Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3452617
Uch, het ging allemaal zo goed het enige dat hij niet leek lekker te vinden was rundvlees, dus liet ik dat vallen en deed ik een groooote bestelling van alles dat hij zo graag at....

Nu eet hij plots konijn delen ook niet meer graag, eerst at hij het zo, dan at hij het enkel als ik het volledig plat klopte, dan enkel volledig plat EN gebakken, en dan nog maar de helft van de tijd.

Heb 10 kg konijn gekocht, dit gewoon niet meer geven gaan we dus ook niet doen. Heb nu ten einde raad zijn hele maaltijd in de blender gekapt, het volledig geblend (dan wou hij het nog niet maar leek al meer geïnteresseerd), dan hamburgertjes lichtjes van gebakken en daar was hij heel blij mee...

Heb me dan wel te laat afgevraagd of botten blenden geen kwaad kunnen qua splintering? Heb momenteel geen budget voor een vleesmolen...

Het gewoon weghalen vind ik zonde want dan moet ik het weggooien (geldverlies!) en een hongerige jankerige hond die we eindelijk met veel moeite op een goed gewicht hebben gekregen.

Rood vlees lijkt hij plots ook niet graag meer te eten, heb paard en zebra, hij at het eerst heel graag en nu trekt hij zijn neus er voor op 😩 raar wel, als het eigenlijk nog wat bevroren is eet hij het wel heel graag maar ja weet niet of dat wel zo goed is voor zijn vertering.

Kippen nekken, ruggen en kwartels eet hij nog graag maar al de rest wordt moeilijker en moeilijker

Tips?
#3452623
Ik ken jouw hond natuurlijk niet! Maar dit zou voor mij zo maar in de categorie "ben jij helemaal een over het paard getild verwend hondje zeg, bekijk het even" en zou ik zo maar de snoeiharde behandeling kunnen hanteren. Namelijk : bak neer zetten, drie tellen de kans geven te gaan eten. Niet eten? Bak weg halen. En pas de volgende maaltijd weer hetzelfde aan bieden. Niet eten? Weg halen. Morgen, ben je weer aan de beurt.

Maar goed, ik ben niet bekend met hoe jouw hond in elkaar steekt en of ie het gestel heeft om even de snoeiharde tactiek toe te passen. Maar echt, we zien dit dus wel vaker, de "bleh, hoef ik niet" houding. Onder het mom van "ik kan het allicht proberen".
#3452626
Hij is jou goed aan het trainen, lijkt mij ook..
Tenzij hij veel misselijk lijkt (smakken, onrust, overgeven), kan hij iets wat hij eerst lekker vond nu ook gewoon eten.

Mengen heb ik nog wel eens gedaan, maar bakken nooit hoor. Dat leren ze snel en dan ben je vertrokken.

Bang zijn voor kieskeurigheid zorgt in de regel alleen voor nog meer kieskeurigheid. Ze voelen aan dat ze dan iets lekkerder krijgen.
Ik weet het, bij hondjes die dan ook echt te mager worden, is dat heel eng. Maar in de regel gaan ze echt beter eten als je daar allemaal niet in meegaat.

Ik zeg het, iets minder lekker mengen met iets dat lekkerder is doe ik wel. Om te wennen aan de smaak of omdat 1 van de katten het niet erg lekker vind maar de rest wel. Echt schrappen doe ik enkel bij echt pertinent en altijd weigeren. Anders had Luis ook al jaren geleden enkel nog kip en konijn gewild.
#3452628
Wel zelf ben ik normaal ook eerder fan van de ‘kordate’ aanpak hoor, het probleem nu is echter dat hij, als ik het hem gewoon zo voorschotel (dus konijn + spiervlees + orgaan vlees + groentjes) hij de stukjes konijn uit zijn bak haalt, ze aflekt!, en dan de rest op eet zodat de ergste honger weg is maar hij dat konijn toch niet moet opeten...

Hij eet nu 2 maal per dag, dus legde ik eerst de overschot van ‘s ochtends bij zijn avondeten bij, maar dan deed hij juist hetzelfde, en de dag erna is het dan een andere portie, met iets dat hij wel eet maar dat konijn kan ik dan wel weggooien (vries 1 dagportie per zak in en moet die telkens de dag ervoor al uithalen om te ontdooien)

Ben het konijn eerst beginnen plat kloppen omdat ik merkte dat het iets moeilijker leek te zijn voor hem om Er een goeie grip op te krijgen om te kauwen. Het zijn kleinere delen konijn dan die die ik ervoor besteld had en bij de grotere stukken leek het voor hem gemakkelijker. Toen begon hij echter moeilijker en moeilijker te eten, bleek dus niet het enige probleem te zijn, en begon hij ook voor andere dingen moeilijk te doen.

Mijn grootste probleem nu is dat, tenzij ik hem enkel em alleen gedurende een paar dagen uitsluitend konijn delen voorschotel, ik hem niet ga kunnen verplichten om het te eten, gezien hij er anders gewoon rond eet en de hele dag zaagt (waar we natuurlijk niet op ingaan)

Gaan denk ik zoiezo, ook al is het dan zo’n verspilling, beginnen weg te gooien wat hij over laat, maar dan gaan we snel terug zijn ribben kunnen tellen vrees ik :'( en hij zag er juist zo goed uit...

Maar ik vrees wel dat hij anders, zoals jullie zeggen, gaat leren dat gebakken toch lekkerder is en dit bij alles gaat beginnen vragen.

Maar bon ga bij mijn volgende bestelling toch een alternatief zoeken en geen konijn meer bestellen ;D
#3452631
FreyaS schreef: zo 13 nov 2022, 16:40 Wel zelf ben ik normaal ook eerder fan van de ‘kordate’ aanpak hoor, het probleem nu is echter dat hij, als ik het hem gewoon zo voorschotel (dus konijn + spiervlees + orgaan vlees + groentjes) hij de stukjes konijn uit zijn bak haalt, ze aflekt!, en dan de rest op eet zodat de ergste honger weg is maar hij dat konijn toch niet moet opeten...

Hij eet nu 2 maal per dag, dus legde ik eerst de overschot van ‘s ochtends bij zijn avondeten bij, maar dan deed hij juist hetzelfde, en de dag erna is het dan een andere portie, met iets dat hij wel eet maar dat konijn kan ik dan wel weggooien (vries 1 dagportie per zak in en moet die telkens de dag ervoor al uithalen om te ontdooien)

Ben het konijn eerst beginnen plat kloppen omdat ik merkte dat het iets moeilijker leek te zijn voor hem om Er een goeie grip op te krijgen om te kauwen. Het zijn kleinere delen konijn dan die die ik ervoor besteld had en bij de grotere stukken leek het voor hem gemakkelijker. Toen begon hij echter moeilijker en moeilijker te eten, bleek dus niet het enige probleem te zijn, en begon hij ook voor andere dingen moeilijk te doen.

Mijn grootste probleem nu is dat, tenzij ik hem enkel em alleen gedurende een paar dagen uitsluitend konijn delen voorschotel, ik hem niet ga kunnen verplichten om het te eten, gezien hij er anders gewoon rond eet en de hele dag zaagt (waar we natuurlijk niet op ingaan)

Gaan denk ik zoiezo, ook al is het dan zo’n verspilling, beginnen weg te gooien wat hij over laat, maar dan gaan we snel terug zijn ribben kunnen tellen vrees ik :'( en hij zag er juist zo goed uit...

Maar ik vrees wel dat hij anders, zoals jullie zeggen, gaat leren dat gebakken toch lekkerder is en dit bij alles gaat beginnen vragen.

Maar bon ga bij mijn volgende bestelling toch een alternatief zoeken en geen konijn meer bestellen ;D
Hoe oud is hij?

En is ie helemaal gezond? Gebit in orde? Bek geïnspecteerd en in orde?
#3452633
Was het mijn hond dan had hij grote pech , dan kreeg hij morgenochtend alles wat hij vandaag liet staan.
Niks nieuws, niks anders erbij
Van een (paar) keer halve porties gaan ze echt niet dood
En ik zou misschien de porties ook wat gaan verkleinen zodat hij genoeg trek heeft , totdat hij het snapt en zonder gemiemel zijn bak leeg eet.

Misschien eet hij wel beter bij 1 grote maaltijd per dag, je maakt 1 van de maaltijden fors kleiner en daarna vervalt die.
En dan voer je die ene maaltijd na de activiteiten/grote wandeling dan kan hij daarna rustig uitbuiken
#3452634
Too schreef: zo 13 nov 2022, 17:08 Was het mijn hond dan had hij grote pech , dan kreeg hij morgenochtend alles wat hij vandaag liet staan.
Niks nieuws, niks anders erbij
Van een (paar) keer halve porties gaan ze echt niet dood
En ik zou misschien de porties ook wat gaan verkleinen zodat hij genoeg trek heeft , totdat hij het snapt en zonder gemiemel zijn bak leeg eet.

Misschien eet hij wel beter bij 1 grote maaltijd per dag, je maakt 1 van de maaltijden fors kleiner en daarna vervalt die.
En dan voer je die ene maaltijd na de activiteiten/grote wandeling dan kan hij daarna rustig uitbuiken
Zou mijn hond de 1 jaar gepasseerd zijn (volwassen zijn) en niks mankeren: dan dit. En sowieso naar 1 maaltijd per dag. Per direct.
#3452635
Als ze hier iets laten liggen moet dat de volgende maaltijd eerst op. Pas als de bak leeg is, krijgen ze wat er normaal die maaltijd geserveerd werd. Dat is dan meteen ook een beloning voor het toch opeten van wat ze lieten liggen.
Als het een tijd erg vaak is, en er achterstand komt, haal ik eens wat minder uit of geef ik het aan de andere katten.

Bij mijn kieskeurige kat at ze trouwens ook meer als ik iets minder gaf dan ze eigenlijk idealiter zou eten.
Als ik me liet verleiden om wat meer te geven in de hoop er wat extra aan te krijgen, ging ze na een paar weken weer kieskeurig doen en at ze daardoor eigenlijk minder.
#3452637
Vanuit je eerste topic kan ik opmaken dat je hond nu ongeveer 10 maanden oud is.. nadert een beetje de puberperiode zegmaar. :P
Mijn hond was een dra-ma met eten, en barf al helemaal. En ja, geef ze dan maar eens een poos niks.. zegt men dan.. maar dat is na een paar dagen echt niet lollig meer hoor.
Het deed overigens ook niks. Ik ben uiteindelijk gestopt met barf en overgegaan op kvv, ook om praktische redenen maar ook om wat jij zegt: dat weggooien van duur mooi vlees wil je niet. Dat is zo zonde.

Wat de anderen zeggen zou ik ook meteen doen; eenmaal per dag voeren.
Heb je al eens geprobeerd het voer vast te houden voor hem? Xavi at het dan soms wel, vooral met moeilijker knaagwerk.
Dan had ie liever dat ik het vasthield. ::)

Tsja, de ene hond is gewoon een muts met eten en de andere hond vreet alles wat los en vast zit.
Xavi ging na zijn castratie veel beter eten maar hij laat alsnog van alles liggen hoor. Zelfs snacks.
Het boeit hem gewoon niet. Hij kotst liever gal en gaat verder met een rammelbuik dan iets opeten wat ie niet wil. ::)
#3452653
Hij is inderdaad 10 maanden nu, ik weet niet o dat niet te vroeg is om volledig naar 1 maaltijd over te schakelen?

‘S ochtends een kleinere portie geven is misschien wel een optie, hij lijkt ‘s avonds wel wat meer te eten.

De portie zelf verkleinen doe ik liever niet want we hebben het net iets vergroot omdat hij vermagerde (en al mager was).

De ‘overschot de dag er na geven lijkt mij niet doenbaar, dat begint tegen dan echt al te stinken (dag 1 uithalen om te ontdooien, dag 2 ‘s ochtends het eerst aanbieden, ‘s avonds nog eens, dan hele nacht frigo in = stinckie derde dag) bovendien moet ik zijn portie voor die dag wel ook al ontdooid hebben want anders heeft hij zijn andere voedsel groepen niet...

Zal al is s’ochtends de portie verkleinen om te zien of hij ‘s avonds dan meer eet, of eerst de konijnen delen uit de zak vissen en hem enkel dat aanbieden, en pas de rest als dat op is.

Vind het alleszins niet leuk om het weg te moeten gooien...
#3452655
pearlsofpassion schreef: zo 13 nov 2022, 18:05 Ik denk wel niet dat je op een paar dagen resultaat moet verwachten van streng zijn. Je moet het wel een paar weken volhouden voor je weet of het effect heeft of niet.
Ieder zijn eigen manier natuurlijk, ik ben ook wat een softie.
Maar Xavi werd ook zichbaar magerder en voor een jonge hond lijkt me dat niet zo wenselijk.
Sowieso niet als het voornamelijk gaat om koste wat het kost je eigen 'zin' door te drukken qua voer.
Voske wil geen bot of spiervlees eten, nou ja met heel veel pijn en moeite nadat ze het 20 x heeft uitgespuugd, dan eet ze het met lange tanden uit mijn hand. Kan ik haar wel op een vernieuwd herkenbaar asieldieet zetten maar ik geef dan liever iets (kvv in dit geval) wat ze altijd met veel smaak naar binnen werkt.

Een hond die alles lust en niet miept is in ieder geval wel een zegen. ::)
Vooral met barfen.
#3452662
Vergeten te zeggen, maar aan zijn gebit scheelt niets.

Hij heeft het wel graag dat ik dingen voor hem vast heb om te kauwen maar ik probeer dat te vermijden, want als hij ‘vertrokken’ is mag ik het loslaten en lukt het hem plots allemaal wel zonder hulp... is dus niet echt nodig hij vind het gewoon handiger :D
#3452698
Als je vlees in de koelkast bewaart, kan je't normaal wel 2 dagen bewaren. Ik doe dat de hele tijd....
En katten zijn nog een stuk kieskeuriger als het op rijper vlees aankomt.
Bij kvv zou het korter kunnen zijn omdat het gemalen is, en orgaan bewaart ook slechter. Maar vleesbot en vlees zou toch perfect moeten lukken. Tenzij het al op voorhand (voordat het in je vriezer eindigt) al wat rijper is.
Hylos schreef: Ieder zijn eigen manier natuurlijk, ik ben ook wat een softie.
Maar Xavi werd ook zichbaar magerder en voor een jonge hond lijkt me dat niet zo wenselijk.
Sowieso niet als het voornamelijk gaat om koste wat het kost je eigen 'zin' door te drukken qua voer.
Voske wil geen bot of spiervlees eten, nou ja met heel veel pijn en moeite nadat ze het 20 x heeft uitgespuugd, dan eet ze het met lange tanden uit mijn hand. Kan ik haar wel op een vernieuwd herkenbaar asieldieet zetten maar ik geef dan liever iets (kvv in dit geval) wat ze altijd met veel smaak naar binnen werkt.

Een hond die alles lust en niet miept is in ieder geval wel een zegen. ::)
Vooral met barfen.
Dan zou ik ook kvv geven hoor..
Ik wil niet gewoon alles doordrukken. Maar door steeds toe te geven is het resultaat dat de kieskeurige hond net minder eet. En daar gaat het om.
Ik reageerde gewoon op het feit dat je in je vorige post aangaf het na een paar dagen alweer op te geven. En dan werkt het dus niet.

Ik had vroeger, zoals ik al aangaf, ook een poes die neiging tot kieskeurigheid had. Vanuit die ervaring kan ik zeggen dit allemaal zeggen. Ik heb ook vanalles uitgeprobeerd. En ook de ervaring van anderen hier op het forum. Lees maar rond, het staat er vol van.
Dat heb ik ook toegepast op onze nieuwe poes. Die ook te mager was en op volwassen leeftijd overgezet op rauw, wat bij katten nogal vaak een uitdaging is..
Ik heb me ook niet laten verleiden tot meegaan in kieskeurigheid. En dat is goed gegaan, ze is erg vlot overgegaan en zet nu veel beter dan toen ze de hele dag door voer had staan. Enkel eend lust ze niet graag blijkt en dat krijgt ze nu gewoon gemengd met konijn waardoor het wel goed gaat.
Luis moet ook steeds weer wennen aan haas of gans als hij het een tijdje niet gehad heeft. Als ik niet af en toe eens doordruk eet hij echt enkel kip en konijn. Op deze manier eet hij met smaak meer diersoorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door