Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#410189
[quote="Wanda"]
Okido,ik zit mezelf denk ik druk te maken om niets,tenslotte maak ik zelf wel uit wat mijn honden eten. Maar toch,als m'n man nou maar z'n harses houdt
want die griezelt ook van krakende botten. :D :D :D

Tineke
[/quote]

Mannen :P :P Watjes zijnhet ;D ;D
Door Tineke *
#410235
Hij heeft niets gevraagd over het eten,en ik had mezelf zo goed voorbereid tssssssssssss.Nou maar hopen dat ze niks vinden.


Tineke
Door hiram
#410402
[quote="Kruimel"]
Mannen :P :P Watjes zijnhet ;D ;D
[/quote]

hoho ik ben dan misschien een van de weinige mannen op dit forum (waarom trouwens) maar ik werk in het weekend wel in een slagerij hoor 8)
ik durf alles vast te pakken te snijden hakken kraken enz ;D
Laatst gewijzigd door hiram op do 27 okt 2005, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hiram
#410734
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat De heer R.A. Plekkringa heel hard een lidmaatschapje Barfplaats nodig heeft, want tjonge jonge, wat praat de man een ongelofelijke hoeveelheid onzin :o! Nodig hem gerust eens uit Hiram ;D!
[/quote]

ik hem m een brief terug gestuurd met de vraag op verheldering op enkele vann jullie reacties.
en ik heb m uitgenodigd om deel te nemen aan barfplaats. ;)
t zal me benieuwen...
Door Lizzy
#410903
[quote="hiram"]
ik hem m een brief terug gestuurd met de vraag op verheldering op enkele vann jullie reacties.
en ik heb m uitgenodigd om deel te nemen aan barfplaats. ;)
t zal me benieuwen...
[/quote]

Mij ook ;D!
Door hiram
#413904
dit is al vast een tussen berichtje van prinspet foods:

mijn bericht:

Geachte Meneer/Mevrouw,

Waarom is het goed om prinspet foods te voeren aan een hond?
Honden eten van nature toch geen brokken? is het niet zo dat honden al deze
bij elkaar gevoegde voedingsmiddelen niet goed kunnen verteren omdat ze
verhit zijn wat tevens de structuur aantast van de voedingsmiddelen en de
vitamine onwerkzaam maakt?
Zou het niet beter zijn om honden puur rauwvoer te verstrekken zoals in de
natuur want honden hebben tenslotte dezelfde voedingsbehoefte als een wolf
en het zelfde maagdarm kanaal.

Ik ben van plan binnenkort een hond aan te schaffen en de verschillende
manieren van voeding verwarren me nogal, uiteraard wil ik het beste voor
mijn hond.

Met vriendelijke groet,

Hiram van Rossem

antwoord van prinspet foods:

Geachte Hiram,

Goed dat U al een en ander gaat opzoeken over voeding, opvoeding en
methodiek. Zaken als deze kunnen immers niet weer over dus moeten goed
gaan.

Op Uw vragen kan ik U het volgende toelichten.

Het is heel erg goed om een hond vers vlees te geven. Met het geven van
vers diepvries vlees verbetert de darmflora en de aanmaak van enzymen
wat dan weer zorgt voor een goede vertering en dus een optimale
benutting van de voeding.
Kortom het geven van vers vlees heeft dus onze voorkeur. Echter moet U
een paar zaken niet uit het oog verliezen. Namelijk de kwaliteit van
vers vlees voeding. Deze moet wel geheel compleet(aminozuurpatroon) zijn
en aansluiten op groei en opbouw van de hond(pup)
Er worden veel soorten aangeboden maar niet alle soorten komen in
aanmerking voor een opgroeiende pup.
Tevens is het zo dat als U een soft eter maakt van de pup het moeilijk
gaat worden om deze later nog eens over te zetten op brokken. In sommige
gevallen is dat raadzaam. Zoals bijvoorbeeld met vakantie(caravan) waar
een koelkast of diepvries ontbreken. Of de hond gaat voor enkele dagen
logeren bij vrienden, pension of iets dergelijks. Onderweg of een dagje
uit. Dit kan nogal eens zorgen voor problemen.

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat honden geen brokken kunnen eten
omdat in de natuur geen brokken te vinden zijn. Een Poedel, Kruising,
Golden Retriever, Bouvier enz. zult U immers ook niet in het wild
aantreffen. ::)

Het gaat erom welke voeding U geeft aan de hond, deze laat vanzelf aan U
zien of dit past bij de hond. Namelijk door een goed
uithoudingsvermogen, mooie glanzende vacht, goed pigment en een open en
vrije blik.Natuurlijk ook ontlasting zegt iets over voeding en benutting
bij Uw hond.
Tevens is het belangrijk dat er geen chemische antioxidanten worden
gebruikt en dat grondstoffen van een humane consumptie kwaliteit zijn.
Ook de vetten nog nooit eerder hoog verhit of gebruikt zijn geweest, dit
alles bij elkaar zijn belangrijke gegevens.
Nu is goed voer heel essentieel maar goed voeren eveneens.
Namelijk altijd (pup) drie maal daags een maaltijd geven. Zorg dat alle
drie de maaltijden dezelfde samenstelling hebben. De spijsvertering van
een hond is immers niet in staat twee verschillende soorten voeding
optimaal te kunnen verwerken.
Daardoor kunnen verstoringen en een onbalans in voeding
optreden(verkeerde opname). Hierdoor kan de groei en opbouw verkeerd
gaan denk aan bijvoorbeeld groeipijnen.
Geef altijd lauw(geen koud) water in de drinkbak en geen gebruik maken
van en plastic voer/drinkbak/ Geen bijvoeding in de vorm van een
boterham en dergelijke(verstoringen)

Zo is er nog heel veel dingen op te noemen. Maar tien mensen tien
meningen en dit maakt het voor U allemaal heel verwarrend.Sommige mensen
zijn idolaat van vers vlees dat is prima maar er zijn overal altijd voor
en nadelen aan. Laat U dus niet in verwarring brengen. Het is Uw hond en
U bepaald wat er gebeurt. Doe wat past bij U en de hond.

Er is leuke en leerzame informatie beschikbaar als U hiervoor
belangstelling heeft geef dan een postadres aan ons door dan sturen we
dit naar U toe. Mocht U na het doorlezen nog vragen hebben bel/mail ons
dan gerust.
Het belang van de hond moet immers altijd voorop staan.
Ik hoop U hiermee voldoend te hebben ingelicht.

Met diervriendelijke groet,

Annerike Simonsz
CareTeam

Prins Petfoods
Antwoordnummer 1379
3900 WB Veenendaal
Tel: 0900-PRINSINFO (0900-774674636)
Fax: 0318-524244
Email: [email protected]
http://www.prinspetfoods.nl

maar t antwoord viel me nog mee in zn geheel :)
Laatst gewijzigd door hiram op di 01 nov 2005, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#413907
Mijn golden heeft ook prins gehad (jaren geleden) en voor mij gevoel kwam er meer uit, dan er in ging. Niet normaal zulke enorme hopen als hij produceerde.
Door Peet
#413914
Prins zal zeker niet zo snel kvv afraden....ze maken het tenslotte zelf ook. ;)

Maar ik vind hun antwoord best goed, los van die misser over kruising Lab....ik zie niet in wat dat ergens mee te maken heeft ???. Maar Prins wordt over het algemeen geschaard onder de noemer "eerlijke brok" dwz ze geven goede info en hun producten staan niet bol van de chemische troep. Wat dat betreft zouden Jeukenumaar, Hills en Iams nog wat van Prins kunnen leren.

(Maar het blijft een brok! ;D)
Door hiram
#414064
nee... dan royal canin :P

mijn berichtje
zelfde als van prins

antwoord rc:

Geachte mevrouw Tierolf, (sorry :-X hoe heet ik?)

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Tussen de wolf en onze huidige hondenrassen zitten eeuwen van domesticatie. Vanzelfsprekend ??? is dat er in deze periode veel verschillen zijn opgetreden tussen de wolf en de huidige “huishondâ€?, maar ook de diverse rassen vari«ren onderling enorm. Van alle op de aarde aanwezige diersoorten is de hond zonder enige twijfel de meest gedifferentieerde. Het gewicht van een volwassen hond bijvoorbeeld kan vari«ren tussen 1 kg. (Chihuahua) en 100 kg (Duitse Dog). Zo zijn er zijn ook meer dan 350 verschillende hondenrassen.


Het is bekend dat er, afhankelijk van grootte en formaat van het ras van de hond, fundamentele fysiologische verschillen bestaan. Zo vertegenwoordigt bijvoorbeeld het darmkanaal van een hond van een groot ras niet meer dan 2,8% van zijn totale gewicht, terwijl dit voor een hond van een klein ras 7% bedraagt. Ook hiermee moet bij de voeding voor de verschillende rasgroottes rekening worden gehouden.

Dat die verschillen leiden tot een grote verscheidenheid in voedingsbehoeften mag duidelijk zijn. Om die reden ontwikkelde Royal Canin, als eerste ter wereld, vier unieke voedingsprogramma’s voor de hond, teneinde in te kunnen springen op de nutritionele behoefte:
Size Health Nutrition MINI, voor kleine honden (volwassen gewicht tot 10kg)
Size Health Nutrition MEDIUM, voor medium honden (volwassen gewicht 10-25kg)
Size Health Nutrition MAXI, voor grote honden (volwassen gewicht 25-45kg)
Size Health Nutrition GIANT, voor zeer grote honden (volwassen gewicht vanaf 45kg)



Size Health Nutrition voedingen ondersteunen de totale gezondheid van iedere hond. Met deze gezondheidsvoedingen biedt Royal Canin exclusieve oplossingen. Het programma maakt onderscheid in levensstadia, gevoeligheid en energiebehoeften en ras. Enkele voorbeelden hiervan zijn: MINI sensible, MEDIUM light, MAXI babydog, German Shepherd 24, Energy 4300 en GIANT puppy. Daarnaast wordt rekening gehouden met de voornaamste gevoeligheden van iedere categorie. Hierdoor krijgt iedere hond precies datgene wat hij nodig heeft: "Voeding op maat".

De voedingsconcepten van Royal Canin zijn aangepast aan de laatste ontwikkelingen en inzichten. Royal Canin heeft voor elke levensfase en elke grootte van de hond een aangepaste voeding. Daarnaast heeft Royal Canin voedingen speciaal voor sport- en werkhonden en voor een aantal specifieke rassen. De voedingen zijn licht verteerbaar, zijn zeer smakelijk en bevatten alle voedingsstoffen voor een lang en gezond leven van uw hond. Door de hoge verteerbaarheid heeft uw hond er minder van nodig. ;)

Een hond in de groei moet veel weefsels aanzetten en heeft dus veel meer bouwstoffen nodig dan een volwassen hond. Al deze groeiprocessen vergen veel energie dus ook de energiebehoefte is groot. Afhankelijk van de grootte van de hond neemt de eigenlijke groei zo'n 7 tot wel 18 maanden in beslag. Pups van een aantal (meestal grote) rassen lopen een sterk verhoogde kans op botgroeistoornissen en moeten daarom een speciaal aangepaste voeding krijgen. Ook is het van groot belang om deze pups tijdens de groeiperiode slank te houden!
Belangrijk is om in de periode van de groei een hoogkwalitatieve voeding te geven welke is afgestemd op de behoeften van de pup. Een hond groeit immers maar ©©n keer, wanneer het in deze fase mis gaat houdt de hond hier zijn leven lang last van. Het is dus van groot belang dat deze levensfase goed ondersteund wordt met een hoog kwalitatieve voeding.

Tegenwoordig zijn er zeer veel complete hoogwaardige voedingen te verkrijgen bij de dierenspeciaalzaken. Deze voedingen zijn door de fabrikant zorgvuldig samengesteld. Het is dan ook af te raden om hier voedingssupplementen bij te geven. Deze verstoren immers de balans in de voeding. Een bakje vers water bij de brokken is voldoende. De hond kan dan drinken wanneer hij dat wil. (ja... brokken zijn ook zo zout ::))

Zelf een goede voeding samenstellen vergt veel tijd en kennis. (www.barfplaats.nl) Gevogeltevlees heeft bijvoorbeeld een heel andere mineralensamenstelling dan rundvlees. Gekeken moet dus worden wat daar als aanvulling het beste bij past. Het is dus erg moeilijk om een om zelfbereide voeding volledig en uitgebalanceerd te maken. En tekorten in de voeding kunnen ingrijpende gevolgen hebben.
Daarnaast heeft droogvoeding een betere werking op de preventie van tandsteen dan een versvoeding, :-X :-X :-Xomdat dit een meer schurend effect op de tanden heeft.

Om een hoge verteerbaarheid van voeding te bereiken zoals dat bij premium (hoge kwaliteit) voedingen het geval is, is het noodzakelijk om gebruik te maken van hoogwaardige ingredi«nten. Dit zijn dan ingredi«nten die ook voor menselijke consumptie geschikt zijn. Uiteraard worden risicovolle organen als hersenen, milt en ruggenmerg niet voor de premium voedingen gebruikt.
Daarnaast bevatten veel voedingen preventieve (waarom is dit nodig, worden ze er sosm ziek van ofzo? ;))gezondheidsmaatregelen door ingredi«nten die bijvoorbeeld tandsteen helpen voorkomen, ouderdomsverschijnselen bestrijden en voor bescherming van de gewrichten zorgen. Dit alles zorgt ervoor dat er regelmatig wordt gesproken over “gezondheidsvoedingâ€?.

De meeste droogvoedingen zijn ge«xpandeerde brokken. Dit wil zeggen dat de brokken onder hoge temperatuur en druk worden gemaakt. Dit is min of meer te vergelijken met ma¯skorrels verwerken tot popcorn. Door middel van het expanderen worden sommige ingredi«nten als het ware voorverteerd, hierdoor komen de nutri«nten uit de voeding beter beschikbaar voor de hond.
Er zijn natuurlijk in en voeding bepaalde ingredi«nten die gevoelig zijn voor hitte. Door hitte zouden deze ingredi«nten hun werkzaamheid in de voeding kunnen verliezen. Dit wordt voorkomen bij de productie van de brokken door aan het einde van het productieproces pas de hittegevoelige ingredi«nten toe te voegen. Wanneer de brokken zijn afgekoeld worden deze ingredi«nten als het ware als een coating (ze bedoelt gewoon ordinair vet... ) over de brokken gespoten, zodat hun werkzaamheid behouden wordt.

Samenvattend adviseren wij u dus een complete droogvoeding aan uw hond te geven welke precies is afgestemd op zijn behoeften. Door de domesticatie van de wolf en vari«teit in de rassen zijn de voedingsbehoeften niet meer vergelijkbaar. Wij raden het dus af om zelf een voeding te bereiden voor uw hond. Door gebruik van hoogwaardige ingredi«nten die ook voor menselijke consumptie geschikt zijn, zijn deze ingredi«nten zeer goed verteerbaar voor de hond. Hittegevoelige stoffen behouden hun werkzaamheid door deze pas aan het einde van het productieproces toe te voegen.

Wanneer u nog meer informatie wenst over dit onderwerp zenden wij u deze graag toe per post. Wij vragen hiervoor dan uw adresgegevens door te geven en het ras en de leeftijd van uw hond. U kunt ook onze website bekijken, onder het kopje voeding vindt u nog veel meer informatie over dit onderwerp.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 0413-318400 of via e-mail [email protected]

Met vriendelijke groet,
Royal Canin Nederland B.V.

Moniek van den Heuvel- Verhagen en Martine Kerkhoven
Productvoorlichting & Service


P.S. Neem eens een kijkje op onze website: www.royalcanin.nl

samengevat: het is gewoon een verkoop praatje en mijn vraag negeren ze gewoon. ze lullen er gewoon overheen met hun rc verhaal :(
Door Audrina
#414087
Standaard mailtje van RC. Ik kreeg een tijd geleden een envelop vol reclame van Dier & Zorg met allemaal RC rommel en kortingsbonnen e.d. Met een brief erbij dat ze het beste wilden voor mijn Daisy. Dus ik had terug gemaild dat mijn interpretatie van "het beste" toch wel heel anders was dan die van hun en had er een mooi stuk over de voordelen van vers bij gedaan. Niks meer van gehoord, tot ik 2 maanden laten ook zo'n mail kreeg van RC. Een aantal punten die ik had genoemd begrepen ze niet eens, zoals bijvoorbeeld over koolhydraten (waar die brokjes bol mee staan), dat dat een voedingsbron kan zijn voor tumoren. En dat noemt zich dan voedingsdeskundige. ::) ::) ::)
Door hiram
#420629
antwoord van Dhr. Plekkingra op de reacties van jullie op zijn eerste antwoord naae aanleiding van mijn brief.
zeeeeer interessante opmerkingen van deze meneer die ik niet altijd volg (zie smilies)

mijn brief (2de dus):

Geachte Heer Plekkingra,

Enige tijd geleden heb ik u een aantal vragen gesteld betreffende de productie
van hondenvoer en het voeren van rauw voedsel aan de hond.
Uw antwoord hierop heb ik geplaatst op het forum, www.barfplaats.nl waar ik zelf
ook geregistreerd sta, en heeft hier enig stof doen op waaien.
Bijna iedereen die hier geregistreerd staat voert op de barf, bones and raw
food/biological appropriate food, manier.
Ik vroeg me af of u antwoord hebt op enkele reacties die uw antwoord met zich
meebracht:

1) "Het verhaal over de celwand die stuk moeten gaat alleen op voor plantaardige
cellen. En die horen honden en katten juist niet zoveel te eten. Die zitten er
alleen maar in om het goedkoop te houden".
2) "Wanneer er weinig of geen voedingswaardes verloren gaan tijdens de
verhitting....waarom er dan in hemelsnaam allerlei vitaminen, mineralen en weet
ik veel wat, van welke andere toevoegingen aan dit product word toegevoegd,
terwijl er beweerd word dat er tijdens de bereiding niks verloren is gegaan....
Betekend dat er dan dubbele voedingswaardes word gevoerd?"
3) "waarom zou voeren van honden ingewikkelder zijn dan het voeren van mensen"

Bovenstaande reacties zijn rechtsreeks geciteerd van www.barfplaats.nl
Tevens wil ik u van harte uitnodigen deel te nemen aan discussies op barfplaats
betreffende het voeren van rauw voedsel, registratie is gratis.


In afwachting van uw antwoord & met vriendelijke groet,

Hiram van Rossem

Zijn antwoord:

Geachte mevrouw Van Rossem,

Naar aanleiding van uw bericht met betrekking tot de vragen die werden gesteld
via barfplaats, zenden wij u onderstaand onze reactie op deze vragen. Wij hopen
hiermee uw vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groeten,
Ron Plekkringa
NVG


Ad 1)
Dit is onjuist. Dit is een opmerking gedaan door mensen die tunneldenken en die
in de hond alleen een carnivoor menen te zien. Echter de hond is primair een
zoogdier zoals alle andere, met een vrijwel gelijksoortige behoefte aan
voedingsstoffen als alle andere zoogdieren. Hij is alleen carnivoor in zijn
voedingsgedrag vanuit zijn evolutionaire ontwikkeling. ::) Hij is carnivoor
geworden, omdat hij op die manier voldoende van alle noodzakelijke
voedingsstoffen binnen kreeg. Ook voedingsstoffen die alleen in granen en
groenten zitten, maar die hij zelf niet kan verteren en dit daarom zijn
prooidier (die dit wel kan) voor hem laat doen. ::)Door deze prooi met
voorverteerde voedingsstoffen en al op te eten, is dit opgelost. Vandaar de
voorliefde voor de ingewanden. Dit is de enige reden van zijn carnivoorschap.
(volgens mij is een DA ook geen evolutie deskundige en de reden dat een wolf dieren eet zorgt voor balans in het betreffende ecosysteem ipv dat ie dat doet omdat hij anders geen voedingsmiddelen binnenkrijgt, dan was die vanuit de evolutie ook wel gras gaan eten ;D)
Het is echt niet zo dat die hond per se een lap vlees nodig heeft. Vindt'ie wel
lekker, maar dat is alleen zijn instinct en dat is weer gevormd door diezelfde
evolutie. Zonder dat instinct zou hij in het wild niet overleven. Onze huishond
leeft echter niet in het wild. :P

Ad 2)
Verhitting doet een heleboel goede dingen. Het is de basis van een veilige
voeding en heeft er enorm toe bijgedragen dat de gemiddelde leeftijd van de mens
van 30 jaar (middeleeuwen)naar 75 jaar is gegaan. Uiteraard geldt dit ook voor
de voeding van onze hond. Laten we niet de fout maken dat een hond rauw vlees
e.d. moet eten omdat het een carnivoor is. :-X :-X :-X Het eten van rauw vlees brengt grote
infectierisico's met zich mee. Daar willen we onze huishond niet aan bloot
stellen. In het wild levende dieren hebben een aangepast immuunsysteem, omdat ze
van jongs af aan onder die hogere infectiedruk hebben leren leven; onze huishond
niet. (ik denk dat er in nl per vierkante meter meer honden leven dan wolven per vierkante meter in yellowstone park, hoezo hogere infectiedruk ???) Daarnaast worden dieren in het wild niet zo oud. Alles is marginaal, ook
de voeding en de kwaliteit ervan. Alleen de sterken redden het een tijdje. Dat
is ook geen probleem, want zodra ze hun voortplantingsfunctie vervuld hebben zit
hun taak, het in stand houden van de soort, erop. Dan zijn ze niet meer nodig en
is de volgende generatie aan de beurt. Onze huishond willen we echter graag 12
tot 15 jaar bij ons houden. En dat gaat nou eenmaal niet samen met een hoge
infectiedruk.
Naast het veiligheidsaspect is er natuurlijk het effect op de vertering als
gevolg van het 'garen' van het voedsel. Erg belangrijk want alleen dan kunnen we
alle voedingsstoffen gebruiken.
Uiteraard gaan er per definitie bij verhitting vitamines verloren. Dat kan niet
anders. Daarom worden deze aangevuld, en wel zodanig dat de juiste gehalten in
het voedsel aanwezig zijn.
Een prima werkwijze die een veilige en volledige voeding zeker stelt. Iemand die
hier bezwaar tegen maakt heeft er echt niets van begrepen. Hoedt u voor dit
soort 'deskundigen'. ;D

Ad 3)
Voeding van de hond is in feite niet ingewikkelder dan de voeding van de mens. ;)
Alleen is het zo dat de meeste mensen ook niet weten hoe ze zichzelf goed moeten
voeden.( 8)bingo!) Hoe zouden ze dan moeten weten hoe ze een hond moeten voeden zonder
gebruik van een fabrieksvoer ?
Niet dat dit onmogelijk is, zeker niet, maar dat betekent wel dat je je dan moet
verdiepen in de voedingsleer en de biologie van de hond. En dat is iets anders
dan alleen BARF verhaaltjes doornemen (dit bedoel ik niet persoonlijk maar in
het algemeen). Iemand die dat wil moet gaan studeren en begrijpen wat eiwitten
zijn, wat essentiële aminozuren zijn, wat de biologische waarde van eiwit is en
hoe je die kan sturen, wat eiwit denaturatie is, hoe vetten in elkaar zitten en
welke vetzuren in welke grondstoffeen voorkomen, welke vitamines er zijn en waar
welke voorkomen, welke mineralen (bijv. ca en p) waarin zitten en welke stoffen
de opname ervan kunnen tegenwerken.
Naast de beschikbaarheid van dat alles moet je weten wat de hond nodig heeft.
Hoeveel kcal, hoeveel van welk aminozuur, vetzuur, vitamine, mineraal,
spoorelement etc. Niet alleen als hij 3 maanden oud is, maar ook als hij 4, 7,
12 maanden oud is , 2 jaar, drachtig, melk geeft, pakwerk doet, ziek is, oud is,
etc etc.
Bedenk dat iedere fout die daarbij wordt gemaakt tot een minder optimale
voedingsstoffenvoorziening en zodoende tot een verminderde kwaliteit van leven
leidt van de hond.
Kortom voeding van de hond is niet ingewikkeld maar je moet het wel allemaal
even weten. ::)(en net zegt ie nog dat je er een raketdeskundige voor moet zijn.....)

nouja ik stop maar met het lastigvallen van deze da want die staat duidelijk niet open voor barf(verhaaltjes)
Laatst gewijzigd door hiram op vr 11 nov 2005, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
#420639
[quote="hiram"]

en geen gebruik maken
van en plastic voer/drinkbak/ [/quote]

ok misschien een stomme vraag maar, waarom mag de voer/drinkbak niet van plastic zijn??
Door Lizzy
#420694
Nou, als je het niet erg vindt ga ik ff lekker verder met tunneldenken (wat een malloot!)! Want aan dit soort 'deskundigen' gaat de hond nou kapot.....

(ik ga hier overigens, als je het niet erg vindt, niet meer punt voor punt op in. Dat heb ik nou al 2000 keer gedaan hier op Barfplaats maar dat kan meneer zelf ook vinden).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 nov 2005, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#420697
[quote="Debora"]
ok misschien een stomme vraag maar, waarom mag de voer/drinkbak niet van plastic zijn??
[/quote]

Plastic can chemiese reactie gevn, sommige honden krijgen 'n verkleurde neus, of huid klachten.
Aardewerk/stenen bakken kunnen giffen in de verf en in de glazuur hebben.
Het beste is om roestvrijstaal, glass of corningware voer en drink bakken te gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door