Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3467553
(Dat hoort toch niet thuis in een BARF-menu hoor ik jullie al denken.)

Mijn hond (herder) staat op dieet sinds 2,5 week en voor nog een hele tijd. (December feestmaand, ook voor mijn hond, was het probleem.) Als het aan de dierenarts ligt is het -10 kg. Zelf heb ik met de BARF-calculator hier op het forum gerekend op het gewicht van -8 kg. Ik weeg nu helemaal alles af en schrijf alles op.

Mijn honden hebben nooit groenten willen eten, dus probeerde ik dat niet meer. Nu wilde ik dat terug proberen.

Zelf eet ik nog later op de avond en mijn honden krijgen dan nog zelf gedroogde snacks. Het idee was om dat te vervangen door groenten, maar het moest wel absoluut lukken, dus ben ik gestart met soep. Ik vertrek van een klein kopje zelfgetrokken bouillon (meestal wild everzwijn of ree/ bedoeld voor mijn eigen soep). Daar voeg ik de groenten in kleine stukjes aan toe en dat laat ik kort koken. In het begin deed ik daar nog een beetje gedroogde lever of hart bij, om zeker te zijn dat ze het at. Ik heb ook al aan mijn soep extra groenten toegevoegd. En als er niets was bleek water met groenten even laten koken ook lekker. Elke dag andere groenten en alles vind hij heel erg lekker.

Dus is de vraag: is het een goed idee om mijn hond dagelijks soep te blijven geven? Ik zou dat nu wel willen en voor altijd.
Voordelen:
- hij heeft zijn buik goed gevuld en toch een beperkt aantal calorieën
- hij krijgt op die manier dagelijks groenten binnen
en: beter gekookte groenten dan geen groenten.

Het resultaat was -1kg600 op 2 weken zonder dat hij honger heeft gehad.
Door Lizzy
#3467555
Klinkt als een goed idee. Of het nog veel voedingswaarde heeft weet ik niet maar het levert ongetwijfeld voedingsvezel en je hond valt er mee af dus dat is ook een groot gewin!
Door Chouka
#3467568
Is die voedingswaarde echt weg met enkele minuten koken en dan te laten staan zodat het vocht nog gedeeltelijk wordt opgenomen?
Door Lizzy
#3467574
Chouka schreef: ma 29 jan 2024, 11:45 Is die voedingswaarde echt weg met enkele minuten koken en dan te laten staan zodat het vocht nog gedeeltelijk wordt opgenomen?
Helemaal weg zal het echt niet zijn hoor, nee, echt niet. Het lijkt mij eigenlijk gewoon wel een super gezond idee!
Door frodo quin
#3467706
Lijkt mij niets ongezond aan en zeker als hij anders geen groenten lust een gezonde toevoeging.

Met koken vernietig je natuurlijk wel zaken, maar andere stofjes worden beter beschikbaar. Aangezien je het kookvocht niet weg gooit scheelt dat ook weer. Veel van het verlies van nutriënten komt doordat het verdwijnt met het kookwater.

Je zou ook nog kunnen proberen om, nadat de soep is afgekoeld, ze te benaderen met rauwe bladgroenten. Ik verwacht dat hij dat ook zal lusten.
Door Chouka
#3467839
Als ik voor mezelf een bouillon maak en daar 1 volledige ajuin in steek, die ik er uit haal om de soep verder te maken. Mag ik die bouillon dan ook aan mijn hond geven?
Ajuin mag niet, maar zijn de extracten ook schadelijk?
En in gerechten die ik voor mezelf maak, waar een heel klein beetje ajuin in zit, die ik er dan nog probeer uit te halen. Mag mijn hond daar dan een beetje van hebben?

Ajuin is lekker. Wat ik in het seizoen gekocht heb bij de bioboer staat er nog. Hoe strikt moet je het volgen dat ajuin niet mag.

Volgens de bioboer mogen schorseneren niet. Klopt dat?
Door Lizzy
#3467843
Schorseneren mag wel hoor! Alleen zou ik ze niet rauw geven.

En een beetje ui.... Ja, ik weet het gewoon niet dus ik ga hier geen antwoord op geven.
Door Chouka
#3467853
neen, in de soep.

Ja, moeilijk. Als iets slecht is is dat dat van de eerste gram slecht of pas vanaf een zekere hoeveelheid?
Gebruikersavatar
Door pike
#3467855
Of het volgende allemaal klopt weet ik natuurlijk niet, maar ik zou toch voorzichtig zijn met ui in bouillon:

"Bij katten kan consumptie van 5 gram uien per kg lichaamsgewicht leiden tot verschijnselen. Bij honden is dit 15 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht."
bron: https://www.dierenkliniekveenendaal.nl/ ... -ui-giftig

Verder wordt er nog bij vermeld dat de voor de hond schadelijke sulfiden niet door verhitting of droging onschadelijk worden gemaakt. Dus ze blijven ook in bouillon aanwezig.

En elders lees ik ook dit (het gaat hier om bouillon voor over de brokken):
"trek zelf bouillon van kip, schenkel of mergpijp. Je kan groenten mee laten trekken, maar geen ui, prei of knoflook."
bron: https://www.dogline.nl/hond-wil-niet-eten/
Door frodo quin
#3467861
Het idee van een bouillon is dat de smaak en voedingsstoffen in het vocht achterblijven wanneer de groenten verwijdert worden. Ik zou dus zeggen dat er een grote kans is dat het niet uit maakt of de ui er uit is of niet en ik zou er in ieder geval niet op gokken.

Ui in kleine hoeveelheden zou gezond zijn, maar over welke hoeveelheid dat dan gaat weet ik niet en ui is wel sneller schadelijk dan andere groenten, dus zeker eentje om mee uit te kijken.

Mijn vorige hond heeft jaren dagelijks een kop soep gehad (met ui in)en nooit nadelige effecten opgemerkt. Dat gaat natuurlijk ook niet om grote hoeveelheden en al zeker niet voor een grotere hond.

Ik geef tegenwoordig niet vaak met opzet ui, aangezien ik (nog) niet de moeite heb genomen om betrouwbare bronnen qua hoeveelheid te vinden. Als ze vuilbak voor mij mogen spelen hebben zowel hond als kat echt wel al eens een beetje ui binnen gehad en onrechtmatig verkregen is het ook al wel in de buiken beland ::)

Ik kijk er dus persoonlijk mee uit, maar als er ergens een beetje ui in zit maak ik er mij ook niet druk om als dat niet met regelmaat voorvalt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467864
Volgens bepaalde bronnen cummuleert het.
Wat het dus extra gevaarlijk maakt. Maar ik twijfel wel of dat klopt.

Het zou de rode bloedcellen aantasten en zo bloedarmoede veroorzaken. Dan weet je op welk effect je moet letten.
Door frodo quin
#3467869
pearlsofpassion schreef: do 08 feb 2024, 07:33 Volgens bepaalde bronnen cummuleert het.
Wat het dus extra gevaarlijk maakt. Maar ik twijfel wel of dat klopt.

Het zou de rode bloedcellen aantasten en zo bloedarmoede veroorzaken. Dan weet je op welk effect je moet letten.
Ik heb dat ooit ook gelezen toen Joran gek op bieslook bleek te zijn. Ik begreep het als dat de schade cummuleert, niet de stof zelf. Dus dat je misschien niets merkt na 1 dag een halve kilo ui, maar je dan na een week elke dag een halve kilo ui wel genoeg aangetaste bloedcellen hebt om bloedarmoede te krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3467872
frodo quin schreef: wo 07 feb 2024, 23:45 Het idee van een bouillon is dat de smaak en voedingsstoffen in het vocht achterblijven wanneer de groenten verwijdert worden. Ik zou dus zeggen dat er een grote kans is dat het niet uit maakt of de ui er uit is of niet en ik zou er in ieder geval niet op gokken.

Ui in kleine hoeveelheden zou gezond zijn, maar over welke hoeveelheid dat dan gaat weet ik niet en ui is wel sneller schadelijk dan andere groenten, dus zeker eentje om mee uit te kijken.

Mijn vorige hond heeft jaren dagelijks een kop soep gehad (met ui in)en nooit nadelige effecten opgemerkt. Dat gaat natuurlijk ook niet om grote hoeveelheden en al zeker niet voor een grotere hond.

Ik geef tegenwoordig niet vaak met opzet ui, aangezien ik (nog) niet de moeite heb genomen om betrouwbare bronnen qua hoeveelheid te vinden. Als ze vuilbak voor mij mogen spelen hebben zowel hond als kat echt wel al eens een beetje ui binnen gehad en onrechtmatig verkregen is het ook al wel in de buiken beland ::)

Ik kijk er dus persoonlijk mee uit, maar als er ergens een beetje ui in zit maak ik er mij ook niet druk om als dat niet met regelmaat voorvalt.
Ik heb ze nog niet gevonden, betrouwbare bronnen. Dierenartsen hebben de hoeveelheden hiervoor genoemd op hun site staan, maar waar die het vandaan hebben? En je leest op elke site hetzelfde, dus iedereen neemt het gewoon van elkaar over. Een wetenschappelijk onderbouwd verhaal ben ik nog niet tegengekomen. En eigenlijk ga ik er ook niet verder naar zoeken. Gewoon op safe spelen en geen ui geven. Dan maar geen ui in je eigen bouillon als je daarvan ook wat aan de hond wil geven. (Je kan ook twee pannen opzetten ::) Er blijven zoveel andere groenten over die je wel kan geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door