Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door berenboot
#3408294
Hoi
Onze teckeldame is gedekt en dus ben ik aan het puzzelen met haar menu.
Ik heb de volgende percentages. Zou iemand mee willen kijken of dat zo oke is? X

Eerste 6 weken
50% vleesbot
30% spiervlees
20% orgaan ( 50%pens, 30%nier 20% lever)
-vraag: in deze periode uitkijken met beta caroteen. Wat kan ik dan als rest ( groente fruit enz) toevoegen of beter zo laten?

6-8weken
30% vleesbot
40% spiervlees
20% orgaan ( 50% pens 50% lever/nier)
10% koolhydraten
Hier 2 vragen:
-is dit t juiste moment voor koolhydraten toevoegen?
- ik ga mijn menu malen en mixen. Kan ik de koolhydraten ( pompoen en geweekte havermoutvlokken) al gelijk daarbij doen of beter iedere dag vers maken en toevoegen?
-hoe zit met het stukje rest ( groente fruit enz)
-vanaf nu ook weer vette vis , ei, gewone hoeveelheid lever toch?

Week 8 tot bevalling
25% vleesbot
30% spiervlees
25% orgaan ( zie hierboven)
15% koolhydraten
5% rest
Door Hanny
#3408559
Ja wel hoor. Iemand, ikke.
Aan mij heb je niets, want ik maak geen verschil in drachtig of niet.
Verder voer ik veel, zeker meer dan de geadviseerde hoeveelheid, zeker als ik weet of het een groot nest is.
Tegen het eind van de dracht wordt dat minder, gewoon omdat het er niet meer bij past.
Koolhydraten gaan hier altijd wel bij de groentenmix. Wat havervlokken is standaard.
Ik probeer simpel te denken, heb gewone eenvoudige honden en tot nu toe gaat het prima.
A t/m Z en nu At/m B tot nu toe geen problemen.
Dat betekent niet, dat het goed is, maar wel dat het hier goed bevalt.

Hanny
Door Hanny
#3408560
Als er nu een teef drachtig zou zijn, werd er gesmikkeld van meloen, meer dan heerlijk en ander zomer fruit.
Baas maakt jam en dan kan soms het lepeltje worden afgelikt, absoluut zalig.
Ik heb me echt nog nooit afgevraagd , of dat slecht is voor een drachtige teef.
Zo simpel ben ik,

Hanny
Door Lizzy
#3408566
berenboot schreef: za 08 aug 2020, 17:59 Hoi
Onze teckeldame is gedekt en dus ben ik aan het puzzelen met haar menu.
Ik heb de volgende percentages. Zou iemand mee willen kijken of dat zo oke is? X
Leuk, Teckelpups! Sorry dat ik nu pas reageert! Ik heb je topic zaterdag wel gezien en dacht "oh zo even op antwoorden" en daarna ben ik het vergeten :-[
Eerste 6 weken
50% vleesbot
30% spiervlees
20% orgaan ( 50%pens, 30%nier 20% lever)
-vraag: in deze periode uitkijken met beta caroteen. Wat kan ik dan als rest ( groente fruit enz) toevoegen of beter zo laten?
In de eerste 6 weken moet je echt matig zijn met lever. Ik weet niet, maar volgens mij kan dat iets beter. Want je zit nu op 10% nier en lever en je voert iets meer dan de helft aan nier en iets minder dan de helft aan lever maar dat maakt nog steeds rond de 4% volgens mij. Is er een reden dat je geen hart voert? Ik zou zelf 10% hart, nier en lever geven en dan 2% lever. Qua beta-caroteen: dat is de voorloper van vitamine A. En dat is ook waarom je niet teveel lever mag voeren, ook vanwege de vitamine A. Maar beta-caroteen is niet zo goed opneembaar voor honden dus ik zou me daar niet te druk om maken. Als je maar niet je hele groentenmix laat bestaan uit pompoen en wortel (beide rijk aan beta caroteen) en in je groentenmix vooral lekker bladgroenten doet. En broccoli, courgette, witlof, etc.
6-8weken
30% vleesbot
40% spiervlees
20% orgaan ( 50% pens 50% lever/nier)
10% koolhydraten
Dit is prima, maar ook hier mis ik weer hart bij het orgaanvlees. Ik zou hart, lever en nier voeren en van ieder ongeveer gelijke delen, dus dat is iets meer dan 3% per orgaanvleessoort.
Hier 2 vragen:
-is dit t juiste moment voor koolhydraten toevoegen?
De laatste 2 a 3 weken van de dracht ga je koolhydraten voeren. Ik vind 2 weken eigenlijk wel prima, dus bij een week of 7 van de dracht.
- ik ga mijn menu malen en mixen. Kan ik de koolhydraten ( pompoen en geweekte havermoutvlokken) al gelijk daarbij doen of beter iedere dag vers maken en toevoegen?
Je kunt dat prima door de groentenmix doen hoor.
-hoe zit met het stukje rest ( groente fruit enz)
-vanaf nu ook weer vette vis , ei, gewone hoeveelheid lever toch?
Stukjes fruit en groenten mag ze gewoon hebben. En ja, nu ook geconcentreerde dingen voeren als vette vis, ei, lever. En normale percentages lever, ongeveer 3% van het totaal dat je voert (van die in totaal 10% orgaanvlees voer je 1/3 lever).
Week 8 tot bevalling
25% vleesbot
30% spiervlees
25% orgaan ( zie hierboven)
15% koolhydraten
5% rest
Dit is prima. In die laatste week voor de bevalling mag je goed geconcentreerd voeren en voer je inderdaad minder vleesbot. Dus helemaal goed!

Na de bevalling mag je weer meer vleesbot gaan voeren. En mag je ook iets koolhydraat blijven voeren. Zo'n 10%. Tijdens het zogen dus. Ik zou alleen uitkijken met havermoutvlokken na de bevalling. Havermout werkt melkgift opwekkend. Heeft je teef dus genoeg melk: moet je niet ook nog eens havermout gaan geven want gaat ze teveel aanmaken. Mocht je teef weinig melkgift hebben, dan mag je wel havermout geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door