Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3467935
Hoi Allemaal,

Volgens mij heb ik ooit op BP gelezen dat stukken spiervlees beter verteren dan gemalen.
Is dat inderdaad zo?

Vandaag een orgaanmix staan maken en dat is echt NIET mijn hobby :boo: .

Het scheelt vast een pens ( ;) ) werk als je dat allemaal in een flinke molen kunt gooien.

Judith
#3467936
Met een stuk vlees dat ze zelf nog in stukken moeten scheuren zijn ze een tijdje bezig en hebben ze een voldaan gevoel.
Gemalen vlees dat stofzuigeren ze gewoon snel binnen en dan kijken ze of je nog hebt. Dat geeft geen voldaan gevoel.
Spiervlees in stukken zit ergens tussenin.
#3467937
Als je barft geef je hele stukken. Als je alles door de molen gooit maak je je eigen kvv. Hele stukken geeft de hond een voldaan gevoel. Ze zitten langer in de maag, de vertering duurt wat langer. De hond heeft geen hongergevoel meer. Gemalen spul wordt opgezogen, en omdat het al fijn gemalen is hoeft de spijsvertering dat niet meer te doen en is het dus ook sneller uit de maag. En de hond heeft geen voldaan gevoel.
Ik heb overigens in mijn hele barfleven (een kleine 20 jaar) nog nooit orgaanmix gemaakt. Begrijp ook niet wat er moeilijk is aan een stuk spier- of orgaanvlees in stukken snijden. Dat is met een goed mes toch zo gepiept.
#3467940
Chouka schreef: vr 09 feb 2024, 21:14 Met een stuk vlees dat ze zelf nog in stukken moeten scheuren zijn ze een tijdje bezig en hebben ze een voldaan gevoel.
Gemalen vlees dat stofzuigeren ze gewoon snel binnen en dan kijken ze of je nog hebt. Dat geeft geen voldaan gevoel.
Spiervlees in stukken zit ergens tussenin.
De keren dat ik haar KVV gaf, was dat inderdaad in een paar tellen weg.
Nu gaat het spiervlees trouwens ook in een flink tempo naar binnen hoor.
Het botgedeelte zou ze dan nog steeds ongemalen krijgen: toch nog wat te knagen.
#3467944
judith vd schreef: vr 09 feb 2024, 22:26 De keren dat ik haar KVV gaf, was dat inderdaad in een paar tellen weg.
Nu gaat het spiervlees trouwens ook in een flink tempo naar binnen hoor.
Het botgedeelte zou ze dan nog steeds ongemalen krijgen: toch nog wat te knagen.
Het gaat niet zozeer om het tempo waarmee het naar binnen gaat. Het gaat om het volume in de maag en de duur waarop het voedsel in de maag verblijft.
En zoals gezegd je hoeft toch geen orgaanmix te maken. Ik heb dat nog nooit gedaan.
#3467946
Ik vind gemalen echt niks en merk ook serieus verschil qua vertering bij mijn honden (door omstandigheden even KVV moeten geven). Het maagzuur van de hond kan veel langer en beter inwerken op grotere stukken vlees en volgens mij geeft dat en meer voldoening en geeft dat een natuurlijkere lediging van de maag naar het volgende "station".

Orgaanvlees geef ik ook ongemalen. Toen het nog nodig was gaf ik 3 orgaanvleessoorten per dag, 7 dagen per week. Nu geef ik gewoon de ene dag lever, de andere dag hart en weer een andere dag nier. Bij elkaar voer ik 10% lever/nier/hart en in totaal voer ik meer orgaanvlees omdat er aan mijn kipkarkassen nog wel wat lever zit, aan haaskarkas zit vaak nog wel wat orgaan (long en nier) en in de konijnenkoppen zitten ogen en hersenen. Ik denk dat ze in totaal iets van 15% orgaan binnen krijgen.
#3467960
Ja hoor , hier idem . Ze vinden KVV best oké
Want je slurpt het zo naar binnen
Maar voldaan ? Nee ! Ze blijven rusteloos na het eten
En lopen een aantal uren daarna alweer te zeuren
Heb je nog iets te eten ?
Dat is bij barf nooit het geval , ze liggen uen lang uit te buiken , slapen beter en dieper
En ik zie ook verschil in de ontlasting . Dat is op barf vele malen beter

Ik geef bv tijdens de vakantie weleens kvv
Of tijdelijk na een operatie
#3467962
smulpaap schreef: za 10 feb 2024, 09:46 Ja hoor , hier idem . Ze vinden KVV best oké
Want je slurpt het zo naar binnen
Maar voldaan ? Nee ! Ze blijven rusteloos na het eten
En lopen een aantal uren daarna alweer te zeuren
Heb je nog iets te eten ?
Dat is bij barf nooit het geval , ze liggen uen lang uit te buiken , slapen beter en dieper
En ik zie ook verschil in de ontlasting . Dat is op barf vele malen beter

Ik geef bv tijdens de vakantie weleens kvv
Of tijdelijk na een operatie
Dit, van A tot Z.
#3467981
Bedankt voor jullie input!
Ik heb 2x tijdens vakantie kvv gevoerd, maar heb daarbij niks gemerkt aan haar ontlasting of trek in meer eten.

Een orgaanmix maak ik, omdat ik dan niet allemaal verschillende verpakkingen heb met de organen.
Ik doe de organen bij elkaar in de juiste verhouding en dan krijgt Emy dit 3x per week met bot.
4x per week krijgt ze spiervlees met bot. Plus natuurlijk eitjes, groente en vanaf volgende week wilde zalm.

Het spiervlees meng ik trouwens ook. Zo hoef ik niet na te denken of ze gister nou haas of ree of rund heeft gehad.

Maar goed: ik hoef gelukkig geen professionele vleesmolen aan te schaffen ;) .

Judith
#3468007
Je hoeft natuurlijk niet perse elke dag wat anders te geven. De hond kan rustig drie dagen na elkaar dezelfde soort spiervlees eten. Met mijn drie honden voerde ik in 2-3 dagen een kilo op en dan pas nam ik de volgende diersoort uit de vriezer. Als je één hond hebt/niet zo'n grote eter dan kan je een kilo vlees in bv. drie stukken snijden en er 2 terugdoen in de vriezer. Enfin er zijn zat mogelijkheden om het voor jezelf wat gemakkelijker te maken. Ieder doet dat op de manier die hem het beste past.
#3468032
Ik maak ook orgaanmix . Voor een week of 6 , dan ligt het zo voor het grijpen
Spiervlees portioneer ik ook . Maar ja , twee niet zulke grote honden .
Karkas koop ik liefst per kilo . Ik laat een kilo karkas ontdooien in de koelkast . De helft wordt opgegeten, daar doe ik twee dagen mee . De andere helft gaat weer in de vriezer
En pens koop ik tegenwoordig gemalen
Gemak dient de oude taart :biggrin2:
#3468998
Ik geef spiervlees in stukken, maar grote stukken knip ik kleiner. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar één van mijn honden is goed in staat om een groot stuk in zijn geheel door te slikken. Ik krijg daar toch altijd een beetje de zenuwen van. Of maak ik me dan druk om niks?
#3469019
Ik snijd het ook. Ik heb 1 keer een hond gehad bij wie ik de Heimlich moest doen omdat ie een lap pens in 1 keer in wilde slikken en daar heb ik geen zin meer in. Ik probeer de stukken wel zo groot mogelijk te houden. Maar wel dat ze in 1 keer door de strot kunnen. Kluiven doen ze maar op hun vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door