Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462803
yazzie schreef: di 05 sep 2023, 12:13 Wat vind je dan van de hoeveelheid vitamine D in Bandit?

D2 400 IU/kg
D3 200 IU/kg

Andere vraag: hier zit geen zalm in maar (wilde) haring of makreel naast kip en rund. Hoe kan het aandeel vitamine D in Bandit relatief hoog zijn?
Omdat het vette (roof)vis is. Waarom zou alleen zalm rijk zijn aan vit d? Ik heb stellig de indruk dat zalm als dé leverancier gezien wordt omdat het zo’n vette vis is maar dat gaat voor de wilde zalm die hier te koop is helaas niet op.
Er is nog iets om in de gaten te houden. Het vetgehalte van vis varieert met de seizoenen. Ik weet nog dat ik makreel kocht op de markt. 7 vissen in een kilo. De keer daarop nog maar 5 in een kilo. En toen nog maar drie en toen waren ze zo moddervet dat alle drie de honden hem uitkotsten enhet me een half jaar gekost heeft om ze weer aan het vis eten te krijgen. De vis groeit gedurende het seizoen en wordt steeds vetter, zeker makreel die vraatzuchtig is.
En daarmee kan je je afvragen wat zo’n analyse waard is. Want gaat er altijd vis in die kvv met hetzelfde vetgehalte??? Wordt elke nieuwe partij geanalyseerd?

Ik kwam bij een opgave voor makreel 8mcg tegen dus dat is 320 IU. En daarbij ging het om vis met 30,7% (!!!) vet. Geen wonder dat ze dat uitkotsen ::)
Voor haring kom ik tegen 16% vet en 6,2 mcg vit D dus 248 IU.

Je eerste antwoord moet ik nog bestuderen. Wat ik in de gauwigheid zag is dat het vooral over Atlantische zalm gaat en muv de gekweekte is die niet verkrijgbaar. Althans ik heb hem nog nooit ergens zien liggen, wilde Atlantische zalm. Maar ik moet het dus nog bestuderen.
#3462804
Wat betreft de wilde zalm: dat was het advies van Dogsnaturally. Vandaar dat ik dat benoemde. Of levertraan. ;)

Wel heel logisch wat je schrijft over het variëren van het vetgehalte in de seizoenen, werkelijk nooit bij stil gestaan.

De % die je noemt bij makreel en haring, welke gewichten horen daar dan bij? Volgens mij zit er maar 5% vis in Bandit, op een bak van 935 gram nog geen 50 gram. Als ik jullie berekeningen zie hoeveel vis jullie dan moeten voeren om genoeg vitamine D in het menu te krijgen, is dat toch een heel andere verhouding? Toch?
#3462808
Lizzy schreef: di 05 sep 2023, 10:46 5. Conclusions
Salmonids cover the Atlantic salmon (Salmo salar) and the Pacific salmon (Oncorhynchus sp.). Content of vitamin D3 in the fillet from wild Atlantic salmon caught in the Baltic Sea was significantly higher than fillet from salmon caught in the North Sea, being 18.5 ± 4.6 µg/100 g, and 9.4 ± 1.9 µg/100 g, respectively. In the feeding trial with the farmed Atlantic salmon, the four groups fed 270–1440 µg vitamin D3/kg feed had a content in the salmon fillet which ranged from 2.9 ± 0.7 µg vitamin D3/100 g to 9.5±0.7 µg vitamin D3/100 g. The content of 25(OH)D3 in all samples was <0.4 µg/100 g. A review of the published studies which report the content of vitamin D in wild and farmed salmonids, showed very limited data, and even within the available data, huge variation in sampling and number of samples were included. Salmon is an excellent source for vitamin D, but these new results on the wild Atlantic salmon and from the feeding trial, using an excessive amount of vitamin D in the feed, calls for further research to minimize the variation in the farmed species, and to ensure a sustainable production of salmon with regards to vitamin D, for the benefit of the consumer.

In die onderzoeken hebben ze het niet over de verschillende soorten zalm. Zoals je hierboven kunt lezen.
Zoals ik het lees gaat dit uitsluitend over Atlantische zalm, Salmo salar. Zwemmend in de Baltische zee en in de Noordzee, en de kweekzalm. Er wordt nergens gesproken over de Pacifische zalm(soorten), die zwemmen daar niet. Ook voor zalmen geldt trouwens een enorme variatie in vetgehalte gedurende het seizoen. Jonge zalm op zee is mager. Ze eten daar 1-4 jaar tot ze sterk en vet genoeg zijn om de tocht naar de paaigronden te kunnen aflegen. In de rivier, op weg naar de paaigronden, zijn ze op zijn vetst.


Ik vind wel dit:

Conclusions
ƒ Seafood species provide the major natural sources of omega-3 fatty acids and
vitamin D in the US diet.
ƒ With this variety of species, the consumer can choose among a wide range of
seafoods, some of which provide significant levels of these important nutrients.
ƒ Vitamin D levels in the seafoods evaluated were not proportional to fat. Vitamin
D content appears to be species-dependent.
Het is dan wel opvallend dat de uitermate vette soorten als makreel en haring veel vit. D bevatten.

Bron: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/8 ... 9_fish.pdf

Volgens mij is gekweekte zalm ook vetter dan wilde zalm (sowieso) en is gekweekte zalm toch minder rijk aan vitamine D.
Ja dat klopt helemaal. Maar die vis wordt natuurlijk vet gevoerd met niet-natuurlijk voedsel. Hij hoeft ook niet te werken om aan eten te komen zoals zijn wilde soortgenoot, heeft gebrek aan beweging en wordt gemakkelijker vet. Hij eet niet het vit. D bevattende voedsel dat de vis eet die in de zee vrij rond zwemt dus heeft hij ook minder in zijn weefsels opgeslagen zitten.

Ik vond ook nog dit:

Other fantastic salmon choices that provide just under 100% of your daily needs include cooked wild Coho salmon (6 ounces provides 19.2 mcg) and canned sockeye salmon (3 ounces provides 19.2 mcg).
Ja maar die zij in NL niet verkrijgbaar. Ook niet ingeblikt. De (duurdere) blikjes met rode zalm bevatten Oncorhynchus nerka, 7,8% vet. De roze zalm in blik bevat ook weer O. gorbuscha. Ingeblikt is die met 5,4% iets vetter dan zijn soortgenoot uit de vriezer.

De Bultrugzalm is een Pacifische zalmen. En dan vind ik ook nog dit:

Pink salmon or humpback salmon is a species of euryhaline ray-finned fish in the family Salmonidae. It is the type species of the genus Onchorhynchus, and is the smallest and most abundant of the seven officially recognized species of salmon.

Found in: Mara Lake

Higher classification: Pacific salmons and trouts
Mass: 3.7 kg (Adult) Encyclopedia of Life
Rank: Species
Scientific name: Oncorhynchus gorbuscha

Nutrition Facts
Pink salmon
Sources include: USDA

Amount Per 100 grams
Calories 152
% Daily Value*
Total Fat 5 g 7%
Saturated fat 1 g 5%
Trans fat regulation 0 g
Cholesterol 55 mg 18%
Sodium 90 mg 3%
Potassium 439 mg 12%
Total Carbohydrate 0 g 0%
Dietary fiber 0 g 0%
Sugar 0 g
Protein 25 g 50%
Vitamin C 0% Calcium 0%
Iron 2% Vitamin D 130%
Vitamin B6 35% Cobalamin 78%
Magnesium 8%



En ook dit:

Pink salmon vitamin D content: 522 IU per 100 gram. Dat is wel de helft van die 900-nog-wat maar toch nog steeds een behoorlijke hoeveelheid.
De Bultrug (O. gorbuscha) is de diepvriesvis van de supermarkt. En die is dus ECHT NIET vet. 2,5%, hij is gort en gortdroog. Oftewel niet lekker ::) Misschien verkopen ze in Amerika vettere exemplaren, dat is goed mogelijk. De lekkere houden ze zelf. De jonge, nog magere vissen gaan voor de export. Maar, mijn honden vonden de diepvriesvis altijd wél lekker. Maar die vonden kweekzalm ook lekker. En andere vis ook. En eigenlijk vonden die alles lekker ;D ;D

Hoe dan ook, ik ben niet van plan zo veel vis te gaan voeren dat er nauwelijks ruimte over blijft voor (spier)vlees van zoogdieren en vogels waardoor ik van andere stoffen weer tekorten ga oplopen. Dus houd ik het denk ik bij de 10% vette vis en daarnaast vooral wild. Over de levertraan ga ik nog eens nadenken. En eventueel laat ik de vit D dan testen. Al was het maar uit pure nieuwsgierigheid. Ik hoor mijn da nu al: Heb je háár weer! ;D ;D ;D
#3462812
Lizzy schreef: di 05 sep 2023, 10:50 En het goede nieuws is:

https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/pr ... WgQAvD_BwE

Bij Ekoplaza verkopen de deze zalm : Ingredienten: Pacific ZALM (Oncorhynchus nerka) (VIS). Het slechte nieuws is dat het €12 kost voor 180 gram. Even een bijbaan gaan zoeken!
Oncorhynchus nerka. Wel te koop in NL.
#3462813
Jonge dieren hebben overigens vaak een hoger vitamine D niveau. Vraag me niet waarom. Erna heeft ooit een van haar jonge Dalmatiërs laten testen op vitamine D (Mildred) en haar vitamine D gehalte was perfect. Hoog te noemen. En zij eet Lotgering. Het zijn vaak de wat oudere dieren of de gecastreerde dieren waarbij het mis gaat.
#3462819
Lizzy schreef: wo 06 sep 2023, 07:56 Jonge dieren hebben overigens vaak een hoger vitamine D niveau. Vraag me niet waarom. Erna heeft ooit een van haar jonge Dalmatiërs laten testen op vitamine D (Mildred) en haar vitamine D gehalte was perfect. Hoog te noemen. En zij eet Lotgering. Het zijn vaak de wat oudere dieren of de gecastreerde dieren waarbij het mis gaat.
Misschien neemt het lichaam op oudere leeftijd minder goed op? Is wel een interessant gegeven.
#3462825
Bij mensenkinderen beweren ze het tegendeel.
Maar goed, wij maken dus wel vit D aan uit het zonlicht en hoe vaak wordt dat überhaupt getest. Er wordt wel meer aangeraden zonder testen bij kinderen. Vit K wordt ook standaard gesupplementeerd. Ik ben er alleszinds jonger mee gestopt dan aangeraden bij mijn kinderen. Ze speelden de hele tijd buiten en overdosering van vit D is ook niet bepaald onschuldig. Enkel in de grijze wintermaanden gaf ik nog eens wat.

Als honden het enkel uit de voeding moeten halen is het niet zo onlogisch dat ze een goede voorraad meekrijgen bij de geboorte of uit de melk ( weet niet hoeveel vit D daarin zit).
#3462829
pike schreef: wo 06 sep 2023, 08:11 Dat valt een beetje veel buiten de begroting, €66,50 per kilo ::) zou nou echt iemand dat kopen??
Ik niet. Maar ik heb al adressen gezien waarbij je rond de €30 betaald. Dit is Ekoplaza he, daar betaal je al 10 euro meer door over de drempel te stappen :biggrin2:

Ik vind €30 ook onbetaalbaar. Vandaar ook dat ik die van de Ap geef (ik eet het zelf niet dus geen idee of het eetbaar is) en daarnaast levertraanolie....
#3462830
pike schreef: wo 06 sep 2023, 10:03 Maar dat kunnen de pups dan alleen maar krijgen als de moeder ook voldoende heeft.
Niet noodzakelijk. Moeder geven wel vaker wat ze zelf tekort hebben om hun kinderen of pups te voorzien. Lichamelijk he. Te weinig wil niet zeggen dat er niets is. Het tekort zou bij moederhonden dan achteraf nog groter moeten zijn idd.
Hoe dan ook, als pups meer hebben, moet het ergens vandaan komen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door