Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462704
Ik heb eens gekeken bij compleet voer hoe het daar zit. KB bijv. voegt 700iu toe per kg. Royal C voegt 800iu toe per kg aan de brok voor de volwassen Dalmaat :biggrin2:
Als mijn hond 450 gram eet komt hij met een complete kvv niet aan de genoemde dagelijkse behoefte. Een gemiddeld actieve hond van 24 kg krijgt van RC 300 gram dus dat is ook maar 265 IU per dag.
Als wij nou werkelijk chronisch te weing vit d zouden voeren dan zouden onze honden op termijn toch allemaal botproblemen moeten krijgen?
#3462706
pearlsofpassion schreef: za 02 sep 2023, 07:53 Dat haalt een wolf toch ook nooit?
Klopt iets niet hoor...

Haalt een hond helemaal niets uit de zon?
Er zit vast nog wat in ander vlees.
Nee, maar een wolf eet geen vlees van dieren die nooit de zon hebben gezien. Want daar zit het probleem. We voeren vlees van dieren die niet in de zon staan. En die zelf vaak ook tekort aan vitamine D hebben. Zo is een onderzoek gedaan naar vogels en kippen en die hebben allemaal een enorm vitamine D tekort.

Een wolf eet wild en dus krijgt ie meer vitamine D binnen. En nee, een hond haalt geen vitamine D uit de zon. Niks. Nul. Blijkt uit studie.
#3462707
pike schreef: za 02 sep 2023, 08:24 Ik heb eens gekeken bij compleet voer hoe het daar zit. KB bijv. voegt 700iu toe per kg. Royal C voegt 800iu toe per kg aan de brok voor de volwassen Dalmaat :biggrin2:
Als mijn hond 450 gram eet komt hij met een complete kvv niet aan de genoemde dagelijkse behoefte. Een gemiddeld actieve hond van 24 kg krijgt van RC 300 gram dus dat is ook maar 265 IU per dag.
Als wij nou werkelijk chronisch te weing vit d zouden voeren dan zouden onze honden op termijn toch allemaal botproblemen moeten krijgen?
Onderzoek heeft uitgewezen dat heel veel honden die Royal Canin krijgen dus ook deficiënt aan vitamine D zijn. Er zijn maar een paar merken waarbij de honden die dat eten er goed uit kwamen. Dat heeft ook te maken met de opneembaarheid van synthetische vitamine D.

Ik denk eerder dat veel van ons borderline zitten. En je zou je af kunnen vragen waarom zoveel honden tegenwoordig artrose hebben. Of kanker krijgen.
#3462709
pike schreef: za 02 sep 2023, 01:24 Dat lijkt er dan wel op ja. Als je zoveel vis bij elkaar moet harken om aan de behoefte te komen.

Nou heb ik met behulp van al jouw getallen eens gekeken wat ik mijn nieuwe Fauve straks zou moeten geven om aan die behoefte te komen. Uitgaande van 15 kg volwassen gewicht en een behoefte van 750 iU per dag.
Ik zou dan bv. 2 eitjes, 2 verse sardientjes en 450 gram wilde zalm moeten voeren (2x40 + 2x250 + 4,5x988 = 5270 /7 =752 iU. Uit het voer zou zo'n 9 iU per dag komen, zit ik op 761.
Dan heb ik het dus wel te pakken, maar ik vind het wel veel vis voeren om eerlijk te zijn. De sardien gaat als heel prooidier in de bak, de wilde zalm als spiervlees. 3% van 15 kg is 450x7=3150 gram in de week. Sardien eraf (hele prooi) zeg 200 gram samen rest 2950 gram. 25% daarvan is spiervlees - 735 gram. 450 gram gaat op aan zalm, blijft er nog maar 285 gram over voor wat ander spiervlees van zoogdieren en vogels. En dat vind ik dan wel erg weinig moet ik zeggen, want daar moet de hond toch ook voedingsstoffen uit halen. Gemiddeld per dag nog maar 40 gram :-\ :( Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Maar heb je wel lever en vlees meegenomen in je berekening? Want zonder vis zit je natuurlijk (met lever) niet op nul vitamine D.
#3462717
Lizzy schreef: za 02 sep 2023, 09:32 Nee, maar een wolf eet geen vlees van dieren die nooit de zon hebben gezien. Want daar zit het probleem. We voeren vlees van dieren die niet in de zon staan. En die zelf vaak ook tekort aan vitamine D hebben. Zo is een onderzoek gedaan naar vogels en kippen en die hebben allemaal een enorm vitamine D tekort.

Een wolf eet wild en dus krijgt ie meer vitamine D binnen. En nee, een hond haalt geen vitamine D uit de zon. Niks. Nul. Blijkt uit studie.
Sorry dat ik het zo stevig poneer maar als een hond geen vit D uit de zon haalt, doet een konijn of bizon dat ook niet...
Dus of die prooi dan in de zon staat of niet, haalt niets uit.

Ergens klopt er iets niet in die redenering.

En welke vogels en kippen zijn dan getest? Enkel in de industrie zien ze geen zonlicht, bij mensen thuis zitten die net meestal wel de hele dag in de zon...
Maar ja, dat zou dan toch niet uithalen...

Waar halen ze die normen dan ook vandaan ivm hoeveel dieren nodig hebben?
#3462718
pearlsofpassion schreef: za 02 sep 2023, 12:28 Sorry dat ik het zo stevig poneer maar als een hond geen vit D uit de zon haalt, doet een konijn of bizon dat ook niet...
Dus of die prooi dan in de zon staat of niet, haalt niets uit.
Ja, niet dus. Herbivoren halen wel vitamine D uit de zon, carnivoren niet.

Ergens klopt er iets niet in die redenering.
En welke vogels en kippen zijn dan getest? Enkel in de industrie zien ze geen zonlicht, bij mensen thuis zitten die net meestal wel de hele dag in de zon...
Maar ja, dat zou dan toch niet uithalen...

Waar halen ze die normen dan ook vandaan ivm hoeveel dieren nodig hebben?
Dat weet ik niet maar er werd gesteld dat alle indoor gehouden vogels deficiënt zijn aan vitamine D.
#3462719
Op pubmed: "Although vitamin D is critical to calcium/phosphorus homeostasis, bone formation and remodeling, there is evolution-based variation between species in vitamin D metabolism and susceptibility to rickets and osteomalacia. Most herbivores produce vitamin D3 in response to sunlight, but dogs and cats have generally lost the ability as carnivore diets are rich in vitamin D. Nutritional deficiencies and/or poor exposure to sunlight can induce rickets in birds, swine, cattle and sheep, but horses are less susceptible as they have evolved a calcium homeostasis that is quite different than other animals".

Het punt is dus dat de voeding van de carnivoor niet meer rijk is aan vitamine D. Waarschijnlijk als je je hond of kat vrijwel alleen wild vlees voert: dat je nog prima zit.
#3462732
En biologisch? Deze dieren zijn over het algemeen toch ook meer buiten?

Ik waag wel te betwijfelen of alleen een tekort aan vitamine D zorgt voor artrose. Een lijf slijt toch ook door gebruik in het leven? Net zoals de kwaliteit op celniveau. Dat houd je toch niet tegen met vitamine D? DNA?

Aan de andere kant: ik slik zelf vitamine D voor iets anders dan artrose. Gek genoeg heb ik wel minder pijn in mijn onderlijf en kan ik ook weer op mijn linkerzij liggen. Als ik stop met vitamine D neemt het ongemak weer toe.

Wel interessant, ik lees mee. :)
#3462740
Lizzy schreef: za 02 sep 2023, 12:37 Ja, niet dus. Herbivoren halen wel vitamine D uit de zon, carnivoren niet.

Dat weet ik niet maar er werd gesteld dat alle indoor gehouden vogels deficiënt zijn aan vitamine D.
Hmmm ok. Ik dacht dat het door de vacht kwam. Niet dus..
Ja ok. Dan lijkt het me idd logisch. Alhoewel nachtdieren als hazen dan nog wel een raadsel vormen.
Indoor houden is idd nooit gezond.
Lam wordt ook doorgaans buiten gehouden. Bio of niet.
Zijn er geen andere bronnen van vit D dan vis en ei? En zit er in ei dan meer dan in het vlees van kip?
#3462743
Lizzy schreef: za 02 sep 2023, 09:32 Nee, maar een wolf eet geen vlees van dieren die nooit de zon hebben gezien. Want daar zit het probleem. We voeren vlees van dieren die niet in de zon staan. En die zelf vaak ook tekort aan vitamine D hebben. Zo is een onderzoek gedaan naar vogels en kippen en die hebben allemaal een enorm vitamine D tekort.

Een wolf eet wild en dus krijgt ie meer vitamine D binnen. En nee, een hond haalt geen vitamine D uit de zon. Niks. Nul. Blijkt uit studie.
Een wolf doodt veel schapen als ik dat zo lees in het nieuws en die schapen hebben ook vaak een vit D tekort heb ik gelezen. Gaan ze soms zelfs aan dood. Dus als die wolven teveel schapen pakken hebben ze straks ook allemaal kromme poten ::)
#3462744
Lizzy schreef:
Maar heb je wel lever en vlees meegenomen in je berekening? Want zonder vis zit je natuurlijk (met lever) niet op nul vitamine D.
Ja dat heb ik ook vermeld: "Uit het voer zou zo'n 9 iU per dag komen, zit ik op 761. ". Dat heb ik dus ook afgeleid uit jouw getallen. Maar dat is zo goed als niks :-\
Laatst gewijzigd door pike op za 02 sep 2023, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3462746
pike schreef: za 02 sep 2023, 19:36 Een wolf doodt veel schapen als ik dat zo lees in het nieuws en die schapen hebben ook vaak een vit D tekort heb ik gelezen. Gaan ze soms zelfs aan dood. Dus als die wolven teveel schapen pakken hebben ze straks ook allemaal kromme poten ::)
Nochtans, schapen zijn herbivoren, en staan doorgaans wel buiten. Zeker wanneer ze door een wolf gevangen worden...

Ik kan het allemaal niet volgen ze.
Is er eigenlijk wel ergens een dier dat geen tekort heeft? (Los van mezelf dan ::) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door