Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3258169
@lizzy: Er is veel grijs tussen zwart en wit. Ik schrijf nergens dat ik mijn hond geen vlees wil voeren.

@Jasmijn: tja als dit voor jou een uitgekauwde vervelende topic is: reageer dan niet! En daarnaast: ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niet echt hits vinden.

Verder heb ik geen zin meer om op het forum niet-inhoudelijk op mijn geopende topic in te gaan.
Door Diego
#3258182
Rebekka schreef:@lizzy: Er is veel grijs tussen zwart en wit. Ik schrijf nergens dat ik mijn hond geen vlees wil voeren.

@Jasmijn: tja als dit voor jou een uitgekauwde vervelende topic is: reageer dan niet! En daarnaast: ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niet echt hits vinden.

Verder heb ik geen zin meer om op het forum niet-inhoudelijk op mijn geopende topic in te gaan.
Maar Piggelmee heeft dit topic geopend....
Ik hoop dat je toch wat gerustgesteld bent en je hond zijn gezonde hap niet gaat ontnemen. Het kan dus meer dan prima om je hond een goede maaltijd te geven van rest/'afval' vlees,bot en orgaan.
Als je er werkelijk zo'n probleem mee had dan zou ik helemaal zelf ook stoppen met vlees eten als ik jou was, ook al is dat weinig zoals je aangaf. Want daar worden ze dus wel speciaal voor geslacht. Wees blij dat de restproducten dan nog goed terecht komen in de buiken van onze viervoeters denk ik dan.
Zelf eet ik geen vlees, maar ben wel zo realistisch om onze roedel hun barf maaltijd te geven, honden hebben vlees, bot, orgaan en vis nodig en dat kan prima met (biologische) restproducten.
Door Martine-Tom
#3258183
Rebekka schreef:@lizzy: Er is veel grijs tussen zwart en wit. Ik schrijf nergens dat ik mijn hond geen vlees wil voeren.
Je wil overwegen brok te gaan voeren, het gehalte vlees in de meeste brok is laag, bedroevend laag. (Even doodgekookt en alles buiten beschouwing laten) Brok komt voor mij neer op zoiets als hond met de pot mee laten eten. En heel eerlijk, dat zou ik nog eerder overwegen dan brok voeren.
Naast brok hebben we dan nog blik, blik heb je ensich in vrij pure vorm (als je het hebt over vlees gehalte) maar daar schiet je dan dus niks mee op in dit kader.
En dan hebben we nog het vegetarische verhaal. En imho doe je een hond daar zwaar tekort mee. Een hond hoort vlees te eten en over de lange termijn effecten van een vega menu is weinig tot niks bekend, maar ik kan me zo voorstellen dat oa de pancreas er niet blij van word.

Als ik dan kijk naar wat ik aan barf voer, ja daar zitten vleugels tussen maar die zijn zoveel goedkoper als de humaan verkochte dat dat voor mijn idee dus afval is. Er is humaan maar beperkt vraag naar en het restant zal wel op de BARF markt komen.
Maar dan nog, nee ik heb er geen moeite mee, ik heb gekozen voor een carnivoor dus geef ik hem wat ie hoort te eten, vlees dus.

Ik zie hier zelf dus niet echt een middenweg in. Ik ben wel benieuwd waar die volgens jou dan ligt?
Een deel van waarom ik hier zit is namelijk dat ik zelf de hand wil hebben in wat er in mijn hond gaat. Brok en blik past daar dus gewoon niet in. Zelf koken dus wel. Al vind ik dan de samenstelling minder optimaal, nooit diep over gedacht maar ik denk dat je dan op 30% vlees, 30% kh en 30% groente uitkomt, als je hem echt mee laat eten, overige 10% is dan zuivel enzo. Voor mij niet optimaal in elk geval.

Dus nee, voor mij weinig grijs gebied. En het punt van Lizzy kan ik me dan ook in vinden. Heb je moeite met het voeren van vlees aan een carnivoor, dan moet je simpelweg geen carnivoor in huis halen. Ik zal bijv nooit een slang aanschaffen omdat ik geen ratten en muizen wil voeren.
Door Rebekka
#3258195
Diego schreef:Maar Piggelmee heeft dit topic geopend....
Ik hoop dat je toch wat gerustgesteld bent en je hond zijn gezonde hap niet gaat ontnemen. Het kan dus meer dan prima om je hond een goede maaltijd te geven van rest/'afval' vlees,bot en orgaan.
Als je er werkelijk zo'n probleem mee had dan zou ik helemaal zelf ook stoppen met vlees eten als ik jou was, ook al is dat weinig zoals je aangaf. Want daar worden ze dus wel speciaal voor geslacht. Wees blij dat de restproducten dan nog goed terecht komen in de buiken van onze viervoeters denk ik dan.
Zelf eet ik geen vlees, maar ben wel zo realistisch om onze roedel hun barf maaltijd te geven, honden hebben vlees, bot, orgaan en vis nodig en dat kan prima met (biologische) restproducten.

Je hebt gelijk... niet mijn geopende topic, oops.. Ik bedoelde mijn vraag wat ik aan haar topic heb geplakt.

En je hebt gelijk: als ik werkelijk zo een probleem met vlees geven heb was ik al gestopt en hoefde ik deze vraag niet te starten. Ook ik geloof in de waarde van vers vlees voor een hond. Maar als je soms een onderbuik gevoel hebt, weet je wel dat het je niet helemaal lekker zit, dan dacht ik dat het hier de plaats is om de vraag te stellen. En ondanks dat het in mijn beleving voor velen zwart (tegen vers) of wit (voor vers) is, zit ik in het grijze gebied. Ik ben gewoon iets genuanceerder. Ik vind het juist fijn om dat hier aan te kaarten (dacht ik aanvankelijk) omdat als ik dit bijvoorbeeld benoem bij een d.a. weet ik al wat er gezegd wordt, jullie ook toch? Het valt me alleen wat tegen dat dat hier dus ook het advies van sommige is....

Nu weet ik dat al het voer afval-vlees betreft en dan is er dus een compleet ander verhaal.

Even wat anders... als het idd allemaal afvalvlees is, dan is het toch eigenlijk onzin om biovlees te kopen? of is dat nu weer raar gedacht?
Door eelke
#3258200
Nou, ergens is het ook zwart-wit natuurlijk he. Wil je de vee-industrie niet steunen moet je geen vlees kopen. Niet voor jezelf, en ook niet voor je huisdier. De mening van de meeste bp'ers (of wellicht alle ;) ) is dat een hond vlees nodig heeft. Wil je vleesindustrie dus niet steunen kun je dus ook geen hond hebben.

Zwart-wit dus :P

Grijs gebied blijft altijd vaag. Het kan zijn dat je je hond een dag brok geeft. Of een groter aandeel groente. Of volledig biologisch (steun je natuurlijk ook de vee-industrie mee, dat wil wakker dier ook niet hoor, en of het haalbaar en betaalbaar is?).

Of je blijft dubben en met een schuldgevoel je hond barf voeren. Maar daar kunnen we je niet echt vanaf helpen, die strijd moet ieder voor zich intern voeren.

Het blijft toch een beetje een deal with it of not. En de not is in dit geval vanuit de visie van barfvoeren; dan geen hond nemen.

Deal with it kan dan weer wel heel ruim zijn; kritisch naar je menu kijken en je bewust zijn van wat je wel en niet voert. Maar goed, dan nog voer je vlees, steun je dus de vee-industrie, en ga je dus in tegen de visie van wakker dier.

Ik begrijp je laatste vraag denk ik niet zo goed?
Natuurlijk heeft het wel zin om bio barf spullen te kopen. Het is toch een stuk leuker om een bio bedrijf daarmee te steunen dan dat je een plofkippenbedrijf steunt... of het echt echt echt nut heeft, als je naar het grote plaatje kijkt, dat denk ik niet, maar goed, karma punten zijn altijd fijn ;) (zo heeft het ook niet echt echt echt nut dat die ene keer in de 3 weken dat ik kipfilet eet, ik dan scharrelkipfilet koop, maar ik doe het toch).
Door Diego
#3258209
Rebekka schreef:Je hebt gelijk... niet mijn geopende topic, oops.. Ik bedoelde mijn vraag wat ik aan haar topic heb geplakt.

En je hebt gelijk: als ik werkelijk zo een probleem met vlees geven heb was ik al gestopt en hoefde ik deze vraag niet te starten. Ook ik geloof in de waarde van vers vlees voor een hond. Maar als je soms een onderbuik gevoel hebt, weet je wel dat het je niet helemaal lekker zit, dan dacht ik dat het hier de plaats is om de vraag te stellen. En ondanks dat het in mijn beleving voor velen zwart (tegen vers) of wit (voor vers) is, zit ik in het grijze gebied. Ik ben gewoon iets genuanceerder. Ik vind het juist fijn om dat hier aan te kaarten (dacht ik aanvankelijk) omdat als ik dit bijvoorbeeld benoem bij een d.a. weet ik al wat er gezegd wordt, jullie ook toch? Het valt me alleen wat tegen dat dat hier dus ook het advies van sommige is....

Nu weet ik dat al het voer afval-vlees betreft en dan is er dus een compleet ander verhaal.

Even wat anders... als het idd allemaal afvalvlees is, dan is het toch eigenlijk onzin om biovlees te kopen? of is dat nu weer raar gedacht?
Zelf geef ik alleen/zoveel mogelijk biologisch orgaan omdat die minder belast zijn dan niet biologisch ( lever is bv wel een opslagplaats voor medicatie e.d. ) en dat vind ik beter voor onze viervoeters. En het vlees ziet er beter uit vind ik en ze lijken het ook lekkerder te vinden hier. Zit wel een kostenplaatsje aan en dat lukt mij helaas niet altijd.
Door Rebekka
#3258228
eelke schreef:Nou, ergens is het ook zwart-wit natuurlijk he. Wil je de vee-industrie niet steunen moet je geen vlees kopen. Niet voor jezelf, en ook niet voor je huisdier. De mening van de meeste bp'ers (of wellicht alle ;) ) is dat een hond vlees nodig heeft. Wil je vleesindustrie dus niet steunen kun je dus ook geen hond hebben.

Zwart-wit dus :P

De vleesindustrie wel of niet steunen is eigenlijk niet wat mij bezig houd. Ik vind het hypocriet van mezelf als ik kost wat het kost de hond op zo gezond mogelijk voer wil zetten. En dan zit je in grijs. Ik kijk dus breder. Leveren de gezondheidsvoordelen dusdanig op dat de gezondheidsnadelen van de voederdieren (de dood) verantwoord blijven. Alleen naar MIJN hond kijken en niet naar alle dieren voelt egoïstisch. Wat ik al eerder zei: ik voer mijn hond gezonder dan mijn kinderen, die niet elke dag 3 bekers melk en twee stuks fruit krijgen. Die met regelmaat vette patat eten en veel te veel zout en andere slechte dingen binnen krijgen. Ow en snoep en limonade krijgen ze ook. En trouwens: bijna net als elk ander kind in Nederland. Snap je?
Het is niet zo dat je rattengif geeft als je brokken geeft. Het is alleen minder ideaal, minder goed. Ik kijk breed, dus niet allen: wel of niet het beste voer. Voor mij dus niet zwart-wit.

En antwoord is in deze dus JA, het is te verantwoorden omdat het om slachtafval gaat.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3258271
Rebekka schreef:De vleesindustrie wel of niet steunen is eigenlijk niet wat mij bezig houd. Ik vind het hypocriet van mezelf als ik kost wat het kost de hond op zo gezond mogelijk voer wil zetten. En dan zit je in grijs. Ik kijk dus breder. Leveren de gezondheidsvoordelen dusdanig op dat de gezondheidsnadelen van de voederdieren (de dood) verantwoord blijven. Alleen naar MIJN hond kijken en niet naar alle dieren voelt egoïstisch. Wat ik al eerder zei: ik voer mijn hond gezonder dan mijn kinderen, die niet elke dag 3 bekers melk en twee stuks fruit krijgen. Die met regelmaat vette patat eten en veel te veel zout en andere slechte dingen binnen krijgen. Ow en snoep en limonade krijgen ze ook. En trouwens: bijna net als elk ander kind in Nederland. Snap je?
Het is niet zo dat je rattengif geeft als je brokken geeft. Het is alleen minder ideaal, minder goed. Ik kijk breed, dus niet allen: wel of niet het beste voer. Voor mij dus niet zwart-wit.

En antwoord is in deze dus JA, het is te verantwoorden omdat het om slachtafval gaat.
Weet je, jij moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. En als dat vette patat voor je kinderen is en brokken voor je hond, so be it. Jouw keuze. Niemand dwingt jou om je hond beter te voeren dan je kinderen en/of om ideaal of minder ideaal te voeren. Dit forum is ter lering en vermaak voor hen die wel het ideaal willen benaderen en daarbij wordt door velen ook het dierenleedaspect in de gaten gehouden. Het een sluit het ander niet uit en als jij dat gelijk stelt aan een kokervisie, dan is dat dan ook maar zo. Ik heb geen carnivore huisdieren hier rond lopen om ze als konijn te voeren. Ik tracht voor ieder dier hier het ideale te benaderen. Dat is mijn keus en ja, dat is misschien egoïstisch, maar het hele huisdier-en kinderbezit is nou eenmaal gebaseerd op egoïsme.
Door kakocavi
#3258809
Eens met het standpunt dat het nemen van kinderen en huisdieren per definitie vanuit egoïsme komt. Het is jouw keuze om daaraan te beginnen (da's tenminste de bedoeling). En als eigenaar van een huisdier bepaal je voor het dier wat het te eten krijgt, en daarbij kun je meerdere belangen tegen elkaar afwegen.

Hier op dit forum kiezen mensen ervoor meer vlees te voeren dan in brok zit. Dat dat allemaal vlees is dat anders weggegooid wordt geloof ik trouwens niet, er zijn tegenwoordig restaurants die schadewild en geitenbokjes serveren en veel restvlees wordt verwerkt voor bijvoorbeeld de buitenlandse markt. Wel is het zo dat wanneer je geen hele kippen ed voert, het consumptiedier niet primair is gestorven voor het huisdier.

Ik denk persoonlijk dat de forumleden hier nou niet echt verantwoordelijk zijn voor de grootte van de vleesindustrie. Er zijn immens veel mensen op de wereld, veel te veel, en ze willen bijna allemaal elke dag vlees. Als wij met zijn allen brokken gaan voeren haalt dat niks uit op zo'n grote schaal. De opkomst van kweekvlees of de ondergang van de mensheid, dat zijn de opties die echt invloed kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3258823
Wat ik mis in deze discussie is het vertonen van natuurlijk gedrag. Wakker Dier wil dat elk dier zich zo natuurlijk mogelijk moet kunnen gedragen. Paarden moeten veel ruwvoer, koeien ook, varkens moeten in de modder liggen en kippen een zandbad nemen. En ik vind dat prima!

Maar... Waarom zijn honden en katten dan ineens zo anders? Ik merk niet alleen verschil in gezondheid nu ik barf voer, ook in voldoening. Ik vind barf eten namelijk ook echt kunnen vertonen van natuurlijk gedrag. Eerst wandelen, daarna een maaltijd waar flink aan gewerkt moet worden en daarna zie ik mijn hond uren echt diep slapen. Een vegetarische brok zou mijn hond die voldoening niet geven. Na een brok maaltijd die hap-slik-weg is, heeft mijn hond honger en is hij niet verzadigd en voldaan. Het natuurlijke scheuren, knagen, kauwen en uitbuiken mist hij. Hij gaat lopen zoeken naar eten en slaapt minder lang en minder diep.

Waarom zou een koe wel zoveel mogelijk natuurlijk gedrag mogen vertonen en een hond of kat niet? Ik denk dat je prima kan zorgen dat je zoveel mogelijk afval voert en als je wat wil bijdragen aan dierenwelzijn je biologisch voert.
Door kakocavi
#3258831
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een hond op brokken die alle nodige verzorging, aandacht en beweging krijgt, en een plofkip. Dat Wakker Dier zich drukker maakt om het laatste vind ik wel te verdedigen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3258850
kakocavi schreef:Er is natuurlijk wel een verschil tussen een hond op brokken die alle nodige verzorging, aandacht en beweging krijgt, en een plofkip. Dat Wakker Dier zich drukker maakt om het laatste vind ik wel te verdedigen.
Tuulijk, maar voeding is een essentieel onderdeel van dierenwelzijn. Wakker Dier vindt dat ieder dier natuurlijk gedrag moet kunnen laten zien, óók wat betreft voeding. Nou, dat is voor een hond dan hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3258875
Ook even my five cents. Heb me echt dood geërgerd aan de manier waarop Wakker dier zijn info de wereld in slingert.
Zouden ze misschien willen dat we strakjes geen honden meer houden? Hun persbericht heeft me dagenlang bezig gehouden. Uiteindelijk heb ik mijn frustraties gebundeld en een op feiten gebaseerd artikel erover geschreven. Kan het hier wel weer reproduceren, maar linkje is handiger denk ik ;)

http://www.shibalog.nl/wakker-dier-en-v ... or-honden/
Door Lizzy
#3258889
Kimiko schreef:Ook even my five cents. Heb me echt dood geërgerd aan de manier waarop Wakker dier zijn info de wereld in slingert.
Zouden ze misschien willen dat we strakjes geen honden meer houden? Hun persbericht heeft me dagenlang bezig gehouden. Uiteindelijk heb ik mijn frustraties gebundeld en een op feiten gebaseerd artikel erover geschreven. Kan het hier wel weer reproduceren, maar linkje is handiger denk ik ;)

http://www.shibalog.nl/wakker-dier-en-v ... or-honden/
Ik vind het een prachtig artikel! Bedankt voor het delen hier :-*
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3258890
Lizzy schreef:Ik vind het een prachtig artikel! Bedankt voor het delen hier :-*
Thanks! Vond het echt niet kunnen dat dit weer zo eenzijdig belicht wordt. Nu wordt mijn website niet door grote groepen mensen bezocht. Maar toch...elke persoon die het leest is er 1 ;) En als ik zo die info kan verspreiden ben ik tevreden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door