorslikt. Ze is wel een enorme kauwer. Op een hondentrainer maalt ze ook al zeker 7 keer

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Rochella
Gebruikersavatar
Door pike
#3467943
Als de hond nooit eerder bot gegeten heeft zou ik zelf de eendennek eerst plat meppen. Maar elk gebroken bot zal aan jouw vingers scherp voelen. De slokdarm van de hond wordt beschermd door een dikke slijmlaag.
Door Lizzy
#3467947
Ik houd niks vast qua vleesbot omdat dat bij mijn honden juist stimuleert dat ze het snel weg willen werken en in 1 keer inslikken. Ik mep ze ook voor de pups en de beginners (met een hamertje en dat doe ik buiten op het hakblok). Voor honden die bot kunnen verteren geef ik ze gewoon zo. Kalkoennek mep ik wel, ook bij mijn gevorderde honden want die dingen willen ze rustig in 1 keer inslikken, lijperts. Eendenbot lijkt hard voor jouw mensen vingers. Maar net wat Pike zegt: voor de hond is dat het echt niet. Mocht je twijfelen en het eng vinden (alles moet wennen, ik stond 25 jaar geleden met knikkende knieën te kijken naar hoe ze hun eerste kippenvleugels aten (ingeknipt) kwartelkarkas of lijfjes zijn aanzienlijk zachter en die kun je zo geven aan je beginner.

Hee, goeie dierenarts heb jij! Wie is dat?
Door smulpaap
#3467959
Ja hoor . Net wat Lizzy beschrijft , ook ik vond het doodeng . Ik ben begonnen met KVV
Maar ik wilde overstappen op barf , dus eerst een paar kilo kip en kwartelkarkas gekocht
Ik liet het iets ontdooien en ging toen de karkassen bekijken . Ik heb alle karkassen in de kliko gegooid :biggrin2: Ik vond het maar niks

Maar de belangstelling bleef . En uiteindelijk toch overgestapt. Ik meen in 2008 . En vanaf die tijd altijd barf bijven voeren

Mijn ervaring is dat ze bv kwartelkarkas eerst gaan besnuffelen . Ze likken er bv even aan , en zetten er dan hun tanden in
Nekken slurpen ze vaak zo naar binnen
En idd vasthouden kan tot schrokken leiden
Ik ging er in de beginperiode rustig bij zitten , zorgde voor rust in huis . Alle aandacht op het eetmoment .
En wat fijn dat je een DA hebt die zo pro barf is
Gebruikersavatar
Door RochellaJansen
#3467983
Lizzy schreef:Ik houd niks vast qua vleesbot omdat dat bij mijn honden juist stimuleert dat ze het snel weg willen werken en in 1 keer inslikken. Ik mep ze ook voor de pups en de beginners (met een hamertje en dat doe ik buiten op het hakblok). Voor honden die bot kunnen verteren geef ik ze gewoon zo. Kalkoennek mep ik wel, ook bij mijn gevorderde honden want die dingen willen ze rustig in 1 keer inslikken, lijperts. Eendenbot lijkt hard voor jouw mensen vingers. Maar net wat Pike zegt: voor de hond is dat het echt niet. Mocht je twijfelen en het eng vinden (alles moet wennen, ik stond 25 jaar geleden met knikkende knieën te kijken naar hoe ze hun eerste kippenvleugels aten (ingeknipt) kwartelkarkas of lijfjes zijn aanzienlijk zachter en die kun je zo geven aan je beginner.

Hee, goeie dierenarts heb jij! Wie is dat?
Inderdaad knikkende knieën en een hartslag van giga als ik het hoor elke keer, moet mij bijna inhouden dat ik niet telkens maar mijn vinger erin stop om het er weer uit te halen hihi!
Dank je wel! Ik ga meppen dan, en gewoon het vertrouwen in de natuur geven (terwijl ik erbij zit).

Ik ga naar Clos Fleuri in Koksijde, ik kan nog uren doorvertellen waarom ik het zo’n goeie dierenarts vind! Ze gaan proberen alles eerst op te lossen met voeding, dus ook de extreme allergie voor bijna alles van mijn Chow. Het is wel zo dat ik een verzekering heb die alles dekt dus daar maak ik gebruik van en doe ik vaak een opvolging, waarbij ik ze vraag nutrienten te checken, ze weigeren me momenteel aan de allergieprikken te gaan of een test te doen, en inderdaad dit helpt eigenlijk alles ze reageert op niets meer :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3468005
RochellaJansen schreef: za 10 feb 2024, 18:52 Inderdaad knikkende knieën en een hartslag van giga als ik het hoor elke keer, moet mij bijna inhouden dat ik niet telkens maar mijn vinger erin stop om het er weer uit te halen hihi!
Dank je wel! Ik ga meppen dan, en gewoon het vertrouwen in de natuur geven (terwijl ik erbij zit).
De meeste van ons herkennen dat wel hoor :biggrin2:
Ik ga naar Clos Fleuri in Koksijde, ik kan nog uren doorvertellen waarom ik het zo’n goeie dierenarts vind! Ze gaan proberen alles eerst op te lossen met voeding, dus ook de extreme allergie voor bijna alles van mijn Chow. Het is wel zo dat ik een verzekering heb die alles dekt dus daar maak ik gebruik van en doe ik vaak een opvolging, waarbij ik ze vraag nutrienten te checken, ze weigeren me momenteel aan de allergieprikken te gaan of een test te doen, en inderdaad dit helpt eigenlijk alles ze reageert op niets meer :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klinkt echt als een super fijne dierenarts! Wat een mazzel heb je daarmee. Ik denk dat we deze dierenarts ook maar op de lijst pro-vers dierenartsen moeten zetten?

viewtopic.php?f=11&t=11904
Gebruikersavatar
Door RochellaJansen
#3468006
Lizzy schreef: De meeste van ons herkennen dat wel hoor :biggrin2:
Klinkt echt als een super fijne dierenarts! Wat een mazzel heb je daarmee. Ik denk dat we deze dierenarts ook maar op de lijst pro-vers dierenartsen moeten zetten?

viewtopic.php?f=11&t=11904
Ik ga er morgen toevallig heen, dan vraag ik gelijk of zij gelijkaardig werkende collega’s heeft! Haar connecties zijn heel breed zowel NL en BE, zij doet heel veel bijscholingen, dus wie weet kan ik morgen die lijst nog wat uitbereiden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door