Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door anoeska88
#3408278
Hoi allemaal,

Ik voer al jaren voornamelijk BARF, uitgerekend via de calculator hier. Ik heb een mechel van 4 die bizar snel van orgaan vlees aan de schijterij gaat. Hij zou 150 gram per dag moeten hebben, hij krijgt een gemalen orgaan mix omdat heel orgaan vlees er niet in gaat die eet ie gewoon niet. Wat is het minimale aantal grammen dat ik hem moet voeren per dag zodat ie geen tekorten krijgt maar ook niet aan de schijt gaat. Hij weegt 33kg en is verder super gezond.

Groetjes Anoeska
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3408279
Hoe verdeel je orgaan? Geef je elke dag 150gr hart/lever/nier/pens naast spiervlees? Dan is het misschien een optie om 3x, of 4x,/week orgaan en vleesbot (en groente) te voeren, zonder spiervlees. En de andere 4, of 3, dagen spiervlees en vleesbot (en groente).
Gebruikersavatar
Door anoeska88
#3408280
450 gram vleesbot
150 gram orgaan mix van Dogmeat(Ingredienten : 25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart)
250 gram spiervlees

Dit is wat ie elke dag krijgt, ik voer 1 keer per dag.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3408281
anoeska88 schreef: za 08 aug 2020, 15:07 450 gram vleesbot
150 gram orgaan mix van Dogmeat(Ingredienten : 25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart)
250 gram spiervlees

Dit is wat ie elke dag krijgt, ik voer 1 keer per dag.
Je geeft dus ca 18% van je menu in orgaan. Maar daar zit geen pens bij? Want dan geef je dus best veel ander orgaan.
Je mag de helft van de mix die je nu geeft vervangen door pens.
Door src_esther
#3408285
anoeska88 schreef: za 08 aug 2020, 15:18 Op maandag vervalt het menu en eten ze alleen vuile pens, op vrijdag is het vis dag en eten ze alleen vis.
En daarvan geen schijterij? Want dat zou het hier wel zijn.

Misschien toch anders indelen? En dan misschien 3x pens + orgaan + vleesbot en 3x spiervlees + vleesbot en dan de visdag behouden.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3408291
anoeska88 schreef: za 08 aug 2020, 16:07 Nee dan geen schijterij. Ik zou bijv niet gewoon elke dag 50 gram minder orgaan vlees kunnen gaan geven?
Aanbevolen wordt 10% orgaan (ex pens). Dus in jouw menu 75gr per dag. Verdeel je dat over 5 dagen dan kom je op 105gr per dag. Dus minder kan wel. Je kunt dan meer spiervlees geven.

Overigens zou ik nog wel even naar die visdag kijken. Aanbevolen wordt max 10% van het menu. Met een visdag zit je op ca 14%. Dat hoeft afhankelijk van de soort vis die je voert geen probleem te zijn maar dan moet je wel weten of de vis thiaminase bevat.
Door src_esther
#3408315
pluk schreef: za 08 aug 2020, 16:42 Aanbevolen wordt 10% orgaan (ex pens). Dus in jouw menu 75gr per dag. Verdeel je dat over 5 dagen dan kom je op 105gr per dag. Dus minder kan wel. Je kunt dan meer spiervlees geven.

Overigens zou ik nog wel even naar die visdag kijken. Aanbevolen wordt max 10% van het menu. Met een visdag zit je op ca 14%. Dat hoeft afhankelijk van de soort vis die je voert geen probleem te zijn maar dan moet je wel weten of de vis thiaminase bevat.
Klopt jouw berekening? Want in de orgaanmix zit een vierde deel kippenmaagjes.
Door Lizzy
#3408320
Misschien moet je stoppen met klaargemaakte mixen en zelf hart, lever en nier gaan scoren. Los. En dan geef je 10% van je totale menu aan dit orgaanvlees. En kun je ook eens kijken of biologische runderlever bijv. beter valt. Mijn honden kunnen bijv. totaal niet tegen eenden of kippenlever (daar kotsen en schijten ze zich echt op leeg) maar wel prima tegen biologische runderlever. Niertjes kun je dan eens van lam en geit proberen. En hart kun je van ieder willekeurig dier proberen, dat levert vrijwel nooit problemen.

Qua hoeveelheid kom je ongeveer uit op 600 gram orgaanvlees per week dat hij nodig heeft (dus dat is excl. pens). Deel je dat door 7, kom je op 85 gram per dag.

Ik zou de orgaantjes in kleinere stukjes snijden van zo'n 2 cm.
Door Cindy de Wolf
#3408332
Ik zou afstappen van de orgaanmix van dogmeat en gewoon zelf of en mix maken of per orgaansoort voeren. Konijnenniertjes veelal met vet is vet, eendenlevertjes is vet. Dus kans op schijterij. Ik zou kalkoenhart pakken, lamslever en rundernier.
Gebruikersavatar
Door pike
#3408842
Ik zou ook afstappen van de mix en zelf orgaan kopen en dat dan zelf malen of fijnsnijden. Dan kan je tenminste het vet verwijderen. Want als bv alle niervet er doorheen zit plus het vet wat aan het hart zit (en dat is zeer waarschijnlijk het geval) vind ik het niet raar dat hij leegloopt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door