Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3465068
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, en ik heb een vraag over mijn hondje Layla. Layla woont sinds 9 oktober bij ons. Hiervoor is ze al die tijd bij de fokster geweest.
Layla kreeg bij de fokster brok van Edgar en Cooper, en af en toe een kuipje vlees van de jumbo.
Layla had de hele dag brok beschikbaar bij de fokster.

Wij hebben dit in het begin ook zo gedaan, maar dan met 2x dgs een half kuipje van het puppyvleesje van de Jumbo. Omdat wij haar uiteindelijk 2x dgs willen gaan voeren. Dit deed ze prima.
Echter vond ik dat ze veel jeukklachten had, en ben haar toen gaan overzetten op kvv puppy van Kivo. Dit ipv het jumbo vlees (want ik vind het jumbo vlees ook slecht)

Hier heeft ze het 4 weken goed op gedaan, maar de jeukklachten bleven dus heb ik haar ontvlooit en ontwormt, en laten nakijken door een dierenarts. Sindsdien kijkt ze amper naar haar vlees (kip/rund van kivo en eend/rund van kivo, puppyvariant)
Dit is sinds 2-11.
Veel klachten gezien over de Bravecto, dus mogelijk minder eetlust door Bravecto. Mogelijk schijnzwanger, maar heel toevallig minder gaan eten na Bravecto en ontworming van milbevet.

Layla weegt 6.3 kg, en kreeg 100gr in de ochtend en 100gr in de avond kvv. Haar brok raakte ze al een tijd niet aan, en heb dit ook weggehaald zodat ze gewoon 2x dgs te eten krijgt.

Ze is nog steeds dol op snacks, en bedeld bij ons om eten. (ze krijgt dit nooit)
Eerst begon ze alleen de eend/rund niet meer te eten, en nu ook dr kip/rund niet meer.

Ze eet nu gemiddeld tussen de 30 en 80 gram kvv per dag.
Ik heb ook geprobeerd geen snacks meer te geven, dit lijkt geen verschil te maken. Eet ze niet, gaat de bak weer weg. Verschillende bakjes geprobeerd, met de hand geprobeerd, yoghurt er doorheen geprobeerd, dan eet ze beter.

Ik ben nu gewoon streng, niet eten is bak weg, en ze krijgt 5 gram ongeveer aan snoepjes, want we volgen samen wel een training en dat vind ze ook hartstikke leuk. Heb een week gestopt maar maakte geen verschil.


Ik heb kvv van DARF geprobeerd, dan plukt ze de kip/rund van kivo er tussenuit.

Ik ben bang dat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, omdat ze nu alleen kip/rund van kvv eet. Als ik brok neerzet, pakt ze 10 brokjes en dan laat ze ook de rest staan.


Ik denk dat Layla bij de fokster al weinig at (elke keer paar brokjes door de dag heen) En dat ze bij ons eerst is verwend door dagelijks vers vleesje te eten, maar nu is het heel lastig er genoeg in te krijgen!

Mijn vraag; is 70 gram gemiddeld heel weinig??? Ze loopt 4×10 minuten buiten, soms 3×10 en 1×20 of 30 minuten. We bouwen op, want Layla is ook geen grote wandelingen gewend nog. Layla is in huis een rustig hondje, slaapt het grootste gedeelte van de dag en af en toe even spelen samen.

Hebben jullie tips wat ik nog kan doen?
Als ik groenteworst er doorheen doe laat ze dat ook liggen. Omdat ze nog zo jong is wil ik dat ze genoeg krijgt. We gebruiken snacks van bellobox, allemaal 100% natuurlijk.

Ze is verder gezond, ze rent, ze speelt, wilt snoepjes of snacks. Ze is na de bravecto wel twee dagen een beetje rillerig geweest, trillen met haar kop, maar kan ook overdreven enthousiasme zijn (al had ik het ervoor niet gezien, het waren slechts een dag of twee.

Ik denk dat ik zo wel een hoop info heb gegeven, hopelijk kunnen jullie helpen!
#3465097
Welkom op Barfplaats!

Uit onderzoek is gebleken dat Bravecto (en andere vlooien en teken-meuk) een gigantische invloed heeft op het darmmicrobioom. Niet en nooit meer geven dus. Echt, zoooo slecht voor de gezondheid. Dus de overschakeling naar KVV vind ik slim, omdat je daarmee al aan d darmmicrobioom werkt. Ik zou daarnaast ook hele kleine beetjes groenten (rauw of gepureerd) door haar eten gaan mengen want dat levert vezels + voeding voor de goede bacteriën. En wie weet doet ze je nog verbazen, vindt ze groenten lekker. Vooral bladgroenten is erg gezond (andijvie, spinazie, waterkers maar ook witlof, etc.). Ontworming doet hetzelfde trouwens, voor het darmmicrobioom. De darm en dus het hele immuunsysteem (en zenuwstelsel door de Bravecto) heeft een flinke optater gehad.

Dus voortaan alleen nog maar ontwormen als ze ook echt wormen heeft want zonder een deugdelijk wormonderzoek. Je neemt zelf ook geen antibiotica omdat je misschien volgende week wel een ontsteking krijgt. Bij het Woud kun je de ontlasting laten onderzoeken op wormen.

Ik denk dat Layla altijd al een slechte eter is geweest. En er daarom van die vieze blikjes door haar eten gingen.

Als ik uit ga van 2% van het ideale lichaamsgewicht voor voeding, ja dan krijgt ze nu e weinig KVV. En ja nee, dat heeft uiteindelijk wel impact op de hoeveelheid voedingsstoffen die ze naar binnen krijgt. Dus ik zou denken dat zij toch wel 120 gram voeding (ongeveer) nodig heeft op een dag. Want 2% is voor een kleine hond al sowieso weinig. In verhouding eten kleine hondjes meer.

Wat je kunt proberen is om een rauw geklutst eitje door de KVV te mengen. Om het smakelijker te maken. Een zeer zachte omelet mag ook. En een blikje sardientjes (een beetje daarvan) in olijfolie of water (niet! in zonnebloemolie) door de KVV prakken. Ik zou dan ook eens KVV's proberen die net iets fijner gemalen zijn waarbij ze de rundstukjes en kip er niet tussen uit KAN halen. Ik weet dat ze bij Carnibest een puppymix hebben, daar zit hetzelfde in qua ingrediënten maar dat is wel tot paté gemalen. Je zou eens kunnen kijken of het werkt. Ik vind ook de fazantmix van KB raw fijn gemalen. Zoiets zou je ook kunnen proberen. En dan dus met eitjes, sardientjes, blikje zalm mag ook er doorheen prakken.

En verder doorgaan hoe je doet. Streng zijn. Niet eten? Pech, volgende maaltijd weer opnieuw aanbieden.
#3465099
Super bedankt voor je reactie, heel fijn!

Ik ben inderdaad normaal gesproken al een miep met ontworming en ontvlooing, maar ze had jeukklachten en ik als overbezorgde mama ging toch mee met de DA, om er een vlooien en wormtablet in te stoppen. Spijt!!

Ze krijgt ontstoring en detox voor de bravecto, via een holistische dierenarts.

We hebben paar dagen terug pens geprobeerd, dat vind ze dus fantastisch! Ik doe nu haar kip/rund van kivo met steeds iets minder pens, kijken of haar ontlasting goed blijft daarop (ze heeft overgegeven en slijm bij ontlasting na pens, wel een 15u daarna pas. Ze heeft nu voor het eerst gisteravond gegeten, en nu ook bordje leeg.

Ik wilde ook gaan wisselen met smaken enzo, maar liever nu eerst haar maag/darmstelsel stabiel, goede ontlasting en geen misselijkheid/overgeven. Dan ga ik eens een eitje toevoegen en wat groentes, ik heb dit wel al een keer gedaan met groenteworst, maar dat laat ze dan ook staan.

Dankjewel voor je hoeveelheid voeding tip! Als ze weer beter eet ga ik het wat verhogen. Layla krijgt gelukkig wel via de training ook gezonde snacks binnen, op dit moment lam. Maar is geen echte voeding natuurlijk.

Layla krijgt geen ontworming meer, tenzij ze wormen heeft en ontvlooien gaan we lekker natuurlijk doen! Ik hoop dat ze weer goede ontlastinf krijgt, als we het even zo houden. Begreep wel dat pens ook veel goeds kan doen voor haar.

Layla krijgt nog de puppyvariant, dus ze kan nooit echt "pluizen"

Echt heel erg bedankt voor je advies!

Layla lust trouwens ook zalm (uit oven) restje van mij. Ik lees hier dat rauwe zalm beter is, maar volgens internet juist andersom? Ik wilde als ik zalm eet Layla ook wat extra geven.
#3465100
Ohhh, goed bezig :-* !

Zalm kun je gewoon rauw geven MITS het goed ingevroren is geweest (ik dacht 3 weken op -18 of één week op -21, zoiets, staat hier wel ergens op Internet).

Je kunt ook prima met pens de maaltijd aantrekkelijk maken ja. En als je haar daarmee 100 a 120 gram per dag mee kan laten eten (want daar gaat het toch tenslotte om) perfect.

Qua groenten is het handiger om gewoon eens 1 klein stukje courgette (eerst maar even koken) fijn te snijden en dat door haar voeding te doen. En dan eens een beetje witlof. En dan eens een beetje andijvie.
#3465104
Hi Lizzy,

Dankjewel! Dat kan ik inderdaad nog proberen met de courgette. Ik hoop dat ze nu even blijft eten met de pens, en als dat goed blijft gaan voeg ik iets toe!
Het zou misschien ook kunnen dat ik haar eerst teveel heb gegeven (200 per dag) maar denk toch dat de bravecto echt invloed heeft gehad, precies die dag is alles begonnen, inclusief dat trillende koppie.

Alle dierenartsen zeggen "kijk uit met vers vlees" waardoor ik ook huiverig ben om haar na te laten kijken. Het gekke is wel, toen ze twee weken slecht at is haar gewicht echt exact 6.3 gebleven.

Is het slecht als ze dagelijks pens krijgt? Het is echt nu maar 25 gram per dag. Uiteindelijk wil ik het wel weer weg doen, maar eerst een paar stabiele maaltijden erin!

Het kan dus geen kwaad om zalm door haar voer te doen die in de oven is geweest? Ik pluk voor haar de stukken ongekruid eruit, en ze krijgt ook maar een beetje. Ze vind het zo lekker dat ik dat misschien wil proberen als ik vis eet, ik vind rauw nu nog een beetje spannend!

Ik denk dat we zo wel weer even op weg kunnen :)
#3465105
Dagelijks 25gr pens kan geen kwaad hoor. Als ze dan wel nog minstens 100gr vlees bij eet. Dan is dat 20%. Meer moet het ook wel niet worden. Maar veel beter 125gr incl pens dan maar 80gr zonder. ;)
Wel even opletten, als je kvv geeft die al pens bevat, kan het misschien ook met minder?
Bij kieskeurige dieren doet afwisseling meestal ook wel goed. Ik zie het al aankomen dat als je echt alle dagen mooi dezelfde hoeveelheid pens bijvoegt, omdat dat goed gaat, het volgende week weer minder goed erin gaat. Beetje mee spelen geeft soms in het weektotaal betere resultaten dan strikt blijven uit angst dat ze een dag erg slecht eet. Het moet op lange termijn goed blijven. En dus moet het niet te saai of voorspelbaar worden. Ale, dat is natuurlijk hond tot hond verschillend, maar zou wel kunnen.

Zo'n stukje van je eigen zalm is niet ongezond en kan ook geen kwaad. Dus als ze dat lekker vind, waarom niet?
Maar voor mij zou ze dan eerst wel deftig van haar normale eten gegeten moeten hebben. En dat zou ik ook echt wel uitgelegd krijgen, met handen en voeten ( letterlijk) en heel veel geduld en volhouden. Ja, ik durf ze zo wel eens wat omkopen. ::)
#3465106
Hi Pearl!

Dankjewel! Zo fijn, dit forum!

Ik wil steeds iets minder pens doen en dan ineens weer wat meer, ik heb ook het vermoeden dat ze het anders ineens weer saai vind. Omdat ze toch wel slijmerige ontlasting heeft gehad en gisteren overgegeven hoop ik eerst dat dat weer goed word voordat ik iets anders kan geven. In de kvv zit geen pens gelukkig. Fijn om te weten, krijgt ze lekker zalm erdoor van de week!
#3465165
Help!

Layla eet inmiddels haar kip/rund op met een klein beetje pens, maar sinds ze 20/11 in de ochtend 2 keutels met veel slijm heeft gepoept, sindsdien heeft ze niet gepoept. Ze heeft gisteravond wel aandrang gehad, maar er kwam niets uit. (het was donker dus niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ze bleef aandrang houden en ging echt zitten op de grond)

Ik heb haar vanmorgen een beetje groentes proberen te geven maar dit laat ze liggen.

Ik maak me best wel zorgen!!!

Ze had vanmorgen geen aandrang om te poepen en ook gewoon gegeten.

Ik laat haar al extra water drinken, maar ze zou vandaag denk ik toch echt wel moeten gaan poepen, anders dierenarts? Hoelang kan ze zonder te poepen?
#3465167
LienLayla schreef: wo 22 nov 2023, 08:36 Help!

Layla eet inmiddels haar kip/rund op met een klein beetje pens, maar sinds ze 20/11 in de ochtend 2 keutels met veel slijm heeft gepoept, sindsdien heeft ze niet gepoept. Ze heeft gisteravond wel aandrang gehad, maar er kwam niets uit. (het was donker dus niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ze bleef aandrang houden en ging echt zitten op de grond)

Ik heb haar vanmorgen een beetje groentes proberen te geven maar dit laat ze liggen.

Ik maak me best wel zorgen!!!

Ze had vanmorgen geen aandrang om te poepen en ook gewoon gegeten.

Ik laat haar al extra water drinken, maar ze zou vandaag denk ik toch echt wel moeten gaan poepen, anders dierenarts? Hoelang kan ze zonder te poepen?
Als je niet zeker bent of ze gisterenavond gepoept heeft, kan ze natuurlijk een keutel zijn kwijt geraakt. Ik zou vandaag veeeeel wandelen. Lichaamsbeweging zet het spijsverteringssysteem in beweging. En dan gewoon even afwachten. Je kunt haar een beetje extra vergine olijfolie geven. Dat laxeert.

Ik zou haar monitoren. En haar buik voelen. Als die gewoon soepel is en zij voelt zich goed: zou ik het aankijken.
#3465168
Oh super, dankjewel voor je antwoord.

Ga haar wat extra laten bewegen vandaag. Heb hennepzaadolie voor de hond voor haar, gekocht toen ze jeukklachten had, heb een heel klein beetje gegeven vandaag.

Ik vind het zo zorgelijk omdat ze gisteravond zolang geprobeerd heeft te poepen, en terug thuis ging ze ook nog zitten, ongemakkelijk zitten wat ze na het persen ook deed.

Ik heb toch de dierenarts even gebeld en ik mag langskomen als ze vanavond niet heeft gepoept.
#3465176
Wat mij nog opvalt in je verhaal is dat ze kip en rund niet bepaald lekker vindt en ik ben benieuwd of ze nog jeukklachten heeft? Deze twee dingen samen zouden kunnen wijzen op een allergie voor één of beide diersoorten.

Verder vraag ik me af of het geven van pro- of prebiotica om haar darm microbioom te ondersteunen nog kan helpen?

@Lizzy: volgens mij ben jij hier meer in geschoold dan ik. Kun jij hier eventueel iets meer info over geven?
#3465179
Ze krijgt kvv van kivo kip/rund,

70 spier
20 orgaan
10 bot aan procenten

En dan krijgt ze nu elke dag 25 gram pens.

Ik ga haar zo een extra maaltijdje 25 gram pens, met een beetje groentes en hennepzaadolie geven. Kijken of ze dat eet. Rauwe zalm durf ik nog niet echt aan, ei ook niet eigenlijk... Omdat ze al zo loopt te rommelen met haar darmen... Straks weet ik echt niet meer waar ze niet lekker van is of last van heeft.

Eerder toen ze alleen op de kivo kip/rund stond en eend/rund deed ze wel harde ontlasting maar het ging wel.. En toen kwam de ellende met niet eten...

We zijn vanmiddag extra lang weggeweest, maar niks... Ook geen poging.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door