Hamnijn schreef:Hallo allemaal.
Allereerst bedankt voor het toelaten op dit leerzame forum.
Ik lees al een tijdje vanalles hier en op andere plekke op internet. Maar 2 weken terug ben ik me er verder in gaan verdiepen toen wij hoorde dat er een pup voor ons is geboren. Wij zullen nog een 6 tal weken moeten wachten tot we haar in huis krijgen maar we willen graag een vliegende start. Ze is een schotse herder.
En blijf toch zitten met een paar vragen.
Hoelang is het verstandig om haar nog op haar vertrouwde brokken van de fokker ( eukanuba) te houden nadat ze hier is? In verband met wennen en de hele stress situatie rondom de verhuizing.
Hallo, welkom op Barfplaats! Leuk dat je er bent!
En geweldig dat je je gelijk bent gaan verdiepen in gezonde voeding voor je pup.
Ik zou een dag of 2 a 3 brokken geven. En dan 1 maaltijd vervangen voor vers, de rest nog even brok. De dag erop 2 maaltijden vers en de dag erop helemaal op vers. Vroeger was ik vrij radicaal en riep ik "gelijk dezelfde dag nog" maar pups gaan best wel eens aan de diarree van rauwe voeding (wat allemaal zo erg niet is) en de meeste nieuwe baasjes krijgen daar dan ook weer stress van. En dat is niet handig gewoon.
Ik zou graag hele proofdieren willen voeren grootste deel van de tijd. Hoe oud moet ze daarvoor zijn? En kan ik deze in het begin gewoon in kleinere porties verdelen over de dag (of 2 dagen). Afhangend van het gewicht aan vlees wat ze per dag zou moeten eten.
Nou, dat kan al gelijk. Je moet alleen de juiste formaten prooidier zoeken voor het overwennen. Ik vind kwartel voor de eerste dag ideaal. Overigens heb je best kans dat je hond totaal niet begrijpt wat de bedoeling is van zo'n prooidier. Als dat het geval is, zul je wat moeten helpen. Je kunt hele prooien inderdaad verdelen over de dag-porties. Waar je ook wel rekening mee moet houden is dat veel prooien of alle organen nog bevatten en veel honden dit niet te vreten vinden of ze zijn er uit gehaald (samen met de darmen) en dan heeft je pup vervangend orgaanvlees nodig.
Is er iemand die een hond alleen of grotendeels prooidier voert en hoe ziet dat menu eruit? Hoeveel diersoorten is hiervoor ideaal?
Ik voer nooit prooidieren (omdat ik niet wil dat mijn honden dieren eten die speciaal voor hen geslacht zijn) maar aangezien je geen hele geit of paard of rund of lam in de tuin kunt gooien (

) raad ik je aan de prooidier-dagen toch af te wisselen met een menu van bijv. een van de grotere dieren + groenten + vleesbot van kleinere dieren. Ook in grote dieren zitten belangrijke voedingsstoffen. Ik zou minimaal 4 verschillende diersoorten voeren.
Dus bijv:
Maandag 2 kwartels (die diertjes wegen niks) + resterend stuk eend van zondag
Dinsdag lamsvlees + groenten en wat lamsorgaan (pens + nier + lever) + parelhoenkarkas
Woensdag hele kip
Donderdag de rest van de hele kip + ei
Vrijdag rundvlees + groenten + wat rundorgaan (pens + lever + hart) + parelhoenkarkas
Zaterdag heel konijn (een kleintje) + sardientje
Zondag hele eend
En als je hele prooidieren geen organen bevatten zoals hart, nier, lever, etc. dan zul je even moeten berekenen hoeveel gram orgaanvlees je per week moet voeren om aan de 10% te komen (nier, hart, lever).
Ik zat te denken aan konijn, kip, vis ( haring en sardien en misschien zalm) en eventueel parelhoen en/of eend. Of word dat teveel gevogelte 3 soorten?
Aangevuld met runder en/ of lams pens en groente en eieren
Drie gevogelte soorten kan prima maar konijn is geen gevogelte. Dus ja, zoiets als wat je hier beschrijft maar ik zou zeker ook rund en lamsvlees geven ipv alleen pens.
Zijn er dan nog dingen die ik mis en moet aanvullen met iets of juist weglaten tot ze ouder is?
Bedankt alvast. 
Ik zou zelf geen vleesbotten geven van grote dieren (geit, lam, kalf, hert) zolang ze pup is. Of hooguit 1 keer per week super zachte hertenribben als ze het vleesbot allemaal goed verteerd.