Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Delphine
#3461191
hallo,
wij willen voor onze dd zelf het vlees malen. De leverancier waar we het vlees kopen doet dit namelijk niet meer.
Het betreft vooral voor kippenkarkassen en runderlever.
Nu hebben wij de vleesmolens van maxima gevonden. Welke nemen we best voor het malen (we spreken over een 40-tal kg per anderhalve maand).
Ook hadden we graag geweten welke schijf we best gebruiken, bij de acc van maxima zijn de grootste 10mm, lukt dit voor de karkassen?
Wachtend op jullie tips en advies. Dank je wel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461196
Best neem je toch een grotere schijf. Omdat dat veeel vlotter gaat, omdat zo klein niet nodig is, omdat de molen dan harder bot kan malen en minder snel of niet vastloopt.

Ik heb eentje van 16mm. Maar 18 of 14 kan ook hoor.


Maar is er een specifieke reden waarom je het wil malen? Kan je hond het niet gewoon zelf kauwen?
Je geeft toch wel meer dan enkel kipkarkas en runderlever? Want dat is natuurlijk niet uitgebalanceerd..
Heb je de beginnersinfo al eens doorgenomen?
Door Delphine
#3461210
Uiteraard geven we meer kan kip en runderlever. Kalkoen, vis,...
De lever is in stukken van 1kg dus moet ik hem malen. De karkassen ook, anders eet ie ze niet.
Het probleem is dat de grootste schijf bij maxima 10mm is, lukt deze ook? Of heb je een tip waar we deze kunnen vinden?
Door Delphine
#3461213
pearlsofpassion schreef: za 01 jul 2023, 17:47 Best neem je toch een grotere schijf. Omdat dat veeel vlotter gaat, omdat zo klein niet nodig is, omdat de molen dan harder bot kan malen en minder snel of niet vastloopt.

Ik heb eentje van 16mm. Maar 18 of 14 kan ook hoor.


Maar is er een specifieke reden waarom je het wil malen? Kan je hond het niet gewoon zelf kauwen?
Je geeft toch wel meer dan enkel kipkarkas en runderlever? Want dat is natuurlijk niet uitgebalanceerd..
Heb je de beginnersinfo al eens doorgenomen?
Uiteraard geven we meer kan kip en runderlever. Kalkoen, vis,...
De lever is in stukken van 1kg dus moet ik hem malen. De karkassen ook, anders eet ie ze niet.
Het probleem is dat de grootste schijf bij maxima 10mm is, lukt deze ook? Of heb je een tip waar we deze kunnen vinden?
Door Cindy de Wolf
#3461216
Met de kleinste/goedkoopste maxima met de 10mm schijf kan je prima bot van; kip, eend, kwartel, konijn, parelhoen, haas malen. Uiteraard is het dan wel fijn. Ook kan je bij vuur en rook of via ebay zoekterm lochscheibe fleischwolf grotere maalschijven kopen. Ook heeft Dogmeat kan en klare botmixen van kip, kalkoen en eend. Zoekterm botmix.
Door Delphine
#3461218
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jul 2023, 10:05 Met de kleinste/goedkoopste maxima met de 10mm schijf kan je prima bot van; kip, eend, kwartel, konijn, parelhoen, haas malen. Uiteraard is het dan wel fijn. Ook kan je bij vuur en rook of via ebay zoekterm lochscheibe fleischwolf grotere maalschijven kopen. Ook heeft Dogmeat kan en klare botmixen van kip, kalkoen en eend. Zoekterm botmix.
super dank je wel voor de tips
Door Cindy de Wolf
#3461220
Je kan gewoon het standaard meegeleverde mes gebruiken en dan een schijf van je gekozen keuze. Let wel op je moet een schijf hebben van het enterprise systeem en dan 10/12 en dan het aantal mm wat je wilt.

Maar waarom probeer je niet eerst hoe het bevalt met de meegeleverde 10mm? Ik heb zelf ook grotere schijven gekocht maar ik maal nu toch veelvuldig op de 10mm. Ik weet niet hoeveel je wilt gaan malen maar anders is een accu snoeischaar een goede investering. Overigens is de vulopening van de maxima redelijk groot dus koop je slim in dan hoef je niet zoveel kleiner te maken. Zelfs parelhoenkk MITS ontdooit waardoor je het dubbel kan vouwen past er dan doorheen. Kalkoennekken maalt hij ook maar door de lengte en dikte van de nekken kan die dat minder goed in zijn geheel aan, die knip ik dan in kleinere stukkenen gooi ze er dan doorheen.
Door Delphine
#3461221
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jul 2023, 14:29 Je kan gewoon het standaard meegeleverde mes gebruiken en dan een schijf van je gekozen keuze. Let wel op je moet een schijf hebben van het enterprise systeem en dan 10/12 en dan het aantal mm wat je wilt.

Maar waarom probeer je niet eerst hoe het bevalt met de meegeleverde 10mm? Ik heb zelf ook grotere schijven gekocht maar ik maal nu toch veelvuldig op de 10mm. Ik weet niet hoeveel je wilt gaan malen maar anders is een accu snoeischaar een goede investering. Overigens is de vulopening van de maxima redelijk groot dus koop je slim in dan hoef je niet zoveel kleiner te maken. Zelfs parelhoenkk MITS ontdooit waardoor je het dubbel kan vouwen past er dan doorheen. Kalkoennekken maalt hij ook maar door de lengte en dikte van de nekken kan die dat minder goed in zijn geheel aan, die knip ik dan in kleinere stukkenen gooi ze er dan doorheen.
de grootste schijf is 8mm.. En grootste dat je kan bestellen bij maxima is 10mm bij vuur en rook heb je wel groter. Heb inderdaad gekeken voor de enterprise 10/12 16mm
Maar door de 10mm zou het ook moeten kunnen volgens jou?
Sorry voor al de vragen hoor, maar we weten er nog niet veel van... Is de 1ste maal dat ik het zelf zou doen...
Door Cindy de Wolf
#3461222
Ik heb oa de kleine maxima staan met de 10mm schijf en dat gaat bij mij prima met de genoemde botsoorten. Maar wil je grof malen dan zal je een grotere schijf erbij moeten kopen.
Door Delphine
#3461223
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jul 2023, 15:46 Ik heb oa de kleine maxima staan met de 10mm schijf en dat gaat bij mij prima met de genoemde botsoorten. Maar wil je grof malen dan zal je een grotere schijf erbij moeten kopen.
ok dank je wel.
welke grote van schijf neem ik best voor het malen van runderlever?
Door Cindy de Wolf
#3461228
Dat is maar net wat je intentie is. Wil je het dusdanig fijn hebben omdat je hond lever slecht eet? dus mengen met iets? Dan zou ik op 8mm malen. Wil je grov stukken dan kan je het zo groot maken als je wilt. Je kan ook een orgaanmix maken dus domweg 1kg hart, lever, nier, maagjes malen en dat mengen.
Door Delphine
#3461229
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jul 2023, 18:50 Dat is maar net wat je intentie is. Wil je het dusdanig fijn hebben omdat je hond lever slecht eet? dus mengen met iets? Dan zou ik op 8mm malen. Wil je grov stukken dan kan je het zo groot maken als je wilt. Je kan ook een orgaanmix maken dus domweg 1kg hart, lever, nier, maagjes malen en dat mengen.
dank je wel hoor
nu stop ik met zagen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door