Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jurgen_W
#3462629
Hoi Iedereen,

Nieuw hier op Barfplaats, dus even een kleine introductie ;)

Wij hebben een 2 jaar jonge Boxer die luistert naar de naam Rudy. Hij is onze eerste hond en we hebben er direct onze handen mee vol :) Rudy zit vol energie, is altijd nieuwsgierig en klaar voor wat Boxer-zottigheden. Hij brengt iedereen aan het lachen.

Maar qua gezondheid zou het een tikkeltje beter kunnen. Zo kampte hij in het begin met een parasiet (ben even de juiste naam kwijt) die maar moeilijk verdween. Ook nadien was zijn ontlasting vaak een stinkend hoopje platte brei. Rudy weegt nu 32kg en staat vrij ‘scherp’ in vergelijking met andere Boxers.

Hierna volgden een paar oorontstekingen die bleven aanslepen en nooit helemaal verdwenen naar onze mening. Het laatste jaar is hij dan nog stevige jeuk beginnen krijgen rond zijn oren, mond en schouders waardoor hij vaak zit te krabben.

De dierenarts dacht aan een voedselallergie en zette Rudy op hypoallergeen brokkenvoer van Hills, aangevuld met 2 weken cortisone & anti-allergeen pilletjes (Apoquel). De jeuk verdween tijdens de eerste 2 weken cortisone maar kwam daarna, in mindere mate, wel terug.

Buiten het feit dat het bij de dierenarts allemaal wat vaag & algemeen aanvoelde, ging ik zelf op zoek en kwam zo uit bij BARF. Ik kocht direct het boek van Lizzy en ging overtuigd aan de slag. De brokkenvoeding die Rudy kreeg sloeg nergens op, onze hond had amper interesse in zijn brokken.

Rudy zit nu een kleine maand aan de verse BARF voeding en zijn voedermomenten zijn een echt feest geworden. Het doet ons plezier om te zien met hoeveel zin hij nu zijn kom uitlikt. Na een maandje proberen en experimenteren heb ik nog enkele (nou, eigenlijk héél veel :) vragen:

* Het krabben is nog niet verminderd. Is dit kwestie van geduld of kunnen we andere stappen ondernemen om de echte oorzaak te vinden.

* De ontlasting lijkt me vaak héél hard en vinden we er onverteerde botjes en andere dingen in terug. We geven nu kip- & eendennek die in kleine stukjes zijn geknipt met de snoeischaar.
- Zou het beter zijn om even terug te schakelen op gemixt botvlees?
- Zou extra probiotica zinvol zijn, een paar keer per week krijgt hij wat Kefir op zijn likmat

* De geur van de ongewassen pens is niet te harden en dat krijg ik niet meer verkocht hier thuis :) Zijn er alternatieven, bvb gedroogde stukjes pens als tussendoor? Momenteel krijgt hij dus enkel 20% organenmix (KBmix orgaan: 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier)


Alvast bedankt voor de extra info.
Door Lizzy
#3462634
Jurgen_W schreef: do 31 aug 2023, 10:07 Hoi Iedereen,

Nieuw hier op Barfplaats, dus even een kleine introductie ;)

Wij hebben een 2 jaar jonge Boxer die luistert naar de naam Rudy. Hij is onze eerste hond en we hebben er direct onze handen mee vol :) Rudy zit vol energie, is altijd nieuwsgierig en klaar voor wat Boxer-zottigheden. Hij brengt iedereen aan het lachen.

Maar qua gezondheid zou het een tikkeltje beter kunnen. Zo kampte hij in het begin met een parasiet (ben even de juiste naam kwijt) die maar moeilijk verdween. Ook nadien was zijn ontlasting vaak een stinkend hoopje platte brei. Rudy weegt nu 32kg en staat vrij ‘scherp’ in vergelijking met andere Boxers.

Hierna volgden een paar oorontstekingen die bleven aanslepen en nooit helemaal verdwenen naar onze mening. Het laatste jaar is hij dan nog stevige jeuk beginnen krijgen rond zijn oren, mond en schouders waardoor hij vaak zit te krabben.

De dierenarts dacht aan een voedselallergie en zette Rudy op hypoallergeen brokkenvoer van Hills, aangevuld met 2 weken cortisone & anti-allergeen pilletjes (Apoquel). De jeuk verdween tijdens de eerste 2 weken cortisone maar kwam daarna, in mindere mate, wel terug.

Buiten het feit dat het bij de dierenarts allemaal wat vaag & algemeen aanvoelde, ging ik zelf op zoek en kwam zo uit bij BARF. Ik kocht direct het boek van Lizzy en ging overtuigd aan de slag. De brokkenvoeding die Rudy kreeg sloeg nergens op, onze hond had amper interesse in zijn brokken.

Rudy zit nu een kleine maand aan de verse BARF voeding en zijn voedermomenten zijn een echt feest geworden. Het doet ons plezier om te zien met hoeveel zin hij nu zijn kom uitlikt. Na een maandje proberen en experimenteren heb ik nog enkele (nou, eigenlijk héél veel :) vragen:

* Het krabben is nog niet verminderd. Is dit kwestie van geduld of kunnen we andere stappen ondernemen om de echte oorzaak te vinden.

* De ontlasting lijkt me vaak héél hard en vinden we er onverteerde botjes en andere dingen in terug. We geven nu kip- & eendennek die in kleine stukjes zijn geknipt met de snoeischaar.
- Zou het beter zijn om even terug te schakelen op gemixt botvlees?
- Zou extra probiotica zinvol zijn, een paar keer per week krijgt hij wat Kefir op zijn likmat

* De geur van de ongewassen pens is niet te harden en dat krijg ik niet meer verkocht hier thuis :) Zijn er alternatieven, bvb gedroogde stukjes pens als tussendoor? Momenteel krijgt hij dus enkel 20% organenmix (KBmix orgaan: 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier)


Alvast bedankt voor de extra info.
Ohhhw, wat leuk om te lezen dat je met het lezen van mijn boek over bent gestapt naar BARF!

Heeft hij Giardia gehad, een darmparasiet? Als dat zo is: welkom bij de club... Helaas, mijn 'pup' heeft dan ook gehad, met nogal veel gevolgen. En het zou zo maar kunnen dat jouw hond met soort gelijke problematiek te maken heeft.

Die dierenarts van jou weet nogal van aanpakken zeg :-X . Echt, ik val bijna van mijn stoel, Apoquel tegelijkertijd met Cortico's en een hypoallergeen voer :-X
* Het krabben is nog niet verminderd. Is dit kwestie van geduld of kunnen we andere stappen ondernemen om de echte oorzaak te vinden.
De oorzaak van de jeuk is ook nog steeds niet gevonden. De reden waarom ik ook de aanpak van jouw dierenarts echt in twijfel trek. Maar ik denk dat dit niet persee een kwestie van geduld gaat zijn. Ik zou toch graag willen weten of jouw hond Giardia heeft gehad en ik wil ook graag weten welke medicatie ie daarvoor heeft gekregen van de dierenarts. Om beter te kunnen bepalen welke kant we op moeten gaan kijken (voordat ik te snel roep "darmen!").
* De ontlasting lijkt me vaak héél hard en vinden we er onverteerde botjes en andere dingen in terug. We geven nu kip- & eendennek die in kleine stukjes zijn geknipt met de snoeischaar.
- Zou het beter zijn om even terug te schakelen op gemixt botvlees?
- Zou extra probiotica zinvol zijn, een paar keer per week krijgt hij wat Kefir op zijn likmat
Als hij te harde ontlasting heeft, dan denk ik dat ie teveel vleesbot krijgt. In ieder geval op dit moment. Hoeveel % vleesbot geef je? Wat voor andere dingen zie je terug in de ontlasting? Eet hij gekke dingen?

Gemalen vleesbot kan altijd. Maar ik zou minder vleesbot gaan voeren. En verder zou dit ook te maken kunnen hebben met het feit dat zijn darmen gewoon niet goed werken. En ik zou zelf zeker geen probiotica geven op dit moment. Want hij zou zo maar een leaky gut kunnen hebben en dan is het zaak dat je eerst de darmwand repareert alvorens er probiotica in te stoppen (probiotica lekt anders ook naar de rest van zijn lichaam en dat kan de boel verergeren).

Maar goed, eerst hoor ik graag een paar dingen:

Wat voor parasiet had hij?
Was dat giardia?
Hoe is hij behandeld (welke medicatie?)
Zijn oorontstekingen, is daar een kweek van genomen?
Zaten er bacteriën in zijn oor?
Of zaten er teveel gisten in zijn oor?
Hoe zijn de ontstoken oren behandeld?
Zou je het zien zitten om naar een holistische dierenarts te gaan?
Zo ja, welke regio woon je? (dan kunnen we je iemand aanbevelen).
* De geur van de ongewassen pens is niet te harden en dat krijg ik niet meer verkocht hier thuis :) Zijn er alternatieven, bvb gedroogde stukjes pens als tussendoor? Momenteel krijgt hij dus enkel 20% organenmix (KBmix orgaan: 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier)
Een goed behandelde ongewassen pens ruikt niet naar bosviooltjes maar als de lucht echt niet te harden is: dan is deze niet goed behandeld door de verkoper. Ik zou dan een ander adres proberen. En nee, er zijn geen alternatieven. En juist met een hond die zo gevoelig is qua spijsvertering vind ik pens eigenlijk een must.

Geef je ook groenten?
Door Jurgen_W
#3462731
Hoi Lizzy,

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Ik heb ondertussen even het verslag bij de dierenarts opgevraagd en zal het je doorsturen via PM. Ik dacht even een samenvatting te geven, maar het is een hele boterham. héél in het kort:

#1 parasiet: Coccidiose
#2 Oren: malassezia, coccen & Giardia
#3 Hartruis

Naast vlees krijgt hij ook volgende groenten/fruit:
- Brocoli
- Wortels
- Bloemkool
- Courgette
- Zoete aardappel
- Appel
- Appelsien
- Banaan
- Blauwe bessen
- Nootjes & zaden

Daarnaast nog:
- Een rauw ei (de schaal al eventjes niet, door de moeilijke stoelgang)
- Sardientjes
- Kefir & zuivel
- gezouten spekjes (als beloning)

Wij wonen in Gent (België - Oost-Vlaanderen) en staan zeker open voor een holistische aanpak. Als tussenoplossing voor de pens heb ik "KB Lamspens gemalen" & "Mulder Runderpens " gekocht om eens te proberen.
Door Lizzy
#3462736
Jurgen_W schreef: za 02 sep 2023, 15:20 Hoi Lizzy,

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Ik heb ondertussen even het verslag bij de dierenarts opgevraagd en zal het je doorsturen via PM. Ik dacht even een samenvatting te geven, maar het is een hele boterham. héél in het kort:

#1 parasiet: Coccidiose
#2 Oren: malassezia, coccen & Giardia
#3 Hartruis
Ik denk dat de Giardia ook in de darmen heeft gezeten, niet in de oren. En dus had je hond coccidiose en giardia in de darmen, ik denk dat daar (gezien wat ik nu ook gezien heb van je dierenarts) een behoorlijke bak met gif in is gegaan. Ik hoop dat je me nog laat weten wat je hond heeft gekregen tegen deze darmparasieten en voor de gisten in de oren!
Naast vlees krijgt hij ook volgende groenten/fruit:
- Brocoli
- Wortels
- Bloemkool
- Courgette
- Zoete aardappel
- Appel
- Appelsien
- Banaan
- Blauwe bessen
- Nootjes & zaden
Ik zou zelf nu even geen fruit geven door de groentenmix, wat je weer mengt met vlees. Dus even geen appel en geen appelsien, geen banaan. Ook even tijdelijk geen blauwe bessen. Die mag je later wel weer geven maar dan wel los van het vlees. Fruit bevat erg veel suikers en dat moet je nu even niet geven, nu je hond met de oren tobt.

Verder raad ik je aan meer bladgroenten te gaan voeren. Denk dan aan andijvie, waterkers, paardenbloemblad (niet plukken op vervuilt terrein), postelein, raapstelen, spinazie, boerenkool. En verder kun je nog courgette geven. En witlof.
Daarnaast nog:
- Een rauw ei (de schaal al eventjes niet, door de moeilijke stoelgang)
- Sardientjes
- Kefir & zuivel
- gezouten spekjes (als beloning)

Wij wonen in Gent (België - Oost-Vlaanderen) en staan zeker open voor een holistische aanpak. Als tussenoplossing voor de pens heb ik "KB Lamspens gemalen" & "Mulder Runderpens " gekocht om eens te proberen.
Voor nu zou ik de kefir even schrappen. En de spekjes ook. En ik den dat je er goed aan hebt gedaan om de gemalen lamspens van Kiezenbrink en Mulder te kopen! Lekker blijven voeren!

Als ik beter zicht heb op wat je hond allemaal gekregen heeft aan medicatie, wil ik verder nog wel wat zeggen over suppletie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door