Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3465220
Kwartellijfje van KB zijn 30% bot en 70% vlees en zonder orgaan, volgens opgave. Kan ik dan hiervan als vleesbot percentueel meer geven met minder vlees erbij? Dus bv. als 55% vleesbot aanhouden ipv 45?
Gebruikersavatar
Door pike
#3465226
pearlsofpassion schreef: za 25 nov 2023, 10:43 Meer zelfs he.
Als al het vlees er nog aanhangt kan je misschien gewoon enkel wat orgaan en groente bijvoegen.
Het borstvlees (de filetjes) zit er niet meer aan.
Door yazzie
#3465230
Het is wel een heel vette mix hé. .. ::) Weet niet of dat goed gaat bij je puppie. Misschien ter compensatie aanvullen met een magere diersoort?

Toevallig hier ook bij uitzondering een vrij vette mix gevoerd en helaas bij allebei veel dunnere ontlasting. :-\ Dus dat was eenmalig. Ontlasting is altijd knap hier. Was een probeersel voor de afwisseling. Gewoon ter overdenking. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465231
pike schreef: za 25 nov 2023, 10:47 Het borstvlees (de filetjes) zit er niet meer aan.
Ah ok.
Nee, dan niet. :)
Dan lijkt me 55% kwartellijf en nog wat spier, idd prima.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465232
yazzie schreef: za 25 nov 2023, 12:03 Het is wel een heel vette mix hé. .. ::) Weet niet of dat goed gaat bij je puppie. Misschien ter compensatie aanvullen met een magere diersoort?

Toevallig hier ook bij uitzondering een vrij vette mix gevoerd en helaas bij allebei veel dunnere ontlasting. :-\ Dus dat was eenmalig. Ontlasting is altijd knap hier. Was een probeersel voor de afwisseling. Gewoon ter overdenking. :)
Ik bedoel hier de kwartellijfjes. (Dit is de barf-vraaghoek :biggrin2: ). Want mijn eerstvolgende bestelling wordt barf. De mix heb ik inderdaad nooit besteld. Bij de hele vogeltjes kan je nog een teveel aan vel/vet afhalen. Maar ik heb ze al eens in huis gehad en daar zat toen amper vet aan. Ik probeer met een kilo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465233
In de mix zal huid en alles mee gemalen worden. Als je de geplukte vogels met huid en ingewanden hebt zit daar idd wel wat vet op, vooral rond de hals en stuit.
Die ex layers zijn zowiezo vetter.

Bij de lijfjes zit dat er normaal allemaal niet meer aan he.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465234
pearlsofpassion schreef: za 25 nov 2023, 12:19 In de mix zal huid en alles mee gemalen worden. Als je de geplukte vogels met huid en ingewanden hebt zit daar idd wel wat vet op, vooral rond de hals en stuit.
Die ex layers zijn zowiezo vetter.

Bij de lijfjes zit dat er normaal allemaal niet meer aan he.
Er zit niets meer in nee. De filet is er af en trouwens de boutjes ook. Gekke is ik kom twee foto's tegen, die geven een nogal verschillend beeld. Op het ene plaatje zien ze erg vet, op het andere niet. Het kan natuurlijk aan de belichting liggen, maar ik herinner me ze zoals die "rode". De restjes vlees die er aan zaten waren rood. Op de tweede foto ziet dat vlees blank. Voor Malbec deed ik ze indertijd nog in stukjes knippen, het was eerder een bloederig geheel dan een vette bende. ::). De kwartel is voor mij ook alleen maar een van de botsoorten om mee te beginnen. Zodra hij bot gewend is en de volgende bestelling eraan komt koop ik ze niet meer en ga ik voor het grotere werk. Want dit zijn dan echte hapslikweg botjes.
Afbeelding.jpeg
Afbeelding.jpeg (133.04 KiB) 1898 keer bekeken
Afbeelding 1.jpeg
Afbeelding 1.jpeg (949.19 KiB) 1898 keer bekeken
Door yazzie
#3465236
Ooooohhhh. .. Zo! Slim. ::)

Ik heb weleens de kwartetltjes (heel :biggrin2: ) van Kiezebrink gehad en daar zaten de kopjes nog aan. Wel bevleesd. En ook wel eens hele kale karkasjes, was alleen bot met een sliertje vlees. Volgens mij was dat de 5 kg verpakking van Floris.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465293
En zeggen ze dat daar zoveel vlees aan zit?
Ik zou het eens goed bekijken als je ze hebt en op je gevoel afgaan ivm je eerste vraag. Of je meer vleesbot van kan geven.
Als ik me goed herinner bevat kwartel meer calcium (harder bot) dan kip of konijn.

Als alle huid eraf is, zullen ze wel niet erg vet zijn. Bloederig is altijd beter dan bleker. Ligt misschien aan manier van slachten en uitbroeden en evt verwerking erna. Misschien dat oudere dieren ook iets vetter en bleker worden. En hoe de dieren gehouden worden. In den regel zorgt meer beweging voor roder vlees, los van de diersoort. Maar vlees van mn eigen kippen (die zijn niet afgevet, gewoon gevoed ) is vb ook vrij rood van kleur. Eerder zoals fazant dan als kip uit de winkel.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465297
pearlsofpassion schreef: zo 26 nov 2023, 17:41 En zeggen ze dat daar zoveel vlees aan zit?
Ik zou het eens goed bekijken als je ze hebt en op je gevoel afgaan ivm je eerste vraag. Of je meer vleesbot van kan geven.
Als ik me goed herinner bevat kwartel meer calcium (harder bot) dan kip of konijn.

Als alle huid eraf is, zullen ze wel niet erg vet zijn. Bloederig is altijd beter dan bleker. Ligt misschien aan manier van slachten en uitbroeden en evt verwerking erna. Misschien dat oudere dieren ook iets vetter en bleker worden. En hoe de dieren gehouden worden. In den regel zorgt meer beweging voor roder vlees, los van de diersoort. Maar vlees van mn eigen kippen (die zijn niet afgevet, gewoon gevoed ) is vb ook vrij rood van kleur. Eerder zoals fazant dan als kip uit de winkel.
Lastig hè. Ze geven wel aan dat het zacht bot is, geschikt voor beginners. Calciumgehalte 1,08% is niks mis mee.
Een kippennek bevat ook meer vlees dan bot. Ik kan me voorstellen dat als je zo’n kwartellijfje gaat ontleden je met gemak op 70-30 komt. En 20 jaar geleden had ik het bij wijze van proef uit elkaar gepeuterd ;D maar tegenwoordig heb ik daar geen zin meer in. :-[ Als er één kvv/barf producent is die ik vertrouw dan is het KB.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465303
Ja, maar idd kippennek is ook eerder 60-40 dan 50-50. En dat is gewoon gemiddeld bevleesd bot.
Ik voer zelf liever vleesbot dat iets meer bevleesd is. Heb er niet bij stilgestaan maar dat zal dan idd eerder 70-30 zijn.
Vandaar, ik zou op je gevoel vertrouwen en natuurlijk zien hoe Ties het erop doet.
Door Nikass
#3466874
Sorry dat ik alsnog even kom binnen vallen. Ik voer mijn honden deels barf, deels kvv.
Mijn ene hond is een wat moeilijkere vleesbot-eter omdat hij altijd grote stukken inslikt. Wat hij het beste kan eten is kipkarkas en kwartellijfjes. Maar nu kreeg hij laatst erg last van zijn darmen, en nu ik jullie topic lees, denk ik aha, misschien is dat te vet geweest?
Hij is sowieso gevoelig op maag en darmen.
(Waren kwartellijfjes van Floris).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door