Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#3402458
Hallo,

Ik geef mijn honden het liefst barf omdat ik dan zeker weet dat ze kwalitatief goed vlees krijgen.
Ik heb een kruising hovawart en een maltezer. Nu heeft mijn maltezer zich afgelopen week al twee keer flink verslikt in een stuk kippenbout. Het bleef in zijn keel hangen. Hij piepte en ik raakte zelf ook een beetje in paniek. Had de heimlig geprobeerd en gevoeld aan zijn keel of ik iets weg kon duwen. Uiteindelijk ging het beter en heb hem yoghurt met honing en olijfolie laten drinken.
Maar de schrik zit er nu toch wel bij mij in omdat dit niet de eerste keer is bij hem. ( Mijn andere hond heeft nergens last van).
De stukken bot zijn groot genoeg en mijn maltezer knaagt ook heel netjes erop. Ik doe ook altijd de snoeischaar test.
Nu had ik me bedankt dat ik het vleesbot klein wil maken met een vleesmolen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Het lijkt me niet dat dit met een handmatige vleesmolen kan.
Waar moet ik op letten als ik een vleesmolen koop vooral omdat het om vleesbot gaat?
Alvast bedankt!
Door kakocavi
#3402953
Hard vleesbot is sowieso lastig. Zacht, dus bijvoorbeeld kip/eend/konijn kan wel met een goede. Ik heb de Kenwood MG700, die staat als goed bekend en ben er zelf tevreden over. Handmatig kan trouwens ook maar blijft niet lang leuk vind ik, best zwaar werk.

Houd er wel rekening mee dat je een grovere maalschijf nodig hebt dan die er standaard bij zitten omdat anders het vleesbot er niet goed doorheen gaat, ik heb voor mijn katten 14mm en dat werkt goed. Maalschijven kun je kopen bij Vuur&Rook.

Barfplaats wordt gesponsord door