Of beter: stank. Verschrikkelijke geur.
Mijn jongste hond heeft al altijd stinkende windjes gehad. Dat was een vaststelling. Verder heb ik daar nooit over nagedacht. Dat hoorde gewoon bij haar dacht ik.
Korte tijd geleden viel het me op dat die geur weg was. Kon ik alleen maar blij mee zijn.
Deze week heb ik runderslokdarmen en -luchtpijpen gehaald in het slachthuis om te drogen. De strotten hingen er ook aan. Met mooi vlees. Die heb ik vers aan mijn honden gegeven. En vrij veel. En toen begon het: windjes met veel geluid en vooral veel stank. En nog erger: de stank kwam gewoon door zijn pels (huid dus) naar buiten. Dit was geen klein geurtje, maar een stank om van achterover te vallen, misselijk van te worden,...
En nu wordt de rest duidelijk.
Rund kan ik gemakkelijk aan raken met een slachthuis op 200m afstand. Elke winter droog ik heel veel lever, hart en nier. Dat is dus een groot deel van hun snoepjes. (en nu denk ik: van de geurhinder)
Sinds een half jaar geef ik organen van bio lammetjes. En heb ik het gedroogd runderorgaan niet meer gegeven.
Wel heb ik de laatste tijd heel erg veel gedroogde runderlong gegeven. En ook af en toe gedroogde luchtpijp.
Ben ik juist als ik denk aan een verteringsprobleem, allergie,... voor rund?
Het vlees dat aan de strot hing was zo mooi. Dus eigenlijk heb ik zin om het nog 1 keer te testen . Volgende week droog ik ook. En dan enkel vlees en geen kraakbeen. Doen of niet doen?
En dan heb ik ook zin om verder te testen. Wel wil ik tussen elke test genoeg tijd laten. En in tussentijd Barf met alles behalve rund. Het is gedroogde runderlever, -nier en -hart dat ik wil testen. En dat 1 voor 1. Gewoon een dag alleen maar runderlever en ruiken. Stoppen als het stinkt. En max nog een 2e dag. Dan weer normaal Barf en een week later het volgende orgaan. Doen of niet doen?
En gedroogde runderslokdarm wil ik ook testen.
Ze hebben een tijdje echt veel gedroogde runderlong gehad. Dat waren hun enige snoepjes. En daar heeft hij helemaal niet op gereageerd. Daar kan ik vlot aan raken en dat eten ze graag. Da zou ik graag verder geven. Doen of niet doen? De test is al geweest en helemaal geslaagd. Een test doen met alleen long en verder niets zie ik niet echt zitten. Dan heeft hij die dag echt heel weinig voedingsstoffen.
Kan het dat een hond runderstrot en organen niet goed verteert en geen problemen heeft met runderlong?