Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door frodo quin
#3461958
Dag allen

Ik vraag mij af hoe het zit met de voedingswaarde van eieren. Van de inhoud vind je wel wat, maar niet een heel ei met schaal.

Ik vraag mij namelijk af hoe compleet een heel ei voor een hond is. Of er dingen ontbreken of teveel in zitten om in theorie een volledige voeding voor een hond te kunnen zijn.

Kan iemand mij hier meer over vertellen of mij verder op weg helpen?
Door Lizzy
#3461962
frodo quin schreef: do 03 aug 2023, 13:32 Dag allen

Ik vraag mij af hoe het zit met de voedingswaarde van eieren. Van de inhoud vind je wel wat, maar niet een heel ei met schaal.

Ik vraag mij namelijk af hoe compleet een heel ei voor een hond is. Of er dingen ontbreken of teveel in zitten om in theorie een volledige voeding voor een hond te kunnen zijn.

Kan iemand mij hier meer over vertellen of mij verder op weg helpen?
Een heel ei is dus hartstikke mooi voer. Het bevat zeer goed opneembare eiwitten, het is rijk aan vitamines en mineralen, vetzuren enzo.

Maar het is niet een complete hap waar je teveel van moet voeren. Het is leuk als onderdeel van een menu. Ei bevat ook wel wat ze noemen enzym remmers. Ze binden zich dus aan enzymen en stoppen de activiteiten van de enzymen. En da's geen voordeel. Een paar eieren per week is dus leuk maar meer dan dat: is niet leuk.

Eierschalen bevatten calcium, wat er in het ei zit bevat fosfor dus da's ook mooi geregeld. Het membraam van het ei bevat nog meer gezonde stoffen zoals collageen. Dus dat is ook top.

We weten ook nog steeds niet 100% zeker of alle biotine in de eierdooier nu voldoende is om een tekort aan biotine te voorkomen. In eiwit zit namelijk een stofje (adivine) dat zich bindt aan biotine. En daardoor kan de biotine niet worden opgenomen. Ook om die reden zeg ik "niet meer dan een paar eieren per week". Wil je perse iedere dag een ei voeren, dan zou ik zelf of een extra een paar eierdooiers in de week erbij geven of het eiwit even bakken/koken en de dooier rauw. Maar geef je zeg 2 a 3 eieren per week: kan dat gewoon rauw met schil.
Door frodo quin
#3461968
Ik had gelezen schil sowieso rauw, dooier liefst rauw en eiwit liefst gekookt. Zoals jij ook al zegt dus.

Het gaat dan inderdaad over iets in de orde van dagelijks een ei voor een hond die (hopelijk) niet veel boven de 30 kilo zal worden. Een stuk meer dus als wat als extra in een barfmenu zit.

Heeft het al dan niet verhitten effect op enzym remmers?

Ik kijk eens naar de artikelen. Mij goed genoeg concentreren voor hele lappen tekst is momenteel problematisch, maar Engels op zich is geen probleem.
Door Lizzy
#3461979
frodo quin schreef: do 03 aug 2023, 14:19 Ik had gelezen schil sowieso rauw, dooier liefst rauw en eiwit liefst gekookt. Zoals jij ook al zegt dus.

Het gaat dan inderdaad over iets in de orde van dagelijks een ei voor een hond die (hopelijk) niet veel boven de 30 kilo zal worden. Een stuk meer dus als wat als extra in een barfmenu zit.

Heeft het al dan niet verhitten effect op enzym remmers?

Ik kijk eens naar de artikelen. Mij goed genoeg concentreren voor hele lappen tekst is momenteel problematisch, maar Engels op zich is geen probleem.
Maar even een vraag, waarom zou je dagelijks een ei willen geven...?

Ja, verhitten heeft effect op de enzym remmers. Maar, dan moet je het hele ei verhitten. Maar ja, we voeren rauw, met goede redenen.
Door frodo quin
#3461986
Omdat ik wat opties van manieren van voeren aan het bekijken ben voor Emma. Wolf blijft Barf met jammer genoeg KVV erbij krijgen, want voor hem vind ik dat de enige gezonde keuze.

1 van de opties is vegan aangevuld met eieren. Of die eieren in die mate een goede aanvulling zijn vind ik lastig te beoordelen omdat ik niet de juiste info vind over hoe compleet een ei is en hoe het compleet te maken. De eieren zijn enkel een optie als ik kippen zou adopteren, wat ik dus overweeg.

En dan komt natuurlijk de volgende vraag ;) waarom vegan. Omdat ik er na inlezen en ervaringen van anderen vindt dat het voldoende aangetoond is dat het gezond kan, ook zonder eieren, maar denk dat het beter is om die toe te voegen.

Bij een dier dat het goed kan doen op een voeding die een stuk beter is voor milieu en dierenleed ( met die prijzen denk ik niet dat we nog integraal over reststromen spreken) kies ik liever voor een meer ethisch alternatief.

Maar aangezien home cooked en brok Ed niet is waar dit forum over gaat heb ik mij beperkt tot de vraag ivm eieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461987
Wat ga je dan in de winter en rui doen, als je kippen niet leggen? Of als ze op 4 jarige leeftijd (gemiddeld bij hybride legkippen) compleet stoppen met leggen?
Ik vermoed toch dat je over afgedankte legkippen spreekt die zo'n anderhalf jaar oud zijn? Ik begrijp dat, die adoptie, maar persoonlijk heb ik iets tegen de praktijk van het fokken van hybride kippen op zich. Omdat ze gefokt worden om ze zo goed mogelijk te kunnen uitbuiten (en de mannetjes op dag 1 te kunnen doden). Ze moeten zoveel mogelijk eieren geven met zo weinig mogelijk voer en dan dragen ze daar de lichamelijke gevolgen van. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening, andere mensen vinden dat vast ook van mijn kippen met pootbevedering.
Nu, Anne heeft ervaring met adoptie van legkippen.
Ik hoop gewoon dat je kippen wil houden omdat je dat leuk vindt, en niet enkel voor de eieren. Anders lijkt me dat niet zo'n goed idee. Dan gaat het je waarschijnlijk niet schenken wat je verwacht en dat zou jammer zijn.


Verder begrijp ik dat je't lastig vind, en dat het idd niet allemaal meer afval is. Maar kan je geen combi doen? Meer groenten ed naast een deel vlees? Het zou me toch straf lijken dat een vegetarisch menu op lange termijn echt gezond voor een hond kan zijn.
Door frodo quin
#3461992
Als ze minder leggen krijgt ze minder eieren natuurlijk. Leggen ze meer dan meer. Ik weet dat je kippen best ook met regelmaat een ei terug voert, maar van wat over is kan vooral zij en in mindere mate ook wolf wel eten. Stel dat ze er om de dag leggen ofzo dan kunnen er een paar de vriezer in en leggen ze niet meer, dan is dat leuk voor hen en jammer voor Emma.

Nu dat is als er kippen komen he. Ik ben er namelijk bang van. Mijn vogelangst komt van als kind herhaaldelijk door een gaan aangevallen geweest te zijn. Hanen zie ik dus zeker niet zitten, maar ook bij kippen ga ik moeten oefenen om er mij over te zetten. Ik vind ze wel sympathiek en ze lopen grappig, maar toch bang van.

Adoptie omdat er kippen zijn die een goede thuis nodig hebben die ik dan zou kunnen helpen. Win voor hen en win voor mijn andere dieren. Om mezelf twijfel ik dus wel. De eieren zijn dus iets wat ik overweeg en waarom ik alle info echt wel wil hebben.

Meer groenten lost niet zoveel op want de calorieën en voedingsstoffen moeten ergens vandaan komen. Het kan wel zijn dat ze er bv af en toe een karkasje bij krijgt, iets waarvan ik weet dat het een reststroom is.

Het kind eet trouwens verschrikkelijk veel, maar ze heeft het wel nodig om niet te dun te zijn.

Ik snap je aarzeling hoor. Ik heb die ook en dat is ook de reden waarom ik er al even over opzoek en ze tot nu toe vooral zaken kreeg waar ik wel in thuis ben of voldoende in thuis ben om er zeker van te zijn dat ik er binnen enkele jaren geen spijt van heb.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461993
Ah op die manier.
Dan heb je misschien liever kippen die niet heel tam zijn? Hybriden zijn vaak wel zelfzekere, soms zelfs brutale, kippen. Veel mensen vinden dat net leuk en schattig.
Bange kippen zijn niet zo moeilijk te vinden. Maar hennen in een asiel zijn wel een stuk zeldzamer dan hanen natuurlijk. En dan vaak gedumpt omdat ze niet meer leggen of ze zijn ouder en leggen nog nauwelijks. Dan helpt het je ook niet erg vooruit.
Heb je al kippen op het oog?

Als je wil mag je hier altijd eens komen kijken hoe je op kippen reageert he. Ik heb er die wel op me afkomen maar ook die afstand bewaren en bij vreemden zijn ze minder opdringerig tot bang... Soms maken de bangere wel net meer lawaai. Of proberen zelfs op te vliegen als ze erg schrikken. Ik weet niet of dat iets voor je doet als je weet dat het bij hen uit onzekerheid is. Het zijn wel super rustig rassen.
Misschien zijn kleine kipjes beter voor je. Je hebt van die leuke gezellige kleintjes, de grootte van een duif. Echt heel tof ze. Wel kleine eitjes en geen bijster goede leggers, dus moet je meer van houden.
Door frodo quin
#3462001
Ik denk net dat ik tamme kippen minder eng vind. Zeker dat opvliegen ben ik heel bang van.

Van onze kippen die we al hadden ben ik nooit bang geworden. De kip die erbij kwam omdat de laatste alleen was komen te zitten was ik in het begin wel op mijn ongemak mee, maar nooit echt bang en dat beterde veel nadat ik ze leerde kennen. Gelukkig want die bleef niet in het deel van de kippen en kwam vaak in huis bij de hond zitten.

Kippen bij andere mensen wel heel bang van na die haan. En eigenlijk alles wat vliegt.

Het idee is om er drie te nemen (las dat twee eigenlijk te weinig is voor hen om zich goed te voelen) en de ren en hok te voorzien op 5, zodat ik er na een aantal jaar als ze niet of nauwelijks meer leggen 2 bij kan zetten.

Maarja eerst dus eens kijken of dagelijks een ei een gezonde toevoeging is en of en hoe ik het compleet moet maken.

In de links van Lizzy vind ik het ook niet helemaal eenduidig. Volgens de ene link zou ze wel als extra dagelijks een ei mogen.

Heb jij trouwens bunzings of andere marterachtigen in de buurt? Ik kom die met regelmaat vlak aan mijn huis tegen, dus daar moeten ze wel tegen beschermd zijn. Draad ingraven gaat een lastige zijn omwille van grote boomwortels, maar bij de buren blijken enkel roofvogels een probleem. Vossen zijn er ook in de omgeving, maar die komen denk ik niet tot hier. Toch nog geen slachtoffers geweest bij buren.

Er lopen hier in de buurt wel wat kippen vrij rond die toch blijken te overleven, maar daar gok ik liever niet op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462008
Ja, de tamme komen naar je toe he. Voor de deur staan als je met eten komt zodat je moet kijken waar je je voeten zet. :biggrin2: Maar als je dat niet erg vind...

Je kan er ook 2 nemen hoor. Dat geeft vaak zelfs beter dan 3 want bij 3 kan er eentje uitgesloten worden. Hoeft niet, maar kan. Alleszinds, 2 dames zijn gewoon altijd samen. Das ook prima.

Qua ren, dat is dan een kostelijke affaire idd. Marters gaan door hele kleine gaatjes en klimmen. Gewoon betafence houdt ze niet tegen. Maar kippengaas ook niet want daar knagen ze door. Het moet echt wel steviger. En voor roofvogels best langs boven ook dicht. Als je dan toch bezig bent maak je best gewoon een dichte kooi van stevig gaas waar ook ratten niet door gaan. Dan heb je meteen wel alles gecoverd.
Wel zien dat ze een beetje kunnen scharrelen. En je moet toch iets van ruimte voorzien.. 10m2 vind ik altijd een minimum, liever meer. Zeker als je weet dat ze in de legindustrie tegenwoordig 4m2 per kip zouden krijgen. En een struikje erin vind ik toch ook het minimum. Kaal is ook maar niets.

Ik heb mijn ren niet beveiligd op marters. Zowel de kippen als konijnen niet. Dat houdt idd een klein risico in...
Vossen houdt ik normaal wel buiten (via schrikdraad), de rest niet. Dan zouden ze ook veel moeten opgeven qua comfort inzake ruimte en bomen ed.
Gebruikersavatar
Door pike
#3462014
Ik heb geen kippen en weet dus niets van kippen houden, maar als het om (steen)marters gaat kan je dan niet volstaan met ze 's nachts in een afgesloten hok te doen? Dan hoef je maar een klein iets marterproof te maken. Het zijn nachtactieve dieren, overdag komen die niet.
Door frodo quin
#3462067
Nachthok helpt idd veel heb ik gelezen, maar marterachtigen en vossen zijn soms ook overdag op jacht. Roofvogels natuurlijk ook. Deze ochtend nog tegen gekomen een paar honderd meter van mijn huis.
Je hebt wel van die automatische deuren maar die letten niet op of de kippen in het hok zitten en het zou vaak voorkomen dat ik niet thuis ben met schemer in de ochtend of avond. Zeker in de winter.
Het lijkt mij met de roofdieren populatie hier wel nodig om een goed afgesloten ren te hebben.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462070
Kippen zitten eens ze het gewend zijn wel vanzelf voor de schemer op stok. Maar idd, zeker als de nachten kort zijn en een vos met jongen zit, durft hij ook al eens overdag langskomen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door