Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sophie Young
#3395848
Dag,

Ik geef mijn pup van 10 maanden al een tijdje KVV (enkelvoudig paard als eliminatie dieet) ze lijkt minder last te hebben van jeuk en zit nu zo'n 8 weken op enkel paard, het wordt dus tijd om een eiwitbron toe te gaan voegen en nu wilde ik een hele vis proberen en heb ik hele makrelen en hele sprot besteld, zijn deze 2 soorten vis ok voor de hond om voor het eerst te doen? En welke kan ik beter mee beginnen, de sprot of makreel?

Dank.

Groet,
Sophie
Door Lizzy
#3395874
Sophie Young schreef: wo 26 feb 2020, 19:42 Dag,

Ik geef mijn pup van 10 maanden al een tijdje KVV (enkelvoudig paard als eliminatie dieet) ze lijkt minder last te hebben van jeuk en zit nu zo'n 8 weken op enkel paard, het wordt dus tijd om een eiwitbron toe te gaan voegen en nu wilde ik een hele vis proberen en heb ik hele makrelen en hele sprot besteld, zijn deze 2 soorten vis ok voor de hond om voor het eerst te doen? En welke kan ik beter mee beginnen, de sprot of makreel?

Dank.

Groet,
Sophie
Hoi Sophie,
Ik zou geen van beide doen, eerlijk gezegd. Vis kun je niet teveel van voeren, omdat rauwe vis een stof bevat die vitamine B1 afbreekt, wat weer kan leiden tot verlammingsverschijnselen. Rauwe vis mag echt maar hooguit 10% van het totaal dat je voert uit maken. Ik zou dus eerst voor een ander diersoort gaan en pas op het laatst met vis gaan testen. En dan zou ik kiezen voor sardientjes of panharing omdat deze veel liever gegeten worden dan makreel en sprot. Sprot bevat volgens mij ook nauwelijks omega 3 vetzuren dus sowieso minder interessant om te voeren.
Gebruikersavatar
Door Sophie Young
#3396051
Helaas zijn makreel en sprot zo'n beetje de enige vissen waar ze niet overgevoelig voor is getest dus sardien en haring komt negatief uit de test. Ik vond zelf dat ze al lang op enkel paard zit dus wilde vis gaan toevoegen omdat in mijn idee dit belangrijk is voor erbij. Het idee is dan ook niet om dagen lang vis te voeren hoor! Maar om een makreel of sprotje erbij te voeren en kijken hoe dat gaat. De vraag was ook meer of makreel en sprotjes veilig zijn qua graat enzo om rauw te geven, of makreel en sprot zeg maar beginners barf producten zijn? Omdat ik las dat zalm (dat gaat ze niet krijgen maar als voorbeeld) bijvoorbeeld harde graten heeft een voor meer gevorderd is.
Door Lizzy
#3396077
Sophie Young schreef: vr 28 feb 2020, 17:15 Helaas zijn makreel en sprot zo'n beetje de enige vissen waar ze niet overgevoelig voor is getest dus sardien en haring komt negatief uit de test. Ik vond zelf dat ze al lang op enkel paard zit dus wilde vis gaan toevoegen omdat in mijn idee dit belangrijk is voor erbij. Het idee is dan ook niet om dagen lang vis te voeren hoor! Maar om een makreel of sprotje erbij te voeren en kijken hoe dat gaat. De vraag was ook meer of makreel en sprotjes veilig zijn qua graat enzo om rauw te geven, of makreel en sprot zeg maar beginners barf producten zijn? Omdat ik las dat zalm (dat gaat ze niet krijgen maar als voorbeeld) bijvoorbeeld harde graten heeft een voor meer gevorderd is.
OK, nou je kunt natuurlijk best sprot of makreel toevoegen. Makreel is wel een grote vis. Als je die in 1 keer geeft zit je (denk ik) met een misselijke hond. Ik zou een makreel over meerdere weken verspreiden, dus iedere keer een stukje bij de maaltijd.

Ja hoor, ze kunnen prima gevoerd worden, qua graten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door