Vraag 1
30% is volgens mij wel echt aan de lage kant maar heb al wat lopen rommelen met extra pens en groente maar dat vind ik niet voldoende verbetering geven en het trekt het menu uit balans Is dit te weinig, is er nog iets wat ik anders kan doen?
Vraag 2
Gisterenochtend prikte ik me bij het opruimen van een drolletje van Rana. Ik dacht eerst dat er iets scherps op de grond lag maar bij nader onderzoek bleek dat er een scherpe botsplinter in het drolletje zat. Drolletje was ook droog, niet keihard verbrokkelde wel maar echt droog en gelig van kleur. Omdat we vorig jaar al gedoe met haar gehad hebben met verstopping maak ik me hier zorgen om en omdat ze al langer droge/harde ontlasting hebben wil ik haar de gemalen botmixen van dogmeat gaan geven. Die hebben ze in 3 smaken kip, eend en kalkoen. Wij hebben deze mixen eerder gebruikt en mijn ervaring is dat ze niet van heel kaal bot gemaakt zijn Manu en Mexi kregen daar volgens mij iets van 35 of 40% van maar de kalkoen heeft Rana toen ook wel eens gehad en daar ging ze heel slecht op hele droge harde ontlasting, ik durf dat gewoon niet aan bij Rana. Ik het toen ook al eens gevraagd voor de 3 mixen, of dat voldoende afwisseling is maar 2 calcium bronnen is er weer net 1 minder dus voor de zekerheid kan Rana haar menu uit alleen deze 2 calciumbronnen bestaan? Dus eend en kip botmix. Orgaan en spiervlees zullen dan zoveel mogelijk uit andere diersoorten bestaan zodat we toch de afwisseling van min 5 diersoorten houden.
Ze krijgen trouwens ook 1x in de week zalmkarkas of een sardien. Mag je dat ook als een calciumbron zien?
Bedenk me ook net dat we bv ook 1x in de week een enkelvoudige kvv als afwisseling zouden kunnen geven misschien…
Zelf malen heb ik ook over gedacht maar we hebben een kleine keuken die al ramvol staat en om er nu nog een apparaat bij te kopen

Menu voor beide bestaat nu uit:
Kk 30% - in mijn beleving redelijk bevleesd altijd bij dogmeat of Floris vandaan
Vlees 35% - altijd een goede kwaliteit spiervlees
Orgaan 25% - waarvan de helft pens (rund, schaap of geit) en de andere helft hart, lever, nier.
10% groente - gisteren een nieuwe voorraad met oa pompoen, sla en komkommer gemaakt om Rana haar darmen wat te ondersteunen.