Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3402068
Mijn pup is 3 maanden en eet al wel de kippenruggetjes, en krijgt het dijbeenvlees ook. mag ik ook het bot van dijbeen en van de drumstick zeg maar geven..?? Sla ik die beter met de hamer kapot of zelf laten doen.. met de ruggetjes gaat ze goed en rustig om en knaagt het goed
#3402092
Marjolie schreef: wo 29 apr 2020, 22:45 Mijn pup is 3 maanden en eet al wel de kippenruggetjes, en krijgt het dijbeenvlees ook. mag ik ook het bot van dijbeen en van de drumstick zeg maar geven..?? Sla ik die beter met de hamer kapot of zelf laten doen.. met de ruggetjes gaat ze goed en rustig om en knaagt het goed
Je hond staat op een volledig BARF menu? De meeste pups die volledig BARF eten kunnen op 3 maand wel bot van dijbeen en drumstick aan. Pups die niet volledig op BARF staan kunnen dat soms gewoon niet goed verteren. Het bot van dijbeen is relatief hard, omdat het vleeskuiken daar gewicht op heeft gedragen.
#3402095
onze pup ( mechelse herder teefje) haar gewicht is nu 10.5 kg en ik denk aan 7% te geven. Ze eet nu de kippenruggetjes en het dijbeenvlees.. is sinds 17 april bij ons. en ben toen van brokjes smorgens en smiddags vlokken met groentjes en vlees.. stil aan overgegaan naar zelf de groenten maken pureren en kvv smuldier gaan bijgeven en dan kipruggetjes en dijbeenvlees.. en idd vw de gedachte wat jij nu ook zegt de botjes uit het dijbeen gehaald.. ook hele kleine visjes diepvries van de turkse slager . men zegt sardienen maar als er 7 samen maar 38 gram wegen denk ik dus ander soort... eens even gezocht .. het zijn dus sardellen uit de zwarte zee , en bevatten wel thiaminase. die kreeg hij dus ook al enkel die ik door de groente deed... aan % voor echt volkomen barf zit ik nog niet helemaal juist gisteren volgende gegeven:
Groente : 160 gram zelf grotere hoeveelheid gemaakt en gemixt , dat is 1op1 verdeeld in diverse groente en kvv vleescompleet 1 ei met schaal en grote lepel yoghurt 1 teentje knoflook en een lepel kokosolie
Kipruggetjes : 244 gram die zijn goed bevleesd dus denk daardoor te weinig bot
Spiervlees : Kipdijbeenvlees 114 gram , lijkt me dat dat samen met de rest van het vlees van de kip + die in kvv wel redelijk ok is
Orgaan : 92 gram kippenmaag lamshart en kippenhart
Pens/vlees Smuldier 100 gram
Ik heb dus de afgelopen 4-5 dagen iedere dag proberen samen te stellen.. om direct een week menu op te stellen ging nog niet want zit nog een en ander in de vriezer en dus via slager aanvullingen gekocht. nu komen er vandaag konijn bevleesde botdelen binnen en kwartellijven en gemalen konijn en kipruggedelen.. omdat er hier inde regio redelijk wat kvv te koop is wil ik starten met de basis kip konijn en kwartel en aanvullen aan hetgeen makkelijk aan te komen is rund en andere soorten dier die betaalbaar zijn..
#3402104
Ik begrijp je post niet helemaal maar je hebt nog geen echt menu, je combineert kvv met wat barf onderdelen?
Je pup eet nog niet zo lang vers ik zou die poten nog maar even laten liggen.

Maak een duidelijk menu op basis van de juiste percentages dan heb je iets om je aan vast te houden ook als je het combineert met kvv.
#3402107
om een menu te maken heb ik eerst materiaal nodig .. dacht dat ik dat duidelijk maakte.. denk dat het gewoon kvv word met diverse soorten dieren in bot en spier en groente Maar ik draai het wel om eerst de barf naar wat er in bevroren toestand te combineren is aan gewichten dan de aanvulling met kvv. is dat niet mogelijk dan word eht kvv.. ik ben al een week aan het lezen en denken en combineren maar zo langzamerhand denk ik dat het te moeilijk is ben meer bezig met eten op te lossen als met mijn hond .; dus kan niet de bedoeling zijn.. door je reactie voel ik neit echt steun eerder afkraken .. ik schrijf leteerlijk toch dat ik nog geen weekmenu kan maken .. !!! dus geef een voorbeeld van de dag zo heb ik reeds +/- naar hetgeen in vriezer zit gedaan de afgelopen dagen.. misschien lees je niet goed wat ik schreef dit lijkt meer oorlog dan vrede
#3402109
Dan begrijpen wij elkaar niet goed, ik kraak niks af ik probeerde te begrijpen wat je schreef.

Ik zou het zelf omkeren.. bedenken of ik bijvoorbeeld 50/50 barf/kvv wil gaan voeren en aan de hand daarvan een barfmenu samenstellen met voornamelijk producten die niet in de kvv zitten.
Bij een pup zou ik toch ook wanneer ik bv 75%kvv voer goed nadenken, bepalen wat ik mijn pup daarnaast geef dus niet enkel vleesbot maar ook mooi spiervlees, eitjes, groenten en dat dan binnen de barf-percentages.
Ik denk te zien dat je dat ook allemaal hebt gedaan.. ik denk dat mijn begrijpend lezen een beetje stuk is vandaag , mijn excuus daarvoor.


Ik laat mijn menu , extreem kleine porties want 2 katten, niet zozeer bepalen door het gewicht van de producten .. al zal ik niet zo gauw dikke kalkoennekken inkopen dat krijg ik niet op maat gemaakt.
Dus een patrijs gaat in 6-en, een hele kwartel in 4-en, 1 kwartelkarkas volstaat voor 1 kat, kippenruggen gaan in 2, 3 of 4 afhankelijk van het gewicht. Dat is wat bewerkelijker maar geeft de vrijheid te varieren over een week.

Met een grote eter die bv 300gr vleesbot krijgt kun je ook een kilo aan vleesbot uit de vriezer halen en dat in 3 dagen opvoeren of de kilo aandooien in 3en delen en 2 delen terug in de vriezer doen
#3402114
Ik zou je aanraden de juiste volgorde van de dingen te volgen.
Eerst inlezen, schrijf evt wat punten op. Van daaruit een eerste weekmenu op papier zetten, om te kijken of je het begrepen hebt en de percentages specifiek voor jouw hond bepalen. Dan kijken wat je wil kopen en adhv wat je kan aankopen evt wat diersoorten veranderen.
Dat kan toch de volgende keer weer anders zijn en zal je altijd veranderen. De diersoorten.
De percentages en opbouw van je menu blijft gelijk. Aangezien je een pup hebt zullen in het begin de hoeveelheden wel nog veranderen en met je hond meegroeien uiteraard.

In tussentijd kan je beter kvv voeren maar ik zou je wel aanraden merken af te wisselen en iets duurdere merken dat smuldier te zoeken.
#3402131
Intussen konijn in rollen en konijn echt in stukken binnen.. daar heb ik kapwerk aan en de kipperuggen.. kwartel was niet in voorraad.. kijk dat bedoel ik nu.. je kunt pas menu maken als je je spullen in huis hebt en ik heb niet voldoende vriezer leeg.. wel 1 hele vriezer leeg ! maar klein.. en 27 kg besteld..In tegenstelling tot de rugjes die ik had waren die half met orgaan er nog in .. deze zijn de hele rug zonder orgaan.. orgaan heb ik genoeg behalve nier nog niet.. zal dus eerst wat moeten ontdooien van de konijn om die te kunnen voeren.. Ik heb gelezen over de % en dus hetgeen ik hierboven schreef ook geprobeerd terug te rekenen dat gaat nooit echt perfect met kvv ernaast en ook niet met echte barf.. eens tuk bot heeft meer vlees of minder leeftijd is ook van belang ivm calcium gehalte .. ook dat weet je zo niet.Ik ga het zo goed mogelijk proberen te doen en als ik een tekort denk te hebben wil ik dat tekort vooral aan totaal gewicht aanvullen zodat het buikje gevuld genoeg is.. dat gaat niet om hele pakken kvv.... eerder 3 dagen aangevuld van 1 pakje.... nu kan ik wel starten met de konijn in rollen , dat is 100% konijn..en het bot en de ontlasting goed in het oog houden.. ik gaf haar de afgelopen dagen 2 kippenruggjes en de ontlasting was en is goed, ik denk echter dat het zeker 3 rugjes ( 1:2 dus in mijn geval wat die heb ik in de vriezer reeds klaar samen met dijbeenspiervlees en ook het vlees zou iets meer nog mogen zijn.. vandaar ook mijn boven geschreven uitleg hoe ik het gisteren deed zo deed ik het al enkel dagen alleen met te weing dieren want had orgaan kip en lams hart en kip vers rauw in de vriezer dus ok voor Barf en wat je zegt wat jij zou doen is ook mijn conclusie

je zegt Too..Ik zou het zelf omkeren.. bedenken of ik bijvoorbeeld 50/50 barf/kvv wil gaan voeren en aan de hand daarvan een barfmenu samenstellen met voornamelijk producten die niet in de kvv zitten.

Too dat is wat ik idd denk en wat ik aan het proberen ben en me ook bewust van nog balans zoeken.. .. echter is het haast onmogelijk als je met ingevroren stukken zit eht wel in juiste balans te krijgen lijkt me
#3402162
Het moet ook niet elke dag precies juist zijn, zolang het over een periode van een week of 2 wel klopt. En daar zit wel marge op. Een tiental gram op een kg is maar een procent verschil.
En of je nu 40% of 42% vleesbot voert is niet zo'n groot verschil.
Wat ik het eenvoudigst vind is van ruim bevleesd bot wat grotere porties geven en van kaler bot wat kleinere porties. Als je die dan beide voert in een week komt het op het einde van de week goed uit. Andere mensen voegen dan liever wat spier bij.
#3402174
Pearlsofp...Wat ik het eenvoudigst vind is van ruim bevleesd bot wat grotere porties geven en van kaler bot wat kleinere porties. Als je die dan beide voert in een week komt het op het einde van de week goed uit.
Dat is idd ook hetgeen ik denk ..echt bekijken hoe ziet het eruit wat heb ik in handen en dat is vaak als je begint nog niet te overzien.. als je ontdooit vlees hebt kun je samenstellen en in pakketjes vleesbot en spiervlees samenvriezen en orgaan en pens kan er bij.. groente is een prutje dat ik in plastic zakjes gerold heb gisteren.. eerder had ik dat in eierdozen gegoten en ingevroren volgens Ian Billinghurst recept..Die blokjes blijken volgens dit % systeem te weinig dus heb nu in rolletjes in een doosje en kan 1 rolletje voor 2 dagen ontdooien.. de blokjes versie bestaat uit andere groenten als de rolletjes dus zo is groente af te wisselen ei geef ik los fruit zit in de blokjes en ik geef fruit ook tussendoor de visjes die ik heb blijken ansjovisjes te zijn die bevatten ook thiaminase.. kunnen die geteld worden als iets of gewoon naast het % systeem
#3402175
Pearlsofp...Wat ik het eenvoudigst vind is van ruim bevleesd bot wat grotere porties geven en van kaler bot wat kleinere porties. Als je die dan beide voert in een week komt het op het einde van de week goed uit.
Dat is idd ook hetgeen ik denk ..echt bekijken hoe ziet het eruit wat heb ik in handen en dat is vaak als je begint nog niet te overzien.. als je ontdooit vlees hebt kun je samenstellen en in pakketjes vleesbot en spiervlees samenvriezen en orgaan en pens kan er bij.. groente is een prutje dat ik in plastic zakjes gerold heb gisteren.. eerder had ik dat in eierdozen gegoten en ingevroren volgens Ian Billinghurst recept..Die blokjes blijken volgens dit % systeem te weinig dus heb nu in rolletjes in een doosje en kan 1 rolletje voor 2 dagen ontdooien.. de blokjes versie bestaat uit andere groenten als de rolletjes dus zo is groente af te wisselen ei geef ik los fruit zit in de blokjes en ik geef fruit ook tussendoor de visjes die ik heb blijken ansjovisjes te zijn die bevatten ook thiaminase.. kunnen die geteld worden als iets of gewoon naast het % systeem?
#3402252
Pearlsofp heb alles wat ik heb per stuk ingevroren , ontdekt dat je de konijnpuntjes in elkaar kunt passen. ;-) heb de delen konijn borstkas van de koppen gescheiden in gevroren alles per stuk zo kan ik ook wegen welke ik er uit neem er zitten nog wat orgaan stukjes in.. de rollen konijn zijn 100% , 70 spiervlees 15 orgaan 15 bot. kwartel was er niet bij .. Nu kan ik morgen eens gaan kijken wat ik in kleinere porties kan aankopen van andere dieren en zo een percentage bepalen kvv en de rest verdelen in Barf. Had eens berekend hoeveel 7% was in een dagverdeling op het oog in vergelijk.. en dat is in verhouding tot wat ze al eet toch wel te veel.
Dus even 6% bekeken en 5%.. ga vandaag op 5% verhouding en eerst de gemalen versie konijn ook bijvoegen ook de ansjovis heeft ze vandaag al gekregen .. en ga dat zeker niet opvoeren nog naar 10%
Er zijn al heel veel fijne tips gekomen waarvoor mijn dank.. het gaat vast lukken en om te beginnen denk ik dat het best is de combi ten dele 50/50 dus kvv te geven zodat de ingewanden ook tijd hebben om de maagzuren op te bouwen..
Ook denk ik dat het handig is als er iets gebeurd qua gezondheid ( 65 jr ! Corona, echtgenoot met zenuw-spierziekte) ook terug te kunnen naar kvv .. voor verzorgers die ineens met Barf onbekend in het diepe moeten is het ook verstandig om op eenvoudiger kvv terug te kunnen..
#3409073
pearlsofpassion schreef: vr 01 mei 2020, 08:02 Die anjovisjes kan je gewoon als vis tellen als extra of als compleet in je menu.
Je mag er tot maximaal 10% van voeren en vries ze niet samen met vlees in want thiaminase werkt ook ingevroren.
Whoa dat wist ik niet. Hier vriezen we per dagportie alles samen in een zakje, ik zal de vis maar eens apart gaan doen dan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door