Lara1 schreef:Hallo ,
Ik ben al even bezig met lezen hier op de forum.
Er is super veel informatie te vinden maar ik heb nog vraagjes wat barf betreft.
Overal lees ik dat hond eerst goed moet kunnen kauwen. Maar wat is goed kauwen ? Ik heb al paar keer kipvleugels gegeven aan Lara . Deze heb ik met vleeshamer stukgemaakt en ingeknipt. Ze kauwt ze wel ik hoor de botten kraken. Maar ik had verwacht dat stukjes van de kip uit haar mond naar beneden zouden vallen. Die ze dan weer opeet. En dat is niet zo. Ik hoor kraken en dan is het in een keer weg. Van mijn mag kauwen wat langer duren. Maar wat is lang / goed genoeg?
Verder heb ik de kipvleugels in haar bak gegeven. Ze brengt ze een voor een naar haar bench. Daar worden ze allemaal in een andere hoek gelegd. Soms gaat ze zelfs op een liggen terwijl ze de andere eet. Dit is super onhygiënisch natuurlijk. Niet alleen de bench maar zij zelf zit dan ook onder. Hoe doen jullie het?
Lara mist 2 kiezen aan de onderkant. Kan dit problemen gaan geven wat barf betreft?
En dan verwerken van de vlees. Lara eet nu kvv en krijgt rond 700 - 750 g per dag. Hiernaast krijgt ze licht gekookte groenten of zelf gemaakt groenten mix, eitje en scheutje kefir en als tussendoortje gedroogde snack. Ik zie dat op internet vaak vlees in grote verpakkingen aangeboden wordt. Ik kom bij Lara op ongeveer 315gram vleesbot per dag. Hoe moet ik zo stuk ingevroren vlees portioneren? Ik heb het gevoel dat het zo slachtpartij in mijn keuken wordt. De kippenvleugels platslaan vond ik ook al niet te makkelijk gaan. Dat was ook het moment dat ik besloten had dat ik niet ga barfen. Maar .... ik wil alleen het beste voor mijn beestje dus ik twijfel weer. Ik denk dat de organen en spiervlees te doen zijn? Maak me meer zorgen om de vleesbot.
Honden kauwen eigenlijk uberhaupt niet en nooit want hun kiezen zijn daar niet op ingericht. Ze knippen het vlees en ze "knippen" of kraken de botten die ze eten. Dus wat jouw hond doet: dat is het en meer gaat het niet worden

. Als je de vleugels niet met een vleeshamer bewerkt (en ze het bot goed zelf kan verteren) hoor je meer gekraak. Maar dan nog is het een paar keer kraken en gluuuuup, weg is de vleugel. Bij een karkas zie je al meer gekluif maar ook dan gaat het niet zoals jij dacht.
Die twee kiezen gaat niet uit maken. Ik heb ook een hond die de belangrijkste kies onder mist en zij heeft al 13 jaar nergens last van, qua BARF. Met het grootste gemak eet ze alles netjes op.
Zoals ik het doe: ik zet de voerbak van mijn honden op een eetkleed. Ik gebruik daarvoor rubber ondertafelkleed/tafelbeschermer dat per meter te krijgen is bij bijv. Ven/Sligro. Maar ook wel op Internet.
Hier wordt Fritzi afgeleid door een vreemde fotograaf (professional) die haar aan het fotograferen is en daarom knoeit ze maar normaal knoeit ze nooit en eet ze alles netjes van dit kleed:
(hoop dat de foto te zien is).
Dit kleed is stroef en dat vinden ze ook fijn. Dus ik zou zeggen: zet je hond op een kleed in een ruimte waar ze niet weg
kan lopen. Dan leert ze wel netjes op haar kleed eten.
Als je 10 kg vleesbot (of vlees) besteld, dan laat je dat een beetje ontdooien. Dan haal je de vleesbotten/karkassen uit elkaar en vries je die opnieuw in. Idem met vlees. Zo laten ontdooien dat het nog flink stevig is, dan glijd juist een heet mes er mooi doorheen zonder er een zooi van te maken. En nee, BARF is niet geruisloos zonder een spetter je hond voeren. En ik ben van nature een Truus de Mier geweest en ik heb hier en daar wel wat moeten laten. Want ja, ik heb wel samen met mijn man staan stoeien hoor, in de dat kleine keukentje om een pens van 15 kg in stukken gesneden te krijgen

. Maar, ik krijg er wel een heleboel voor terug, zoals vier super gezonde genietende honden! En volgens mij (vaag staat me bij) als je bij Dogmeat (zie banner helemaal onderin het forum) besteld bijv., krijg je alles netjes verpakt in kilo pakjes. Betaal je misschien een paar stuivers meer maar ja, gemak dient dan de mens.