Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door [Anne]
Hoi Allemaal!

Paar maanden terug zijn wij begonnen met rauwe voeding aan onze honden en katten. (vroeger waren onze katten ook op KVV maar ze gingen opeens heel moeilijk eten)
Eigenlijk was mijn idee om te gaan barf'en, ik vind het fijn dat ik zelf weet wat erin gaat en dat ze lekker hun eten kunnen kauwen. Maarja de andere kant, waardoor ik een beetje twijfelachtig werd is, is het menu wel volledig, goede afwisseling van diersoorten, goede percentages etc. kortom krijgen mijn huisdieren alles binnen dat ze nodig hebben? Ik heb hier veel gelezen en zelf een menu samengesteld... Maar toch ben ik langs een dierenwinkel gegaan om nog meer informatie in te winnen. Hier werd geadviseerd voor KVV te gaan, zo weet je zeker dat alles er in zit en zelf samenstellen is heel complex en lastig.. We zijn dus met KVV begonnen, wel afwisselende merken ( Tammega, Kivo, Dogmeat, Kiezebrink soms daileymeat) en natuurlijk diersoorten. Ons werd ook geadviseerd geen groente, hier wel las ik.
Alles wordt hier heel goed gegeten, zelfs door de katten (waar ik wel wat moeilijkheden had verwacht) Elke voeding is een feest.
Maar nu merk ik toch dat de poep soms wittig is en soms zelfs pijn doet, dus dat betekent dat hun voeding te veel bot bevat... Dat is toch een nadeel van KVV..
Nu zijn wij een startende fokker en verwachten wij ons eerste nestje in november/december. (als het goed is wordt ze bijna loops!)
En ben ik dus jullie informatie gaan lezen over barf voeding voor drachtige teven en afspenen van pups, heel duidelijk en informatief. Dat zet me aan het denken... bij KVV is het zoals de fabrikant het maakt en daar zit je aan vast.. je kan natuurlijk zelf dingen toevoegen zodat het voor de teef goed is maar je weet nooit precies wat het percentage is dat het bevat.. en welke merken of in welke diersoorten zit meer bot percentage? of zijn totaal niet geschikt voor een drachtige teef??

Wat adviseren jullie? Toch maar gaan barf'en? Wel op KVV blijven? Wat is het beste?
(als jullie barf adviseren zou ik graag mijn menu willen posten! En later voor mijn drachtige teef, voedende teef en de pups afspenen)

Heel erg bedankt alvast

Groetjes,
Anne
Door Lizzy
Hoi Anne,
BARF. Heel simpel. Volmondig. Kijk, en bij die dierenwinkel is het toch "wij van WC eend adviseren WC eend". KVV koop je bij de dierenwinkel. BARF niet. Maar echt, alle honden die ik van KVV over heb zien gaan op zelf samengestelde maaltijden (met groenten) gingen er serieus weer met sprongen op vooruit. Natuurlijk wel op voorwaarde dat je en goede kwaliteit vlees geeft en een goed menu met voldoende afwisseling hebt. En ik wil met alle liefde naar je menu kijken en je adviseren indien nodig!
Groetjes, Lizzy, 200% overtuigt zelf samensteller (en ook wij hebben hier een drachtige teef zelf gevoerd en 9 pups groot gebracht, waarvan er twee bij ons zijn gebleven. Zij zijn 4de generatie BARF).
Door [Anne]
Hoi Lizzy,

Dankjewel voor je reactie! Dit geeft mij weer wat zekerheid, dan ga ik toch over op Barf :) .
Toen ik bezig was met het menu samen te stellen heb ik op verschillende verkoopsites gekeken; Dogmeat, Florisvlees en Lupa-diervoeding. Vallen deze onder goede kwaliteit? Zo nee, waar zou ik dan moeten kijken?
Wij hebben 2 honden en 2 katten.

en dus uitgaand voor de honden:
45% Vleesbot
25% Spiervlees
20% Orgaanvlees( 10% pens , 2,5% nier, 2,5% lever & 5% hart)
10% Groentemix

Honden:
Freya: Volwassen 12,5 kg. totaal 300 gr. per dag. -------Elyn: 10 maanden 18kg. totaal per dag.700gr

(Ik zie dat het een beetje raar staat als ik het post..... De eerste grammen van Freya en de tweede grammen voor Elyn, elyn krijgt net zoals freya alle dagen dezelfde grammen)

Ma.
Vleesbot: Kippenrug 135 gr. 315 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr. 175 gr.
Pens: Geit 30 gr. 70 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr. 70 gr.
Groentemix: .. 30 gr. 70 gr
Eitje

Di.
Vleesbot: Kwartelkarkas 135 gr. ''
Spiervlees: Rundvlees 75 gr.
Pens: schaap 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

Woe.
Vleesbot: Lamskotelet 135 gr. ''
Spiervlees: Hertenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Eitje

Do.
Vleesbot: Eendenrug 135 gr. ''
Spiervlees: Kippenafsnijsel 75 gr.
Pens: Schaap 30 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 135 gr. ''
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr.
Vis

Za.
Vleesbot: Konijnendelen 135 gr. ''
Spiervlees: Lamavlees 75 gr.
Pens: Schaap c 30 gr.
Eitje

Zo.
Vleesbot: Eendennek 135 gr. ''
Vis

*Freya & Elyn zouden elke dag dus dezelfde percentages krijgen.
Mix 1: Runderhart, kippenlever, konijnennier
Mix 2: Eendenhart, Lamslever, Rundernier

---------------------------------------------------------------------------------------

Katten:

45% Vleesbot
40% Spiervlees
15% Orgaan (5%Hart, 5%lever, 3%Nier, 2% maag)

Pip & Luna beide uitgegroeid.
-----------------------Pip 4 kg. totaal per dag 120 gr.---- Luna 5 kg. totaal per dag 150 gr.
(eertse grammen Pip, tweede grammen Luna)

Ma.
Vleesbot: Konijnendelen 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Kippenafsnijsel 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
1 Eendagskuiken.

Di.
Vleesbot: Kwartel karkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Woe.
Vleesbot: Kippenrug 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Hertenvlees 48 gr. 60 gr.
Portie vis

Do.
Vleesbot: Eendenkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Lamsvlees 48 gr. 60 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Rundvlees 48 gr. 60 gr.
1 Eendagskuiken.

Za.
Vleesbot: Kwartelkarkas 54 gr. 67 gr.

Zo.
Vleesbot: Eendennek 54 gr. 67 gr.
Portie vis

Orgaanmix 1: runderhart, kippenlever, konijnennier, kippenmaagjes
Orgaanmix 2: Eendenhartjes, lamslever, rundernier, kippenmaagjes

-Hoeveelheid vis is mij nog niet helemaal duidelijk.

-En kunnen honden i.p.v. een eitje ook een eendagskuiken krijgen?

- Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben benieuwd of het zo redelijk oke is!

groetjes Anne
Door pearlsofpassion
Ik heb even naar het katten deel gekeken. Dat ziet er prima uit. Je orgaan is net goed, maar zeker niet minder geven hé.

Je mag tot 10% vis aanhouden.

Als je honden snappen dat kuikens eten zijn, kan je dat prima geven. Maar de meeste honden eten ze dus niet. ;)
Door Lizzy
[Anne] schreef: do 19 sep 2019, 16:37 Hoi Lizzy,

Dankjewel voor je reactie! Dit geeft mij weer wat zekerheid, dan ga ik toch over op Barf :) .
Toen ik bezig was met het menu samen te stellen heb ik op verschillende verkoopsites gekeken; Dogmeat, Florisvlees en Lupa-diervoeding. Vallen deze onder goede kwaliteit? Zo nee, waar zou ik dan moeten kijken?
Wij hebben 2 honden en 2 katten.
In de regel verkopen ze allemaal goede kwaliteit maar je moet zelf wel even opletten dat je geen gemalen vlees koopt.
en dus uitgaand voor de honden:
45% Vleesbot
25% Spiervlees
20% Orgaanvlees( 10% pens , 2,5% nier, 2,5% lever & 5% hart)
10% Groentemix

Honden:
Freya: Volwassen 12,5 kg. totaal 300 gr. per dag. -------Elyn: 10 maanden 18kg. totaal per dag.700gr

(Ik zie dat het een beetje raar staat als ik het post..... De eerste grammen van Freya en de tweede grammen voor Elyn, elyn krijgt net zoals freya alle dagen dezelfde grammen)

Ma.
Vleesbot: Kippenrug 135 gr. 315 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr. 175 gr.
Pens: Geit 30 gr. 70 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr. 70 gr.
Groentemix: .. 30 gr. 70 gr
Eitje

Di.
Vleesbot: Kwartelkarkas 135 gr. ''
Spiervlees: Rundvlees 75 gr.
Pens: schaap 30 gr.
Vis

Woe.
Vleesbot: Lamskotelet 135 gr. ''
Eitje

Do.
Vleesbot: Eendenrug 135 gr. ''
Spiervlees: Kippenafsnijsel 75 gr.
Pens: Schaap 30 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 135 gr. ''
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr.
Vis

Za.
Vleesbot: Konijnendelen 135 gr. ''
Spiervlees: Lamavlees 75 gr.
Pens: Schaap c 30 gr.
Eitje

Zo.
Vleesbot: Eendennek 135 gr. ''
Vis

*Freya & Elyn zouden elke dag dus dezelfde percentages krijgen.
Mix 1: Runderhart, kippenlever, konijnennier
Mix 2: Eendenhart, Lamslever, Rundernier

---------------------------------------------------------------------------------------

Katten:

45% Vleesbot
40% Spiervlees
15% Orgaan (5%Hart, 5%lever, 3%Nier, 2% maag)

Pip & Luna beide uitgegroeid.
-----------------------Pip 4 kg. totaal per dag 120 gr.---- Luna 5 kg. totaal per dag 150 gr.
(eertse grammen Pip, tweede grammen Luna)

Ma.
Vleesbot: Konijnendelen 54 gr. 67 gr.
1 Eendagskuiken.

Di.
Vleesbot: Kwartel karkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 48 gr. 60 gr.

Woe.
Vleesbot: Kippenrug 54 gr. 67 gr.
Portie vis

Do.
Vleesbot: Eendenkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Lamsvlees 48 gr. 60 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Rundvlees 48 gr. 60 gr.
1 Eendagskuiken.

Za.
Vleesbot: Kwartelkarkas 54 gr. 67 gr.

Zo.
Vleesbot: Eendennek 54 gr. 67 gr.
Portie vis

Orgaanmix 1: runderhart, kippenlever, konijnennier, kippenmaagjes
Orgaanmix 2: Eendenhartjes, lamslever, rundernier, kippenmaagjes

-Hoeveelheid vis is mij nog niet helemaal duidelijk.

-En kunnen honden i.p.v. een eitje ook een eendagskuiken krijgen?

- Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben benieuwd of het zo redelijk oke is!

groetjes Anne
Dat ziet er prima uit! Ik zou alleen zelf geen lamskotelet geven. Ik vind het nogal hard, dat bot. Ook zul je je menu bij een dracht aan moeten passen qua percentages (zie : viewtopic.php?f=33&t=133003).

Qua vis raad ik je aan om niet meer dan 10% van het totaal aan vette vis te voeren.

Mijn honden lusten geen eendagskuikens. Bovendien voer ik liever biologische eieren en heb ik nog nooit ergens bio eendagskuikens gezien...

Wat bedoel je met "Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!"? Kunnen we je ergens mee helpen? Waar ben je nog niet uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door