Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#3461081
Ik wil voor Woody voor in de vakantie zijn voer malen zodat het minder ruimte in beslag neemt. Welke vleesmolen (elektrische) is geschikt om ook beginnersbot (eenden vleugels) te malen?
Ik heb nu 1 van de Lidl maar die kan dat zeker niet aan.

Ps. Kvv kopen gaat hem niet worden want Woody is extreem kieskeurig en eet geen kvv. Hij hongert zich liever dood. Zelf gemalen (als het goede kwaliteit is en de smaken die hij altijd eet zijn) gaat wel, al weet ik het met vleesbot niet zeker want die heb ik niet eerder kunnen malen.
Door Lizzy
#3461090
Poeh. Ik heb echt een half professionele maar die is een beetje over the top. Volgens mij heeft Cindy er wel verstand van, ik geef haar even een gil dat jij deze vraag hebt!
Door Cindy de Wolf
#3461092
Alles valt en staat met hoeveel geld je wilt uitgeven. Zelf ben ik erg tevreden over deze https://maxima.com/nl/voedselbereiding/vleesmolen/ en dan de kleinste. Deze heeft een vrij grote vulopening en maalt stil en snel. Ik maal er haaskarkas, eend, kip, konijn, kwartel, parelhoen mee. En natuurlijk vis, spier/orgaanvlees. Maar voor alleen de vakantie kan ik me levendig voorstellen dat dit te duur is.
Ook heb ik er van Royal catering maar die bijna het 3 dubbele is prijs en een stuk groter.
Alle molens onder de 100 euro kunnen het vaak wel maar doen er lang over en sommige onderdelen zijn vaak van plastic. De Maxima gaat ook in een olie bad dus oververit zal die niet snel raken. Bijna alle molens kunnen wel kip, eend, kwartel aan. Wil je meer dan zal je toch naar een duurdere moeten kijken.
Door Too
#3461112
Ik heb een Kenwood pro 2000 ooit overgenomen van een bp-er.
Deze kan al het normale barfwerk prima aan, ik maak geen ribben oid maar kip, eend gans, parelhoen gaat zonder problemen.

Ik vergeet steeds weer een wat grovere schijf te kopen maar inmiddels zijn de belegen dames wel wat mutserig met 'grote' harde stukjes

Je bent overigens wel even bezig om karkassen ed enigszins op vulopening formaat te knippen, hakken, zagen

Is er geen bp lid in je buurt/regio waar je m zou kunnen lenen voor je vakantievoer?
De mijne staat in Arnhem die mag je sowieso lenen.al heb ik zoals gezegd geen grove maalschijf en produceer dus een vrij fijne prak
Door rosmin
#3461113
Het voer voor mijn oudje maal ik ook met Kenwood Pro 2000,
Eendnekken, konijnkarkas , kipkarkas, kwartel, prelhoen, vleugeltjes gaat prima; zwaarder botwerk zoals haas verteert ze niet meer, weet dus niet hoe de Kenwood zicht hiermee redt.
Pop maalt volgens mij ook met kenwood, misschien dat zij nog aanvullingen heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461114
Ja idd.
Maar ik weet niet wat meer te zeggen.
Doet het hier prima.
Wel met grove schijf om te beginnen. Bot maal ik dan een 2e keer als dat nodig is met een kleinere schijf. Als dat niet hoeft ben je snel klaar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461121
Ik heb er 2.
Eentje van Cindy indertijd. Dat is eentje met de vorm van een wiel. Dus 8 driehoekige gaten.
En dan eentje van 16mm denk ik. Kan ook 18mm zijn. Dat maakt niet zoveel uit. Dat zijn 7 grote ronde gaten.

Edit, foto'tje gevonden.
De 3 met kleinere gaten zitten standaard bij de molen.
IMG_20220224_170706.jpg
IMG_20220224_170706.jpg (880.56 KiB) 11813 keer bekeken
Door suzanne 1
#3461262
Bedankt voor alle tips. Ik ga er eens induiken. We hebben nu ook een groter vriezertje gekocht :D voor op vakantie (voor barf en spul voor onszelf) dus misschien past het zonder malen ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door