Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462748
Ik weet het niet meer hoor. Hoe kan ik een net menu samenstellen als ik zó veel vis moet voeren? Behalve die vit. D krijgt de hond dan ook een hoop troep mee naar binnen.
En, we zeggen altijd dat we vette vis moeten voeren. Maar die wilde zalm uit de vriezer bij AH bevat maar 2,5% vet. Ik kan dat toch geen vette vis noemen. Ik heb hem zelf ook wel eens gegeten: Gort en gort droge vis. Hoe kan daar dan zoveel inzitten????

Ik heb voorheen altijd veel wild gevoerd. Ik ga dat dan nu ook maar weer doen. Ook al wordt ook dat weer afgeraden, te veel wild voeren. Maar wat blijft er dan nog over? Nog even en ik ga aan de brok :crying: :help:
#3462752
pearlsofpassion schreef: za 02 sep 2023, 21:40 Waarom wordt veel wild voeren afgeraden? :???:

Verder kan ik me helemaal vinden in je samenvatting...
De vraag is, als er werkelijk tekort is, kunnen we er dan nog iets anders aan doen? Iets anders dat rijk is aan vit D?
Gut ik weet niet meer hoe dat zat. Kan het zo gauw ook niet meer terugvinden. Weet wel dat ik me er nooit veel van aangetrokken heb. Omdat wild me hoe dan ook altijd nog gezonder leek dan de meeste landbouwhuisdieren.
#3462754
pike schreef: za 02 sep 2023, 21:30 Ik weet het niet meer hoor. Hoe kan ik een net menu samenstellen als ik zó veel vis moet voeren? Behalve die vit. D krijgt de hond dan ook een hoop troep mee naar binnen.
En, we zeggen altijd dat we vette vis moeten voeren. Maar die wilde zalm uit de vriezer bij AH bevat maar 2,5% vet. Ik kan dat toch geen vette vis noemen. Ik heb hem zelf ook wel eens gegeten: Gort en gort droge vis. Hoe kan daar dan zoveel inzitten????

Ik heb voorheen altijd veel wild gevoerd. Ik ga dat dan nu ook maar weer doen. Ook al wordt ook dat weer afgeraden, te veel wild voeren. Maar wat blijft er dan nog over? Nog even en ik ga aan de brok :crying: :help:
Ik kan daar ook niet mee leven, met zoveel vis in mijn menu. En daarom doe ik een beetje van mezelf en een beetje van Maggie. Ik voer zoveel mogelijk lever van biologisch of grasgevoerd dier. Ik voer ook nog steeds wel wat wild. Ik geef eieren. Ik geef wel 1 keer per week 1 ons wilde zalm. Ik geef ook 1 sardien/panharing per week en verder geef ik 4 per week een theelepeltje Möller levertraanolie (uit de fles). Möller geeft een aanduiding van de hoeveelheid vitamine D er in zit per dessertlepel (de dosering voor de mens). Dit kan noooooit alleen uit de levertraan komen van de geperste lever maar zij zeggen het aan te vullen met echt de vitamine D uit levertraan tot deze hoeveelheid die op de fles staat. Ik ga Sjoerd wel weer een keer laten testen, dan weet ik of dat z'n werk heeft gedaan. En ik moet wel he. Sjoerd heeft aangetoond een te laag vitamine D.
#3462756
Op pagina 2 van dit topic stond trouwens het advies van Dogs Naturally:

Het advies van Dogsnaturally even vertalen:

De beste manier om ervoor te zorgen dat je hond voldoende vitamine D binnen krijgt is::

* Voer je hond zoveel mogelijk wild. Daar zit meer vitamine D in als in dieren gehouden als landbouwhuisdieren.
* Voer je honden vlees van gras gevoerde dieren. Dat vlees bevat meer vitamine D als dieren die binnen worden gehouden.
* Voer je honden biologisch vlees wanneer je kunt. Daar zit naar alle waarschijnlijkheid minder glyfosaat en andere vitamine stelende stoffen in.
* Voer geen commercieel hondenvoer met synthetische vitamine D toevoegingen. Als er op het etiket staat "vitamine D" dan zit er een toevoeging in en dat is nep, is niet hetzelfde en een teveel kan je hond serieus schaden.
* Geef als extra's wilde zalm of levertraanolie.
* Als je bovenstaande niet kunt doen, laat je dierenarts vitamine D bepalen in het bloed.
#3462758
Ik zat te kijken bij kabeljauwlever. Dat is te koop in de supermarkt in kleine blikjes. Ik weet niet of het klopt maar ik kwam tegen dat daar 100 mcg per 100 gr in zit. Dat is 4000 IU…
Maar er zit ook heel veel vit A in. Hoe zit het daarmee dan?

Bedacht me net dat ik vroeger in Purmerend op de markt regelmatig Calamaris kocht. Kleine inktvisjes. Met schoonmaken kregen de honden altijd de kopjes én de ingewanden. Dat was smullen :D misschien hebben ze zo onbewust een extra gift gekregen.
#3462798
Ik wil nog even terugkomen op een opmerking die ik hierboven gemaakt heb. Aangezien je er geen reactie op geeft. Namelijk dat de wilde zalm die bij ons in de supermarkt te koop is geen vette vis is. Deze zalm bevat maar 2,5%% vet. Dus uitermate magere vis. En ik vraag me nu dus af Lizzy, die getalletjes over de vit D waardes van zalm die jij hebt, van welke zalmsoort zijn die afkomstig. Want er zijn ook vettere Pacifische zalmsoorten. Niet te vergelijken met wat hier in de winkel ligt. En die verschillende soorten zullen dus ook verschillende gehaltes aan vit. D (en omega3) bevatten. Toch? In elk geval kan ik "onze" zalm uit de supermarkt niet onder de categorie "vette vis" scharen. En kan ik me daarom ook nauwelijks voorstellen dat deze vis zoveel bijdraagt aan de vitD behoefte.

Sockeyezalm- Oncorhynchus nerka - 9% vet
Chinookzalm - Oncorhynchus tshawytscha ook wel Koningszalm - de vetste (10%)
Cohozalm - Oncorhynchus kisutch - 6% vet
Chumzalm - Oncorhynchus keta - 2,3% vet
Bultrugzalm- Oncorhynchus gorbuscha - 2,5%

De laatste, de O. gorbucha, ligt dus bij ons in de supermarkt. Keta heb ik in het verleden ook wel eens gezien.
#3462799
5. Conclusions
Salmonids cover the Atlantic salmon (Salmo salar) and the Pacific salmon (Oncorhynchus sp.). Content of vitamin D3 in the fillet from wild Atlantic salmon caught in the Baltic Sea was significantly higher than fillet from salmon caught in the North Sea, being 18.5 ± 4.6 µg/100 g, and 9.4 ± 1.9 µg/100 g, respectively. In the feeding trial with the farmed Atlantic salmon, the four groups fed 270–1440 µg vitamin D3/kg feed had a content in the salmon fillet which ranged from 2.9 ± 0.7 µg vitamin D3/100 g to 9.5±0.7 µg vitamin D3/100 g. The content of 25(OH)D3 in all samples was <0.4 µg/100 g. A review of the published studies which report the content of vitamin D in wild and farmed salmonids, showed very limited data, and even within the available data, huge variation in sampling and number of samples were included. Salmon is an excellent source for vitamin D, but these new results on the wild Atlantic salmon and from the feeding trial, using an excessive amount of vitamin D in the feed, calls for further research to minimize the variation in the farmed species, and to ensure a sustainable production of salmon with regards to vitamin D, for the benefit of the consumer.

In die onderzoeken hebben ze het niet over de verschillende soorten zalm. Zoals je hierboven kunt lezen.

Ik vind wel dit:

Conclusions
ƒ Seafood species provide the major natural sources of omega-3 fatty acids and
vitamin D in the US diet.
ƒ With this variety of species, the consumer can choose among a wide range of
seafoods, some of which provide significant levels of these important nutrients.
ƒ Vitamin D levels in the seafoods evaluated were not proportional to fat. Vitamin
D content appears to be species-dependent.


Bron: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/8 ... 9_fish.pdf

Volgens mij is gekweekte zalm ook vetter dan wilde zalm (sowieso) en is gekweekte zalm toch minder rijk aan vitamine D.

Ik vond ook nog dit:

Other fantastic salmon choices that provide just under 100% of your daily needs include cooked wild Coho salmon (6 ounces provides 19.2 mcg) and canned sockeye salmon (3 ounces provides 19.2 mcg).

De Bultrugzalm is een Pacifische zalmen. En dan vind ik ook nog dit:

Pink salmon or humpback salmon is a species of euryhaline ray-finned fish in the family Salmonidae. It is the type species of the genus Onchorhynchus, and is the smallest and most abundant of the seven officially recognized species of salmon.

Found in: Mara Lake
Higher classification: Pacific salmons and trouts
Mass: 3.7 kg (Adult) Encyclopedia of Life
Rank: Species
Scientific name: Oncorhynchus gorbuscha

Nutrition Facts
Pink salmon
Sources include: USDA

Amount Per 100 grams
Calories 152
% Daily Value*
Total Fat 5 g 7%
Saturated fat 1 g 5%
Trans fat regulation 0 g
Cholesterol 55 mg 18%
Sodium 90 mg 3%
Potassium 439 mg 12%
Total Carbohydrate 0 g 0%
Dietary fiber 0 g 0%
Sugar 0 g
Protein 25 g 50%
Vitamin C 0% Calcium 0%
Iron 2% Vitamin D 130%
Vitamin B6 35% Cobalamin 78%
Magnesium 8%

En ook dit:

Pink salmon vitamin D content: 522 IU per 100 gram. Dat is wel de helft van die 900-nog-wat maar toch nog steeds een behoorlijke hoeveelheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door