Bedankt voor het toevoegen. Sinds mei hebben wij een ontzettend leuke en lieve Zwitserse Witte Herder-pup in huis. Charlie is inmiddels alweer 17 weken en groeit ontzettend hard. We zijn ontzettend blij met hem (als we die kapot gebeten schoen en dat boek even vergeten

Toen wij wisten dat we een hond zouden krijgen, ben ik mij in gaan lezen in welke brok het beste zou zijn voor een hond. Het duurde niet lang voordat ik erachter kwam dat er ook honden vers eten (KVV), en toen ik daar over begon te lezen stuitte ik ook al snel op informatie over BARF en heb ik hier talloze topics gelezen (helemaal terug tot 2012. Grappig om te zien wat er veranderd is in de afgelopen zeven jaar).
Charlie is door de fokker afgespeend op Energique Puppy en daar hebben we van hen een maandvoorraad van meegekregen. Onze voorkeur gaat echter uit naar wat andere merken. Ook vinden we het BARF-principe erg interessant, alleen al omdat het genieten is om te zien hoe hij bezig is met zijn eten. De eerste week dat hij bij ons was, kreeg hij zijn eerste kwarteltje en dit ging er zo mooi en beheerst in. Het knagen vindt hij echt heerlijk om te doen.
Charlie krijgt daarom op dit moment 5 keer per week KVV en 2 keer per week BARF. Zodra hij naar twee keer per dag eten kan gaan, willen we het aantal keer BARF per week gaan verhogen en bij een keer per dag willen we zo goed als fulltime op BARF overgaan. Ik zal mijn menu dan ook aanpassen en hier posten.
Op dit moment krijgt Charlie de volgende merken en smaken KVV afgewisseld:
- Oervoer (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam
- Alroda (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam, Geit, Kalf
- Darf: Rund / Kip en Pens / Haring / Eend (deze laatste gaat er met lange tanden en alleen vermengd met een eitje in. Deze bestellen we dus niet nog een keer).
- Bandit: Wildmix en Geitmix
- Energique Puppy (wat we nog over hebben van de fokker).
Aan BARF krijgt hij:
- Bevleesd bot: Duifkarkas, Eendenkarkas, Eendennek, Fazant drumsticks, Fazantenbouten, Kipkarkas, Kippennek, Parelhoenkarkas, Kwartellijfjes, Kippenruggen, Konijnenrugkarkas, Konijnenborst
- Spiervlees: Hert, Gans, Fazant, Kalkoen
- Orgaan: runderboekmaag, Lamspens, Geitenpens, Eendenhartjes, Lamsnier
- Vis: Harinkjes en zalmkoppen
Overig per dag:
- Groentemix van iedere maand wisselende groenten uit het seizoen / moestuin
- Bonebroth
- Golden paste
- Kauwsnack (kophuid, pensstaafjes, luchtpijp, oren etc.)
Hij weegt momenteel 18 kilo schoon aan de haak en krijgt 4%/40 gram per kilo. Hij krijgt dus ongeveer de volgende hoeveelheden:
- Barf: 720 gram per dag (70 gram pens, 400 gram vleesbot, 180 gram spiervlees, 70 gram groenten)
- KVV: 720 gram per dag (650 gram KVV, 70 gram groenten)
Van de eendenhart en lamsnier heb ik een mix van +/- 80 gram per zakje gemaakt en deze geven we één keer in de twee weken als extraatje, omdat deze organen niet in iedere KVV-mix zitten (en lever wel. Ik heb in een excel-bestand uitgewerkt wat waarin zit) maar ze volgens een van de artikelen hier niet per se gegeven hoeven te worden bij een of twee keer in de week BARF.
Qua activiteit. Hij krijgt iedere dag zijn portie aan wandelingen (volgens het bewegingsprotocol van onze dierenarts), speelkwartiertje en trainingen. Daarnaast trainen we twee keer in de week met hem op locatie: een keer in de week ‘algemene hondencursus’ en een keer in de week detectie.
Tot zover mijn voorstelbeurt en menu, en dan nu ook daadwerkelijk mijn vragen:
- Ik wil zoveel mogelijk milieubewust en biologisch voeren, maar wel kwalitatief goed vlees (dus geen restjes zonder voedingswaarde of vlees dat van de botten is gespoten). Hiervoor extra betalen vind ik natuurlijk geen probleem. Alle KVV-merken die we nu gebruiken zijn bijvoorbeeld biologisch. Voor de BARF-producten wil ik zoveel mogelijk voeren wat niet meer voor menselijke consumptie gebruikt wordt, zodat er niet speciaal dieren gekweekt en geslacht worden voor Charlie. Zelf eet ik ook vegetarisch en zoveel mogelijk veganistisch vanuit milieuoogpunt. Zijn jullie bekend met leveranciers van barf-producten die dit doen en waarvan jullie de kwaliteit ook goed vinden? En waarbij het vlees niet uit dubieuze landen komt, waarvan je eigenlijk wel weet dat het dier een vreselijk leven heeft gehad? Of stel ik nu te veel eisen?
- Onze dierenarts vindt vers voeren geen probleem, maar waarschuwde mij wel voor het calcium-verhaal vanwege de grootte van onze hond. Hebben jullie hier tips voor? Hoe moet ik dit precies uitrekenen/waar moet ik rekening mee houden? Ik vond het verhaal van de dierenarts nogal vaag. Ik ga hem hierover terug bellen, maar was benieuwd naar jullie visie hierover.
- Daarmee samenhangend (denk ik). Charlie groeit gemiddeld zo’n 1,5 kilo per week. Is dit niet te hard? Iedereen, maar ook echt iedereen (van de dierenarts, tot zijn trainer, tot vreemden in het bos) roept wat voor enorme herder hij wel niet zal worden te zien aan zijn forse poten en groeilijnen. Hij is ook al twee tot vijf kilo zwaarder dan zijn nestbroertjes (die wegen momenteel tussen de 13 en 16 kilo), een van hen is zojuist gediagnosticeerd met groeipijnen en zit nu aan de medicatie. We willen groeipijnen echt zoveel mogelijk voorkomen. Zijn er supplementen die verstandig zijn bij te voeren, bijvoorbeeld om zijn spieropbouw te stimuleren (of zeg ik nu iets doms)?
- Als we straks meer dagen per week BARF gaan voeren, wil ik eigenlijk dagporties gaan maken in diepvriesbakken (nu pak ik gewoon willekeurig wat uit de vriezer en tel ik het op). Welke diepvriesbakken zijn hier groot genoeg voor? Alles wat ik tot nu toe heb aangeschaft is toch weer te klein voor de karkassen bijvoorbeeld en dan past het vlees / orgaan / groenten er niet meer bij. Ik wil liever geen plastic zakjes gebruiken ivm afval. Zakjes afwassen en opnieuw gebruiken heb ik geprobeerd, maar gaat mij te veel tijd inzitten.
- Wat gebruiken jullie als BARF-kleed? Ik heb nu een placemat, maar vaak lopen er toch wat sappen op de vloer. Wij hebben een houten vloer en dat vind ik eigenlijk zonde. En als ik hem buiten neerleg met het eten dan word je helemaal gek van de vliegen die er op af komen. Vorige week had hij voor de eerste keer zalmkop en het zag gewoon groen van de vliegen. En zeker nu er steeds meer wespen zijn, voelt buiten voeren niet heel fijn meer.
- Hebben jullie tips voor teken- en vlooienpreventie? We hebben volgens mij een standaardsetje aan pillen meegekregen om een keer in de zoveel tijd te geven, maar later bedacht ik mij dat dat wellicht niet de beste optie is. Voor de wormenpreventie ben ik van plan om een keer in de zoveel tijd een testsetje te bestellen bij Het Woud. Hebben jullie nog tips voor het aantal keer per jaar dat dit noodzakelijk is bij een puppy?
- Maakt het nog uit in welke maaltijd je het vleesbot, spiervlees en orgaan geeft? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vleesbot er het langste over doet om te verteren, dus ik geef dit nu als zijn ontbijt en de overige onderdelen verdeel ik over de lunch en het avondeten. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil het even checken.
Nou, dat is een heel lang bericht