Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#27886
Dat verhaal is inderdaad een mensenverhaal. Was volgens mij ook een reactie op mensen vit C. Voor honden gelden andere waarden.
Honden maken het zelf aan en als het goed is ook meer als ze gestresst zijn.
Neemt niet weg dat je in sommige gevallen wel extra kan geven voor meer weerstand of voor HD. Heeft waarschijnlijk wel effect.

Als je ze vit C geeft leg je hun eigen productie stil en dat heeft inderdaad enige tijd nodig om weer op gang te komen. Dus als je hoge doses geeft, rustig afbouwen en niet eindeloos door blijven gaan met suplementeren.
Door sylvia
#27931
Lizzy schreef: Yoooow Syl, wees niet boos op mij! Dit is niet mijn mening hoor, maar de mening van Morgens! Ik vind alleen niet dat we het gelijk naar het land der fabelen moeten pletteren maar er wel ff over na kunnen denken of discussieren. Toch? Ik geloof dus zelf ook niet in het koken van vlees of eieren ofzo. En granen..... mwah. Hoewel er in versvlees ook altijd granen zit. Jouw honden krijgen dit dus wel binnen. Toch?
Groetjes, Lizzy
oooowwwwwww misverstand ik ben niet boos hoor en zeker niet op jou lizzy ;D
Door sylvia
#27932
Lizzy schreef: Yoooow Syl, wees niet boos op mij! Dit is niet mijn mening hoor, maar de mening van Morgens! Ik vind alleen niet dat we het gelijk naar het land der fabelen moeten pletteren maar er wel ff over na kunnen denken of discussieren. Toch? Ik geloof dus zelf ook niet in het koken van vlees of eieren ofzo. En granen..... mwah. Hoewel er in versvlees ook altijd granen zit. Jouw honden krijgen dit dus wel binnen. Toch?
Groetjes, Lizzy
Jawel mijn honden krijgen wel granen binnen ,maar niet dat ik ze een granen papje ga geven. Ze krijgen trouwens wel iedere dag eenboterham s'morgens maar dat is nu meer omdat Donna s'morgens eten krijgt en die meiden niks ,dat vindt ik een beetje sneu voor hondjes met sterk ontwikkelde vreetklieren dus krijgen zei een boterham.
Door Lizzy
#28893
Nou, ik heb het boek al een tijdje uit en er even over nagedacht (over wat ik er nu van vind).

Ik vind het wel aardig. Het bevat best veel goede achtergrond informatie over hoe het lijf van de hond werkt en waarom je bijv. geen/weinig granen moet voeren wanneer de hond volwassen is. Het bevat goede informatie over maagzuur en bacteriën. En, het bevat ook wel verwarrende informatie over vitamine C, maar het is wel goed om daar over na te denken. De hoeveelheid bot die hij voor een volwassen hond voorschrijft vind ik prima (ongeveer 10% bot). Ook vind ik de aanvulling over calcium/fosfor heel aardig (goed), maar daar hoef je het boek niet voor te kopen want dat artikel staat gewoon op Internet (evenals het vitamine C verhaal en het maagzuur verhaal).

Maar, ik vind ook een paar dingen niet zo..... in de voeding voor de pups heeft hij het over beendermeel (of over gemalen kippenkarkassen), maar hij schrijft niets over de hoeveelheden.... Ja, ergens in het boek staat wel geschreven dat een pup 45% bot moet hebben. Maar waarom en hoe en tot welke leeftijd enzo, dAt is nergens te vinden. Ik zie trouwens nog steeds geen reden om een pup 45% bot te geven en ik vind het jammer dat hij hier niet in detail op in is gegaan (juist omdat hij met veel andere dingen wEl heel gedetailleerd is).

Verder bevallen mij zijn redenen wel waarom je juist wel groentemix moet geven, maar ik denk dat dat komt omdat het een uitleg is die ik al jaren roep ;D.

Al met al is het een aardig boek waarvan ik denk dat het een waardevolle aanvulling is op hetgeen al is geschreven.
Door roger
#28902
<< Ja, ergens in het boek staat wel geschreven dat een pup 45% bot moet hebben. Maar waarom en hoe en tot welke leeftijd enzo, dAt is nergens te vinden. Ik zie trouwens nog steeds geen reden om een pup 45% bot te geven en ik vind het jammer dat hij hier niet in detail op in is gegaan (juist omdat hij met veel andere dingen wEl heel gedetailleerd is). <<


Liz, voor zover ik ervaren heb word bij 45 % bot het gevaar voor verstopping groot.

Waar staat dat ergens van die 45 % ik lees op blz. 151 alleen maar iets over 10 %

Je weet toch als je vier maaltijden per dag met 10% bot geeft dat dat ook altijd maar 10 % bot blijft ;D ;D ;D ;D , en geen 40 % word ;D ;D :D :D :D :D, of heb jij toevallig een andere versie van dat boek ?????

Roger
Laatst gewijzigd door roger op zo 07 dec 2003, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#28904
<<Verder bevallen mij zijn redenen wel waarom je juist wel groentemix moet geven, maar ik denk dat dat komt omdat het een uitleg is die ik al jaren roep ;D. <<

Lizzy, lees eens heel goed die e mail die ik van Mogens eliasens gekregen heb en waarvan ik je een kopie heb doorgemaild !!!

<<Al met al is het een aardig boek waarvan ik denk dat het een waardevolle aanvulling is op hetgeen al is geschreven. <<

Daar ben ik het mee eens, en dat toont maar weer eens heel duidelijk aan dat er heel wat meer mogelijkheden zijn dat de pure Barf theorie van dr. Billinghurst om je hond op een natuurlijke en gezonde manier te voeren.



gr.
roger
Door Lizzy
#28910
Hoi Roger, bladzijde 91: "puppies that grow need more bone, probably at least twice as much as an adult dog. Maybe three times as much, but I would consider that the maximum (it would make some 45% of the diet become bone)".

En ja, ik heb die mail van Morgens gezien. Maar ik blijf er bij dat niet iedereen zelf zo makkelijk kan samenstellen waarbij je "whole prey animals" kan voeren (of gelijk aan) en dat groente dus een goede aanvulling kan zijn. Nee, wolven eten geen gepureerde groente, maar wolven hebben wel de beschikking over louter wilde dieren die mogelijk meer vitamines/mineralen en vetzuren bevatten als de gefokte exemplaren die wij onze honden te eten geven (de meeste van ons dan he). Van die kant zie ik het dus ook. Ik sluit me (in dat opzicht) dan ook een beetje aan bij Morgens. En misschien zien wij het fout hoor Roger! Maar ik zie in ieder geval niet dat het mijn honden kwaad doet!

Groetjes, Lizzy
Door roger
#28920
]
<< bladzijde 91: "puppies that grow need more bone, probably at least twice as much as an adult dog. Maybe three times as much, but I would consider that the maximum (it would make some 45% of the diet become bone)".<<

Dat is dus maar al te gek,want op blz. 151 staat er over puppymaaltijden duidelijk 2 x dat ze 10 % botten dienen te bevatten.

Dat is dus zo maar efkens een verschil van 35 % , totaal onbegrijpelijk.

Ik weet bijna zeker dat wanneer je een pup dagelijks 45 % van zijn voeding aan bot geeft dat hij verstropt.

Stuur jij hem een mailtje ter verduidelijking ?

gr.
roger
Laatst gewijzigd door roger op zo 07 dec 2003, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#28922
roger schreef: ]
<< bladzijde 91: "puppies that grow need more bone, probably at least twice as much as an adult dog. Maybe three times as much, but I would consider that the maximum (it would make some 45% of the diet become bone)".<<

Dat is dus maal al te gek,want op blz. 151 staat er over puppymaaltijden duidelijk 2 x dat ze 10 % botten dienen te bevatten.

Dat is dus zo maar efkens een verschil van 35 % , totaal onbegrijpelijk.

Ik weet bijna zeker dat wanneer je een pup dagelijks 45 % van zijn voeding aan bot geeft dat hij verstropt.

Stuur jij hem een mailtje ter verduidelijking ?

gr.
roger

Hoi Roger, ja, ik vind het ook onbegrijpelijk! Ik stuur hem inderdaad snel een email (snel = nu).
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#29384
Ik heb dus eerder deze week een email gestuurd en een "antwoord" terug gekregen van zijn assistente Peoss. Daar schiet ik dus niets mee op dus ik heb even gevraagd of ik nog antwoord krijg van Mr. Eliasen (wel vriendelijk gevraagd natuurlijk!). I'll keep you posted.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door