Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door frodo quin
#3467874
Inderdaad heel lastig te vinden. Overal wordt geroepen giftig over look en ui en dat is het grootste deel van wat je kan vinden. Van look heb ik wel beter kunnen vinden wat gezonde doseringen zijn, maar het is altijd een kwestie van wie te geloven.

Ik voer dus ook niet structureel ui, maar zit er eens ergens wat ui in weet ik dat het ook geen reden tot paniek is. Look voer ik wel structureel, gelukkig voor Emma want die is gek op look en voorlopig leven ze iig nog 😁
Door Chouka
#3467888
Dankjewel voor alle antwoorden.
In augustus ben ik ajuin gaan oogsten bij de bioboer. Ik heb dat graag, maar wist dat dat slecht is voor honden. Nu pas heb ik de eerste ajuin gebruikt. Ik zou eens graag een ui in een omelet doen of in een ander gerecht. Mijn hond is gewoon om op het einde van mijn maaltijd een stukje te krijgen. Gezien zijn gewicht is het schadelijk vanaf 450 tot 900 gram lees ik hierboven. Wat ik bedoelde is heel veel minder en dan nog uitzonderlijk. Moet dus kunnen begrijp ik uit jullie antwoorden. En verder denk ik dat ik dat niet meer in huis ga halen.
Door Chouka
#3467889
pike schreef: wo 07 feb 2024, 21:40 Of het volgende allemaal klopt weet ik natuurlijk niet, maar ik zou toch voorzichtig zijn met ui in bouillon:

"Bij katten kan consumptie van 5 gram uien per kg lichaamsgewicht leiden tot verschijnselen. Bij honden is dit 15 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht."
bron: https://www.dierenkliniekveenendaal.nl/ ... -ui-giftig

Verder wordt er nog bij vermeld dat de voor de hond schadelijke sulfiden niet door verhitting of droging onschadelijk worden gemaakt. Dus ze blijven ook in bouillon aanwezig.

En elders lees ik ook dit (het gaat hier om bouillon voor over de brokken):
"trek zelf bouillon van kip, schenkel of mergpijp. Je kan groenten mee laten trekken, maar geen ui, prei of knoflook."
bron: https://www.dogline.nl/hond-wil-niet-eten/
Dankjewel Pike voor dat opzoekwerk. Ik ben alles gaan lezen.
Wat ik vond is dat je bouillon 2 weken mag bewaren in de frigo. Ik dacht 2 à 3 dagen en dan kook ik het dagelijks. Zou die 2 weken kloppen?
Ik gebruik wild om een bouillon te maken. Everzwijn en ree. En soms biokip.
Door Chouka
#3467890
frodo quin schreef: wo 07 feb 2024, 23:45
Mijn vorige hond heeft jaren dagelijks een kop soep gehad (met ui in)en nooit nadelige effecten opgemerkt. Dat gaat natuurlijk ook niet om grote hoeveelheden en al zeker niet voor een grotere hond.
Dat vind ik het mooiste bewijs dat ik me geen zorgen moet maken over de kleine hoeveelheden dat ik bedoelde.
Door Chouka
#3467891
pearlsofpassion schreef: do 08 feb 2024, 07:33
Het zou de rode bloedcellen aantasten en zo bloedarmoede veroorzaken. Dan weet je op welk effect je moet letten.
Ja, dat wist ik al van jou. Recent was dat O.K. in het bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
Door pike
#3467917
Chouka schreef: do 08 feb 2024, 19:40 Dankjewel Pike voor dat opzoekwerk. Ik ben alles gaan lezen.
Wat ik vond is dat je bouillon 2 weken mag bewaren in de frigo. Ik dacht 2 à 3 dagen en dan kook ik het dagelijks. Zou die 2 weken kloppen?
Ik gebruik wild om een bouillon te maken. Everzwijn en ree. En soms biokip.
Help me even :biggrin2: De frigo, dat is de koelkast? Dan lijkt me twee weken wel de max. Doorkoken kan dan geen kwaad. Maar het kan natuurlijk ook in de vriezer bewaard en dan veel langer.
Door Chouka
#3467930
De frigo is inderdaad de koelkast. Ik vind 2 weken al heel erg lang. Dan ben ik bang dat ze slecht wordt. Wel ga ik het nu langer gebruiken. Dat is handig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door